Aantekeningen Jury

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Aantekeningen Jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 13:32

Hallo,

Van het weekend had ik een onderlinge dressuurwedstrijd. Deed mee om te kijken of ik het wedstrijd rijden wel leuk vind.

Aan het einde was dus de prijsuitreiking en kregen wij dus de lijst met de punten enz.
Ik wist zelf ongeveer wat ik fout deed bijv geen stille benen en handen maar dat stond helemaal niet
als aantekening!! Ergens begreep ik het wel want er was ook een paard met kale plekken op de buik van de sporen!! Die was overgens hoger dan mij geeindigd?!

Als ik het goed heb waren het wel echte juryleden.

Nou vroeg ik mij af of het tijdens de echte wedstrijden ook zo krom aan toegaat???

happy2014

Re: Aantekeningen Jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:35

tjsa...soms wel, soms niet. Ik kan me ook niet altijd vinden in het commentaar, maar 9 van de 10 keer krijg ik gewoon goed commentaar waar ik iets mee kan en wat ook overeenkomt met mijn eigen gedachten er over..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:37

Misschien stoorde het de jury op dat moment niet. Ik kijk ook vaak hoe ver de ruiter in zijn ontwikkeling is en in hoeverre het dan reeel is om daat een bemerking over te maken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:07

Je wiebelde benen is niet het enige waar een jury op let. Tenzij jouw wiebelende benen het paard serieus in de weg zitten, net als dat wiebelhanden alleen opgemerkt worden als ze het paard storen.

De jury kijkt grotendeels naar de manier van lopen van het paard en baseert daar de punten op. Tenzij de ruiter met haar/zijn zit het paard dus in de weg zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:36

Een jury kán aantekeningen laten maken, maar dat hoeft niet. Bij de ene jury schrijf je je als helper een schrijfkramp, bij de volgende zit je echt alleen puntjes te schrijven.

Als het een onderlinge wedstrijd was, dan KAN het zijn dat er op heel andere dingen gejureerd is dan bij een KNHS-wedstrijd. Zo wordt er bij de F-proeven bijvoorbeeld veel meer gekeken hoe de ruiter het paard begeleid dan hoe het paard loopt. Als jij in de F1 (laagste proef) nog wat slingerende benen hebt, is dat helemaal niet erg. Als je echter (zomaar een voorbeeld) al F14 rijdt, dan moet je echt al netjes en onafhankelijk zitten in alle gangen.

Dat een paard met kale plekken van de sporen boven je is geëindigd zegt overigens niets. Een jury beoordeelt puur en alleen wat er tijdens de proef getoond wordt. Niet wat er verder nog met een paard gebeurt, hoe het verder gereden wordt of door wie, of wat dan ook.
Kale plekken van sporen zeggen dus helemaal niets over de prestatie tijdens de proef en/of over de ruiter die op dát moment op het paard reed.

annie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:07

maar hoe vodn je nou uiteindelijk het "wedstrijd rijden" ? Is het voor herhaling vatbaar? Of vind je het moeilijk je te vinden in de kritiek die, wat voor een jury dan ook, geeft? Tip: probeer niet te oordelen over 1 wedstrijd! :)

REG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:31

het blijft tenslotte een jury stort en ieder persoon ziet andere dingen.