het lijkt of hij mishandeld word

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bjorn6

het lijkt of hij mishandeld word

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 17:42

hallo,
elke ochtend om 7 uur sta ik in de stal met een emmer voer in mijn hand voor mijn paardje...
hij is dan ook blij als hij mij ziet want hij heeft zin in het eten..
ik geef hem het eten en doe dan zijn deken om geef de honden, kat en kippen eten zodat als ik terug kom mijn paard het eten op heeft(hij doet er namelijk vrij lang over).
het is mooi weer en zet hem naar buiten, als het geen mooi weer is vraag ik aan mijn stiefvader als hij hem rond 10 a 11 uur buiten wil zetten.
maar dan...
ik kom thuis van school.... staat mijn paard in de hoek van de bak heel sneu te kijken...
hij is dan ook blij als ik hem ophaal en naar binnen zet...
maar laatst hoorde ik via mijn vriendin dat iemand had gezegd bij haar op stal "dat paard daar bij de rotonde hé, die lijkt wel mishandeld want die staat er altijd heel zielig bij" ik kon me eigenlijk dan ook best wel boos maken doen ik het hoorde maar ook heel verdrietig.. ik wou dat mijn paardje op deze momenten kon praten en zeggen als hij het leuk vond om bij mij te wonen want heb hem sinds september 2008.. ik heb daarom ook een hele tijd gehuild... en op internet gekeken voor een shetlander.. maar ik heb ook een tijdje de fries van mijn oom bereden en die was ook een beetje somber maar niet zo als die van mij maarr daar hebben ze toen een shetlander bij gekocht maar die fries vond het juist irritant.... nu gaan er ook nog roddels rond in het dorp dat ik mijn pony mishandel...
wat moet ik doen?? hebben jullie mischien een idee want wij hebben niet veel geld te besteden voor een shetlander als die ook nog elke dag biks moet eten....
maar wat zouden jullie doen of zou ik jullie mening mogen??
ik hoop het
groetjes....

lynne_berna

Re: het lijkt of hij mishandeld word

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:44

Staat hij alleen? Is hij medisch gekeurd?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:47

Een shetlander hoeft opzich helemaal geen krachtvoer zolang je er niet hard mee werkt, en het vooral dient als vriendje. Heb je ook speelgoed in de wei/paddock etc? Sommige paarden kunnen zich daar enorm blij van maken!

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:47

Als hij wel alleen staat is het absoluut niet fijn voor je pony en is hij waarschijnlijk daarom somber!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:48

Ja daarom vraag ik dat inderdaad ook, paarden zijn kuddedieren. Kan hij niet op een plekje staan waar er ook andere paarden zijn?

zoey2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:49

heeft hij mischien een beetje heimwee naar zijn vorige stal.
een maatje erbij zou wel beter zijn.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:49

Als hij alleen staat, kan ik me voorstellen dat hij blij is om je te zien en als er niemand is heel sneu staat te kijken in de bak. Een paard is een kuddedier en heeft nu eenmaal gezelschap nodig. Anders kwijnt hij weg, en zal hij ook niet blij zijn om bij je te wonen. Ik zou toch snel gaan kijken voor een shetlander als gezelschap, of misschien een paardje van kennissen erbij zetten? En een shetlander hoeft niet per se aan het krachtvoer, zeker niet als je hem alleen als grasmaaier/ weidemaatje hebt....

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:50

Hij staat alleen begrijp ik? Dan zou ik er absoluut een shetlander bij kopen, of desnoods een geitje! Natuurlijk is een paard wat de hele dag alleen staat niet blij! En natuurlijk is hij wel blij als jij komt, want dan is hij eindelijk even niet alleen! Als je geen geld hebt om er een vriendje voor hem bij te nemen, zou ik zelf helemaal geen paard nemen. Vriendjes zijn namelijk een basisbehoefte voor een paard, net als weidegang, eten, drinken enz.. Misschien kan je iemand vinden die zijn paard bij de jouwe wil stallen? Dan kost het jullie niets, en heeft hij toch een vriendje?

