Wedstrijd: Geen vlechten, geen hengstenvlecht, dus...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Wedstrijd: Geen vlechten, geen hengstenvlecht, dus...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 00:56

Vraagje.
Sinds kort start ik wedstrijden met een paard met hele mooie dunne witte zilverkleurige lange manen. Probleem is dat de maan-haren niet alleen lang zijn, maar ook heel dun en glad, net engelenhaar.

Het probleem:
- Knotjes ziet er niet uit, omdat de manen zo lang zijn worden dat lelijke opgeknoopte vogelnestjes en ben ik bang dat tijdens de test allerhande vogels achter ons aan blijven vliegen in een poging te landen...
- Voor een hengstenvlecht is het te dun, dat hebben we vorige keer gedaan en dat zakt uit en de vlecht zelf is een sneu dun ding.
- Afknippen kan niet, dan komt zijn eigenaar mij vannacht opzoeken..... :=
- Los laten hangen is denk ik niet toegestaan. (al krijgen we geen punt voor verzorging)

De hengstenvlecht hadden we gemaakt door de haren eerst nat te maken met een speciaal sopje met zeep, zodat de haren stroef werden en "beter" bleef zitten. De vlecht heeft het losrijden overleeft, maar tijdens de test zag ik het langzaam zakken en lag de vlecht 15cm lager.. Ook apart.

Heeft iemand tips voor volgende keer?

MandyR

Re: Wedstrijd: Geen vlechten, geen hengstenvlecht, dus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 01:10

Misschien een keer een netje proberen te maken? Je kan wat haarlak gebruiken zodat het wat beter blijft zitten. Er komt dan natuurlijk een extra laagje op de haren wat er voor zorgt dat ook de elastiekjes blijven plakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 01:12

Die van mij heeft wel vrij dik haar, maar als de vlecht zakt, kun je m ook iets lager invlechten. Als je dus begint met de vlecht pak je niet meteen het volgende plukje bij, waardoor de vlecht iets lager komt te liggen. Als je dan niet te strak invlecht zou hij moeten blijven zitten!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 01:18

MandyR schreef:
Misschien een keer een netje proberen te maken? Je kan wat haarlak gebruiken zodat het wat beter blijft zitten. Er komt dan natuurlijk een extra laagje op de haren wat er voor zorgt dat ook de elastiekjes blijven plakken.

Heb wel eens netjes gezien, maar die waren niet zo mooi. Heb je misschien een fotovoorbeeld van een mooi aantrekkelijk en stoer netje?

Ik zat te denken aan misschien vlechtjes maken, niet opknopen, maar met elastiekje horizontaal een netwerkje maken. Of een soort van hengstenvlecht met vlechtjes.. Er zal toch wel iets alternatiefs te bedenken zijn?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 01:27

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 04:08

Hoezo krijg je geen punt voor verzorging?
Gaat het om een knhs wedstrijd?
Of om een fnrs?

Ik zou ervoor kiezen toch vlechtjes te maken, en daar mooie knotjes van brouwen.
Alles beter dan zo'n lelijk matje :+

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 06:38

Met lange dunne manen kan je best knotjes maken. Een matje ziet er zo penny achtig uit! (sorry als ik iemand op zijn tenen trap)
Gewoon de manen verdelen in plukkenen dan een handbreedte lengte vlechten. en deze vlechtjes dus als knotje op binden. Liefst met pekdraad omdat dat mooier is.
De rest van de manen hangen dan du los langs de hals! Beetje oefenen en het is hartstikke mooi!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:05

Als je hengsten vlecht uitzakt moet je hem juist zo hoog mogelijk boven op de manenkam vlechten en daarna inspuiten met haarlak.
Vooral als hij van die dunne zachte manen heeft heb je de steun van de manenkam nodig.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:11

Onze arabier heeft ook lange manen en die worden voor een wedstrijd altijd ingevlochten met pektouw en een naald. Dan krijg je het wel netjes. Met alleen een elastiekje gaat het echt niet lukken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:14

misschien beetje penny, maar ik maakte vroegah in de lange manen van onze pony wel eens ringetjes.. dus gewoon de vlechtjes 1 keer dubbel doen, dat zag er ook wel leuk uit.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:20

Of wat draad meevlechten met de hengstenvlecht! Vooral een poosje geen anti-klit spray gebruiken, daar worden de manen te glad van.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:22

Lange vlechten maken en dan de eerste vlecht bij het oor aan de vlecht ernaast vastzetten met een elastiekje, bij de manenkam. Dan pak je die twee en zet je ze weer vast bij derde etc.
Dan krijg je het effect van een hengstenvlecht langs de manenkam die niet uitzakt.

