Geen cap = onverantwoord! en de bodyprotector?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

florrtje

Geen cap = onverantwoord! en de bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:15

Ter aansluiting van mijn vorig topicje...
(uit discussies kun je namelijk HEEL VEEL leren!)

als iedereen zijn risico wil beperken en er zo van overtuigd is dat een zonder cap rijden onverantwoord is.
waarom zie ik er dan VELEN zonder bodyprotector rijden?

terwijl dat ook veel risico's wegneemt.
en je hebt naar mij weten ook maar 1 maag...

even jullie reactie hierop weten.
zal het niet rondmezelf laten draaien maar heb gewoon jullie mening nodig.
reageer dus aub niet persoonlijk op mijzelf!

Liefs Florrtje

XxSultanxX

Re: Geen cap = onverantwoord! en de bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:17

ja ik vind eigenlijk dat je wel gelijk hebt ...
maar zelf zou ik zo ding nooit aan doen ... :P

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:20

Hier ben ik het helemaal mee eens, heb er idd ook wel aangedacht als mensen weer eens overdreven fanatiek reageerde op iemand zonder cap :)

Ik rij altijd op mij ene pony met een cap, en met springen heb ik ook een bp aan, bij mijn andere pony heb ik altijd mijn pb aan, omdat ze erg onberekenbaar is..

Ik vind dat ieder het zelf moet weten..

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:21

En daarom rijden mijn kids met cap en bodyprotector ;)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:23

Dan zullen we voortaan allemaal maar een harnas aantrekken! :D

Pfff, het is toch ieder zijn eigen keus.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:23

Sanna_ schreef:
Hier ben ik het helemaal mee eens, heb er idd ook wel aangedacht als mensen weer eens overdreven fanatiek reageerde op iemand zonder cap :)

Ik rij altijd op mij ene pony met een cap, en met springen heb ik ook een bp aan, bij mijn andere pony heb ik altijd mijn pb aan, omdat ze erg onberekenbaar is..

Ik vind dat ieder het zelf moet weten..

Volgens mij zit het gevaarlijkheid van rijden zonder cap soms teveel tussen de oren...
maar daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat het niet goed is.
integendeel heb al zoveel verhalen gehoord dat je echt wel bedenkt van 'ojee wat had dat geweest zonder cap'.

Liefs Florrtje

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:23

waarom zou ik dat onding aantrekken als ik geen linke dingen doe. Lees, crossen, paarden inrijden. Bij het buitenrijden als je een druk paard hebt snap ik het ook wel maar verder niet hoor. Een cap is daarentegen ook handig in het bos tegen laaghangende takken (auw)

Tevens ben ik in mijn paard rij cariere als vreselijk vaak gevallen maar een BP had mij echt niet geholpen dan hoor. Mijn moeder is op haar schouder gevallen en ook dan helpt deze niet.
Laatst bijgewerkt door PBA_ op 06-03-09 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:24

Ik denk dat het simpelweg opzetten van een cap al een hoop bescherming biedt. Natuurlijk is een bodyprotector nooit weg, maar niet iedereen heeft daar geld voor, en ook niet iedereen vindt het zinvol. En natuurlijk is het met een bodyprotector veiliger, maar helemaal veilig zal paardrijden toch nooit worden ;)
En vaak is het ook weer een heel gedoe om dat ding aan te doen, ik heb er een tijd mee moeten rijden van mijn moeder, maar ik vond het vreselijk irritant om elke keer dat ding aan te doen. :+ En je moet het ook maar net lekker vinden zitten, want erg veel bewegingsvrijheid heb je er niet in, het is altijd even wennen...
Maar ja, uiteindelijk is het iedereens eigen verantwoordelijkheid. Daarom begrijp ik het commentaar op die caps altijd ook nooit zo goed. Ik zou nooit zonder cap rijden, maar mensen die dit wel doen, weten heus de risico's wel lijkt mij.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:24

shera schreef:
En daarom rijden mijn kids met cap en bodyprotector ;)

ja ik weet het hoor maar lang niet iedereen.

dan voor jou de volgende vraag :
waarom geen knielappen?
knie kan verbrijzeld worden bij het vallen.

