Voorlezer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisette_D

Voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 00:38

Hallo Iedereen!!

Nou snap ik er toch echt geen kont meer van :+ Was ik vandaag op concours met een vriendin van mij en ik moest haar voorlezen. Zo lui als ik ben nam ik de dichtsbijzijnde letter op de E X B lijn, dat was in dit geval de E.

Wou de jury toch pas beginnen met jureren als ik naar de overkant vertrok, zijn hier regels voor?
Ze hebben mij wel eens voorgelezen vanaf A en hier hebben ze nooit een probleem van gemaakt...

magic_lover

Re: Voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:43

voor zover ik weet zijn daar geen regels voor :n
idd bij B of E, soms is het alleen niet mogelijk om bij een bepaalde letter te staan, maar nee heb nog nooit meegemaakt dat je persee bij B moet staan ofzo :n

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:14

Ik heb hier ook nog nooit van gehoord.
Bij B of E is het meest logische ivm verstaanbaarheid.
In de winter is het soms zelfs zo op indoorlokatie's dat je helemaal ergens anders moet staan omdat er bij B of E geen plek is.

Eke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:41

ik heb er ook nog nooit wat van gehoord :n beetje raar dat mag je gewoon zelf beslissen tenzij je inderdaad niet bij de e kunt staan ofzo

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:23

Mijn voorlezer gaat ook wel bij C staan, als de jury boven zit. Dit is erg handig als het een beetje eng is. :o
Er is wel eens een jury geweest die met haar in discussie ging dat het niet mocht, maar dat staat nergens geschreven!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:31

Wat een rare jury zeg...
Ik ga ook altijd bij E of B staan, buiten meestal bij B, binnen net waar het mogelijk is.

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:51

Gaf de jury daar ook een reden voor? Gebruikelijk is om bij de B of E te staan maar als dat niet kan mag het ook ergens anders langs de ring. Mischien had de jury een goede reden.

admiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:42

Er zijn helemaal geen regels voor. Heb weleens bij een 20 x 60 gezien dat er 1 gewoon ergens IN de ring ging staan. Jury wist niet wat die er mee aan moest en liet het gewoon gaan...

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:45

Heb er ook nog nooit van gehoord dat er een regel voor is. Heb pas ook ieman voor gelezen op de korte zijde bij A, niemand die er iets van zei.

@admiraal: lijkt me wel raar om te zien dat er iemand in de bak gaat staan met voorlezen. Was dit gewoon op een officiele wedstrijd? Dit lijkt me dan weer dat het niet mag. Maar als de jury er niets van zegt...

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:23

admiraal schreef:
Er zijn helemaal geen regels voor. Heb weleens bij een 20 x 60 gezien dat er 1 gewoon ergens IN de ring ging staan. Jury wist niet wat die er mee aan moest en liet het gewoon gaan...

Sorry maar dit kan ik niet geloven...
Zeker aangezien het een 20 x 60 baan was en dit dus inhoud dat het een Z rubriek was. Je kunt mij niet wijs maken dat een Z-jury niet op de hoogte is van het reglement. Hij/Zij heeft als het goed is 3 cursussen doorlopen waarin dit besproken wordt.

On topic..Er is geen regel over de letter op plaats waar je als lezer moet staan, zolang het maar buiten de ring is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:49

Indoor moet je soms wel Judithh, in een bak van precies 20x40 (of voor de Z-rubriek 20x60) en geen 'publiekrand' erom. Voorlezer kan dan gewoon in de hoek gaan staan, maar staat dan inderdaad ín de rijbaan.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:51

volgens mij zijn daar wel regels voor hoor...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:07

wendietjuhhh schreef:
volgens mij zijn daar wel regels voor hoor...

