Paard speelt spelletje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lin88

Paard speelt spelletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 15:05

Hoooi :D

Ik zit met een ontzettend groot probleem. Mijn jaarling hengst moest eigelijk vandaag zijn inenting maar omdat ik er niet bij kon zijn ging de eigenaar van de overige paarden die geënt moesten worden naar het weiland van de paarden. Al zijn paarden waren geënt toen moeste de mijne nog. Nu wilde de eigenaar hem pakken rent hij expres weg zodat hij niet te pakken valt. Nu wilde de eigenaar met de dierenarts hem in sluiten dan rent hij gewoon ook weg. De dierenarts zegt dat dit geen angst is omdat hij gewoon met zijn oortjes naar voor wegrent en dan precies op een tempo dat hij sneller is dan jij. Gewoon een spelletje dus.

Hoe kan ik het beste met dit gedrag omgaan en afleren?

De dierenarts komt maandag terug omdat hij echt niet te pakken was.

Anoniem

Re: Paard speelt spelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:08

Eerst hem enten voortaan en dan de rest :D paartden hebben dat zo dondersgoed door :D
Als sommige paarden de ontwormingsspuit uit het doosje hoorden komen aan het begin vd stalgang, stonden ze achterin de gang al te flippen!!

Kan je hem niet even op stal zetten?
Of kundige mensen erbij halen.. je kan toch wel een paard vangen, doe het anders een paar uur van te voren..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:12

Dit is dominantie en je paard speelt inderdaad een spelletje met je. Zorg voortaan dat je je paard vast hebt vóór de dierenarts komt en neem eens een korreltje biks mee als je hem uit de wei haalt.

Misschien is het boek 'als fluisteren niet helpt' een eyeopener voor je. :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:36

dit is idd dominantie en ook idd een spelletje, en erg moeilijkaf te leren.
ik heb zo'n dominante knol, en hoewel hij bij mij dit spelletje wel uit zijn hoofd laat doet hij het wel bij ieder ander.

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 22:10

Bedankt voor de reacties.
Met biks krijg ik hem niet te pakken. Het is in zijn ogen leuker om tikkertje te spelen.
Hij staat nu 24/7 buiten en de stal is aan de overkant van de weg. Zal hem dus eerst moeten vangen voordat hij naar stal kan.
Als je hem eenmaal hebt is alles goed dan kan je hem gewoon biks geven en aaien. Het is juist het probleem dat je hem niet te pakken krijgt.

lenv8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:41

het is natuurlijk ook wel leuk als je allemaal mensen ziet die je allemaal willen pakken !
Maar als hij ook niet het weiland uit wil als die in stal moet (of hoeft hij niet in de stal)zou ik hem gewoon laten staan. Mijn paarden worden dat helemaal gek !

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:26

Je moet zorgen dat het paard naar JOU toekomt. Moet je gewoon oefenen; gewoon ergens in het land gaan staan en als hij komt belonen met wat lekkers, een beetje krabbelen en dan weer weggaan. Dit herhalen (af en toe even vastknippen aan het halstertouw en een rondje lopen en weer los. Dan weer belonen) en op gegeven moment komt hij al naar het hek toe als ie je aan ziet komen.

Als hij het leuk vind om te komen en hij moet geënt; knip hem vast en als hij ingeënt is eerst wat lekkers geven en dan losknippen.

Nooit achter een paard aanrennen, want dat verlies je toch ;)

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:41

Statice schreef:
Bedankt voor de reacties.
Met biks krijg ik hem niet te pakken. Het is in zijn ogen leuker om tikkertje te spelen.
Hij staat nu 24/7 buiten en de stal is aan de overkant van de weg. Zal hem dus eerst moeten vangen voordat hij naar stal kan.
Als je hem eenmaal hebt is alles goed dan kan je hem gewoon biks geven en aaien. Het is juist het probleem dat je hem niet te pakken krijgt.

Een paard kan niet de link leggen en denken "leuk tikkertje spelen, want dan wordt ik niet gepakt" hij rent gewoon weg omdat hij niet gepakt wil worden.
Afwachten tot je hem weer te pakken hebt gekregen, hem flink belonen dat hij naar je toe is gegaan en dan op stal zetten en bellen voor een nieuwe afspraak?

skawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:02

toch lokken met eten. je moet hem leren dat bij jou leuker is dan in de wei spelen. dat kost tijd wel meer als een maand zo ie zo. wat je nu kan proberen ik weet niet of de wei groot is? een soort grond werk in de wei. pak een lang touw en jaag hem weg van jou tot jij zegt dat hij mag komen door laag te gaan zitten als hij komt belonen belonen belonen. je kan ook hem niet wegjagen maar gewoon op zijn plekje gaan staan. je loopt recht met grote passen op zijn plaats af en gaat precies op die plek staan. als hij niet wijkt maak je onderweg je bewegingen groter en groter.

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 14:42

Bedankt voor de antwoorden.

Vorige week is hij gecastreerd en meteen geënt in de kliniek.
Hij lijkt nu al wel wat rustiger te worden. Als je hem eenmaal hebt is het goed, maar het pakken zelf is nog steeds een groot probleem. Ik kan de wei in met Bix alleen voordat ik bij mijn paard ben is de emmer al leeg door de andere. Op worstels enzo reageert hij niet.