Mijn paardjes zijn onafscheidelijk....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rissa

Mijn paardjes zijn onafscheidelijk....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 23:03

De titel zegt al eigenlijk al genoeg.

Ik heb een merrie en een ruin, beide avs, sinds 2 jaar bij elkaar staan. Het eerste jaar stonden ze alleen in de wei of in de paddock bij elkaar en op stal stonden ze allebei behoorlijk bij elkaar vandaan.
Mijn ruin had wel al een oogje op mijn merrie, maar dat was andersom totaal niet het geval.
Sinds een jaar sta ik op een andere stalling en sindsdien staan ze naast elkaar op stal en bij elkaar in de wei.
Het is voor een ander paard onmogelijk om bij ze in de buurt te komen. Mijn ruin vindt sommige andere merries wel oke, maar dat vind mijn eigen merrie geen goed plan en jacht ze weg. Daarentegen vind mijn merrie elke ruin wel interessant, maar mijn ruin kan totaal niet met andere ruinen overweg.
Als mijn ruin de merrie niet ziet gaat ie gillen, racen en overmatig zweten.
Mijn merrie gaat compleet door het lint als ze de ruin niet meer in de buurt heeft.
Dit gedrag maakt het practisch onmogelijk om met de ruin aan het werk te gaan op stal of in de bak. Als ik hem mee neem naar een ander terrein voor een clinic of een cursus wordt hij erg onzeker, maar kan ik wel met hem aan de gang. Maar wat er zich intussen allemaal bij mijn merrie afspeelt, maakt dat ik eigenlijk niet meer met mijn ruin weg durf.
pffff...lastige situatie.
Mijn merrie is geblesseerd en wordt niet meer gereden. Door haar blessure aan het si- gewricht en achterbenen durf ik haar niet met een andere ruin te laten ivm het probleem dat ze niet gedekt mag worden. Mijn eigen ruin weet nog steeds niet het verschil tussen haar voor- en achterkant en dekt haar dus niet.
Iemand tips hoe ik dit aan kan gaan pakken?

edit spelfoutjes

rissa

Re: Mijn paardjes zijn onafscheidelijk....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 01:31

Niemand heeft tips voor me?

Heb er al aan zitten denken om anders op een buitenrit mijn merrie aan het halster mee te nemen terwijl ik mijn ruin rij. Het enige bezwaar hiervan is dat ze beide nogal schrikkerig en heethoofderig zijn en elkaars gedrag overnemen en versterken.
Hoe zou ik dat veilig kunnen doen?

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 01:38

Ik zou je ruin toch trainen bij de merrie weg te gaan. Heb je niemand waar je bijvoorbeeld met je ruin heen kan gaan om met hem/haar samen in een andere omgeving te rijden. Ik zou niet toegeven aan dit gedrag, leuk dat ze zo fijn samen zijn. Maar ook alleen moeten ze het redden. Het zomaar meenemen van het andere paard aan het halster zou ik niet zomaar doen het is niet zonder risicos. Ik denk dat je je ruin moet laten merken dat jij net zo leuk bent als die merrie. En ruinen dekken toch niet? Nouja zet haar anders met een andere merrie..Of desnoods alleen, uurtje of twee moet makkelijk kunnen. Paard is geen konining.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 01:48

Zo dacht ik inderdaad ook......Helaas is ze over het hek gesprongen toen ik weg was met de ruin en heeft ze op de snelweg gestaan. Op stal zetten is al helemaal geen optie.
Of het normaal is dat ruinen dekken weet ik eigenlijk niet, heb er een paar meegemaakt die nog steeds graag een merrie dekte.
Meenemen aan het halster is inderdaad gevaarlijk, zeker met deze 2, maar hoop op gouden tip :D

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 01:53

Wij hebben 2 merries die dit soort gedrag vertoonden. We hebben ze uiteindelijk uit elkaar gehaald op stal. Dit hielp al voldoende. Overdag mogen ze dus bij elkaar in de wei, en dit gaat prima. Ook met andere paarden in de buurt. En sávonds ( als ze naar binnen moeten) staan ze bij elkaar uit de buurt. Kunnen mekaar ook niet meer horen. In het begin was dat natuurlijk veel stress en geschreeuw, maar tegenwoordig is het helemaal geaccepteerd, met als gevolg dat ze erg makkelijk uitelkaar te halen zijn overdag.

