trainen van veulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0opeeto0

trainen van veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 15:21

Hej,
Ik heb een Welsh a hengstveulen. Hij word 12 mei 1 jaar. Ik heb hem sinds zijn 4de maand. Ik doe best veel met hem en het is een dikke knuffel. Hij vind alles leuk, spelen in de bak, knuffelen, wandelen, hoefsmit, dierenarts, ect. Ik hoor van veel mensen dat het niet goed is om veel met je veulen te doen..
daarom mijn vraag of ik het zijn 1e levensjaar dan wel goed heb gedaan?!

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:26

Tsja, dat hangt af van de manier waarop je met je veulen omgaat. corrigeren is natuurlijk belangrijk en met hem wandelen kan de band tussen jullie sterker maken. hij leert je te vertrouwen, maar ook dat hij moet blijven opletten. Let wel op dat hij altijd probeert boven je te komen staan qua rangorde. Dat is het moeilijke van veulens. Als winnen, maken ze er misbruik van.
Succes ermee. *D

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:31

Als hij goed weet dat jij de baas bent en hij kan spelen met leeftijd genootjes en paarden van andere leeftijd zie ik geen problemen

ik heb zelf een paard die ik al sind veulen heb. Hij heeft altijd met soortgenoten van verschillende leeftijd kunnen spelen en doen. Ik kwam ook iedere dag en deed dan aanraken en soms poetsen, wandelen over het erf en laten wennen aan dingen. Ik heb hem nog steeds en heb geen spijt van hoe ik het gedaan heb.
Laatst bijgewerkt door Eelco op 13-03-09 15:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:37

Ik vind dat een paard er niet is om mee te spelen, en al helemaal geen veulen. Knuffelen valt daar eigenlijk ook wel onder, alhoewel ik dat met volwassen paard weer wat anders vind. Het is goed dat je je veulen aan de smid laat wennen en de dierenarts maar dit gebeurt toch ook niet wekelijks (mag ik voor je hopen ;) ). Wandelen is denk ik heel goed en wat voetjes vragen en zorgen dat hij een halster kent. En daar houdt het wel op. Spelen en knuffelen kan hij met zijn leeftijdsgenoten beter doen.

miesje890

Re: trainen van veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:32

Ik ben het eens met Less..
Een paard moet 'spelen' met zijn soortgenoten. En jij bent geen soortgenoot. En het is ook belangrijk dat je veulen dit ook niet zo gaat zien. Jij bent zijn baas.

Ik ben het er wel mee eens dat het belangrijk om een goede band met een veulen op te bouwen. Maar dit hoeft niet meteen met spelen. Een stuk wandelen en lekker poetsen kan ook heel goed zijn.

Veel succes ermee!

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:35

bij ons op stal staan de veulens tot 3 jaar altijd in een grote groep van hun eigen leeftijd,daar krijgen ze onderling hun opvoeding,maar bracht mn veulen wel altijd de andere dingen bij door em regelmatig eens uit de groep te halen en hem te poetsen en ermee te wandelen,en dan weer terug naar zn vriendjes

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:16

Als je teveel met hem speelt gaat hij je denk ik juist uitproberen, maar aan dingen laten wennen kun je naar mijn mening niet vroeg genoeg mee beginnen. Zolang je hem nog maar niet laat werken.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:28

Ik persoonlijk vind dat een veulen op moet kunnen groeien met leeftijdsgenootjes (ik val niemand erop aan die dat niet doen/gedaan hebben met hun veulen ;) ). Ik heb zelf een tinkerhengstveulen van nu bijna 6 maanden oud. Hij loopt nu nog bij zijn moeder, maar verhuist eind deze maand naar een opfokstal bij mij in de buurt. Het is goed voor de ontwikkeling, en het kan goed zijn voor het karakter van het veulen. Vaak zijn de veulens die bij mensen "opgegroeid" zijn opdringerig, en tonen soms geen respect tegenover de mens. Het is ook erg leuk om te zien hoe leeftijdgenootjes met elkaar spelen en donderjagen bij een opfokstal, mijn hengstje heeft dit op het moment helemaal niemand om mee te spelen ook al wil hij het wel heel graag, maar niemand wil met hem spelen omdat het chagerijnige volwassenen zijn :D (ze trappen hem echt weg...). Ik had hem in de verkoop staan, maar ik heb het terug gedraaid zodat hij nog even een jaartje kan donderjagen bij leeftijdsgenootjes. Ik mag hem wel komen bezoeken wanneer ik maar wil, dus hij blijft mij nog wel zien :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:37

Als je verkeerd met veulens omgaat kunnen ze leren dat ze sterker zijn dan jij en kunnen ze op latere leeftijd hun gewicht in de strijd gooien en het zo van je winnen. Een beetje gezond respect voor de mens is niet verkeerd.
En helemaal bij hengsten die je hengst wilt laten moet je uitkijken dat ze je niet als speelkameraadje gaan zien. Als de hormonen ineens mee gaan spelen kun je een flinke dobber hebben aan een hengst waar je als veulen de verkeerde dingen mee hebt gedaan.