geen buitenrit mogelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laux

geen buitenrit mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:30

met mijn paard kun je geen normale buitenrit maken, daar baal ik stevig van!
laatst gingen we met z'n 7en langs de weg rijden, er ging er 1 in galop en whoesjj; de mijne was niet meer te houden!
terwijl ze in de bak de allerrustigste/lievste/braafste/sloomste van alle 7 is.
wat kan ik hieraan doen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:21

Je paard stap voor stap vertrouwd maken met de omgeving buiten de bak, zolang tot het gewoon is voor je paard. Mijn paard vond in het begin ook alles eng ... zandheuvels, boomstammetjes enz., zodanig dat ze niet wenste door te lopen. Door haar steeds verder te begeleiden aan de hand, ben ik steeds verder met haar gekomen. Succes!

winstonGR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:51

Ik heb een jong paard dat ook niet op buitenrit kan omdat hij er dan vanonder gaat. Momenteel ga ik met hem na het longeren of rijden aan de hand buiten uitstappen. Ik heb het nu reeds enkele keren gedaan en hij is toch al minder panisch als hij iets ziet dat hij niet kent.

Sim0ne

Re: geen buitenrit mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:53

Inderdaad, gewoon heel vaak doen, en met kleinere groepjes (liefst met maar 1 ander braaf paard erbij), dan went hij er vanzelf aan. Wij hebben onze paarden zelfs buiten ingereden, ze weten niet beter...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:54

Ik denk ook alles rustig aan helemaal opbouwen van het begin.
Aan alles laten wennen, dan moet het vanzelf goed komen.

smilegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:19

met kleine groepjes rijden en anders vraag iemand die daar veel van weet dat had ik ook en als die heel hard gaat in galop in de verlichte zit gaan zitten

groetjes tessa

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:28

smilegirl schreef:
met kleine groepjes rijden en anders vraag iemand die daar veel van weet dat had ik ook en als die heel hard gaat in galop in de verlichte zit gaan zitten

groetjes tessa

Ik zou juist niet in de verlichte zit gaan zitten als je paard te hard gaat, juist diep gaan zitten om te proberen af te remmen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:29

opala schreef:
Je paard stap voor stap vertrouwd maken met de omgeving buiten de bak, zolang tot het gewoon is voor je paard. Mijn paard vond in het begin ook alles eng ... zandheuvels, boomstammetjes enz., zodanig dat ze niet wenste door te lopen. Door haar steeds verder te begeleiden aan de hand, ben ik steeds verder met haar gekomen. Succes!

:j

Je kunt ook nog steppen met je paard, dat is veiliger dan aan de fiets. Als je paard flipt, sta je zó naast de step en kun je toch draven met je paard zonder dat je zelf moet rennen 8-)

Rhode2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:27

Had mijn paard eerst ook last van, ken het helemaal.
Nu is ze toch echt 100% verkeersmak..
Als je zelf niet al te bang bent, zou ik gewoon rustig alleen een rondje gaan stappen buiten. Je paard leert dan jou dan ook buiten te vertrouwen en niet alleen de andere paarden (wat ook niet verkeerd is hoor). Als je dan één keer je stem gebruikt, luistert ze meteen, omdat er dan geen ander paard of iets anders is om te vertrouwen, terwijl ze toch in een onbekende omgeving is. Vervolgens gewoon rustig opbouwen en op steeds drukkere wegen gaan rijden.
Als je paard weg gallopeerd door de schrik, rij je gewoon weer 6x langs dat stuk, voordat je verder gaat. En vooral zelf rustig blijven :D

Wendy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:05

Mijn verzorgpony is ook gek buiten en in de bak superduper braaf
Ik ga altijd alleen buitenritten maken(zonder andere paarden) en dan gewoon iemand meenemen die meefietst. Hij is gek op galopperen in de buitenrit maar als ze niet normaal doet mag ze van mij ook niet galopperen en dit werkt echt super ze krijgt het steeds beter door. Ook heb ik een passoabit gekocht deze kan scherper gezet worden echt super handig.

Wendy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:06

smilegirl schreef:

groetjes tessa

Juist niet in verlichte zit gewoon diep zitten en rustig blijven.

Samoria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:13

Ik had precies hetzelfde probleem, tot een mede-eigenaar mij meevroeg, zij gallopeerd niet en dat leek mij veiliger om te beginnen, zij rijdt ook eerst een tijdje in de binnenpiste, tot ze helemaal zeker is dat haar paard niet te wild staat. Sindsdien gaat mijn buitenrijden perfect.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:28

Wendy1991 schreef:
smilegirl schreef:

groetjes tessa

Juist niet in verlichte zit gewoon diep zitten en rustig blijven.

Als een paard echt met je aan de ren gaat, maar dan bedoel ik ook écht, niet even een kort spurtje, dan wil je echt niet blijven zitten. Dan moet je wel gaan staan om de controle weer over je paard te krijgen... en anders knal je steeds in de rug van het paard en dat kan heel schadelijk zijn. Ik heb het hier wel over een paard dat echt aan de kletter gaat, als je paard gewoon een kort sprintje trekt dan geld dit natuurlijk niet.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 11:32

labyrinth schreef:
Ik heb het hier wel over een paard dat echt aan de kletter gaat, als je paard gewoon een kort sprintje trekt dan geld dit natuurlijk niet.

