"Paradeer-gedrag" van mijn merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nina1983

"Paradeer-gedrag" van mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 18:05

Hallo allemaal!

Mijn Haflinger merrie Evianne is een erg lief paard. Maar als ik met haar door het dorp wandel en ik kom rennende kinderen, ander paarden, een groep fietsers etc. voorbij dan gooit ze haar staart omhoog (die ligt dan half over haar rug), haar hoofd komt omhoog en ze gaat dan paraderen. Echt zo van: moet je mij zien, wat ben ik toch mooi. Het is erg vervelend omdat ze dan niet te houden is.

Ik ben wel benieuwd of iemand van jullie dit herkent en wat ik hieraan kan doen. Vooral als ik andere paarden tegen kom is ze niet te houden en dat wil ik haar graag afleren.

Iemand ervaring hiermee?

loontjjeee

Re: "Paradeer-gedrag" van mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:16

nja mijn haflinger doet dat bijna alleen met het longeren. en heel soms buiten, dan gaat ze heel stoer lopen.. dat voel je dan ook heel goed..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:56

Haha ja ik ken het ook, en vooral lastig als je erop zit omdat je dan niet fatsoenlijk kunt rijden :Y), en er naast natuurlijk ook, denk niet dat er veel aan te doen is, misschien een hoofdstel in doen zodat je met bit wat meer te vertellen hebt. En anders erop gaan zitten of er niet meer langs gaan wandelen? O:)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:20

Daarom ga ik idd niet wandelen in de winter := Als ze 24/7 in het land staan is er niets aan de hand, behalve misschien een beetje kijkerig

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:23

Ze is jong en jolig.. Het gaat als het goed is minder worden naarmate ze meer aan het werk gaat en volwassener in haar hoofd wordt.. Tot die tijd; het zekere voor het onzekere nemen en niet gaan wandelen wanneer het fris weer is..

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:44

Mijn merrie is inmiddels 9 en nog altijd even.... aanwezig :')
vooral aan de longeerlijn als er een ander paard of iets anders spannends (fietsers, wandelaars, honden etc) langskomen. Ook onder het zadel is ze soms ontzettend vervelend. Maar goed, ik neem het maar voor lief, ze loopt dan namelijk echt súper gaaf :~ afgelopen weekend liep ze ook zo te patsen op wedstrijd, dat was echt super irritant want ik kon er helemaal niks mee, maar ja, er is niet zo veel aan te doen ;) ohz gewoon goed aan het werk zetten en het gedrag negeren, aan de hand misschien een hoofdstel om en dan ook proberen het gedrag te negeren...

nina1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 23:05

Bedankt voor jullie reacties! Met hoofdstel heb ik ook geprobeerd maar ze wordt er alleen maar drukker door. Het gedrag negeren kan ook niet, ik heb namelijk dan beide handen nodig om haar in toom te houden. Denk idd ook dat ze rustoger wordt als ze straks meer gaat werken en naar mate ze ouder wordt.

@Arrisje en Lyonesse: Ik moet wel met haar gaan wandelen, omdat wij geen bak bij stal hebben. En om bij de bak te komen moet ik met haar door het dorp en ik kan haar niet de hele winter op stal laten staan. Vandaar dat ik wel met haar moet wandelen.

@Henrieke: Er niet meer langs wandelen kan niet. Ik kan natuurlijk niet weten waar op dat moment kinderen zijn, een groep fietsers fietst of dat ik een ander paard tegen kom..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:08

Dan zul je buiten een martingaaltje moeten omhangen. Je kunt dan haar hoofd beletten om zo hoog te gaan en beter naar ontspanning toe werken....

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:27

mrie, het paard is nog niet beleerd ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:17

Ojee heb ik helemaal overheen gelezen _O- dom dom dom.
Gewoon geruststellen en meer kun je niet doen. In kleine stapjes opbouwen...

