Hoeveel weegt een 1,5paards trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny__

Hoeveel weegt een 1,5paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 20:45

Wat weegt een trailer van 1,5 paards en over wel merk heb je het dan?

Bedankt!

PBA_

Re: Hoeveel weegt een 1,5paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:58

dat staat op de trailer. dat verschilt namelijk wel enorm

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:59

splash1999 schreef:
dat staat op de trailer. dat verschilt namelijk wel enorm

meestal staat het op de kentekens...

onze 2 paards zit op 675 kg

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:03

+- 500 a 550 kg

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:04

wat wil je weten, wat de trailer weegt, wat de MTM is of dat je er met rijbewijs B mee mag rijden???
alleen het lege trailer gewicht heb je niks aan, zoals al gezegd is scheelt dat per merk en trailer.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:05

ik heb een wesco en totaal toelaatbaar gewicht is 1300 kg

Jenny__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 21:11

Wat ik wil weten is of ik mijn BE rijbewijs moet halen om met een trailer te mogen rijden. Ik weet wel hoe de regeltjes in elkaar zitten om een trailer te mogen trekken maar weet niet of ik het met mijn paard en auto kan redden zonder E rijbewijs:

Weet zelf niet wat mijn paard weegt. Denk ong. 650KG
Het is een kwpn ruin van 1.72m en stevig gebouwd.
We hebben een peugeot 307 gewicht is 1168KG

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:14

bij B kijken ze naar MTM, dat ga je dus al niet redden met een auto van maar 1186 kg, de meeste 1,5 paards trailers hebben een MTM van 1200 of 1300 kg.
Dus dan moet je BE halen, als je een zwaardere auto had gehad dan zou het misschien wel kunnen mits je dan weer onder die 3500kg regel blijft.

Jenny__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 21:16

Dankje cissy
Daar was ik inderdaad al bang voor..
Dan maar mijn trailerrijbewijs halen.

Ik had gehoord dat dit in 1 dag kan? Iemand ervaring mee? Wat zijn de kosten?

Renske_W
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:34

Onze oude anderhalfspaard trailer woog leeg 850

Ik heb voor mijn E achter B ook een dagcursus gedaan, kosten waren 500 euro.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:59

ik zou niet voor 1 dag kiezen
maar gebruik zoekfunctie eens
zijn al veel topics over ook met ervaringen en kosten van E achter B

Ook ik heb het gehaald, maar in meerdere lessen verspreid over paar weken
in 1 dag is erg moeilijk, vooral t kijken, dat moet allemaal zoooo overdreven veel en vaak

Renske_W
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:02

Van te voren (voor de dagcursus) al gaan oefen met trailer.
Heb ik ook gedaan, eerste paar keer iemand mee die het zelf goed kan, en dus aanwijzingen kan geven.
En daarna zelf zoveel mogenlijk oefenen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:52

Ik heb ook een dagcursus gedaan en ben meteen geslaagd. Ik heb wel een rijschool uitgezocht die examengaranties gaf, dus als je niet in één keer zou slagen betalen ze je tweede examen.

Kosten waren zo'n 500 euro. Ik heb wel eerst thuis geoefend met de trailer zodat ik een beetje het gevoel had hoe ik moest sturen met achteruit rijden.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:00

Thuis oefenen is, zeker als dat zonder deskundige begeleiding gebeurt, geen goed idee. Je kunt jezelf dan onbedoeld en onbewust bepaalde dingen (zoals bijv. kijktechniek) verkeerd aanleren. Als je daarna dan zo'n dagcursus gaat doen, heeft de instructeur er extra werk aan om je het verkeerd geleerde weer af te leren. Als je er "blanco" in stapt, hoeft ie je alleen het goede aan te leren. Dat E destijds losgekoppeld is van B en er sindsdien een apart examen voor gedaan moet worden, heeft echt wel een reden. ;)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:07

Ik vond het toch wel heel fijn dat ik iig al een beetje gevoel had wat de trailer ging doen als ik links of rechts stuurde.

Renske_W
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:14

Ik was ook blij dat ik idd veel had geoefend met het rijden met trailer, voornamelijk het achteruit wat lenneke al zei, je weet dan wat de trailer gaat doen.
Instructeur bij wie ik de curus had gedaan vond het trouwens heel goed dat ik al geoefend had.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:19

Lenneke_ schreef:
Ik vond het toch wel heel fijn dat ik iig al een beetje gevoel had wat de trailer ging doen als ik links of rechts stuurde.