Ik hoop dat je mijn bedoeling snapt.
en neen verplicht je lieve kids nu niet om knielappen aan te trekken.
ojee als ik daar ooit zou moeten mee rijden!:)

aurae_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:25

Persoonlijk vind ik paardrijden sowieso een risico, eentje die wij allemaal willen nemen. Een cap vind ik meer dan logisch, over een bodyprotector moet ik langer nadenken.
Uiteindelijk is het en blijft het een eigen keuze van jou om aan je veiligheid te denken en dus een cap of bodyprotector te gebruiken. ;)

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:25

splash1999 schreef:
waarom zou ik dat onding aantrekken als ik geen linke dingen doe. Lees, crossen, paarden inrijden. Bij het buitenrijden als je een druk paard hebt snap ik het ook wel maar verder niet hoor. Een cap is daarentegen ook handig in het bos tegen laaghangende takken (auw)

Dat is wel weer een beetje naïf, élk paard kan onberekenbaar zijn, ook het allerbraafste paard! Het blijven vluchtdieren en die kunnen nou eenmaal nog wel eens schrikken ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:27

daar heb je je cap voor. Ja je kan lelijk vallen maar ook van de trap. Het braafste paard kan idd er vandoor gaan. Maar ik ga dat ding nooit dragen als ik dat gevoel van onveiligheid niet krijg anders wel. Krijg vanzelf een stemmetje in mijn hoofd.

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:27

Ik rij ook altijd met bodyprotector (én cap ;) ). Als je zo'n ding hebt, en het ligt in de kast, waarom zou je hem dan niet aan doen..? Stel je voor dat je net een keer valt als je hem niet aan hebt :o
En het is niet dat ik veel val, veel spring of hele drukke paarden rij, maar het is gewoon dat er altijd iets kan gebeuren en het helemaal niet erg is op een bodyprotector aan te hebben.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:28

ik zie mezelf al 60 km met dat ding rijden zeg (pffff)

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:28

De afstand wat je er mee rijdt is toch niet van belang?

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:28

splash1999 schreef:

Tevens ben ik in mijn paard rij cariere als vreselijk vaak gevallen maar een BP had mij echt niet geholpen dan hoor. Mijn moeder is op haar schouder gevallen en ook dan helpt deze niet.

Linke dingen...
hmzz overal waar je gaat drijgt het gevaar om de hoek.

ik vind een cap een beetje een onding...
ik doe geen linke dingen hoor, ik doe alleen maar cozaque voltige, springen, dressuur, wandel, vallen (expres van het paard), maar voor de rest hou ik het veilig... :P

als je snapt wat ik hiermee bedoel, wanneer is iets link om te doen?

een BP had mij intertijd wss wel kunnen helpen.
ben gevallen en heb met mijn elleboog een stamp in men maag gegeven gevolg : nier gescheurd...
en die is nog steeds niet zoals hij moet zijn en zal dat ook nooit meer worden, er is namelijk een deel van afgestorven

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:30

Paardrijden is hoe je het ook bekijkt een sport met risico's. Hoofdletsel is daarbij het meest voorkomende letsel en ook het letsel dat het meest blijvende impact danwel de dood tot gevolg kan hebben.