Dat begrijp ik, dat was ook precies wat mijn pony deed.
En toen maakte ze ineens een korte bocht naar rechts, en toen viel ik eraf.
Ik heb ook al tips gehad over met een martingaal te rijden,
ik zal ook nog even overleggen met mijn instructrice.
Ikzelf ben niet een held te paard, dus ik zal zelf niet gauw met mijn pony gaan experimenteren buiten.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:18

Ik denk dat diep vanbinnen iedereen het best eng vind om op een paard naarbuiten te gaan waarvan je weet dat hij gaat rennen langs een weg, alleen de een verbergt het beter dan de ander. Ik weet twee dingen die je kan doen, om het uiteindelijk wel te laten lukken.
1:Zoek een gebied uit waar je smalle paden hebt, dus paden waar niet zomaar twee paarden naast elkaar kunnen, zet een brave goedzak voorop als voorpaard, en ga zo een paar keer rijden. Als je echt een goed voorpaard heb, nergeerd dat paard jou paard volledig als hij begint te springen en te doen en zo leert je paard ook dat het onzin is + je kan er niet vandoor gaan. Zodra dit goed gaat, kan je het afwisselen dat je juist met jou paard voorop gaat en die brave goedzak erachter. Grote kans dat je paard niets doet, omdat als hij ergens van schrikt, of zin heeft om te rennen dat zijn voorbeeld niet meedoet, dus doet hij het ook niet. En als je paard toch aan de ren gaat, kan hij alleen maar het pad volgen, geen onverwachte schijnbewegingen, hoogstens een sliding stop ofzo, maar dan kan je je paard onder controle krijgen zonder dat er een ander paard naast je zit. want zodra paarden naast elkaar komen en ze gaan aan de ren, zijn ze een stuk moeilijker rustig te krijgen.
2: Dit is meer voor jezelf als je de mogenlijkheid hebt. Ik merk bij mezelf heel erg dat toen ik op de manege reed en het paard waar ik op zat ging aan de ren, dat ik het doodeng vond. Nu rijd ik op een renstal, en ben een paar keer mee geweest het strand op met die paarden. Die gaan zo vaak aan de ren, dat je ze niet meer kan houden, dat je totaal niet meer onder de indruk bent als ze dat doen. Je raakt je angst grotendeels kwijt, het blijft vervelend. Maar je hebt niet meer dat gevoel dat je de eerste 3 tellen altijd had van wat gebeurd er, maar je handelt meteen. Het is echt waar, je krijgt er zoveel meer zelfvertrouwen van als je dan weer op een "gewoon" paard zit, die dan denkt dat hij heel hard kan rennen, terwijl je aan 5 versnellingen hoger gewend bent geraakt. dus probeer in je buurt iets te vinden, xD.
Verder, ja langs de weg blijft altijd tricky, maar bedenk altijd een paard doet nooit iets zonder reden, nou kan het een belachelijke reden zijn, of een goede, maar er is er altijd een. Dus probeer daarachter te komen, is hij bang van verkeer, ga daar nog eens mee oefenen, zit hij gewoon te wachten op een kans om te rennen, geef hem goed op zijn donder als hij het doet. is hij bang om alleen te zijn (het kleinste gaatje tussen de groep en jou paard, kan al betekenen dat als er eentje in galop aanspringt, dat jou paard niet achter wilt blijven en dus in volle overdrive wegrent).

_Nonieej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:40

die van mij is ook gevaarlijk als je naar buiten gaat, ik ga altijd met nog een ander paard die ook best pittig is buiten, laast ging ik ook buiten rijden en mijn pony voorop gelaten, die andere die zo druk is gewoon lekker achter je laten en niet zo dicht bij, zo werd die van mij rustig en loopt ze gewoon zonder te klieren.. en vaker doen met zijn 2e worden ze ook rustiger van als ze ineen keer naar buiten gaan, zijn ze helmaal van de dolle.. ik rij vaak 3xper week buiten.. hoef niet gelijk buitenrit te zijn, maar gewoon een stukej draven.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:09

Buitenrijden moet je opbouwen en in kleine groepen doen (zeker in het begin). Begin met 1 ervaren en betrouwbaar paard en enkel stappen (om dat renfenomeen niet aan te leren). Zodra je paard echt verkeersmak is en boemproof kan je gaan draven en galloperen. Als hij toch wegrent vergeet alle schoonheid uit de dressuurles ... goed doorzitten, lichaam achteruit en stevig met de knieen nijpen zodat je uw paard goed tegenwerkt. Als er plaats is dan kan je uw paard op een volte brengen en deze steeds kleiner maken tot de boel onder controle is.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 20:45

Okeee, bedankt iedereen voor de tips!
Ik denk dat ik in de zomer samen met mijn instructrice ga, en dat zij hem vasthoudt aan een halstertouw.
Eerst alleen stappen en dan langzaam opbouwen met draf en los.
Maar galop doe ik zowiezo niet buiten, dat kan gewoon niet met mijn paard.