Pony Kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PollyBarney

Pony Kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 23:01

Hoi
Ik wil voor mijn dochter een pony kopen.Ze heeft er vandaag op gereden.
Hij is niet kreupel en loopt heel fijn.Uiterlijk is er niks aan te zien wat niet goed zou zijn.
Is jullie advies toch even een DA erbij om hem de laatste check te laten doen kwa hart en longen?

Groetjes Jacqueline

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:04

pony laten keuren kan je behoeden voor een hoop ellende en verdriet mocht er toch nog een verborgen gebrek aanwezig zijn.. een goede klinische keuring met goede buigproeven geeft je een goed beeld van de conditie van de pony dus ik zou zeggen doen!

Thats_Me
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:09

Altijd en echt altijd. Ook al is het dier gister nog gekeurd door een dierenarts zelf laten keuren.

Je hebt als koper onderzoeksplicht dus een klinische keuring zou ik toch zeker aanraden door een dierenarts die jij hebt uitgekozen.

cissy

Re: Pony Kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:10

en vergeet niet om bloed te laten afnemen voor eventuele latere onderzoeksdoeleinden en mocht pony worden goedgekeurd ook een koopcontractje maken in 2voud en door koper/verkoper laten tekenen als bewijs van aankoop.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:14

Ik zou idd ook wel laten keuren. Of afspreken dat als het paard verborgen gebreken vertoont (achter na aankoop) dat de koop ontbonden wordt. Of wellicht een ander gevolg.

PollyBarney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 01:50

Super dankjewel allemaal voor de tips.
Ik ga morgen even naar de DA bellen en vragen of die deze week even daarheen kan komen waar de pony staat.
Ik bel morgen ook even naar de eigenaar om te vragen dat die het goed vind als ik dat laat doen.
Als die nee zegt weet ik dan wel genoeg en koop hem niet.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 01:59

Ik zou eerst de eigenaar bellen om af te spreken wanneer het bij hem het beste uitkomt. Hij heeft namelijk ook het recht om bij zo'n keuring aanwezig te zijn. Mocht het paard afgekeurd worden, weet hij ook meteen waarom.
Ook is het een goed idee om even met hem over de kosten van de keuring te spreken. Vaak is het zo dat bij goedkeuring de koper betaald en bij afkeuring de verkoper (onderlinge afspraak, niet verplicht). Is wel handig als dat vooraf op papier staat zodat je straks niet aan een rekening van de DA vastzit en toch de pony niet koopt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:09

Wil jij de volgende zijn die zo'n topic opent? [TAO] Paard gekocht en is afgekeurd, wat nu? wat zijn je rechten?
Dit is het zoveelste topic over dit onderwerp en die zijn allemaal terug te voeren op niet keuren VOOR aankoop. Leer van de fouten anderen, je leeft te kort om ze allemaal zelf te maken.
Keuren, bloedmonster trekken (je bent de eerste niet met een gedrogeerd paard) en indien goed, dan pas kopen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:18

Idd zoals iedereen zegt, laten keuren.
Is het een grote pony? Is het een te klein gebleven kwpner? Dan zou ik ook overwegen om rontchenfoto's te laten maken.
Bij pony's tot en met de D-maat komen relatief weinig botafwijkingen voor.
Maar bij de grotere versies, en bij kwpners komen relatief veel botafwijkingen voor.
Is het een koudbloed die aan de dikke kant is, dan zou ik naast klinische keuring ook foto's willen zien van het hoefbeen ivm uitsluiten dat pony hoefbevangen is geweest.

Laat wat rijden betrefd ook een kenner meegaan, die er eventueel even opstapt en aanvoelt en evt pony wat uitdaagt, een pony kopen voor een kind is vaak moeilijk omdat kinderen al gauw verliefd worden.
Maar een kenner kan zien/voelen of de pony daadwerkelijk braaf genoeg is.

Zorg dat je , als je een pony hebt gekocht, goede begeleiding krijgt in zowel omgang, verzorging als met rijden. Dat zal veel problemen voorkomen ;)

Wel foto's plaatsen he!

PollyBarney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 12:36

Hoi Hoi
Nou ik heb de eigenaar gebeld hij zei het was prima dat ik dat deed.Dus ik dierenarts gebeld voor afspraak moet maandag terug bellen dan is de dierenarts zelf er.Nu belde de eigenaar me net terug en zei ik mocht best keuren.Maar word die goed gekeurd wil hij wel meer geld hebben voor de pony.
Wat zouden jullie nu doen?

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:38

Dan zou ik naar een andere pony gaan zoeken :)

Thats_Me
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:41

Verkoper terugbellen en zeggen dat je daarmee niet akkoord gaat en de verkoop niet door kan gaan.

Staan genoeg leuke ponies!! en als een verkoper er op zo'n manier een slaatje uit wilt slaan zou ik gewoon lekker verder zoeken.

Daarbij hem maar veel succes wensen met de verdere verkoop in deze moeilijke tijden.

En dan natuurlijk ook de DA afbellen ;)

Want ik vind dit totaal géén manier van handelen :n Daarbij als het dier wordt afgekeurd dan zal de koop zeker weten niet doorgaan. Dus snap niet waarom het bedrag dan omhoog moet bij goedkeuring.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:46

Dat vind ik een vreemde reactie. Geeft de indruk alsof hij niet zeker zou zijn dat de pony wordt goedgekeurd. Ik zou er in geen geval op ingaan.
Hij biedt een pony aan voor een bepaalde prijs en dan ga je ervan uit dat de pony gezond en zonder gebreken is (tenzij dat er vanaf het begin bijgezegd wordt). Simpel gezegd: als de pony goedgekeurd wordt, komt hij overeen met wat de verkoper aanbood en koop je hem. Als de pony niet goedgekeurd wordt, koop je hem niet. Dan ligt het probleem bij de verkoper.
Tussenmogelijkheid: er is een bemerking op de pony die hem voor jouw doeleinden echter niet onbruikbaar maakt: dan onderhandelen of er wat van de prijs af kan (als je hem inderdaad wil hebben en het probleem voor jou echt geen punt is).