Door het dragen van een cap kan dit gemakkelijk voorkomen worden :-)

Uiteraard, als je gevaarlijkere/andere dingen gaat doen met paarden kan een bodyprotector extra bescherming bieden.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:32

totaly_H schreef:
Persoonlijk vind ik paardrijden sowieso een risico, eentje die wij allemaal willen nemen. Een cap vind ik meer dan logisch, over een bodyprotector moet ik langer nadenken.
Uiteindelijk is het en blijft het een eigen keuze van jou om aan je veiligheid te denken en dus een cap of bodyprotector te gebruiken. ;)

Mss als we verder in de toekomst vorderen en ook de bodyprotector door bijna iedereen zal gedragen worden krijg ik mss commentaar dat ik geen BP draag...

dusja, echt tegenspreken dat een cap geen rage is kun je niet hoor...
waarom is een BP nu nog geen rage omdat het nog niet zo goed ontwikkeld is dat het echt gemakkelijk zit...
terwijl een cap wel al zover is en eigenlijk gewoon een zware pet is.

als je me een beetje snapt :)

Niet alleen paardrijden is een risico...
leven op zich is een risico...

en je kunt je onmogelijk tegen alles beschermen.
een vliegtuig dat neer stort op je hoofd is onvoorspelbaar...

dan denk ik daar meer over van : 'laat moeder natuur haar gang gaan'
mijn verklaring voor => natuurlijk paardrijden:)

(en mijn commentaar bedoel ik natuurlijk niet persoonlijk, wijk vaak af van mijn pad daarmee :D, je kiest maar voor wat jejezelf aangesproken voelt)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:33

Als je met je kop tegen de muur valt is die toch net iets sneller kapot dan als je op je kont of zij valt.
Bovendien spring en cross ik niet. Als ik dat wel zou doen zou ik ook een BP dragen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:34

Chrissy_ schreef:
De afstand wat je er mee rijdt is toch niet van belang?

Ik zie mezelf echt niet lange afstanden met een BP rijden hoor. Dan heb je geen bewegingsvrijheid meer om je lekker even uit te rekken etc. En dat heb je af en toe echt wel nodig. Of lekker even meerennen met je paard, je moet hem toch omlaten omdat je hem nergens kan laten. Nee dank je ik houd het bij mijn cappie

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:34

Apple schreef:
Paardrijden is hoe je het ook bekijkt een sport met risico's. Hoofdletsel is daarbij het meest voorkomende letsel en ook het letsel dat het meest blijvende impact danwel de dood tot gevolg kan hebben.

Door het dragen van een cap kan dit gemakkelijk voorkomen worden :-)

Uiteraard, als je gevaarlijkere/andere dingen gaat doen met paarden kan een bodyprotector extra bescherming bieden.

ik doe cozaque voltige,
wat voor velen erg gevaarlijk lijkt,
owee als ik daar een cap moet aandoen of een bodyprotector,
dan kan ik gewoon geen 1 figuur uitvoeren.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:35

sjaantje schreef:
Als je met je kop tegen de muur valt is die toch net iets sneller kapot dan als je op je kont of zij valt.
Bovendien spring en cross ik niet. Als ik dat wel zou doen zou ik ook een BP dragen.

je neemt niet veel risico's in je leven...
wat wel in je eigen voordeel speelt,

ik vind je redenering wel erg moedig hoor.
maar geloof me ook als je niet springt of crosst heerst er gevaar,

en wie weet wel meer...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:36

wat is cozaque voltige?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:38

Een cap is geen rage. Een cap is een veiligheidsmiddel dat vaak als verplichting wordt gesteld op maneges/wedstrijden enzovoorts.

Het is iedereens eigen keuze om een cap te dragen of niet, alleen in bepaalde situaties zul je wel moeten als je daar aan mee wilt doen. Daarnaast kan de verzekering ook lastige vragen gaan stellen als jou iets overkomt terwijl je geen cap op hebt.

In bepaalde onderdelen van de ruitersport wordt geen cap gedragen: gewoon voltige bijvoorbeeld, maar dat is echt een uitzondering.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:39

florrtje schreef:
sjaantje schreef:

je neemt niet veel risico's in je leven...
wat wel in je eigen voordeel speelt,

ik vind je redenering wel erg moedig hoor.
maar geloof me ook als je niet springt of crosst heerst er gevaar,

en wie weet wel meer...

Volgens mij was ik diegene die vóór een cap was, niet jij. Dus het lijkt me duidelijk dat ik meer dan goed weet dat gevaar in een klein hoekje schuilt.