Scheren gestrest paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantje_gt

Scheren gestrest paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 23:47

Ik zou graag jullie mening/advies over het volgende willen hebben:

Mijn merrie komt heel snel in het seizoen in haar wintervacht, nu begin ik al optijd met dekens om de vacht voor te blijven, maar dit helpt niet. Met rijden raakt ze heel snel bezweet. Nu heb ik er al een aantal keer over gedacht om haar te laten scheren, maar dit is juist het probleem. Ze raakt heel snel gestrest. Ik dacht eraan haar te laten wennen aan het geluid van een tondeuse, maar alleen het geluid vind ze al heel erg.

Bij ons op stal geven een hoop mensen hun paard kalmeringsgel, maar wat zouden jullie doen?

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:52

Hoi,

Ik heb ook zo'n fijn zenuwachtig paard... Beetje hetzelfde verhaal als jij, ook altijd al heel vroeg in de vacht. Afgelopen jaar was ik het echt zat en heb ik besloten om haar toch te scheren. De eerste keer heb ik haar kalmeringsgel gegeven, ze was zo mak als een lammetje, vond alles goed. De dag daarna heb ik het afgemaakt en had ik niet eens meer kalmeringsgel nodig. Ze vond het helemaal prima..

Gewoon proberen dus!

Succes!

daantje_gt

Re: Scheren gestrest paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 10:56

Bedankt voor je reactie.
Welke kalmeringsgel heb jij haar gegeven? En hoeveel? Ik heb namelijk al vaak gehoord dat paarden er toch doorheen komen.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:49

Ik heb een Jazz merrie naam zegt het al *haha*
En die heb ik eerst geprobeerd te scheren zonder enige middelen maar dat is echt te gevaarlijk.
Ik geef haar nu altijd een tube Tranquigel en dan is er niks aan de hand.
Ik scheer haar altijd pas in November dan hoeft het maar een keer.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:53

daantje_gt schreef:

Mijn merrie komt heel snel in het seizoen in haar wintervacht, nu begin ik al optijd met dekens om de vacht voor te blijven, maar dit helpt niet. Met rijden raakt ze heel snel bezweet. Nu heb ik er al een aantal keer over gedacht om haar te laten scheren, maar dit is juist het probleem. Ze raakt heel snel gestrest. Ik dacht eraan haar te laten wennen aan het geluid van een tondeuse, maar alleen het geluid vind ze al heel erg.

Bij ons op stal geven een hoop mensen hun paard kalmeringsgel, maar wat zouden jullie doen?

Wij hebben dit jaar ook voor de eerste keer onze zenuwachtige merrie geschoren en dit was niet voor herhaling vatbaar! ze heeft verdoving gekregen (een tube, geen spuit!) en stond hierdoor vrij kalm, na een tijdje begon ze enorm te zweten en kreeg ze een soort van hyperventilatie aanval...
Na een half uur stappen ademde ze terug normaal en hebben we alles stopgezet! (gelukkig was alles buiten de sokjes gedaan :P) Blijkbaar deed (die soort) verdoving haar motoriek verminderen maar had ze innerlijk nog evenveel stress waardoor ze innerlijk dus eigenlijk een paniekaanval kreeg.. Super eng en ik wil het nooit meer meemaken!!!

Maar natuurlijk is dit een uitzondering (denk ik :P) mijn andere merrie is ook heel stressgevoelig en die hebben we gewoon eventjes (zonder verdoving) de pram opgezet en na een tijdje was ze het geluid gewoon waardoor we de pram er af konden halen. Enkel voor het hoofd nog eventje pram erop.

daantje_gt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 23:39

Ik ben ook erg bang dat ze door de verdoving heen komt of dat ze net als Karennnn zegt innerlijk in de stress schiet.

Kan maar 1 ding doen en dat is het gewoon proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:18

Lady_Daniels schreef:
Ik heb een Jazz merrie naam zegt het al *haha*
En die heb ik eerst geprobeerd te scheren zonder enige middelen maar dat is echt te gevaarlijk.
Ik geef haar nu altijd een tube Tranquigel en dan is er niks aan de hand.
Ik scheer haar altijd pas in November dan hoeft het maar een keer.

