Iemand die met mij een soort trainingsschema wil maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lynne_berna

Iemand die met mij een soort trainingsschema wil maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 13:33

Hoi,
Ik ben van plan om 26 april mee te gaan doen aan de voorjaarsrit vanuit het fjordenstamboek.
Nu ben ik er zo eens over aan het nadenken, en kom tot de conclusie dat ik er naar toe wil trainen om uiteindelijk met gemak 3 1/2 uur door de veluwe kan rijden.
Waarschijnlijk word er tijdens de rit wel een pauze gehouden, alleen wil ik zeker weten wanneer dit niet zo is dat mijn paard daar problemen mee krijgt.

Hier wat informatie over het paard:
- Is tegen die tijd bijna 28
- Loopt gemiddeld 5/6 keer per week
- Word voornamelijk recreatief gereden
- We doen ook aan longeren, dubbele lijnen, losgooien
- Mag niet springen
- Rijd niet in de bak
- Word bitloos gereden

Hier wat informatie over de stal waar ze staat:
- Staat op het moment gemiddeld 8/9 uur buiten
- Krijgt zo'n 4 kilo voordroogkuil per dag
- 1 handje reform muslie
- Voorderest wortels en brood
- Ze staat nu nog in de bak, zodra het lekker droog blijft gaan ze 24/7 het land op

Wat heb ik de afgelopen dagen gedaan:
- Vrijdag: Met dubbele longe gewerkt, is voor haar een hele inspanning (45 minuten)
- Zaterdag: Gelongeerd met touwtjes(50 minuten)
- Zondag: Actieve buitenrit gemaakt (2 uur)

Dus heeft er iemand zin om met mij per dag een soort schema te maken!? (Vrijdag is meestal haar rustdag!)
Of iemand tips/ lekkere kruidenmelanges voor haar conditie?

Als ik aan haar merk bij bijvoorbeeld een erg lange buitenrit dat ze het niet meer volhoud ofzo, dan ga ik natuurlijk niet meedoen aan de rit. Welzijn van m'n paard staat voorop!

Groetjes en bedankt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:06

Als je van je paard afwil, moet je dit vooral zo doen!!

Een trainingsschema voor een dergelijke actie met dit paard is maatwerk. Je zult eerst een conditietest moeten doen, vervolgens doe je een poos conditietraining en monitor je de vooruitgang.
Je hebt een maand, niet in de beste periode van het jaar (rui, wisselvallig weer) en dan moet je naar een bepaald punt trainen, namelijk die rit kunnen rijden; waarvan je op dit moment niet eens voldoende details weet! Op basis van deze info is dat gekkenwerk. Meer details, zowel van de rit als van het paard.
Hoe lang kun je onafgebroken draven?
Hoe lang duurt het voordat de pony daarna op adem is?
Welke hartslaggetallen heb je bij deze acties?

Hoe wordt de rit gereden in tempo, tijdsduur en afstand?
Hoe vaak rijdt je langere ritten en in welk tempo, welke afstanden en over welke tijdspanne?

Lenneke_

Re: Iemand die met mij een soort trainingsschema wil maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:39

Ik denk dat je hier gewoon helemaal niet aan moet beginnen met een paard van 28.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:46

Als je het hebt over een actieve rit van 2 uur, wat doe je dan en hoe is je paard na afloop en hoe voelt ze de volgende dag aan?
Hoe vaak rij je ritten van deze omvang?

Vind het wel erg kort door de bocht om het op een leeftijd vast te leggen. Ze wil geen endurance carriere ze wil 26 april een langere buitenrit maken.

Meggggyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:47

Lenneke_ schreef:
Ik denk dat je hier gewoon helemaal niet aan moet beginnen met een paard van 28.

Ah, dat vind ik echt onzin. Als je paardje zich nog gewoon hartstikke lekker voelt, kan dit best!
Zolang je maar niet meer van je paard vraagt dan het kan, heb ik er echt totaal geen moeite mee.

