Hoe kan ik mok goed behandelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uny

Hoe kan ik mok goed behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 17:17

Hallo,
door het slechte weer is het weiland erg drassig.

Mijn paardje heeft daardoor veel last van mok.
Ben al aan het wassen met Betadine shampoo en met mokzalf aan het smeren maar het helpt voor mijn gevoel helemaal niet.

Heeft er iemand andere dingen om mok tegen te gaan?

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:52

Je moet het voetje goed droog en schoon houden.Verder ben je al goed bezig met betadine en mokalf.

none

Re: Hoe kan ik mok goed behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:22

Droog, droog, droog, droog.

Wat ik bij mijn paard altijd doe op aanraden van de dierenarts is: de eerste keer goed wassen met betadineshampoo. Deze keer mag het nog goed nat worden en ook proberen de korsten eraf te krijgen. (en hier zijn sommige het totaal nietmee eens, maar bij mijn paard werkt het goed). Dit eventueel na 4 dagen herhalen maar in princiepe hoeft het niet. Verder het been goed schoonhouden en droog. En 2 keer per dag insmeren met zalf. En nu benik die naam van die zalf kwijt. Het is zalf dat ook wordt gebruikt voor kippen geloof ik. Ik ga zodalijk even de naam voor je opzoeken.

wokkel9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:31

Ik kreeg eens als typ dat je Mastex (o.i.d.) moet gebruiken. Is eigenlijk om tepelontsteking bij koeien te behandelen maar heeft ook een mooit uitdrogend effect op mok.

ttpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:41

Je zou het kunnen proberen met magnesium zout (uiteraard opgelost in water). Wordt ook wel gebruikt voor exceem paarden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:39

Op MD is er een centraal topic over mok en daar kan je het antwoord vinden of anders de vraag zelf stellen.
[MD] centraal topic over mok
Dit topic wordt gesloten.