Kan (bang) paard niet benaderen met handschoenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Kan (bang) paard niet benaderen met handschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 20:55

ik heb een heel stomme vraag, waar ik toch een lang verhaal aan ga vooraf doen omdat ik duidelijk wil maken wat voorsoort paard mijn paard is.

Mijn paard is een paard waarvan zeker is dat hij (in korte tijd?) veel heeft mee gemaakt.
Er is een poging gedaan om hem zadelmak te maken, en dit was voor de amazone enkele reis, ze is er op gaan zitten en er toen gelijk weer af gegaan, zo werd mij verteld door de handelaar (die best paardvriendelijk is verder hoor:)) waar ik hem weg heb gehaald. Dus wat er werkelijk gebeurd is één groot vraagteken.

Toen ik hem net had kon je niet perongeluk je hand omhoog doen, want dan ging hij het liefst dwarts door de stalmuur, onverwachtse bewegingen brachten bij hem de grootste paniek. Ik heb hem nu ongeveer 4,5 maand, na twee maanden grondwerk, vertrouwen opbouwen heb ik hem in januari zadelmak gemaakt.
Het gaat nu heel goed maar moet wel een spéciale manier aanhouden anders is er paniek in de tent. Hij heeft nog steeds angst in het rijden vooral als je net zit, na een paar rondjes stappen een hij zucht een keer dan weet ik dat de spanning weg is en kan ik los alles met hem. Toch zal het rijden nog een lange weg worden, niks overvragen en iedere training voorlopig alleen bouwen aan vertouwen vertrouwen en vooral niks moeilijkers vragen dan de basis.

Nu is mijn probleem heel erg stom, ik mag/kan mijn paard niet benaderen als ik handschoenen aan heb. Dit is wel erg vervelend omdat de stal waar ik werk, en waar mijn paard staat, veel jonge paarden heeft die niet altijd netjes opgevoed zijn en ik dus veel met handschoenen werk en ze dan vergeet uit te doen als ik met mijn paard aan de gang ga, bvb snel even uit de wei halen.

Nouja als ik handschoenen aan heb, niet snel dus, hij ziet me, komt naar me toe en zodra hij ziet dat ik handschoenen aan heb draaien zijn ogen in de paniek stand en crossed hij naar de andere kant van het land. Hij komt pas terug als ik mijn handschoenen uit doe en uit het zicht heb.
in de stal het zelfde, halster aan doen met handschoenen aan, staat te trillen als een rietje, gaat in de hoek staan en probeert niet aangeraakt te worden.
Handschoenen uit, probleem opgelost. Maakt niet uit welke kleur handschoenen, ik heb al geprobeerd, zwart, bruin, blauw, wit en roze.

Heeft iemand enig idee waar deze angst vandaan kan komen? wat denkt dat paard op zo'n moment?
Laatst bijgewerkt door Judje op 09-03-09 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

cissy

Re: handschoenen probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:26

leren handschoenen? die ruiken naar leer (logisch) maar misschien is dat voor hem een vreemde lucht?
voer hem maar eens met handschoenen aan dat hij zn brokken uit jouw handen moet eten of leg je handschoenen in zn voerbak onder zn brokken....

Kady1

Re: handschoenen probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 11:24

leren handschoenen, stoffe handschoenen, nepleer en fleece heb ik al aangetrokken, bij iedere soort is de reactie precies het zelfde

bedankt voor de tip - hij is alleen niet zo met voer te paaien maar het is een poging waard

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:29

Ze zal ooit eens iets met handschoenen meegemaakt hebben vrees ik.
Maar ze doet ze het ook als ze gewoon een handschoen ziet? (zonder ruiter in de buurt)
Als je bijvoorbeeld een handschoen in haar voederbak zou leggen en jij gaat de stal uit maar blijft bij haar in de buurt. (je wilt natuurlijk geen opgegeten handschoen) Hoe zou ze dan reageren? Zou ze na een tijdje niet willen eten en dichterbij de handschoen willen komen?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:30

Ik zou hem aan de handschoenen laten wennen. Hang boven zijn voerbak de handschoenen op. Op een gegeven moment moet hij toch wat eten en went hij er langzaam aan.

Ik denk toch dat er veel meer met dit paard is gebeurt dan alleen slecht zadelmak is gemaakt.Gezien die angst voor handschoenen en dat je geen ander ritme aan kan houden.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:35

Kun je geen handschoenen in de stal ophangen (ev. opgevuld met zand ofzo) en laten hangen(ook als je weggaat)? Zo krijgt hij de tijd om op zijn tijd te ontdekken dat er niks engs aan is. Liefst in de buurt van de etensbak/drinkenbak, zodat hij gestimuleerd wordt om er langs te gaan. Maar hem dan ook gewoon laten staan als hij nog niet gelijk iets eet. Als hij trek dorst heeft, zal hij wel zijn ongegronde angst willen overwinnen. Kans is alleen dat je handschoen naar de vaantjes gaan, dus beter geen nieuwe :P .

Voor de rest zou het niet komen omdat hij klappen heeft gehad vroeger met handschoenen?