wie kan mij opheldering geven? (opmerking + punt van jury)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eertjuh22

wie kan mij opheldering geven? (opmerking + punt van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 00:59

:o misschien stel ik hier wel een enorm domme vraag maar..

ik ben net terug van wedstrijd en zat net nog even mijn coupons na te lezen.

ik start in de klasse M2 en in proef 20 zit als 3e onderdeel: M-X-K van hand veranderen in middendraf, K arbeidsdraf.
dit onderdeel ging bij mij verder gewoon goed zonder haperingen of tactfouten. hierna kom ik op de korte zijde van de bak (ong. bij A dus ruim na onderdeel 3 ) en schrikt mijn paard van een andere combinatie die net naast ons af gereden komt en schoot dus een stukje weg. voordat onderdeel 4 kwam had ik hem weer onder controle en kon ik dus gewoon B afwenden en X halthouden.

nou had ik voor onderdeel 3 (van hand veranderen) een 4 als punt met als commentaar 'storing bij A'

in mijn ogen bestaat onderdeel 3 alleen uit het van hand veranderen van de letter M t/m de K en zou de jury daar geen slecht punt voor mogen geven omdat mijn paard dus pas weg schoot nadat dit onderdeel al ruim af was. of zie ik dit fout??

wie kan mij opheldering geven? :o

gr. erica

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 08:56

Op de jurycursus is me geleerd dat je dat soort storingen mee moet nemen bij het voorgaande of het volgende onderdeel. Ik kan me voorstellen dat het voor de ruiter/amazone vreemd overkomt, vandaar dat er ook duidelijk op het protocol aangegeven wordt. De jury heeft het dus gedaan zoals bij de jury opleiding wordt geleerd. In die zin dus goed gedaan. Uiteindelijk is het van belang dat juryleden er op dezelfde wijze mee omgaan.

eertjuh22

Re: wie kan mij opheldering geven? (opmerking + punt van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 11:56

bedankt voor je duidelijke uitleg :j

ik vroeg me eigen dit gewoon even af omdat ik het verder nog nooit had me gemaakt dat een jury dit op het vorige onderdeel mee pakte.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:05

Dit zijn de bekende "grijze gebieden" zoals hieboven beschreven hoort een jury dat mee te nemen in zijn beoordeling. Anders zou je dus tussen alle onderdelen in kunnen bokken, stijgeren ect...zonder dat het consequenties heeft.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:09

Ik heb hier andere verhalen over gehoord. Nl. dat je de grijze gebieden meeneemt in de "onderbalk", dus cijfers voor stap, draf etc etc.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:49

Op de cursus heb ik geleerd dat je onderdeel pas eindigt als je volgende onderdeel begint. In jouw geval pas bij de B dus!
Sommige jury's hebben het punt dan al neer laten zetten en rekenen het dan bij het volgende onderdeel mee.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 20:27

ik vind dat zelf wel een beetje raar..
je rijdt bepaalde onderdelen en een jury zou in mijn ogen gewoon een punt moeten geven voor elk getoond onderdeel..

als er dan net als bij mij storing in de proef zit tussen 2 onderdelen, dat ze dat dan bij de onderste punten 'afstraffen' ofzo :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:30

maar moeten de fouten oin de grijze gebieden dan onbestraft blijven? Je behoort de hele proef netjes af te ronden.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 20:31

niet onbestraft, maar bestraft in de onderste punten voor stap en draf enzo.. teminste zo dacht ik het :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:32

Maar dat zou ook niet helemaal fair wezen. Stel dat je na menig onderdeel een storing hebt dan is dat onmogelijk om dat onderin af te straffen. Dat hoort gewoon in de proef zelf te worden gedaan. Immers zie ik dat een proef niet alleen losse onderdelen zijn maar 1 geheel vormt, dus dat ook die 'grijze' gebieden moeten worden meegenomen. Anders krijg je ook ruiters die tussen de onderdelen door hun paard even flink (verkeerd) aanpakken en vervolgens het volgende onderdeel dan weer netjes kunnen rijden.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 20:44

