Hoe vaak cap vervangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe vaak cap vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:42

Ik heb mijn cap (merk troxell) denk ik al zeker 5 jaar. Ik ben er niet mee van het paard gevallen, maar hij valt natuurlijk wel eens (per ongeluk) op de grond of iets dergelijks. Hij past nog wel goed en de sluiting kan nog gewoon dicht. Toch vraag ik me af of mijn cap nog helemaal veilig is, omdat hij de eerste 4 jaar toch 4x per week werd gebruikt en nu 2x per week en zoals ik al zei laat ik hem wel eens op de grond vallen.
Het is me duidelijk dat een cap vervangen moet worden na een val, maar niet hoe vaak dat moet als je niet valt.

Vandaar mijn vraag: Om de hoeveel jaar moet je een cap vervangen als je er níét op bent gevallen?

Midasje

Re: Hoe vaak cap vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:46

ALs je echt hard valt zou ik hem vervangen....neem aan dat ze niet iedere 4 a 5 jaar vervangen hoeven te worden...Zou het navragen als ik jou was en als je je zekerder voelt met een nieuwe cap dan koop je een nieuwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:51

Tja, écht hard is hij nooit gevallen. Hij valt wel eens als ik hem vast heb, dus nooit van hoger dan een meter ofzo. In de loop van die 5 jaar is hij alleen wel geregeld een keer gevallen, vandaar dat ik het navraag. Na (bij wijze van spreken) 20x zacht vallen kan hij toch dezelfde schade hebben opgelopen dan na 1x hard vallen lijkt me? Zeker weten doe ik het alleen niet, dus daarom mijn vraag.
Ik wil ook geen geld uitgeven aan een nieuwe cap als het niet nodig is.

Edit: ik kan dit natuurlijk aan een fabrikant/paardensportwinkel vragen, maar hun doel is om caps te verkopen dus het zou me niet verbazen als zij zeggen dat ik beter een nieuwe kan aanschaffen. Vandaar dat ik het dus hier vraag.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:55

Ik vervang m als ie erg vies is of als ik het tijd vind voor een nieuwe. Of uiteraard na een flinke val.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:56

Waneer vind je het dan "tijd voor een nieuwe"? Waar baseer je dat op?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:57

Als ik hem al een paar jaar heb en zie dat hij slijtage gaat vertonen, dus bandjes die gaan rafelen enzo.
Maar goed, ik rijd niet zo heel vaak. Dus zal er langer mee doen dan mensen die hem elke dag of week gebruiken.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:00

Soms gaan ze ook heel erg stinken of het metaal bij de sluitingen roesten. Ja ik had mijn cap toen ook vijf jaar en een paar meer mee gevalen en op de grond laten vallen. Ook omdat ik het maar een groot rotding vond (champignon) heb ik hem vervangen voor een nieuwe die ook smaller was. (HH pro plus)

Na een grote harde val is het altijd verstandig je cap te laten vervangen.Ook omdat niet aan de buitenkant te zien is of hij aan de binnekant nog helemaal heel is. Het kan in bepaalde gevallen weer wat centjes gaan kosten. Maar beter wat minder in je portomonnee dan na een volgende val in het ziekenhuis te belanden met ernstig letsel.
Laatst bijgewerkt door Lous op 06-03-09 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:01

Oke, op die manier.
Tja, rafelige bandjes heb ik al een tijdje. Ik heb waar het rafelt direct afgeplakt met plakband zodat het niet verder gaat en dat helpt prima :+ Ik rijd (in elk geval voorlopig) toch geen wedstrijden, dus dat hij er niet zo mooi meer uitziet vind ik niet belangrijk. Ik heb een gladde cap zonder fluweel, maar ook niet glimmend, een soort mat-glad zegmaar. Daarin zitten al wel veel krasjes omdat ik geen hoes heb ervoor en hij dus altijd gewoon op de grond ligt, maar daar stoor ik me echt niet aan als ik hem toch alleen recreatief gebruik.

Edit: ik heb platic sluitingen dus roesten doet hij niet in elk geval. Hij stinkt wel maar dat heb ik met een nieuwe cap na drie keer rijden ook, dus dat boeit me niet heel erg :+

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:40

Ik gebruik wel een hoes. Ik heb de mijne nu bijna 6 jaar. Het is een Casco, zonder fluweel, zo'n shiny! :) Ik ben nu een jaartje uit de intensieve paardensport. Maar nu het weer begint te kriebelen ben ik er toch over aan het denken om een mooiere te kopen. Ik weet het ook niet meer zo zeker.

Maar waar heb je hem op de grond liggen dan? (in de stalgang, dan heeft er vast wel eens iemand per ongeluk tegen aangeschopt oid?)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:22

officieel moeten ze dus elke keer als je hem laten vallen een nieuwe kopen, zelf vind ik dit onzin!
Dan zou ik namelijk elke 2 weken 60 euro kwijt zijn aan mijn cap(A)
Ik vind wel dat alsje ermee gevallen bent dat je hem dan wel moet vervangen maar goed dat is niet het geval.
Bij een divoza winkel kan je het volgens mij laten controleren of die goed is maar dat zou je moeten navragen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:56

zeker nadat je er zelf mee gevallen bent, voor de rest naar eigen inzicht, wanneer je de cap zat bent, een andere kleur wil, hij niet meer schoon te maken is etc.