Ten tweede: ik hab Wiki geraadplegd EN zoekfunctie gebruikt maar niet echt een goed antwoord kunnen vinden.
Ik heb een verzorgshet waar ik gezien zijn grootte (80 cm) en mijn grootte (1,60m) en gewicht (80 kilo en afvallende...) dus echt NIET op ga zitten. Echt nooit never niet.
Dat alvast duidelijk gezegd hebbende, het volgende...
Toen ik vroeger als klein meissie van 8 (lichtgewicht, huidig gewicht is gekomen door studeertijd, samenwonen en 2 kids krijgen
) begon met rijden werd ik op van alles gezet. Van shet tot fries tot zelfs paarden van 2 meter schofthoogte aan toe (effe lekker uitstappen of toen ik beter rijden kon inrijden. In 4 sprongen de bak door in galop....
.. ze moesten me erop tillen want kon met mijn voet niet bij de stijgbeugels). Mijn zoon is nu 7 en ook een lichtgewicht (21 kilo geloof ik). Hij rijdt dus op dat shetje. Prima combi als ik het zo zie. Wat vinden jullie nou verantwoord voor zo'n kind om op te zitten? (ook met oog op evt later rijles op manege als ie eraan toe zou zijn (voorlopig nog niet)) Is het tegenwoordig nog "done" om zo'n kind op een fries te zetten of wordt er tegenwoordig voorzichtiger mee omgegaan? Kijk hij kan best op een pony van 1,30 lijkt me, maar een sterke fries van 1,50 met het hele gewicht wat zo'n dier heeft?
Is er dus wat jullie betreft een minimum gewicht van een ruiter? (al dan niet in combi met lengte. Zoon is nu 1,22 trouwens)
Nu (tegenwoordig) werd er dus op de manege toen ik nog reed wel gekeken naar op welke paarden en pony's ik mocht qua gewicht. Ik werd veelal op de groters (de enkele paarden die de manege rijk was) gezet (logisch) maar toch ook regelmatig op kleinere exemplaren, de echte pownies. Kijk een shet dat moet ik dus echt gewoon niet doen (en doe ik ook niet hoe uitnodigend dat koppie soms ook is). Maar is het wel goed geweest dat ik op pony's van 1,30 a 1,35 werd gezet? (Ik weet een manege kijkt anders, maar toch had ik soms zo iets van... qua grootte pas ik wel, maar qua gewicht...
)Wat is dus wat jullie betreft het maximum gewicht voor zeg een stevige pony van 1,30 m (want daar werd ik het meeste op gezet). Geen heel rank sporttype dus.
Ben benieuwd naar jullie meningen (zeker omdat die nogal eens uiteenlopen hier. Wil trouwens wel een nette discussie, meningen staan vrij. Dus liever niet rellen)