Als jij het kan vinden, dan ben ik erg benieuwd naar deze regels.
In het Algemeen Reglement en het Disciplinereglement Dressuur staat hier namelijk niets over geschreven.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:16

Ik zie eigenlijk altijd iedereen bij B staan. Zal dat zelf ook altijd doen. Heb wel een keer meegemaakt dat mijn zus mij moest voorlezen en ivm de wind bij E wilde gaan staan. Dit mocht toen ook niet van de jury. Het komt dus meer voor :)

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:41

Heb even gekeken op de site van de KNHS en het enige wat ik zo snel kon vinden over voorlezen in het regelement is het volgende:

Citaat:
2. Voorlezen
a. De proeven tot en met de Z2 en bepaalde ZZ-Licht en ZZ-Zwaar proeven, alsmede
Duitse S-proeven mogen worden voorgelezen. In het vraagprogramma kan
desgewenst worden bepaald dat op regionale- en KNHS-kampioenschappen de
proeven vanaf de klasse Z1 uit het hoofd gereden dienen te worden. Indien de
voorlezer een verkeerde opdracht geeft, waardoor een vergissing in het programma
wordt gemaakt, is de deelnemer hiervoor zelf verantwoordelijk.
b. De deelnemer wordt geacht de proef te kennen. De (voorzitter van de) jury gaat
in dat geval te werk als zijnde er een fout in het programma is gemaakt.
3. Uit het hoofd rijden
a. Het uit het hoofd rijden van een proef waarvoor het niet is voorgeschreven is
toegestaan. Wanneer een deelnemer het besluit heeft genomen om het programma
uit het hoofd te rijden, moet deze daarbij blijven.
b. Het is – op straffe van uitsluiting – niet toegestaan dat de deelnemer vanaf een
bepaald onderdeel het programma alsnog verder laat voorlezen.
c. Proeven die uit het hoofd gereden dienen te worden:
– alle ZZ-Licht proeven met oneven nummers
– alle ZZ-Zwaar proeven met oneven nummers
– alle officiële FEI-proeven
– Kür op muziek voor alle niveaus.

Site: http://knhs.nl/objects/00002937.pdf

admiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:43

Was een officiele Z2 wedstrijd en er zat een ouder Z jurylid die vaak jureert dus ga ervan uit dat die ook wel de reglementen kent. Maar als het nergens in het reglement staat wat moet die jury daar dan van zeggen? Ik heb het ook maar 1 keer gezien was zo verbaasd..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:16

Sjonniej schreef:
Indoor moet je soms wel Judithh, in een bak van precies 20x40 (of voor de Z-rubriek 20x60) en geen 'publiekrand' erom. Voorlezer kan dan gewoon in de hoek gaan staan, maar staat dan inderdaad ín de rijbaan.

als je niet bij B of E kunt staan hoor je ten alle tijden als lezer in de hoek te gaan staan..dit is idd vaak bij indoorwedstrijden...midden in de bak mag gewoon niet..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:20

In theorie is er dus niets over geschreven, beetje ongeschreven regel waarschijnlijk. Of misschien een regel die vroeger wel bij de KNF/NKB was?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:29

Wat een onzin zeg. De voorlezer moet zelf weten waar hij/zij gaat staan. Je mag als ruiter ook je proef uit je hoofd rijden en dan heb je zelfs helemaal geen voorlezer.

Afgelopen weekend heb ik 4 meter links van de E gestaan. Dat was de enige plek waar ik uberhaupt kon staan (behalve bij de jury in het hok, maar dat had ze vast niet gewaardeerd :D)

admiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:54

judithh schreef:
Sjonniej schreef:

als je niet bij B of E kunt staan hoor je ten alle tijden als lezer in de hoek te gaan staan..dit is idd vaak bij indoorwedstrijden...midden in de bak mag gewoon niet..

Waar basseer je dat dan op want ik kan nog steeds geen regels erover vinden. En de persoon waar ik het over had stond niet in de hoek maar tussen de K en de D. Ik vond het echt te bizar om te zien maar niemand zei er wat van.

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 23:06

gelukkig maar!! Ik dacht al.. Het was dus eigenlijk regelrechte onzin dat ik ergens anders moest gaan staan?!

mkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:04

ja.. volgens mij wel .. echt supper raar.. ik sta ook altijd waar het uitkomt.. nooit bewust bij de B of de E.. is het zomer seizoen wel allemaal aan de zelfde kant.. anders leest dat zo irritant voor!