En dat is precies ook het probleem: de aanhanger waarmee je moet rijden voor het E-examen zit heel anders in elkaar dan de gemiddelde paardentrailer, en dan met name de afstand tussen de koppeling en de assen. Tel daar bij op dat er hoogstwaarschijnlijk ook een andere auto voor staat (met een andere draaicirkel, afstand tussen de voor- en achterwielen, afstand tussen de achterwielen en de trekhaak) dan je thuis hebt et voilá: de hele combinatie reageert héél anders dan waar je jezelf net aan gewend hebt, in het bijzonder bij de speciale verrichtingen zoals achteruit de bocht om en straatje keren. Waardoor je bij de eerste pogingen daartoe tijdens de cursus waarschijnlijk in een mum van tijd de hele boel laat scharen...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:01

Jenny__ schreef:
Wat ik wil weten is of ik mijn BE rijbewijs moet halen om met een trailer te mogen rijden.

Maya @ [TAO] FAQ TAO

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:05

maar meestal zakken de mensen juist niet op het achteruit rijden, dat lukte mij ook perfect, al voordat ik begon met lessen kon ik al file parkeren met trailer
probleem is het kijken bij de meeste mensen
dat moet echt overdreven gedaan worden anders zeggen ze dat je niet kijkt

Jenny__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 21:22

Dankjewel allemaal ;)

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:17

leeggewicht 550 - 800kg beetje afhankelijk van model, merk, formaat etc..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:47

Hotra Othello 520 kg en max 1300 kg

bij mij is hij nu wat zwaarder omdat ik er ijzeren trapbescherming in het laten zetten en een reservewiel aan de binnenkant :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:25

Om terug te grijpen op de vraag van TS. Het doet er niet zoveel toe wat het werkelijk gewicht is van haar paard, gezien er voor B eerder geldt wat de trailer in totaal moet hebben.

Daarnaast, als ik je auto zo bekijk, dan denk ik dat deze al zeker ongeschikt zal zijn om een trailer met een paard van dat formaat te trekken. Stel, je hebt een 1,5 paards trailer, 650 kg + 650 kg paard = 1300 kg wat je al minimaal moet hebben. Een auto die 1168 kg weegt (al doet dat gewicht er niet zoveel toe, het gaat er meer om wat ie mag trekken) zal dus waarschijnlijk al niet eens dat gewicht mogen trekken, en heeft daarnaast zeer weinig 'over' voor als je paard besluit een dansje uit te voeren.

Ik heb een vergelijkbare auto opgezocht met dat gewicht en type en bij de site van RDW ingevoerd, en die mag 1200 kg trekken.

Oftewel : ga voor je BE-rijbewijs en zoek een zwaardere en krachtigere trekauto :j

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:19

Maya schreef:
Een auto die 1168 kg weegt (al doet dat gewicht er niet zoveel toe, het gaat er meer om wat ie mag trekken)

Dat doet er wel degelijk toe om het benodigde rijbewijs te bepalen. Lees de FAQ.

Jenny__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 19:59

Maya schreef:
Om terug te grijpen op de vraag van TS. Het doet er niet zoveel toe wat het werkelijk gewicht is van haar paard, gezien er voor B eerder geldt wat de trailer in totaal moet hebben.

Daarnaast, als ik je auto zo bekijk, dan denk ik dat deze al zeker ongeschikt zal zijn om een trailer met een paard van dat formaat te trekken. Stel, je hebt een 1,5 paards trailer, 650 kg + 650 kg paard = 1300 kg wat je al minimaal moet hebben. Een auto die 1168 kg weegt (al doet dat gewicht er niet zoveel toe, het gaat er meer om wat ie mag trekken) zal dus waarschijnlijk al niet eens dat gewicht mogen trekken, en heeft daarnaast zeer weinig 'over' voor als je paard besluit een dansje uit te voeren.

Ik heb een vergelijkbare auto opgezocht met dat gewicht en type en bij de site van RDW ingevoerd, en die mag 1200 kg trekken.

Oftewel : ga voor je BE-rijbewijs en zoek een zwaardere en krachtigere trekauto :j

Dankje voor je antwoord. Jaaa. daar zit wat in.. maar ik heb geen geld boompje in de tuin ;)