Als je ze een beetje naar binnen 'vouwt' zie je de elastiekjes in de kleur van de manen ook niet.
Ik hoop dat het een beetje begrijpbaar is uitgelegt, maar het is makkelijker dan het klinkt :+

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:23

In de manen mousse doen voor het vlechten en dan een hengstenvlecht op de manenkam. Het beste ga je er hiervoor op zitten. In plaats van bovenlangs vlecht je dan onderlangs. Straks op de manenkam leggen en inspuiten met haarlak als je klaar bent. Moet echt blijven zitten :j

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:26

IcePrincess schreef:
Lange vlechten maken en dan de eerste vlecht bij het oor aan de vlecht ernaast vastzetten met een elastiekje, bij de manenkam. Dan pak je die twee en zet je ze weer vast bij derde etc.
Dan krijg je het effect van een hengstenvlecht langs de manenkam die niet uitzakt.

Als je ze een beetje naar binnen 'vouwt' zie je de elastiekjes in de kleur van de manen ook niet.
Ik hoop dat het een beetje begrijpbaar is uitgelegt, maar het is makkelijker dan het klinkt :+

he dat ga ik eens proberen :D
kan geen hengtevlecht maken maar dat zal wel lukken denk ik :D

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:27

Je zou een matje kunnen maken. Verder had ik een pony met dezelfde manen, ik maakte altijd wel knotjes maar dan half. Je vlecht in tot ee kort vlechtje en dat knoop je op, zo hangt er nog een sliertje naar beneden, als je dat met hele manenkam doet ziet dat er ( tenminsten bij mijn pony;)) wel mooi uit....

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:05

Je hoeft niet te vlechten, is niet verplicht.

Artikel 119 - De verzorging van het geheel

De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt
mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over
de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat
het hoofdstel een goede ligplaats heeft.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:15

In nederland ja, maar als ik het me goed herinnerd woont de TS in Brazilië (of ergens in die richting :+ ) , misschien zijn de regels daar heel anders.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:29

Verplaatst: VSW --> WD-V

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:32

als je van te voren de manen naat sprayt met een klein beetje gel en dan strak onderhands een hengstenvlecht maakt (of een dubbele hengstenvlecht) moet ie haast wel blijven zitten

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:36

IcePrincess schreef:
In nederland ja, maar als ik het me goed herinnerd woont de TS in Brazilië (of ergens in die richting :+ ) , misschien zijn de regels daar heel anders.

aha...ja dan kunnen er hele andere regels gelden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:39

ponyparadijs schreef:
Met lange dunne manen kan je best knotjes maken. Een matje ziet er zo penny achtig uit! (sorry als ik iemand op zijn tenen trap)
Gewoon de manen verdelen in plukkenen dan een handbreedte lengte vlechten. en deze vlechtjes dus als knotje op binden. Liefst met pekdraad omdat dat mooier is.
De rest van de manen hangen dan du los langs de hals! Beetje oefenen en het is hartstikke mooi!!

Dat losse plukje wat je overhoud zou ik dan weer meevlechten met het volgende vlechtje :j

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 16:39

MandyR schreef:
Heb er zelf geen foto's van, maar bokt wiki wel :D

Haha! Had ik kunnen weten.
Het lange matje vind ik persoonlijk niet zo mooi. Maar misschien zou ik kunnen beginnen met een soort matje (2x verdelen) en de uiteindes vlechten, en van ieder vlechtje weer een knotje maken.

crossmonster schreef:
Hoezo krijg je geen punt voor verzorging?

Ik start in Brazilie... Ga er nog een topic over maken met fotos (over de grote verschillen in de wedstrijdsport), en zal daarin ook uitleggen waarom je hier nooit een punt voor verzorging krijgt.
Geen reden om dan dus maar als moddermonster die ring in te slonsen, dus probeer ik toch nog iets fatsoenlijks van die manenslierten te maken.

crossmonster schreef:
Ik zou ervoor kiezen toch vlechtjes te maken, en daar mooie knotjes van brouwen.