Ik ben van mening dat een paard wat alleen staat inderdaad mishandelt wordt, geestelijk, dus ik geef de mensen in jouw omgeving wel gelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:51

Zet er een pony bij! een shetlander hoeft niks tot weinig te kosten! mijn paard heeft ook een poosje alleen gestaan toen haar veulen afgespeend moest worden. Die probeerde me er af te bokken en was helemaal niet meer haarzelf.....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:53

Verplaatst van MD naar OPG.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:56

Staat je paard alleen?
Zoja begrijp ik het wel, mijn pony stond ook lange tijd alleen in de wei, en was altijd erg blij als ik kwam, stond me al op te wachten, en hinnikte als ik eraan kwam.
Nu staat hij tussen de andere paarden, en is erg opgeknapt, en ipv dat hij mij begroet en aan komt, moet ik hem nu zelf halen ;)

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:58

Als jij je paar dgoed verzorgt dan mishandel jij hem niet hoor. Hij komt toch vriendelijk naar je toe als je hem uit het landje haalt?

je paard is gewoon eenzaam. Mensen vergeten bij de aankoop van een paard dat het een kuddedier is en zetten het paard alleen waardoor het paard erg verdrietig is. Zou jije lke dag alleen willen zijn? Niemand waarmee je kan spelen?

Als ik jou was zou ik inderdaad een soortgenoot erbij zoeken, kijk internet af of er geen mensen zijn die gratis een pony voor een goed adres willen meegeven. Desnoods inderdaad een shetlandpony. Of zet je pony op een stal met meerdere paarden waar hij ook lekker naar buiten kan.

Geef de moed niet op, aan jou ligt het niet, je moet gewoon een oplossing zoeken. Denk vanuit je paard, wat zou hij nou echt leuk vinden? :)

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:59

Zo hoort het ook vind ik, juist als ze het naar hun zin hebben komen ze niet. Dan denken ze van laat mij maar lekker staan!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:09

met gezelschap zou je je pony/paard een grote dienst bewijzen. Als mijn paard stalrust heeft en de andere gaan op de wei kijkt ze ook zielig.
En een shetlander hoeft helemaal geen krachtvoer. tenzij je er ook mee wil gaan wandelen of om je gemoed te sussen kan je hem een handje vol geven. Maar naast goed hooi een liksteen en af en toe eens wat wortels of een appel heeft een shetlander echt niks nodig.

Leen24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:20

Zo te horen heb je absoluut het best met je paardje voor. Het blijkt ook dat hij dat ziet, want hij is telkens blij om je te zien. Wat hier meermaals al is gezegd klopt ook, een paard is een kuddedier en wil graag in groep staan (liefst met andere paarden, maar een geit kan ook). Toch wil ik je erbij zeggen dat er ook genoeg paarden zijn die in kudde staan, maar zich ook vaak afzonderen. Ken je de geschiedenis van je paard. Stond hij in groep? Of alleen op stal? Misschien even contact opnemen met de vorige eigenaar?

Succes ermee!

Merryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:08

Hmm moeilijk!!
Je kan idd natuurlijk ook een geitje nemen als een ander paardje te duur is..! Probeer eens te achterhalen of hij in een groep stond ja!

Naast dat moet je die meiden lekker laten praten, het is jou paardje dus ook jou verantwoordelijkheid. Als jij weet dat het niet zo is, dan is dat voor jou toch genoeg, je hoeft geen verantwoording aan hun af te leggen hoor!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:31

