MandyR schreef:Heb er zelf geen foto's van, maar bokt wiki wel

Haha! Had ik kunnen weten.
Het lange matje vind ik persoonlijk niet zo mooi. Maar misschien zou ik kunnen beginnen met een soort matje (2x verdelen) en de uiteindes vlechten, en van ieder vlechtje weer een knotje maken.
crossmonster schreef:Hoezo krijg je geen punt voor verzorging?
Ik start in Brazilie... Ga er nog een topic over maken met fotos (over de grote verschillen in de wedstrijdsport), en zal daarin ook uitleggen waarom je hier nooit een punt voor verzorging krijgt.
Geen reden om dan dus maar als moddermonster die ring in te slonsen, dus probeer ik toch nog iets fatsoenlijks van die manenslierten te maken.
crossmonster schreef:Ik zou ervoor kiezen toch vlechtjes te maken, en daar mooie knotjes van brouwen.
Maar 1 zo´n dunne vlecht is minimaal zo´n 40/50cm lang. Hoe knoop ik dat op tot een ordelijk geheel? Is daar een techniek voor?
Volgens mij als die draaft met die bungelende bloemkolen dan lijk je net een arreslee. Of gewoon 10x dubbelvouwen. Ga het toch weer eens proberen!
ponyparadijs schreef:Gewoon de manen verdelen in plukkenen dan een handbreedte lengte vlechten. en deze vlechtjes dus als knotje op binden.
Ben niet zo´n haartalent, maar heb je een advies hoe ik het mooi op kan binden? Steeds een uiteinde door een lus halen, of eerst opvouwen? (ik maak ook geen mooie vlechten in paarden met fatsoenlijke korte manen. Dus heb echt advies nodig.
Aukelizzy schreef:Als je hengsten vlecht uitzakt moet je hem juist zo hoog mogelijk boven op de manenkam vlechten en daarna inspuiten met haarlak.
Vooral als hij van die dunne zachte manen heeft heb je de steun van de manenkam nodig.
)
Daar zit wat in. We hebben zaterdag een dubbele hengstenvlecht gedaan met het idee dat het dan lichter is en minder snel breekt. Het zakte toch flink uit, zag er van boven heel mooi uit, maar van de zijkant niet, de vlecht zelf is dan nog dunner.
Misschien bestaan er iets van klemmetjes die de vlecht op de manenkam houden? Zal eens zoeken in een gewone mensen kapperszaak. Da´s ook wel een idee.
IcePrincess schreef:Lange vlechten maken en dan de eerste vlecht bij het oor aan de vlecht ernaast vastzetten met een elastiekje, bij de manenkam. Dan pak je die twee en zet je ze weer vast bij derde etc.
Dan krijg je het effect van een hengstenvlecht langs de manenkam die niet uitzakt.
JA! aan zoiets zat ik dus te denken. Er zit ook halsstrekken in de proef, dus dat is vragen om hengstenvlecht problemen. Maar met zoiets blijft dat vast zitten.
Ik ga ook proberen om van de lange vlechten een hengstenvlecht te maken, en dan het uiteinde van elke vlecht met elastiekje vastzetten.
Leonoor schreef:Het beste ga je er hiervoor op zitten. In plaats van bovenlangs vlecht je dan onderlangs. Straks op de manenkam leggen
Onderlangs vlechten? Bedoel je van schoft naar oor?
judithh schreef:b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
Vind ik zelf het mooiste staan bij hem.
Weet niet of het hier mag, zoals IcePrincess zegt hebben ze hier hele andere regels, maar heb nog nooit iemand met losse manen gezien. Maar denk met zulke lange manen ziet de jury de buiging naar die kant niet meer zo goed. (denk ik)