Afspraken met Bijrijdster worden niet nageleefd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chicascas

Afspraken met Bijrijdster worden niet nageleefd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 14:39

(Alvast sorry moest dit niet juist staan)
Ik heb sinds enkele weken een bijrijdster. We hebben eerst wat info naar elkaar gemaild en ze is 2x komen proefrijden, wat echt heel erg goed ging.
We hadden over mail afgesproken dat ze 2x per week zou komen en ze zou rijden en instaan voor de verzorging die daarbij komt kijken (dus geen onderhoud van stal of materiaal) enkel paard degelijke voor en na zorging geven.
Ze zou telkens 1 of 2 paarden rijden en/of longeren. zodat ze allemaal zeker even bezig geweest waren.

Na een week vertelde ze me dat ze enkel op woensdag kon. Heel erg vond ik dit niet, dus vroeg ik haar of ze dan alle paarden telkens wat aandacht kon geven (desnoods enkel wat poetsen of mee wandelen ofzo...) en hier was ze akkoord mee.
De week daarna was ik thuis een grote taak aan het voorbereiden, dus kwam ze op woensdag even de paarden rijden/verzorgen.
Ze reed zoals gewoonlijk enkel op de brave ruin. Maar na 10 min begon het te druppelen. De ruin was nogal fris die dag en was een paar keer geschrokken. 10 min later stond ze bij mij binnen om te zeggen dat ze het paard had uitgespannen omdat het regende en hij toch vervelend deed. Ik heb toen gezegd dat dit niet kon en ben samen met haar door gaan doen tot hij rustig was. daarna is ze naar huis gereden.
De week daarna kwam ze rijden, had ze weer enkel iets met de ruin gedaan bleek achteraf, en lag het materiaal helemaal overhoop in de zadelkamer en had de ruin grote mestplekken op zijn nek en benen. Ze had hem duidelijk niet geborsteld.
De week daarna was ik nog eens thuis voor een taak, maar ik laat haar dan wel gewoon komen rijden omdat ze het graag doet en het ook langs 2 kanten moet komen vind ik, toen zei ik: als hij moeilijk doet, roep je maar dan help ik je. Ik ben denk ik 50 keer naar buiten toe gelopen (via smsje die ze stuurde) voor de ergste dingen ooit! om haar beugels langer te maken, om het paard naar de piste te begeleiden, om haar zakdoek te komen brengen!! Nu begint het me stilletjes te veel te worden.
Ik vind dat het langs 2 kanten moet komen, zij rijdt doodgraag zegt ze maar ze rijdt en verzorgt enkel de ruin, de rest krijgt geen aandacht, ze verzorgt de ruin niet en is verschrikkelijk afhankelijk.
Nu de druppel was vorige week: ze stuurde of ik haar kon helpen met rijden omdat ze vond dat de ruin tegenwoordig wat fit stond. Ik had die dag stage dus dat was geen mogelijkheid en zei haar dit. Die namiddag stuurde ik of de ruin braaf was en stuurde ze terug: ja hoor ik heb lang gereden en de andere ook even gepoetst. Bleek die avond toen ik thuiskwam dat de piste niet bereden was (was de dag van te voren gesleept en stond geen enkele hoef in) en zei mijn moeder dat ze haar niet gezien had, terwijl die heel de middag thuis was.
Ik vind dit stilletjes te ver gaan, en heb haar al meerdere keren op haar verantwoordelijkheid en zelfstandigheid aangesproken, maar er komt geen beterschap in! Verder vind ik het echt moeilijk om te zeggen dat ze niet meer moet komen op deze manier en geef ik mensen toch altijd maar kansen bij...

Ik weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken.

Cookies
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Afspraken met Bijrijdster worden niet nageleefd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:45

Nou dat lijkt mij nogal simpel. Op zo iemand kun je dus niet vertrouwen. Je liegt over het rijden en de verzorging. Ik zou haar dus gewoon buiten zetten. Dat is inderdaad heel moeilijk, maar het gaat hier over dieren, en niet over een fiets. Je moet iemand kunnen vertrouwen. Wat als jij een keer ziek bent en jij vraagt aan haar "kun je de paarden verzorgen" en ze doet het gewoon niet? Nee zo iemand kun je beter kwijt dan rijk zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:47

Ik zou haar wegsturen. Als ze er nu al zo makkelijk over doet, dan gaat ze dat ook niet veranderen. Je zou (als je een heel goed mens bent) nog 1x alle regels met haar door kunnen nemen, zeggen dat je gemerkt hebt dat ze loog enz. en hopen dat het beter gaat...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:47

Gewoon haar vertellen dat je niet van haar op aankunt, en dat het niet gaat zoals afgesproken. Ik zou opzoek naar een andere, betrouwbare bijrijdster :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:48

ja ik ben het met cookie eens

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:50

Ik zou voor jezelf een grens stellen tot hoever je wilt gaan...