Mijn merrie kan ook niet meer bereden worden ivm peesletsel. Dus ik was hier in het begin ook niet blij mee ( met dat gespring en gestress) toen ze uit elkaar gehaald werd. Ben toch blij dat we het gedaan hebben.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 02:01

rissa schreef:
Niemand heeft tips voor me?

Heb er al aan zitten denken om anders op een buitenrit mijn merrie aan het halster mee te nemen terwijl ik mijn ruin rij. Het enige bezwaar hiervan is dat ze beide nogal schrikkerig en heethoofderig zijn en elkaars gedrag overnemen en versterken.
Hoe zou ik dat veilig kunnen doen?

Dit lijkt me in ieder geval niet slim. Zo krijgen ze uiteindelijk toch hun 'zin'... Ik zou toch elke keer kleine stukjes proberen en dan steeds langer maken... Of inderdaad een daggedeelte de paarden uit elkaar.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 02:21

Op mijn huidige pensionstal zijn ze al eens 3 weken uit elkaar gehaald 's avonds. Na die 3 weken was de pension houdster het helemaal zat met elke avond en nacht gillen en box in elkaar schoppen en heeft ze ze weer bij elkaar gezet.
Helaas is het nu zo ver dat niemand zijn paard meer in de buurt van mijn ruin wilt hebben omdat hij geregeld een flinke hap neemt uit het andere paard.
Kleine stukjes kan ik ze wel uit elkaar halen en mijn ruin loopt braaf mee als ik hem uit de wei haal, jammer genoeg laat hij de hele buurt weten dat hij alleen uit de wei wordt gehaald.
Ben ik echter in de bak met hem en hij hoort of ziet mijn merrie is het kompleet gekkenhuis. Ik kan dan absoluut niet op hem blijven zitten en met longeren hem amper houden.

laatst had ik een ander paard bij mijn merrie gezet en de ruin gezadeld toen hij tijdens het rijden besloot dat hij het voor mijn merrie op moest nemen tegen het andere paard. Met heel veel moeite heb ik hem weer onder controle gekregen en nog een paar rondjes gestapt en hem, toen hij rustig was, terug in de wei gezet.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:11

Dan heeft je pensionhoudster het helaas niet vol gehouden. Ze zouden op den duur er echt wel mee ophouden met het gillen naar mekaar. Ik zou desnoods voor één paard een andere stal zoeken omdat het op deze manier uit de hand loopt.

Je vertelt dat je je ruin laatst bijna niet meer houden kon omdat hij naar de merrie wou. Aan dit soort gedrag kun je zien dat de ruin totaal geen respect voor jouw heeft. En daar moet heel snel ( zou ik vinden) verandering in komen.

Bij ons was het zelfs zo dat we beide merries hadden laten dekken ( had niks met hun afhankelijkheid te maken, we vonden het gewoon leuk) en er zat 3 weken verschil in uitgerekende datum. Beide hebben ze op dezelfde dag hun veulen gekregen. we hadden ze dus beide in zelfde wei gedaan met een tussendraadje zodat ieders bij hun eigen veulen kon blijven ( dat is normaal om ze even apart te zetten, zodat veulen en moeders even goed aan elkaar kunnen wennen).
Op een gegeven moment hebben we de veulens in bescherming moeten nemen omdat ze alleen maar met elkaar en het tussendraadje bezig waren en niet met hun veulens.
Dat is gewoon geen gezond gedrag. Net als het bij jouw geen gezond gedrag is, waar je echt wat aan moet doen.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:14

rissa schreef:
Op mijn huidige pensionstal zijn ze al eens 3 weken uit elkaar gehaald 's avonds. Na die 3 weken was de pension houdster het helemaal zat met elke avond en nacht gillen en box in elkaar schoppen en heeft ze ze weer bij elkaar gezet.
Helaas is het nu zo ver dat niemand zijn paard meer in de buurt van mijn ruin wilt hebben omdat hij geregeld een flinke hap neemt uit het andere paard.
Kleine stukjes kan ik ze wel uit elkaar halen en mijn ruin loopt braaf mee als ik hem uit de wei haal, jammer genoeg laat hij de hele buurt weten dat hij alleen uit de wei wordt gehaald.
Ben ik echter in de bak met hem en hij hoort of ziet mijn merrie is het kompleet gekkenhuis. Ik kan dan absoluut niet op hem blijven zitten en met longeren hem amper houden.