Zet op internet(marktplaats?) gewoon een oproep dat je een shetlander zoekt als gezelschap voor je pony.
Je laat ze gewoon maandelijks een kleine bijdrage in de verzorging betalen en je probleem is opgelost.
Er zijn vast wel mensen die een plekje voor hun shet zoeken.
Op deze manier heb je niet de kosten van een extra pony maar krijgt zelfs geld toe :)*

miesje890

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:19

Aukelizzy schreef:
Zet op internet(marktplaats?) gewoon een oproep dat je een shetlander zoekt als gezelschap voor je pony.
Je laat ze gewoon maandelijks een kleine bijdrage in de verzorging betalen en je probleem is opgelost.
Er zijn vast wel mensen die een plekje voor hun shet zoeken.
Op deze manier heb je niet de kosten van een extra pony maar krijgt zelfs geld toe :)*

Juist! Hier ben ik het volkomen mee eens! Ik ga niet nog een keer vertellen dat paarden kudde dieren zijn. Dat is vaak genoeg gezegd.

Het blijkt dat je goed voor je paard wilt zorgen en er echt plezier in hebt. Ik hoop dat als je eenmaal een buddy voor je paard gevonden hebt, je probleem hiermee is opgelost!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:24

Ik moet toch even iets kwijt!
Er word hier verteld dat een paard of pony niet alleen mag staan want daar worden ze ongelukkig van.
Ik moet zeggen dat ik een pony heb die het tegendeel bewijst.
Deze pony hebben we al heel wat jaren, het was de eerste pony van onze dochter.
Ze staat alleen bij ons(eerdere jaren niet hoor), overdag in de wei en 's nachts op stal.
Het is een vrolijke pony die niet taalt na een soortgenootje.
Ook ik dacht dat ze ongelukkig was, en heb verschillende paardjes en pony's bij haar neergezet, maar die joeg ze bij haar weg en liep telkens in een andere wei.
Ook op stal deed ze niets anders als slaan tegen de wanden, ze was erg sjaggie.
Het kan zijn dat dit gedrag niet normaal is voor een paard(het is toch een heel vreemd diertje ;) wat ik niet kan omschrijven), maar zo ervaar ik het.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:28

@Jentel: uitzonderingen bevestigen de regel :) Maar uit het verhaal van TS komt naar voren dat haar pony niet 100% lekker in zijn vel zit en misschien wel een vriendje nodig heeft. Paarden zijn kuddedieren en hebben er soms al genoeg aan om een ander te zien, maar staan het liefst in een groep.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:32

maar zelf eentje erbij kopen hoeft toch helemaal niet???

zet een advertentie dat je nog plek over hebt voor een pensiongast. :)
dan kost het je helemaal niks behalve wat extra tijd om een ander paard ook te voeren.
en heeft het dier toch gezelschap.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:43

Marieke_K schreef:
@Jentel: uitzonderingen bevestigen de regel :) Maar uit het verhaal van TS komt naar voren dat haar pony niet 100% lekker in zijn vel zit en misschien wel een vriendje nodig heeft. Paarden zijn kuddedieren en hebben er soms al genoeg aan om een ander te zien, maar staan het liefst in een groep.

hahaha.. ja, het is en blijft een vreemd dier!
Vaak vragen mensen mij haar karakter te omschrijven maar geloof me, dit is echt onmogelijk!! :D
Maar je hebt gelijk.. ik denk ook dat het paardje van de TSer beter in zijn vel zou zitten met een soortgenootje.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:51

ehm, jentel, kan het zijn dat jij paardje niet met andere paarden is opgegroeit? dat hij daarom wellicht zich zo gedraagt?
en het kan zowiezo maanden duren voordat paarden vriendjes zijn geworden van elkaar.
Duurt soms anderhalf jaar!
En idd, uitzonderingen bevestigen de regel, alleen denk ik dat een uitzondering wel een achtergrond heeft!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:06

Hij is gewoon een beetje verdrietig omdat hij alleen staat. Zoek iemand (een kennis, of via marktplaats) die zijn paardje bij die van jou wil zetten; dan kost het je niks en is je paard wel happy.
Ik vind dat je best een paard mag nemen ook als je er niet meteen twee kunt kopen en ik vind het ook echt geen mishandeling om hem alleen te zetten, zolang je er inderdaad maar wat aan doet als het paard daar niet gelukkig mee is.