Hoe langer dit duurt hoe meer stress je zelf krijgt..

Misschien een idee haar er streng op aan te spreken en als ze het dan weer niet doet naar afspraak direct de deur te wijzen.. Klinkt hard, maar op een verzorgster moet je kunnen vetrouwen...

Ik had het dan ook niet in mijn hoofd hoeven halen bij het paard wat ik nu doe, zo werkt het gewoon niet..

Succes ermee!

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:51

Ik vind het super knap van je dat je haar zoveel kansen hebt gegeven. Helaas heeft deze dame die kansen niet aangenomen, en laten weten hoe onverantwoordelijk ze werkelijk is. net als Cookies zegt " zo iemand kan je beter kwijt dan rijk zijn " ben ik het compleet mee eens.
Vertel de waarheid en wat voor gevolgen dit voor een paard kan hebben. En ga op zoek naar een bijrijdster die wel het gevoel van verantwoordelijkheid heeft.

succes

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:56

Het lijkt mij dat je niet een erg betrouwbare bijrijdster hebt, mij lijkt het verstandig om naar een andere bijrijdster uit te kijken.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:24

Ik zou naar een andere bijrijdster zoeken.

Jij biedt haar de kans je paard te rijden, ik vind dat er heel wat tegenover dient te staan! Nu doet ze of ze de koningin is en laat jou voor alles opdraven.

Je kunt haar niet vertrouwen (leugen dat ze gereden heeft), ze verzorgd de anderen paarden niet. Ik vind het als eigenaar heel wat om iemand anders op je paard te laten rijden (ben zelf trotse bijrijder) en vind dat dat alleen kan op basis van vertrouwen en met verantwoordelijkheidsgevoel. Ontbreekt dat, heel jammer voor haar maar dan ben je beter af zonder ;)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:29

Ik denk dat het probleem is dat ze niet goed durft en dat ze dit niet toe durft te geven.
Alleen heb je daar niks aan en zou ik haar daar direkt op aan spreken.
Dan werkt het gewoon niet en kun je beter iemand zoeken die wel zelfstandig zijn mannetje staat en ook zijn verantwoordelijkheid neemt. Er zijn mensen genoeg die dat wel kunnen en die graag bij iemand aan de slag gaan.

En kom op zeg, 1x in de week afspreken en dan nog niet op komen dagen en er ook nog om liegen......
daar was ik zo klaar mee. Eerlijkheid duurt het langst.

cynthjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:54

Dan doet ze het waarschijnlijk niet graag genoeg, vraag haar anders wat er aan de hand is en anders zit er niks anders op dan haar niet meer te laten komen en een andere bijrijtster te zoeken. ;) daar zijn er vast genoeg van ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:00

Het leven kan zoooooo simpel zijn als je het zelf niet ingewikkeld maakt! Gewoon wegsturen die dame! *D

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:50

Doorgaans als mensen aan iets nieuws beginnen zijn ze enthousiast en zetten zich vol enthousiasme en voor 110% in voor dat waar ze aan begonnen zijn, wat dat ook moge zijn. Zo ook, lijkt mij, als je start met een nieuw bijrijdpaard (of meerderen). Als je een tijdje bezig met je nieuwe "ding" wordt het gewoon, slaat de verveling toe en zul je moeten doorzetten, je verantwoordelijkheden nakomen of je stopt er weer mee.
Zoals ik jouw verhaal lees, zit jouw bijrijdster pas in de eerste fase (wat tijd betreft) en nu al denkt ze er erg gemakkelijk over, komt afspraken niet na en is ze niet eerlijk. Hoe moet dat als haar "nieuwe" hobby gewoon wordt?
Mijn idee: haar eerlijk vertellen dat dit voor jou niet werkt en op zoek gaan naar een betrouwbaar iemand. Doe je dat niet, dan lost jouw probleem vanzelf op, want nog een paar dagen slecht weer, een paar dingetjes die tegen zitten en nog een keertje een fris paard en deze dame laat het afweten en ben je weer terug bij af.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:40

Ik ben het met cookies eens. Bedenk wel dat het jouw paarden zijn en dat je niet de dienstmeid bent.

