Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
daantje_gt schreef:Ik zou graag jullie mening/advies over het volgende willen hebben:
Mijn merrie komt heel snel in het seizoen in haar wintervacht, nu begin ik al optijd met dekens om de vacht voor te blijven, maar dit helpt niet. Met rijden raakt ze heel snel bezweet. Nu heb ik er al een aantal keer over gedacht om haar te laten scheren, maar dit is juist het probleem. Ze raakt heel snel gestrest. Ik dacht eraan haar te laten wennen aan het geluid van een tondeuse, maar alleen het geluid vind ze al heel erg.
Bij ons op stal geven een hoop mensen hun paard kalmeringsgel, maar wat zouden jullie doen?
) Blijkbaar deed (die soort) verdoving haar motoriek verminderen maar had ze innerlijk nog evenveel stress waardoor ze innerlijk dus eigenlijk een paniekaanval kreeg.. Super eng en ik wil het nooit meer meemaken!!!
) mijn andere merrie is ook heel stressgevoelig en die hebben we gewoon eventjes (zonder verdoving) de pram opgezet en na een tijdje was ze het geluid gewoon waardoor we de pram er af konden halen. Enkel voor het hoofd nog eventje pram erop.
Lady_Daniels schreef:Ik heb een Jazz merrie naam zegt het al *haha*
En die heb ik eerst geprobeerd te scheren zonder enige middelen maar dat is echt te gevaarlijk.
Ik geef haar nu altijd een tube Tranquigel en dan is er niks aan de hand.
Ik scheer haar altijd pas in November dan hoeft het maar een keer.
. Ze was hardstikke braaf, terwijl ze het jaar ervoor helemaal gek werd als ik hem alleen al aanzette. Ik had het gel nog niet eens gebruikt. Alles ging goed, tot ik bij het hoofd en de voorbenen kwam, heb de volgende dag weer geprobeerd maar niet gelukt. Toen heb ik dat gel gekocht, ze was heel suf, maar had toch nog kracht genoeg omhoog te komen en te schudden. Uiteindelijk liep ze met een glaggeschoren vacht en harige mammoet voorbenen en hoofd
Karennnn schreef:daantje_gt schreef:Ik zou graag jullie mening/advies over het volgende willen hebben:
Mijn merrie komt heel snel in het seizoen in haar wintervacht, nu begin ik al optijd met dekens om de vacht voor te blijven, maar dit helpt niet. Met rijden raakt ze heel snel bezweet. Nu heb ik er al een aantal keer over gedacht om haar te laten scheren, maar dit is juist het probleem. Ze raakt heel snel gestrest. Ik dacht eraan haar te laten wennen aan het geluid van een tondeuse, maar alleen het geluid vind ze al heel erg.
Bij ons op stal geven een hoop mensen hun paard kalmeringsgel, maar wat zouden jullie doen?
Wij hebben dit jaar ook voor de eerste keer onze zenuwachtige merrie geschoren en dit was niet voor herhaling vatbaar! ze heeft verdoving gekregen (een tube, geen spuit!) en stond hierdoor vrij kalm, na een tijdje begon ze enorm te zweten en kreeg ze een soort van hyperventilatie aanval...
Na een half uur stappen ademde ze terug normaal en hebben we alles stopgezet! (gelukkig was alles buiten de sokjes gedaan) Blijkbaar deed (die soort) verdoving haar motoriek verminderen maar had ze innerlijk nog evenveel stress waardoor ze innerlijk dus eigenlijk een paniekaanval kreeg.. Super eng en ik wil het nooit meer meemaken!!!
Maar natuurlijk is dit een uitzondering (denk ik) mijn andere merrie is ook heel stressgevoelig en die hebben we gewoon eventjes (zonder verdoving) de pram opgezet en na een tijdje was ze het geluid gewoon waardoor we de pram er af konden halen. Enkel voor het hoofd nog eventje pram erop.