Ik kan je niet helpen met je traningsschema, heb ik geen verstand van :D
Maar wel respect dat je hier aan mee wilt doen, en dat je je paardje van tevoren goed traint.
Maar hou (vooral met een paardje van 28) wel in de gaten, dat meedoen, veel belangrijker is dan winnen,
Dan komt alles goed! Veel Succes! *D

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:51

Ik snap best dat jullie denken van ja ze is al 28 maar als je haar ziet denk je wel anders, ook haar conditie is nog top.
Bij een actieve rit draaf ik erg veel en doe lange stukken galop. Ik denk dat als ik het bijhoud we wel 20 minuten kunnen draven achter elkaar op een lekker tempo.
Natuurlijk wil ik niet van m'n paard af, het is gewoon een rit voor de gezelligheid waar ik MISSCHIEN aan mee wilt doen. Winnen komt er niet eens in voor want het is gewoon gezellig met een hoopje fjorden.
De rit is in 2 groepen verdeelt, 1 groep gaat wel galopperen en de ander niet. Ook heb ik al informatie over de rit, zoals dat er niet gesprongen hoeft te worden en dat ik bitloos mee mag doen.
Vandaag na de rit was ze nog in goede conditie, heeft lekker in de bak lopen klieren. Als ik vaker van zulke ritten maak is ze de volgende dag gewoon weer vrolijk, en kan ik haar weer lekker oppakken.
En jongens het is geen wedstrijd, gewoon een lange buitenrit waar ik me gewoon goed op wil voorbereiden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:53

Je geeft nu al meer zaken aan dan in je eerste post. Daarmee komt een en ander in een ander licht te staan. Maar dan nog, ben eens concreet; hoe lang rijdt je, wat voor afstanden zijn dat en hoe vaak per week doe je dat.
Als je nu in staat bent 30km te rijden in twee uur en ze wordt daar niet warm of koud van, dan is het waarschijnlijk geen probleem. Maar kom eens met concrete getallen als gereden afstand en de tijd waarin. Zonder die gegevens is het feitelijk niet mogelijk om iets zinnigs te zeggen over de (on)mogelijkheden. Meten is weten en dat is ook het enige objectieve uitgangspunt op basis waarvan iemand vanachter een PC een zinnig antwoord kan geven wat ook te onderbouwen is.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 09:09

Ik heb net op routenet de weg berekent die ik gisteren heb gereden en dan kom ik wel op een kilometertje of 25 in dus 2 uur. Ik rijd ongeveer 4x per week buiten waarvan 2x wel 1 1/2 tot 2 uur en de andere x 1 uurtje ongeveer.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:49

Naar mijn idee zijn paarden gemaakt om te lopen ;)
Jou paard lijkt me in een prima conditie gezien hij nog volop beweging krijgt en geen last heeft van zijn leeftijd. Ik snap daarom ook niet zo goed waar een probleem van wordt gemaakt.
Afhankelijk van ondergrond, tempo en jou gewicht lijkt mij 3,5 uur afwisselen stappen/draven en een stukje galop (incl pauze waarschijnlijk) geen probleem.
Gewoon lekker gaan genieten en je paard blijven aanvoelen tijdens de rit.
Als voorbereiding zou je een paar keer voor die tijd een dagje 3,5 uur te rijden. Waarbij je zelf het tempo kan blijven bepalen aan de hand van wat je paard aangeeft.
Of denk ik nou te simpel?
Ik heb wel paarden gezien zonder enige conditie, drachtig etc die een dagrit maakte van 5,5 uur met pauzes natuulijk. Misschien niet goed - maar ze hielden er naar wat ik gezien heb niks aan over.

kakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:03

Nou, zo te lezen is jouw paard goed op conditie hoor, als je in 2 uur tijd 25 km aflegt! Ik zou je er niet zo druk over maken en er lekker van genieten. Lyse81 heeft het bij het rechte eind hoor! Ik zou haar advies opvolgen om af en toe een langere rit te maken, omdat de veluwe wel wat zwaarder ondergrond heeft, maar verder is er echt niets aan de hand. Je kunt overigens beter wat langere ritten maken op normaal tempo, dan kortere ritten in hoog tempo. Ik neem aan dat die rit namelijk geen scheurpartij wordt!

Leeftijd wil niet altijd iets zeggen. Ik ken een paard van 32 die de vierdaagse in Epe heeft gelopen!

Veel plezier en geniet ervan!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 08:58

Bedankt jongens, dit is leuk om te horen. Waarschijnlijk ga ik volgende week zondag met een bokker naar de Veluwe toe, dus kan ik dan mooi aankijken hoe zij het doet. Gaat het goed doe ik mee, zo niet dan houd het op!

manonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:32

goede voorbereiding voor een grotere rit is: stappen, stappen en nog eens stappen..... Grote afstanden stappen, daar krijgen ze de beste conditie van. Gehoord van een endurance ruiter op internationaal niveau.. Bij mijn fjord werkt het ook prima.
Heb meerdere malen de vierdaagse met haar gereden ( ook in epe). Sterkte ermee