daar zit ook wel weer wat in idd :j
heb daar nooit niet echt bij stil gestaan hoe zoiets bestraft moet worden omdat ik het zelf nooit heb meegemaakt en ging er eigenlijk automatisch vanuit dat een jury alles 'per onderdeel' zou jureren. :+
het is mij nu duidelijk dat de 'grijze' gebieden dus idd bij het vorig onderdeel bestraft kunnen worden :j

dit topic is trouwens geen topic om deze jury zwart te maken o.i.d maar gewoon ter info. was verder wel heel tevreden over de punten van deze mevrouw :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:01

ik heb pas voorgereden bij de jurycursus en bij de nabespreking gezeten. Verstoringen in het grijze gebied kunnen zowel in het vorige (als het er kort na is) of het volgende worden meegenomen, maar moeten zeker aftrek opleveren in een onderdeel (+ algemene indruk) en de jury moet het wel vermelden in de opmerking.

Volgens het boekje dus :j

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:42

Tijdens de FNRS cursus hebben we geleerd dat zo'n storing meegenomen wordt in het komende onderdeel. Het van hand veranderen is tenslotte al afgerond en beoordeeld. De ruimte tussen 2 oefeningen hoort volgens hen dan bij de volgende oefening.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:20

zo kende ik het ook van vroeger, maar bij deze cursus werd gezegd dat het beide kan.

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:41

Inderdaad hoort het in het voorgaande of volgende oefening gepunt te worden. Ik maak echter wel onderscheidt tussen bepaalde zaken.
Zoals hierboven omschreven schrok het paard, en ik ben dan weer zo dat ik dit niet reken voor de 1e keer als het in een grijs gebied gebeurd en geen schade aanricht op het uit te voeren onderdeel. Is het daar in tegen verzet of ongehoorzaamheid dan vind ik het heel wat anders. Of als het paard steeds schrikt en onrustig is. Dan heeft de ruiter de eerste keer geluk gehad, maar alle volgende keren geef ik dus minder punten op het laatste onderdeel of volgende.
Maar als dit schrikken 1x gebeurd nee dan straf ik het niet zomaar af.

W_aldrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:38

Ik vind het ook niet meer dan logisch dat t meegenomen word in een oefening, want wat heeft de stap draf galop te maken met een storing?

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:01

Nu weet ik ook hoe het werkt. Ik vroeg het me namelijk ook af. Ook mijn paard schrikt nogal eens tijdens een proef en soms werd het me wel aangerekend, soms niet. Maar nu ik weet hoe een jury dit moet beoordelen snap ik het. Bij mij werd het de laatste keer van mijn volgende onderdeel afgetrokken.

janiekiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:50

eertjuh22 schreef:
:o misschien stel ik hier wel een enorm domme vraag maar..

ik ben net terug van wedstrijd en zat net nog even mijn coupons na te lezen.

ik start in de klasse M2 en in proef 20 zit als 3e onderdeel: M-X-K van hand veranderen in middendraf, K arbeidsdraf.
dit onderdeel ging bij mij verder gewoon goed zonder haperingen of tactfouten. hierna kom ik op de korte zijde van de bak (ong. bij A dus ruim na onderdeel 3 ) en schrikt mijn paard van een andere combinatie die net naast ons af gereden komt en schoot dus een stukje weg. voordat onderdeel 4 kwam had ik hem weer onder controle en kon ik dus gewoon B afwenden en X halthouden.

nou had ik voor onderdeel 3 (van hand veranderen) een 4 als punt met als commentaar 'storing bij A'

in mijn ogen bestaat onderdeel 3 alleen uit het van hand veranderen van de letter M t/m de K en zou de jury daar geen slecht punt voor mogen geven omdat mijn paard dus pas weg schoot nadat dit onderdeel al ruim af was. of zie ik dit fout??

wie kan mij opheldering geven? :o

gr. erica

Ik ben een keer gaan schrijven bij een jury en die rekende daar der niet op af!!

Ik snapt er nix van en ze legde uit dat het NIET bij de letter was en ze dr dus ook niet kon afrekenen!

naja, jury's zijn gewoon verschillend, je bent er helemaal afhankelijk van Xd

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:03

topic uit april, ik TeM

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:43

En bij deze een slotje.