Dat heb ik ook gebruikt voor mijn shetlander. die heb ik geschoren met watjes in de oren en 2 oornetjes op dat als ze ging schudden het er niet uit viel :+ . Ze was hardstikke braaf, terwijl ze het jaar ervoor helemaal gek werd als ik hem alleen al aanzette. Ik had het gel nog niet eens gebruikt. Alles ging goed, tot ik bij het hoofd en de voorbenen kwam, heb de volgende dag weer geprobeerd maar niet gelukt. Toen heb ik dat gel gekocht, ze was heel suf, maar had toch nog kracht genoeg omhoog te komen en te schudden. Uiteindelijk liep ze met een glaggeschoren vacht en harige mammoet voorbenen en hoofd :')
Dus weet niet hoe goed het spul helpt, had gebruikt wat er voorgeschreven werd, maar ze was niet suf genoeg om er bij te gaan staan slapen. Denk dat het per paard verschillend is hoe ze erop reageren.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:26

ik heb ook Tranquigel gebruikt, werkte prima, bleef als een mak lammetje staan.
zou het gewoon proberen en als het niet helpt, naja dan maar wat langer uitstappen, zou niet je paard dan onnodgig laten stressen.

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 01:20

Ik zou het gewoon proberen, ik heb er in ieder geval goede ervaringen mee!

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:05

naar de dierenarts gaan en een tube selodin vragenik weet niet of het goed gespelt is haha

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:20

Die van mij is normaal ook erg gestressed. Ik heb bij haar een pluk watten in de oren gedaan (zigzagwatten) en verder niet gesadeerd. Als ik hem aanzette keek ze wel even, maar voor de rest super. Geen sedatie of praam nodig gehad. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:32

Mijn ervaring met tranquigel en sedalin is dat een paard wat echt in paniek is hier toch doorheen breekt, wat nog veel gevaarlijker is als wanneer hij zonder verdovende middelen in paniek is, dit omdat hij toch wat onvast op de benen staat. Voor ons is helaas de enige oplossing een verdovingsspuit (injectie) van de DA, als we een geschoren paard willen.

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:12

Karennnn schreef:
daantje_gt schreef:

Wij hebben dit jaar ook voor de eerste keer onze zenuwachtige merrie geschoren en dit was niet voor herhaling vatbaar! ze heeft verdoving gekregen (een tube, geen spuit!) en stond hierdoor vrij kalm, na een tijdje begon ze enorm te zweten en kreeg ze een soort van hyperventilatie aanval...
Na een half uur stappen ademde ze terug normaal en hebben we alles stopgezet! (gelukkig was alles buiten de sokjes gedaan :P) Blijkbaar deed (die soort) verdoving haar motoriek verminderen maar had ze innerlijk nog evenveel stress waardoor ze innerlijk dus eigenlijk een paniekaanval kreeg.. Super eng en ik wil het nooit meer meemaken!!!

Maar natuurlijk is dit een uitzondering (denk ik :P) mijn andere merrie is ook heel stressgevoelig en die hebben we gewoon eventjes (zonder verdoving) de pram opgezet en na een tijdje was ze het geluid gewoon waardoor we de pram er af konden halen. Enkel voor het hoofd nog eventje pram erop.

Ieuw, wat eng! Net alsof je verdoofd bent, en niets kan doen maar je vanbinnen juist heel erg gestrest bent.. Bah! Nouja, mij lijkt een praam denk ik handig als je het uitprobeert!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:17

Wij hadden iemand die kwam scheren met heel veel geduld.
Je betaalde gewoon 1 prijs, maakte niet uit hoe lang de scheerbeurt zou duren.
Zij nam haar tijd, had zelf geen stress en liet de paarden aan de scheermachine wennen.
Verder had zij voor de zekerheid verdoving bij maar dat kwam zelden voor zij ze.

Als je nu het geluid van een scheermachine opneemt en dat afspeelt op een radiotje (en dat een paar keer per week laten afspelen).
Dan is ze in ieder geval immuum voor het geluid.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:43

Sedalin is niet te vertrouwen (vind ik), ze kunnen er opeens doorheen breken en gaan trappen...Gevolg bij mij: maanden fysiotherapie aan mijn been.....