Lonny_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:54

Inderdaad, wegsturen. Als je het te moeilijk vindt om te zeggen kun je haar het in een smsje zeggen. Liever vandaag dan morgen. Of je stuurt haar daarbij een mail waarin staat waarom je haar niet meer als bijrijdster wilt.
Ik vind het belachelijk dat ze liegt, dat ze afspraken niet na komt, en vooral: je hebt waarschijnlijk een bijrijdster omdat je zelf op dat moment geen tijd voor je paarden hebt, dan is t wel heel raar dat je haar in die tijd moet komen bedienen en helpen. Daar heb je Niets aan. Waarschijnlijk durft zij ook wel niet te zeggen dat ze het niet zo leuk vindt als ze had gedacht, waarom zou ze anders stiekem niet komen.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:14

Ik zou net als de rest iemand zoeken waar je wel van op aan kunt. Er zijn zat ruiters/amazones die dolgraag een paard/paarden zouden willen verzorgen, dus ik zou dan ook niet door blijven modderen met iemand die haar verantwoordelijkheden totaal niet na komt.

Ik denk ook dat ze het niet eens zo erg vind, want ze zal zelf vast ook wel in de gaten hebben dat het totaal niet werkt zo. En je hebt voorbeelden te over om uit te leggen waarom dit niet gaat (je kunt er allereerst bij zeggen dat je het heel jammer vindt, dan loopt het gesprek misschien ook makkelijker)

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:17

Ik vind het klinken als iemand die jong is of weinig verantwoordelijkheidsgevoel heeft én bang is. (Misschien ook de reden dat ze je steeds naar buiten riep) Maar dan nog steeds weinig verantwoordelijkheidsgevoel (niet poetsen, afspraken niet nakomen en de zadelkamer niet opruimen).

Chicascas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 10:59

dank je voor de reacties.
Ik heb 2dagen geleden een mail naar haar gestuurd dat het voor mij niet verder kan zoals het nu gaat en dat ze een laatste kans krijgt om zich te bewijzen. Ik heb verteld dat ik veranderingen wil zien omtrent - zorg materiaal - zorg paarden - natuurlijk de leugen die ze vertelde. Ik heb ook gezegd dat als ze bang is en niet graag met de andere paarden rijdt dat ze hen dan gewoon buiten kan zetten of even wandelen of kan longeren, en ze beloofde dit voortaan te doen. (i'll wait and see)
Heb haar ook heel duidelijk gemaakt dat als het niét veranderd dat ze ook niet meer kan komen rijden, en ze vertelde me dat ze dat ten allen tijden wou vermijden dus dat ze harder haar best ging doen.
Deze week komt ze een keertje rijden wanneer ik niet thuis ben, maar mijn moeder wel, dus zij gaat haar in het oog houden.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:03

Mooi dat je haar een 2e kans wilt geven en hopelijk pakt ze die met beide handen aan. Succes

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:06

Wel super aardig van jou om haar een 2e kans te geven. Het zijn jouw paarden en er zijn zoveel meiden die de kans krijgen om op jouw paarden te rijden maar al te graag aanpakken. Je mag wel kritisch zijn hoor! Succes ermee.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:10

Ik wens je succes ik denk persoonlijk niet dat er echt verbetering in zal zitten maar je weet het nooit!

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:17

Heel vriendelijk dat je haar een 2e kans hebt gegeven. Ik zou er persoonlijk meteen een punt achter hebben gezet. Als iemand in het begin al niet zn best doet (terwijl dat juist de periode is waarin je je reputatie en beloftes wil bevestigen/waarmaken tegenover de eigenaar) belooft het in mijn ogen niet veel goeds. Nu ben ik ook wel wat cynisch en geloof ik niet meer zo in 2e kansen vanwege het grote aantal bijrijders, en bijbehorende beloftes, die bij ons op stal voorbij zijn gekomen.
Maar wie weet, ik hoop voor jou dat je vertrouwen niet beschaamd wordt.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:20

Wat de meeste al zeggen.
Weg met die meid.
je moet wel het gevoel hebben dat ze te vertrouwen is.
Er zijn vast meiden zat die het wel willen doen

Cookies
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:51

Bij mij had ze ook geen kans meer gehad, je hebt haar namelijk al een paar keer een kans gegeven. Ik heb het 2 keer gehad met iemand die ook zo deed. En beide keren heb ik ze buiten gezet. Wel in een persoonlijk gesprek.

Chicascas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 15:33

Dank jullie wel. Ik hoop dat ik haar inderdaad geen kans teveel geef met deze kans. Maar ik probeer toch op het goede te vertrouwen. Ik heb nogal veel moeite met een persoonlijk gesprek iemand 'af te danken'. Elke keer als ik dat probeer uit dat zich in een extra kans :P dus als ze nu te ver gaat, meld ik dat haar liever telefonisch al ga ik dit keer, moest het zover komen, proberen het via een gesprek te doen aangezien ik dat zelf ook liever zo zou hebben.