Wat hij nu zegt, is eigenlijk: als er een licht gebrek is, krijg je hem voor de gewone koopprijs (ipv geld eraf), als hij gezond blijkt te zijn, moet je extra betalen! Een beetje de wereld op z'n kop, vind ik.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:50

Wat is dat voor een vreemde vent? Dit vind ik geen nette reactie van hem.
Die pony kost een X bedrag, als hij er bij een goedkeuring meer voor had willen hebben, had hij dat eerder moeten bedenken en meteen vanaf het begin de vraagprijs hoger moeten maken. Een keuring is vrij normaal in de paardenwereld dus hij kan niet zeggen dat dat iets is waar hij nog nooit van heeft gehoord.

Het kan natuurlijk zijn dat hij de keuring betaald, dan kan je wel iets meer geven voor die pony bij goedkeuring. Maar niet meer dan wat je kwijt was geweest aan die keuring. Snap je het nog?

PollyBarney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 12:57

Hoi Hoi.
Ik snap het allemaal.Maar ik moet dus zelf de keuring betalen die koste me 147 euro en ik moest dan ook 150 meer betalen voor de pony als die goed word gekeurd.Ik heb de diernarts gebelt die moest er wel erg om lachen.Hij zei dit heb ik nog nooit mee gemaakt zoiets raars.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:59

Dat je de keuring zelf betaald is niet meer dan normaal..
Meestal is het zo dat bij goedkeuring de koper de keuring betaald en als het paardje word afgekeurd dat de verkoper de keuring betaald.
Waarom zou de pony dan 150 euro duurder moeten worden, dat snap ik niet hoor :=

PollyBarney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 13:02

Ja dat snap ik ook niet.Er is een prijs afgesproken,maar hij zegt als die goed gekeurd word is die meer waard dus dan wil hij er 150 meer voor hebben.Ik heb er ook geen probleem mee om die keuring zelf te betalen.Maar wel als ik meer moet betalen als die goed gekeurd word.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:03

Ik zou zeker keuren, ik rij voor onze stal de nieuwe pony's door en heb de keus om een van de pony's te huren. Zo heb ik met meerdere pony's een super klik gehad maar met helaas allemaal verborgen gebreken. Helaas en stom genoeg hebben de mensen waarvoor ik werk en rij niet gekeurd, en heel veel verdriet van gehad. Gelukkig nu een hele leuke jonge pony die 100% goed is. Dus mijn mening, altijd keuren. :)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:04

Ik weet niet hoe dom de verkoper is, maar je kan nog voorstellen dat jij graag die 150 euro extra betaald, als hij de keuring betaald :D
Niet geschoten is altijd mis toch?

En anders toch echt een andere pony gaan zoeken.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:07

Precies, Polly!
Jij betaalt de keuring als alles in orde is en koopt de pony voor het afgesproken bedrag.
Is de verkoper het daar niet mee eens dan gaat het feest niet door.
En misschien geeft hij dan toch wel toe maar probeert het het eens even. Er zijn nog genoeg leuke pony's dus laat je niet onder druk zetten. Geeft al een naar gevoel bij de start met een pony.

Overigens, bestaat de kans dat de verkoper bij afkeuring weigert te betalen en jij daar zelf voor op moet draaien? Dan niet doen.
Zegt hij dat al van tevoren, dan stoppen met de hele zaak. Dan is hij niet zeker van goedkeuring en dat zegt genoeg.

Succes en sterkte, het zijn lastige situaties.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:08

MandyR schreef:
Ik weet niet hoe dom de verkoper is, maar je kan nog voorstellen dat jij graag die 150 euro extra betaald, als hij de keuring betaald :D
Niet geschoten is altijd mis toch?

En anders toch echt een andere pony gaan zoeken.

Ja, is er geen sprake van een babylonische spraakverwarring. Dat de verkoper nu denkt dat hij die keuring moet betalen? Dan snap ik die 150 euro extra wel. Maar goed, je zal anders moeten afwegen wat je wil. Als je perse deze pony wil, dan gaat het je blijkbaar meer kosten. Of zoek je dan liever naar een andere.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:13

Verder zoeken. Gewoon opbellen dat de koop niet door kan gaan en verder zoeken naar een andere pony met een normale eigenaar.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:16

Bel de eigenaar nogmaals en vraag hoe het zit, ik denk dat de eigenaar bedoeld dat de kosten van de keuring dan bij de pony komen.

PollyBarney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 13:23

nou ik heb hem terug gebeld en 3 voorstellen gedaan.
1.Hij betaald de keuringskosten en word die goed gekeurd dan betaal ik die keuringskosten bij het afgesproken bedrag..
2.Ik betaal de keurings kosten maar word die goed gekeurd dan de afgesproken verkoop prijs.
3. de hele handel gaat niet door.
Toen zei hij ja ik heb het nu eenmaal afgesproken dan doe maar voor het afgeproken bedrag.Maar laten we het wel zo snel mogelijk afhandelen.
Toen zei die ik heb 100 pony's verkocht allemaal zonder keuren en nog nooit klachten.Ik zeg dat kan maar ik koop een pony niet zomaar zonder keuring.Hij was denk ik een beetje geschrokken dat ik zei dat het anders niet door ging.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:26

+:)+ Goed gedaan!