Dilemma, Castreren of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Dilemma, Castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 21:02

Hallo
Ik heb een afstammeling van Seamus Dair, zijn moeder is een kruising Tinker/Volbloed. Dus aardig wat pit. En nog hengst, hij is net 4 jaar geworden
Ik heb Blade zien opgroeien een dorpje verder, en ja was op slag verliefd. Ik kreeg te ore dat hij te koop stond. dus meteen ging ik er heen mn stiefpa die ook helemaal weg van hem was.
dar stond hij dan in zn stal hardstikke braaf, Tuurlijk hij was pas een jaar. Daar kwam hij uit zn stal, en totaal ander paardje, stijgeren op je afkomen met slaande benen. Ach dacht ik die komt een hoop opvoeding tekort. En toch heb ik hem gekocht. Eenmaal thuis , meteen alles goed aanleren. Ja dat kwam goed, hij was hardstikke braaf ook begon hij hengst te worden, maar beheerst. Hmm dacht ik, das fijn . Hij liet zich zien als er een merrievoorbij liep, maar toch bleef hij braaf, en handelbaar
Ik heb jaren gewerkt met hengsten, ook daar had ik lastige erbij maar wel corrigeerbaar.
Nu het laatste half jaar , is hij helemaal veranderd. Hij word volwassen, ja en daar komt het. In de stal is hij hardstikke braaf, maar zodra hij zn box uitkomt begint het feest, stijgeren met de benen slaan, sterk maken enz. In het begin had de hengstenketting nog wel indruk maar nu niet meer. Ik zeg dan , castreren! Maarrrrrr.........................
Mn stiefpa heefd een slechte ervaring met castraties en wil er nog niks over horen. Hij zegt (hij is echt nog een onderwetse koeienboer soms) Ga hem maar eerst longeren en zadelmak maken, en ik zeg nee daar stap ik niet op, aangezien hij het bit nog niet accepteeerd en ik al meerdere malen opsleep heb gehangen richting stal. Hij denkt als ik hem meer aan het werk ga zetten dat hij rustiger word.

Nu iets wat er mee te maken kan hebben dat hij verandert is.
Af gelopen zomer stond hij lekker op de wei. IN het dorp staat een merrie, denk op een kleine kilometer afstand dus alleen velden ertussen. Hij gedraagt zich altijd goed op de wei, onze wei is dan ook goed afgezet, met 4 linten schrikdraad tot 2 metre hoog. Op een gegeven moment was ik mn andere hengst (fries) aan het trainen in de bak . Blade was rustig aan het grazen tot opeens ik die merrie zag rennen richting onze kant op, bij mij gingg mteen een lampje branden, en ben dus volle gas met die fries naar de stal gerent om hem af te zadelnen en binnen te zetten. Ik meteen naar buiten en ja hoor ze hadden al kennis gemaakt maar ik moes nog een flink stuk de wei in, eenmaal aangekomen zag ik dat die merrie de afrastering nog om de benen had hangen, meteen naar huis gebeld, voor hulp. En DAAR gebeurde het, sex, en oooooh wat was ik kwaad en oooo wat genoten ze van elkaars gezelschap.
Gelukkig is dat goed afgelopen, alles uitgesproken, ook hadden al meerdere malen tegen de eigenaar gezegt dat ze haar afrastering ook maar eens moest opknappen want 1 lintje brengt het niet.
Kan deze gebeurtenis wat te maken hebben dat mijn hengst zo verandert is?

Ik vraag niet om oordelen zoals sja had je maar geen hengst moeten kopen enz, mijn ervaring is groot zat om te weten of ik er wel of niet aan moet beginnen.
Het gaat zich er vooral om, stel ik breek eens een been , en moet de zorg aan een ander overlaten, dan kan ik niemand deze situatie toevertrouwen vanwege veiligheid van persoon maar ook voor het paard.
Hoe kan ik mn stiefpa overtuigen.
Of moet ik toch doorzetten, en hem juist meer trainen.

Ik wou hem vorig jaar al willen inrijden enz, maar hij was knetter, dus dacht ik hmm als we eens een paar maanden verder zijn dan is hij wel weer iets rustiger, maar het word erger

Ik hoop op een serieus antwoord

Alvast bedankt

Ronne

Re: Dilemma, Castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:06

Als je niet de intentie hebt om met hem te fokken, ben ik zelf meestal voor castreren (om de redenen die je boven al noemt) en omdat hij zichzelf dan wat minder in de weg zit als er een hengstige merrie in de buurt is.

Maar, ik moet mijn mening wel even nuanceren: ik heb zelf nauwelijks ervaring met hengsten (en natuurlijk helemaal niet met de jouwe!).

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:10

Ik zou toch proberen je stiefpa in te laten zien dat het paard onhandelbaar en dus gevaarlijk is. Het duurt meestel nog een aantal maanden voordat ze rustiger worden na de castratie, zeker op latere leeftijd en de risico's zijn nu minder groot dan dat je nog 5 jaar wacht. Je geeft zelf al aan dat je het niet ziet zitten om het op deze manier zadelmak te willen maken en je durft hem eigenlijk aan niemand toe te vertrouwen zoals hij zich nu gedraagt. En ja, een hengst die eenmaal weet wat dekken is, vergeet het niet snel.
Als je zijn gedrag moet vergelijken met de risico's van een castratie, ben ik eerder bang dat jou iets overkomt dan dat het paard iets overhoudt aan de operatie. Daarnaast kan hij als hij eenmaal ruin is wel met andere paarden het land in en is hij minder frusti dan dat hij merries ziet en er niets mee mag, als je hem niet voor de dekdienst gaat gebruiken.

heel veel succes

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:30

net als hierboven vind ik dat als je niet de intentie hebt om er mee te fokken doe je er beter aan om hem te laten castreren, voor jou veiligheid maar ook voor het paard.