laatst had ik een ander paard bij mijn merrie gezet en de ruin gezadeld toen hij tijdens het rijden besloot dat hij het voor mijn merrie op moest nemen tegen het andere paard. Met heel veel moeite heb ik hem weer onder controle gekregen en nog een paar rondjes gestapt en hem, toen hij rustig was, terug in de wei gezet.

Hij kan het dus wel!! En anders inderdaad wat schorppie zegt. Zet eentje een tijdje ergens anders neer. En ik denk inderdaad ook dat het met respect te maken heeft. Jij bent de baas en dat is nu duidelijk niet zo. Ik vraag me alleen af waarom je gestopt bent toen hij eenmaal rustig was? Ik zou juist dan doorpakken!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:40

ik ken eht geval, ik heb het ook met mijn merrie en de ruin van een vriendin. die ruin wordt helemaal panisch als ie mijn merrie niet ziet, andersom is het gelukkig niet zo!
maar wij hebben er allebij schi*t aan dat ze zo lopen te brullen. is nu al stukken minder als in het begin.

je meot inderdaad gewoon doorzetten. en anders zou ik inderdaad 1 van de 2 toch ergens anders gaan zetten. want dit lijkt mij geen harden. en dan na een half jaar kan je hem weer terug halen, maar dan zet je hem in een box ver uit de buurt van je merrie.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 22:32

Princesje schreef:
rissa schreef:

Hij kan het dus wel!! En anders inderdaad wat schorppie zegt. Zet eentje een tijdje ergens anders neer. En ik denk inderdaad ook dat het met respect te maken heeft. Jij bent de baas en dat is nu duidelijk niet zo. Ik vraag me alleen af waarom je gestopt bent toen hij eenmaal rustig was? Ik zou juist dan doorpakken!

Aan het zoeken naar een tijdelijke andere stal heb ik ook al gedacht en dat is inderdaad misschien nog de enige oplossing.
@princesje, ik heb hem toen terug gezet om de volgende paniekaanval voor te zijn en de rit dus positief te beeindigen. Als ik grondwerk met hem doe reageert hij supersnel op mijn aanwijzingen en is de paniek ook redelijk snel over. Maar zijn bokken en zijn gerace kan ik met moeite de baas als ik in het zadel zit.
Ik geef even in het kort zijn levensverhaal:
Mijn ruin is helaas in de eerste 9 jaar van zijn leven alleen geweest en heeft daarnaast ook nog voornamelijk op stal gestaan. Dit heeft een behoorlijke kronkel in zijn koppie opgeleverd. Na die 9 jaar is hij gecastreerd en heeft hij 2 jaar in een merriekudde rondgelopen zonder menselijk contact. Hier heb ik hem vandaan weggehaald als zwaar verwaarloosd paard en ben hem gaan opknappen.
Zijn drang naar de kudde is echt enorm aanwezig, maar in welke kudde hij ook staat, hij zoekt 1 merrie uit en dan heb je dus weer hetzelfde verhaal.

Anneke0608

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:00

Lijkt mij ook de enige oplossing om ze uit elkaar te halen en je ruin stapje voor stapje (dus rustig opbouwen) toch te leren dat het niet erg is als jij met hem gaat werken en dat hij dus bij "de kudde" weg moet. Bij jou moet het leuk zijn. Ik ken ook paarden die het verschikkelijk vinden als een maatje van hun weg gaat, maar ze zijn dan wel weer zo egoïstisch dat als ze zelf met het baasje meemogen er niks aan de hand is. Dus zorg dat hij het leuk gaat vinden om met jou mee te gaan en met jou te werken.

KylaSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:38

Elke keer even scheiden van elkaar hoe moeilijk het ook is.
Een beetje opbouwen..
Elke dag wat langer van elkaar weg!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:40

Doorzetten en opbouwen.

Ik heb ook een krijsende pony in de wei staan als ik weg ga met mijn paard. Andersom gelukkig niet. Pony blijft permanent krijsen en rennen als ik met Duncan weg ben, maar ik bouw het gewoon steeds verder op. Steeds iets langer weg. En het krijsen wordt steeds minder.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:43

Ik heb ook een merrie en een ruin die samen 7 jaar al leven en onafscheidelijk.
Ben van de winter intensief gaan oefenen door met 1 op pad te gaan, ivm africhten en beleren. Ik moet dit echt vanuit stal gaan doen. Als ik met ze ga trainen zet ik ze beiden opstal en hier vanuit kan ik prima werken zonder renende en gillende paarden om mij heen. Ik heb gekeken naar de bste manier voor hier en dat is dit.
Maar wel volhouden en doorgaan. Het werkt niet als ik de 1 uit het land haal en de ander blijft achter. Dat is nog te vroeg, maar wellicht ook niet zo belangrijk tot nu toe.

Succes.

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 00:37

Oh dat is echt gruwelijk irritant! Ik had dat ook bij twee paarden, is gelukkig nu wel wat minder maar moet je eens proberen met allebei tegelijk op wedstrijd te gaan :o Inderdaad het uit elkaar zetten opbouwen en gewoon doorzetten.. Het is echt vervelend maar al dat gebrul ook!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 02:08

Dat gillen is vervelend, maar niet het ergste probleem. Ik kan onder het zadel dat gerace en gebok niet uitzitten.

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:30

Jeetje dat klinkt heftig! Dan tijdens het uit elkaar halen maar even een tijdje niet rijden?

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:08

rissa schreef:
Dat gillen is vervelend, maar niet het ergste probleem. Ik kan onder het zadel dat gerace en gebok niet uitzitten.

Dan zou ik ze denk ik eerst gewoon vaker scheiden, zonder dat je gaat rijden (ik weet niet wat voor mogelijkheden je hier toe hebt). Als ze dan goed uit elkaar kunnen, zou je het rijden weer kunnen oppakken. Verder is dat ook een kwestie van respect natuurlijk, het paard hoort je gewoon te gehoorzamen.
Eerst maar eens grondwerk doen, of iets dergelijks. Zorgen dat het paard zijn plaats weer kent. Dan pas erop.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 14:03

Alle adviezen klinken zeer logisch. Maar het punt is dat ik al 1,5 jaar voornamelijk loop/longeer/grondwerk doe met dit paard. De keren dat ik er wel op stap gaat het 3 x goed en de 4e x is het weer helemaal mis.
Mijn merrie kan ik wel in een andere kudde zetten en dat zal vast wel goed komen dan, maar de ruin in een andere kudde zetten lost de problemen niet op. Ook in een nieuwe kudde zoekt hij 1 merrie uit en begint alles weer van vooraf aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:01

wij hebben ook zo'n geval. ook een arabische ruin (hurry) hij kan echt NIET zonder de welsh merrie Raya, maar zij gelukkig wel zonder hem. want als we dan buiten gaan rijden of in de buiten bak, loopt ie 10.000 rondjes in zijn stal en hinnikt ie aan een stuk door. maar gelukkig is het nu over. gewoon zijn naam brullen en hij kapt er weer ff mee, hij loopt nog steeds achter haar kontje aan maar accepteert dat hij niet de hele dag bij haar kan zijn

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 04:03

Zaterdag heb ik ze met enige afstand van elkaar gepoetst en gedaan en ze waren wel wat druk en bewegelijk, maar wel controleerbaar.
@FiekexD zou het een arabieren kwaal zijn ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:37

rissa schreef:
Mijn merrie kan ik wel in een andere kudde zetten en dat zal vast wel goed komen dan, maar de ruin in een andere kudde zetten lost de problemen niet op. Ook in een nieuwe kudde zoekt hij 1 merrie uit en begint alles weer van vooraf aan.

dan niet meer tussen de merries zetten.

Paard_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:38

Ik heb precies hetzelfde met mijn verzorgpaardjes, ze zijn onafscheidelijk. Want de een word helemaal gek als je met de ander buiten wilt gaan rijden