Jaarling mak maken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lin88

Jaarling mak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 17:01

Hallo,

Ik heb sinds 2 weken een jaarling gekocht alleen hij is heel schuw en nog niet veel in de hand geweest. Nu is mijn vraag hoe ik bij hem het snelste vertrouwen kan winnen.
Hij staat 24/7 op de wei tussen verschillende paarden. Ik heb van mensen al wel verschillende methodes gehoort zoals een touw aan zijn halster laten zitten zodat als hij er dan op staat dat hij stil blijft staan. Nu voer ik alle paarden 's avonds hooi en zie dat hij al minder schuw is dan toen hij kwam. Hij pakt een plukje hooi bij je en gaat dan achter een andere haflinger staan. Ik heb genoeg geduld en wil eigelijk alleen het beste voor hem Het enige maar is dat binnen 2 maanden hij gecastreerd moet worden omdat hij nu tussen de merries en de ruinen staat. Ik heb de grondeigenaar gevraagd of het goed is om de weien dan te splitsen dus 1 voor ruinen en 1 voor merries alleen dat wilde hij niet. In het weekend heb ik alle tijd voor hem en ga dan als het weer het toelaat tussen de paarden in de wei zitten. Alleen heeft de mijne echt geen intresse in me. Denken jullie dat ik zo op de goede weg ben?

SanneK

Re: Jaarling mak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:06

Ik denk dat je zo echt wel goed op weg bent hoor! en in 2 maand kan er een heleboel veranderen ;) miss dat je gewoon met wat lekkers idd in de wei moet gaan zitten of richting hem moet gooien zodat hij weet dat jij leuk (en vooral lekker :+ ) bent. Plakjes brood bijvoorbeeld, die vallen wel op en vinden ze ook erg lekker!
Heel veel succes iig :)

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:50

Zolang je geduldig blijft komt het helemaal goed hoor! Mijn jaarling heeft als hengst ook nog een hele poos tussen de merries gestaan, maar die merries wilden als ze hengstig waren alleen maar de grootste ruin in de wei en de mijne werd steeds weggebeten, dus daar is nix uit voort gekomen... Nu is hij inmiddels ruin. Je hoeft trouwens echt niet te wachten in de wei totdat hij naar jou toe komt hoor. Je kunt op hem aflopen met iets lekkers. Als hij schuw is kun je hem geruststellen zoals paarden dat bij elkaar doen: met de tong de lippen aflikken, eventueel iets met gebogen schouders staan... dat soort dingen. Maar als je gewoon doorgaat zoals je nu doet dan komt het waarschijnlijk uiteindelijk ook gewoon goed hoor. Hij zal de oudere paarden vanzelf een beetje na gaan doen, als die altijd naar je toe komen. Ben benieuwd hoe het verder gaat!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:52

Alleen het touw aan het halster hangen lijkt me erg gevaarlijk. Ben bang dat hij er met rennen een keer op gaat staan of ergens achter blijft haken.

Verder ben je echt wel goed bezig, blijf een keer bij de wei staan praten en leg voor je wat lekkers neer (hooi bijv), durf te wedde dat hij gauw even een kijkje komt nemen wat dat baasje nou allemaal aan het brabbelen is :D

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:22

Een touw aan het halster laten zitten zou ik echt nooit doen, wat Juangi ook al zegt, straks blijft hij ergens achter haken.
Ik denk dat je wel op de goede weg bent, veel geduld en dan moet het goedkomen.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:26

Idd geen touw aan zijn halster laten zitten, dat is levensgevaarlijk.
Je bent al goed bezig.
Laat hem wennen aan je aanwezigheid, ga veel de wei in.
Ga bijvoorbeeld als het mooi weer is een tijdje in de wei zitten.
Hij wordt vanzelf nieuwsgierig.
Als hij naar je toe komt eerst gewoon laten snuffelen en niets doen.
Later kun je voorzichtig beginnen met kroelen ofzo, dan komt hij erachter dat je niet eng bent maar zelfs nog leuk ook :D
Kijk uit als je hem lekkers gaat geven dat je het niet altijd doet en blijft doen.
Daar kan je erg drammerige paarden van krijgen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:37

Over het touw is al genoeg advies gegeven, lekker af doen dus.
Verder klinkt het alsof je gewoon heel goed bezig bent.

Zoals je je paardje omschrijft doet het me denken aan de mijne die ik kocht als jaarling. Ontzettend schuw en steeds achter andere paarden staan. Als ik naar hem toe wilde, vond hij wel weer een andere manier om er tussendoor te glippen. Dit zal hij waarschijnlijk wel houden zolang hij klokje rond in de weide staat. Vaak gaat dit over wanneer je ze bijv. dagelijks naar de weide brengt, steeds halstertje om en af moet doen, even een aai geven, etc. Alleen juist die vele weidegang is nu zo goed!

Ik zou kijken of je hulp kan krijgen en samen met iemand hem wel steeds bij je krijgen en de anderen af houden. Ik weet niet of de kudde groot is en of dit mogelijk is.
Misschien is er een mogelijkheid hem er even uit te halen maar de haflinger waar hij zo graag achter staat, en ze samen in een rijbak/paddock te plaatsen, kun je even over hem aaien en 10 min. bezig zijn met hem te laten wennen. Tijdens die 10 min. kun je best wat te eten voor hem neerleggen.

Wordt hij op stal gecastreerd of op de kliniek?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:42

Dat verhaal van een touw erom laten is echt grote onzin. Inderdaad zoals gezegd gewoon afdoen, daar komen echt alleen maar ongelukken van.
Moeilijk dat hij met zoveel anderen in de wei staat, is er nergens een mogelijkheid om hem even apart te nemen? Anders inderdaad iemand anders laten helpen om de anderen een beetje op afstand te houden, anders kan hij zich blijven verschuilen natuurlijk. Veel naar hem toe gaan, dan went hij vanzelf.
Veel succes met hem!