Leo
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:15

HA --> OPG

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:19

ze is dan gewoon fris :) misschien met dit betere weer wordt het minder, als het weer zomer word krijg je veel minder te maken met dit soort dingen :j probeer gewoon te negeren en door te lopen, misschien met iets lekkers? dat ze op jou let, en dan lekker doorlopen. Leuk dat je lekker met je paardje wandelt :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 03:09

Mijn merrie doet het als ze hengstig is, of als ze het voorjaar in haar koppie heeft. Of als ze fris is door het winterweer. Ik rij of loop gewoon door alsof er niets aan de hand is en als ze dan erg lastig wordt, of iets absoluut wel of juist niet wil wat ik dan weer niet of juist wel wil doen we het net zolang totdat ik mijn zin heb. Zo leert ze snel genoeg dat klieren geen nut heeft en dat het dan alleen maar langer duurt voordat ze haar wortels krijgt.

Als ik ga wandelen terwijl ze erg fris is doe ik wel een hoofdstelletje in, en neem voor de zekerheid een halstertouw mee in mijn andere hand. Daarmee kan je mooi dreigen.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:01

Ik heb 2 paarden, een ruin en een merrie en beiden doen zij dit ook als ze fris en jolig zijn.

De ruin (bijna 3 jaar oud) gooit ook er alles uit op zo'n moment. Ik los dit op met heel rustig praten en gerust stellen. Het paard ziet of hoort op zo'n moment iets wat het opwindt, en reageert hier natuurlijk op zoals een paard zou doen : gaan snorken, staart omhoog en paraderen.

Mijn merrie van bijna 14 jaar vertoont dit gedrag ook nog wel eens. Beide paarden zijn normaal gewoon met halstertje om te houden, terwijl het toch stevige gelderse paarden van 700 kilo zijn. Het is ook een kwestie van respect of je paard op zo'n moment echt door je heen walst, of onbedoelt over je heen walst. Wanneer een paard genoeg respect heeft voor je, en jullie band goed is blijft hij bij je.

Het kan wel eens voorkomen dat hij dan een paar meter wegstuift, maar moet makkelijk weer terug te nemen zijn.
Hoofdstel dendert een paard ook gewoon doorheen als hij het wil, dus dit is niet de goede oplossing

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:30

nina1983 schreef:
Hallo allemaal!

Mijn Haflinger merrie Evianne is een erg lief paard. Maar als ik met haar door het dorp wandel en ik kom rennende kinderen, ander paarden, een groep fietsers etc. voorbij dan gooit ze haar staart omhoog (die ligt dan half over haar rug), haar hoofd komt omhoog en ze gaat dan paraderen. Echt zo van: moet je mij zien, wat ben ik toch mooi. Het is erg vervelend omdat ze dan niet te houden is.

Ik ben wel benieuwd of iemand van jullie dit herkent en wat ik hieraan kan doen. Vooral als ik andere paarden tegen kom is ze niet te houden en dat wil ik haar graag afleren.

Iemand ervaring hiermee?

De reden die jij zegt klopt absoluut niet, je paard vindt het spannend/eng/wil eigen zin doordrijven. Aanpakken die merrie. Wat nou als ze keer een ander paard ziet en in volle vaart de weg oversteekt en een vrachtwagen tegenkomt?

Probeer haar nageefelijk te rijden of stelling en/of buiging te vragen, neem ook een zweep mee. Mijn paard deed dit als ze andere paarden zag, ze kwam omhoog en draaide gelijk om. Dit kwam meer omdat ze gwend was met andere paarden buiten te rijden en niet alleen, het is dus gewoon iets waar ze aan moet wennen of iets dat ze moet leren.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:34

daffie1986 schreef:
De reden die jij zegt klopt absoluut niet, je paard vindt het spannend/eng/wil eigen zin doordrijven. Aanpakken die merrie. Wat nou als ze keer een ander paard ziet en in volle vaart de weg oversteekt en een vrachtwagen tegenkomt?

Probeer haar nageefelijk te rijden of stelling en/of buiging te vragen, neem ook een zweep mee. Mijn paard deed dit als ze andere paarden zag, ze kwam omhoog en draaide gelijk om. Dit kwam meer omdat ze gwend was met andere paarden buiten te rijden en niet alleen, het is dus gewoon iets waar ze aan moet wennen of iets dat ze moet leren.

Lijkt me niet echt een goed plan om jouw idee op te volgen.. Paard moet nog beleerd worden ;) ..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:35

Arrisje schreef:
daffie1986 schreef:

Lijkt me niet echt een goed plan om jouw idee op te volgen.. Paard moet nog beleerd worden ;) ..

Oh sorry, te snel gelezen dacht dat er stond: als ik door het dorp rijdt.