Jong paard naar manege?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loezz

Jong paard naar manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 12:33

Hoi, heb even een vraag en ik zou het op prijs stellen meosten sommige hun mening zeggen :)

Wij hebben nu een jong paard van een 3.5 jaar oud , ze heeft heel haar leven in de wei gestaan, mijn peter heeft ze zelfs beleerd in de wei. Ze is zeer schichtig in bepaalde situaties vooral als er iets aan de hand is in omgeving ofzo. Nu is de manege in de buurt heropgestart en ik zou graag daar rijden in een piste. Omdat in de wei blijven rijden geen absolute optie is ( weersomstandigheden, enz. ) Nu, ze is nog maar 1 x op straat geweest, dit duurde een uur omdat ze van plaats moest veranderen. Nog nooit had ze op straat gereden , maar! Ze deed NIETS! Geen schrik van auto's , rare objecten echt niets.. Buiten een klein roostertje op de grond waar mijn eigen paard wel eens schrik durft van te hebben.. Dus ik denk dat die paar 500 meter wel moet gaan naar de manege.. Nu ik weet niet hoe ze zou reageren, dat ik daar met haar aankom in een manege, wat zou ze doen? In de bak? Hoe reageren? Het probleem een beetje is dat ik de eigenaren niet echt ken ik moeilijk kan regelen eens zonder iemand de bak te verkennen met haar. Dus als ik zou gaan zou ik meteen met haar de les beginnen, dat heeft ze trouwens ook nog nooit gedaan, in de les met verschillende paarden.. Ik ben echt heel hard aan eht piekeren, wat denken jullie?
*edit* Mijn moeder zegt ook dat ze in het plaatje daar niet zou passen omdat ze een soort vna kruis met een speciaal trekpaard ofzo is, en omdat ze zo is , dus een 'lauw'bloed was ze daarom zo rustig op straat?

Palmera

Re: Jong paard naar manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:43

Desnoods een keertje met paard aan de hand naar manege wandelen... Laat haar maar even rustig kijken. Dikke kans dat het reuze meevalt.

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:46

hoi,

ik zou het niet doen gelijk een les in met andere paarden nieuwe omgeving stukje over de weg teveel van het goede denk ik.
vooral lessen met andere paarden neem aan dat dat een uur is??
vindt ik behoorlijk lang en jonge paarden vinden passeren vaak eng en raar als ze allemaal tegelijk gaan galopperen etc.

probeer eerst naar de manege te gaan ga bijv aan de hand de bak met dr verkennen zo kun je ook zien hoe ze reageerd op paarden die passeren bijv in draf of galop.

neem een priveles ipv groepsles dan is de aandacht op jou en geen 8 paarden in de bak die ook aandacht nodig hebben als er iets zou gebeuren heb je altijd steun aan je instructeur geeft jou ook vertrouwen.

ik hoop dat je hier iets aan hebt

groetjes steffie

Maartje_M
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:48

Of ze in het plaatje past of niet, dat is iets waar je je sowieso niet druk om moet maken. Als jij daar met je paardje wil rijden, is dat je goed recht.
Ik denk dat het voor je jonge paard zeker een goede ervaring is om lessen te gaan rijden, ook met andere paarden. Als ze niet zo op dingen reageert, zou ik het er gewoon op wagen. Ze staat op de wei wel met andere paarden denk ik? Dus ze zijn niet vreemd voor haar. Een binnenbak kan raar zijn, maar met zo'n koele kikker kan dat ook goed meevallen.
Tja, het valt niet te voorspellen wat ze gaat doen, maar als ik jou was, zou ik het wel proberen. Spreek anders af dat je een kwartiertje mee rijdt, of een half uurtje. Dan kan je haar er rustig aan laten wennen.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 13:02

Ja ze staat et andere paarden op de wei.

Armani, er zijn toch overal jonge paarden die wel in de les meerijden, waarom zou zij dan niet gaan? In de les dat ik wil rijdt zelf ook een 4 jarige .. Het moet toch ooit, niet?

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:28

Loezz schreef:
Ja ze staat et andere paarden op de wei.

Armani, er zijn toch overal jonge paarden die wel in de les meerijden, waarom zou zij dan niet gaan? In de les dat ik wil rijdt zelf ook een 4 jarige .. Het moet toch ooit, niet?

"Ze is zeer schichtig in bepaalde situaties vooral als er iets aan de hand is in omgeving"

dit schrijf je in je eerste post het lijkt mij dat je beter kunt opbouwen
ipv gelijk in een groepsles op vreemd terrein.
misschien heb ik een verkeerd beeld van de manege waar je het over hebt, maar over het algemeen denk ik aan drukte. honden, kinderen lessen met een groep paarden hele nieuwe omgeving veel nieuwe indrukken misschien iets teveel van het goede in 1 keer.

als je er zelf vertrouwen in hebt dat het goed gaat moet je het gewoon doen.
ik spreek uit mijn ervaring van een jong paard die van een stalletje aan huis af kwam op een manege zou er niet aan moeten denken gelijk mee te rijden in een groepsles maar elk paard is verschillend en ik vindt een uur les te zwaar voor de leeftijd maar dat is aan jou.

edit ik zeg dus niet dat je het nooit moet doen ik zou stapje voor stapje doen
meenemen naar manege daar rondwandelen op het terrein bak verkennen en een priveles nemen gaat dat goed kun je in de groepsles gaan rijden

Marielleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:02

Wat misschien een oplossing is, is om een paar keer (evt. met begeleider) na de manege te stappen. Als je bij de manege bent loop je rustig een paar rondjes door de bak en laat je haar rustig alles bekijken (denk aan de spiegels, hindernisbalken etc.). Als ze na een paar rondjes (linksom en rechtsom) een beetje weet hoe de bak eruit zien ga je een kwartiertje/twintig minuutjes met haar longeren. Als je dat gedaan hebt beloon je haar en stap je haar uit door weer een paar rondjes door de bak te lopen. Zo kun je nog een paar keer met haar naar de manege stappen en steeds iets verder opbouwen. Byvoorbeeld longeren én rijden. Als jij en je paard gewend zijn vraag je een vriend of vriendin of ze samen met jou wil rijden (dat hij of zij dus meegaat met een paard), zodat je paard went aan een ander paard. Laat je vriend of vriendin stappen en ga zelf rijden zoals je gewend bent. Zelf vond ik dat erg fijn en het ging ook goed.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:47

Rustig opbouwen is denk ik heel belangrijk bij dit soort dingen, ik zou ook niet direct de eerste keer al in een drukke les beginnen. Waarom niet eerst een priveles? Is misschien wel wat duurder maar als ze na een paar keer al wel in een groepsles kan (als ze genoeg gewend is) heb je er alleen maar profijt van volgens mij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:30

Gewoon opbellen of langsgaan of er mogelijkheden zijn om de bak af te huren of op welk tijdstip je daar rustig eens zou kunnen oefenen met je paard. Daar hoef je de eigenaren niet voor te kennen, je betaalt toch gewoon?

Aan de hand er naar toe, of wel te paard met iemand ernaast die hem met de longe vast heeft nog, daar even rustig aflongeren zodat je paard alle gekke dingen kan zien en kan wennen aan evt. passerende paarden en dan erop, half uurtje rijden en weer naar huis.