Maar 1 zo´n dunne vlecht is minimaal zo´n 40/50cm lang. Hoe knoop ik dat op tot een ordelijk geheel? Is daar een techniek voor?
Volgens mij als die draaft met die bungelende bloemkolen dan lijk je net een arreslee. Of gewoon 10x dubbelvouwen. Ga het toch weer eens proberen!

ponyparadijs schreef:
Gewoon de manen verdelen in plukkenen dan een handbreedte lengte vlechten. en deze vlechtjes dus als knotje op binden.

Ben niet zo´n haartalent, maar heb je een advies hoe ik het mooi op kan binden? Steeds een uiteinde door een lus halen, of eerst opvouwen? (ik maak ook geen mooie vlechten in paarden met fatsoenlijke korte manen. Dus heb echt advies nodig.

Aukelizzy schreef:
Als je hengsten vlecht uitzakt moet je hem juist zo hoog mogelijk boven op de manenkam vlechten en daarna inspuiten met haarlak.
Vooral als hij van die dunne zachte manen heeft heb je de steun van de manenkam nodig.
)

Daar zit wat in. We hebben zaterdag een dubbele hengstenvlecht gedaan met het idee dat het dan lichter is en minder snel breekt. Het zakte toch flink uit, zag er van boven heel mooi uit, maar van de zijkant niet, de vlecht zelf is dan nog dunner.
Misschien bestaan er iets van klemmetjes die de vlecht op de manenkam houden? Zal eens zoeken in een gewone mensen kapperszaak. Da´s ook wel een idee.

IcePrincess schreef:

JA! aan zoiets zat ik dus te denken. Er zit ook halsstrekken in de proef, dus dat is vragen om hengstenvlecht problemen. Maar met zoiets blijft dat vast zitten.
Ik ga ook proberen om van de lange vlechten een hengstenvlecht te maken, en dan het uiteinde van elke vlecht met elastiekje vastzetten.

Leonoor schreef:
Het beste ga je er hiervoor op zitten. In plaats van bovenlangs vlecht je dan onderlangs. Straks op de manenkam leggen

Onderlangs vlechten? Bedoel je van schoft naar oor?

judithh schreef:
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.

Vind ik zelf het mooiste staan bij hem.
Weet niet of het hier mag, zoals IcePrincess zegt hebben ze hier hele andere regels, maar heb nog nooit iemand met losse manen gezien. Maar denk met zulke lange manen ziet de jury de buiging naar die kant niet meer zo goed. (denk ik)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:47

Al maak je nu hele dunne vlechtjes, stuk of 30 over de gehele hals. En met die vlechtjes maak je een hengstenvlecht? Door de structuur van je 'basisvlechtjes' blijft je hengstenvlecht dan wel zitten. Snap je?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 21:59

Sjonniej schreef:
Al maak je nu hele dunne vlechtjes, stuk of 30 over de gehele hals. En met die vlechtjes maak je een hengstenvlecht? Door de structuur van je 'basisvlechtjes' blijft je hengstenvlecht dan wel zitten. Snap je?

Dat lijkt me wel wat. Met als voordeel dat ik aan het uiteinde van de vlechtjes een elastiekje kan doen, en dat dan weer kan gebruiken om vast te maken aan een ander vlechtje.
Heb zaterdag weer wedstrijd, dus was van plan donderdag en vrijdag verschillende technieken uit te proberen.

Heb nu:
- Vlechtjes maken en dat weer in een hengstenvlecht verwerken.
- Alsnog proberen knotjes te maken.
- Eerste een mini matje maken met 2x verdelen, en de uiteindes vlechten en daar knotjes van maken. (vlechten zijn dan korter dus zou een mooier knotje moeten worden.
- Een onderhandse hengstenvlecht, al moet iemand me dan even uitleggen hoe zoiets moet.
- Vlecht maken en het uiteinde vastmaken aan het begin van de 3 of 4de vlecht. Dan de tweede vlecht erdoor halen en weer vastzetten aan de 5 of 6de vlecht.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:06

Een onderhandse hengstenvlecht is hetzelfde als een gewone hengstenvlecht, alleen vlecht je dan onder de andere strengen door (dus de pluk die je normaal naar het midden, bovenlangs, brengt, breng je dan onder de andere door naar het midden).