Ik heb mijn paard nu ongeveer anderhalve maand en hij is 4 jaar. Ik rij hem om de dag en de andere dag gooi ik hem los in de buitenbak. Hij heeft die dag los eigenlijk wel echt nodig. Gaat dan lekker uit z'n dak en met rijden gedraagt hij zich dan ook beter. Het probleem is dus dat hij de verleiding moeilijk kan weerstaan om over de bakrand heen te springen. In de twee voorste hoekenis het hek wel wat lager en het zand wat hoger, maar die heb ik afgezet met twee longeerlijnen en daar blijft hij ook wel achter. Hij loopt wel de laatste paar keer steeds bij het hek naast die lijnen, maar was er niet overheen gegaan. Vandaag wilde ik hem daar wegjagen, want hij stond er weer en toen sprong hij er dus zo overheen. Hij is gelukkig nu al een goede springer en heeft het hek amper geraakt en kwam op het zand terecht dus hij heeft niets. Nu durf ik hem dus niet meer los te gooien, want straks springt hij er weer overheen. En niet meer losgooien vind ik niet echt een optie en ik kan (vooral niet doordeweeks) ook niet even 3 of 4 mensen vinden die tijd en zin hebben om daar te gaan staan. Longeren kan hij nog niet echt. Daar zijn we nog mee aan het oefenen en daar kan hij ook niet echt zijn energie mee kwijt.
Wat ik me afvraag, hoeveel beweging krijgt jouw paard. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat als hij meerdere uren per dag buiten staat dat hij dan nog steeds zo loopt te showen in de bak.
De wei is nog niet open en dat hek is wel iets lager dan het hek van de bak dus ik ben bang dat hij daar misschien ook overheen zou gaan. Zeker als er een merrie lang komt (hij vindt zichzelf soms nog wel hengst) . Maar als de wei open is ga ik het zeker proberen . Ik heb hem er trouwens iedere dag minimaal 2 uur uit en met rijden, rij ik ongeveer drie kwartier en de dagen dat ik niet rij gooi ik los, zodat hij juist die energie kwijt kan. Overigens loopt hij niet te showen, maar rentie gewoon lekker de bak door.
hoe hoog is je bakrand dan? (het hoeft trouwens niet altijd met hoeveelheid beweging te maken te hebben, maar sommige zijn ook gewoon uitbrekertjes)
liljebo
Geplaatst: 08-03-09 21:27
Ik snap heel goed dat je je best doet en er veel tijd in steekt en wellicht momenteel niets anders kunt doen. Lang niet alle maneges en pensionstallen bieden weidegangmogelijkheden in de winter. helaas. Ik denk dat hij zich in de wei in een kudde wel goed zou vermaken en dan is de kans klein dat hij over het hek springt. >Uiteindelijk willen ze dan bij de kudde blijven (ik neem aan dat ze met meerdere paarden tegenlijk naar buiten gaan dan?) Hou er overigens wel rekening mee dat rijden niet hetzelfde is als los rennen en gewoon lekker paard mogen zijn. Hij krijgt dan beweging, maar niet de mogelijkheid om zich lekker uit te kuren (lijkt me ook niet zo lekker als je erop zit) Longeren is in die zin ook geen oplossing, want dan heb je toch hetzelfde probleem. Gewoon paard kunnen zijn is belangrijk. Dat hij ondanks dat je dagelijks beweging probeert te geven toch nog veel te veel energie over heeft, is vanuit hem gezien ook niet zo vreemd. Twee uur mogen rennen betekent nog altijd 22 uur stil staan op stal. Maar misschien zou je inderdaad eens kunnen kijken of het helpt als er een paard bij loopt, liefst ook een jong dier met een massa energie, zodat ze zich samen lekker kunnen uitleven en iets spannends te doen hebben.
Anoniem
Geplaatst: 08-03-09 21:32
Ik heb een tijd geen rijbak gehad, mijn paard moest ook zijn energie kwijt, ik liet hem dan met halster aan gewoon rennen aan de lijn, goed vasthouden, maar als je de bak in 2e plitst door die af te zetten, heb je al een longeerronde.
Zo kan hij wel zijn energie kwijt, ik moedigde mijn paard altijd aan, dan ging hij helemaal uit zijn stekker, zo bokkesprongen, omhoog springen en zo hard mogelijk galopperen, zo hard dat hij niet van zijn plaats kwam soms.
Ik deed het op een kaal stukje in de bossen, ze hebben snel in de gaten dat ze mogen lolmaken. Als hij klaar was, stond hij ineens stil en kwam naar mij toe. Ik stapte hem dan aan de hand helemaal droog en op adem, dus dan gingen we en boswandeling maken.
Voor mij natuurlijk makkelijker met de bossen bij de hand, maar jij hoeft jouw paard niet helemaal in het zweet te laten lopen, 10 minuten gewoon laten rennen aan de lijn is al genoeg, en dan kan je hem op adem stappen.
Ik zou ook niet het risico nemen dat hij er uit kan springen, als ze het door hebben, blijven ze het doen.
Vraag je pensionbaas om een hogere lijn op de buitenbak, zodat de paarden er niet over heen kunnen. Kun je er stroom op zetten? Gewoon even met de neus er tegen en hij komt er zeker niet uit.
Superoplossing miss DJS.. Gewoon lekker los dollen met een ander paard is duizend keer waardevoller dan aan de lijn. Kan ie gewoon lekker ff paard zijn en dat is super belangrijk voor zijn psyche. Longeren en rijden kan dat nooit vervangen.
wij hebben ook merdere die het doen, en ze staan allemaal buiten, die van mij begon ermee, en die rijd ik 6 daagen in de week, en als ik hem los gooide dan naar een tijdje sprong hij erover, hij det het alleen als hij alleen is, nu zet ik de hoek af met een stroom draadje zonder stroom erop en springen ze het niet meer, alleen mn veulen heeft laatst ook de bak over gesprongen, en het draad werkt niet want hij kruipt eronder door dus die staat niet meer alleen in de bak, altijd met zijn wei maatje
Je zegt stroom kan er niet op ???? Waarom niet dan ??? Het is jouw probleem, dus je kan idd wel een draadje plaatsen hoger hé, uiteraard in afspraak met de eigenaar, maar ik zou niet weten waarom die dat niet zou toestaan, als jij het op een goede manier plaatst, en dan koop je zo'n toestel met baterij en waneer je je paard erin zet sluit je dat even aan , en er staat dus stroom op, das toch niet echt een groot probleem.