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 01:48

Een ruin is veel gelukkiger dan een hengst :) Hij kan met de groep de wei op.. wordt niet gedreven door zijn hormonen.. makkelijker en rustiger in de omgang.. Als je niet ermee gaat fokken (en ik ben sowieso niet voor fokken met kruisingen) dan zou ik zeker laten castreren :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 02:02

Als een hengst eenmaal gedekt heeft zijn ze zich veel meer bewust van zichzelf en hun omgeving, ze zullen ook sneller het gevecht met je aangaan omdat er iets is om voor te vechten.

Ik zou hem laten castreren, je bent toch niet van plan ermee te fokken en een ruin is in alle opzichten gewoon veel makkelijker.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:58

TI -> OPG

winstonGR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:26

Ik ben ervoor dat elke hengst die niet goedgekeurd is gecastreerd wordt. Het heeft geen enkele zin om ze hengst te laten.
Jij hebt er problemen mee, zowel op buitenrit als op wedstrijd. En de hengst zelf ook, want hij worstelt met zijn hormonen en raakt alleen gefrustreerd. Ikzelf heb ook even met een zeer laattijdig gesneden ruin (7 jaar) gereden en hij had ook per ongeluk gedekt.
Pas na 2 jaar kon je met hem veilig op verplaatsing gaan. Je kan dus beter niet te lang wachten want het probleem geraakt niet opgelost en hoe langer je wacht hoe langer die hengstenkuren blijven.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:59

MysticTinker schreef:
Een ruin is veel gelukkiger dan een hengst :) Hij kan met de groep de wei op.. wordt niet gedreven door zijn hormonen.. makkelijker en rustiger in de omgang..

dat is ook niet helemaal zo, ik heb zelf ook een hengst, deze kan prima in een een groep de wei op. oke er kunnen geen meeries bij mij hij is vreselijk sociaal met andere paarden. en qua omgang is het net een ruin, nix mis mee. en zo hebben wij nog een hengst op stal staan die ook prima in omgang is en met andere paarden opt land kan. dus dit geld zeker niet voor alle hengsten!

maar als ik dit zo lees, dan zou ik je ook aanraden om hem te laten castreren. voorla nu hij wat ouder is is het gewoon moeilijk om hem opnieuw hanteerbaar te maken. ik zeg niet dat het onmogelijk is want het is zeker mogelijk (wij hadden er ook 1 die sleurde je alle kanten op en was niks mee te beginnen, terwijl hij nou als een mak lammetje achter je aan loopt) maar dat kost een hoop bloed zweet en tranen. en als je er niks mee van plan bent qua fokken, en je eigenlijk alleen maar problemen hebt met de ballen zou ik ze er toch maar af laten knippen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 23:04

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb vandaag met de kliniek gebeld voor castratie ook omdat hij al wat ouder is. Ook heb ik gezegt dat mn stief dat hij eerst word ingereden. Daar vertelde ze mij dat het nu ook niet meer op een maand kwam. Ik ben vandaag bij kennisen geweest met veel ervaring. Die gan me Blade inrijden, en dan gaat hij naar de kliniek en meteen een vakantie eraan, lekker op de wei. Hij kan daar bij die mensen de wei op , zonder gevaar dat hij nog in raking komt met een een of andere merrie, dus lekker rust voor hem. Aangezien ik hier merries in de stal heb staan, wil ik hem na de castratie al rust gunnen. Na de zomer komt hij weer naar mij en gaan we lekker aan de slag zonder kopzorgen.
Er is echt een pak van hart gevallen. Ook heb ik mn pa deze berichten laten lezen en kwam hij tot de conclusie dat hij niet altijd gelijk heefd. Weer 2 gelukkig ik en mn paard :D
Bedankt

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:09

komt helemaal goed!
fijn om te lezen dat je een goede keus hebt gemaakt.
heel veel succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:22

Ik zat er al klaar voor om je te overtuigen om te laten ruinen, maar dat hoeft niet meer. Goede beslissing.

Good stallions make great geldings!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:24

oOoKellyoOo schreef:
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb vandaag met de kliniek gebeld voor castratie ook omdat hij al wat ouder is. Ook heb ik gezegt dat mn stief dat hij eerst word ingereden. Daar vertelde ze mij dat het nu ook niet meer op een maand kwam. Ik ben vandaag bij kennisen geweest met veel ervaring. Die gan me Blade inrijden, en dan gaat hij naar de kliniek en meteen een vakantie eraan, lekker op de wei. Hij kan daar bij die mensen de wei op , zonder gevaar dat hij nog in raking komt met een een of andere merrie, dus lekker rust voor hem. Aangezien ik hier merries in de stal heb staan, wil ik hem na de castratie al rust gunnen. Na de zomer komt hij weer naar mij en gaan we lekker aan de slag zonder kopzorgen.
Er is echt een pak van hart gevallen. Ook heb ik mn pa deze berichten laten lezen en kwam hij tot de conclusie dat hij niet altijd gelijk heefd. Weer 2 gelukkig ik en mn paard :D
Bedankt

Verstandige keuze!
En heel veel plezier nog met je paard.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:26

Fijn dat je stiefvader uiteindelijk ook overstag is gegaan! Hele goede keuze, denk ik!!

Veel plezier nog met hem/het ;)

Moderatoropmerking:
Bericht gesplit, omdat dit een oud topic is en deze daardoor weer wegzakt. Zoals de grote letters aangeven is het niet de bedoeling om op oude topics te reageren.
Laatst bijgewerkt door Judje op 09-06-09 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking.