paard kieskeurig in het kiezen van mensen-vriendjes...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kehdra

paard kieskeurig in het kiezen van mensen-vriendjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 19:22

Mijn paard (bijna 2) lijkt willekeurig te bepalen, of hij iemand mag of niet...

Knuffelen doet hij met iedereen die voor zijn stal staat, maar niet iedereen kan/mag wat met hem doen..
En dit doet hij dan écht willekeurig, dus zonder dat hij die persoon erder gezien heeft oid, dus met slechte ervaringen heeft het niks te maken. Mannen of vrouwen maakt niet uit.

Hij is sowieso wat eenkennig, maar de , volgens hem, 'goede' mensen kunnen best met hem overweg.

Meer paarden die hier last van hebben, en iemand een idee waar dit door komt?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:40

Precies mijn paard. Je kunt gelijk zien als ze iemand niet moet, ze trekt gelijk een zuur gezicht en doet alles met tegenzin. Ook laat ze zich door niemand knuffelen behalve door die personen waarbij ze zich op haar gemak voelt, en dat zijn er maar 3...
Een pittig meisje, maar respectvol. Bij kinderen is het een totaal ander paard. Zet geen enkele stap verkeerd en maakt geen snelle bewegingen, laat zich door alle kinderen aaien en loopt ook naar de kinderen toe. Dan is het in plaats van een Ferrari een lammetje :)

mick75

Re: paard kieskeurig in het kiezen van mensen-vriendjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:13

Normaal gedrag hoor. Paarden hebben net zoals mensen voorkeuren en antipathieen. Kijk maar eens bij jezelf, hond, kat of weet ik veel wat. Soms kom je iemand tegen waarvan je meteen weet: "die mag ik niet. Nu niet en nooit niet". Dat kunnen dieren ook hebben.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 23:13

@Mick; het 'die mag ik niet, nu niet en nooit niet' is inderdaad de zin die ik hierbij bedoel.

Ik vraag me dan wel af, waarop ze dit uitzoeken..
Bij mensen gaat het vaak fout in de communicatie, maar hoe zit dat dan met dieren? Die praten niet met elkaar..

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:16

Intressant, onze eerste pony had dit ook ze moest je of ze moest je niet. Het ene kind kon er zo mee wegrijden en het andere kind niet.
Als ze iemand niet moest kon die haar ook niet uit de wei krijgen en ander kon haar zo weer pakken.
Deze pony had dat heel duidelijk ook met vreemde mensen.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:26

Paard van een vriendin van mij had dit ook, zij kon er alles mee doen maar een ander kon niet eens bij haar in de buurt komen, behalve dan als zij erbij was. Mijn paard is een allemans vriend.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:47

dit is ook bij onze paarden zo , maar bij de jaarling is het wel anders , die gaat op iedereen af , is nieuwsgierig ,en vind je altijd leuk als je hem knuffelt , kan niet zeggen dat hij selecteerd .....

Onze 3 jarige ruin was eerst ook zo , maar ik merk steeds meer dat hij toch wel voorzichtiger is , eerst ging hij op iedereenen alles af , nu dus niet meer .
Lijkt als ze ouder worden er meer "geselecteerd" word.

de 5 jarige ruin , die heeft dus echt z'n voorkeur bij mensen , kan niet goed zeggen waar hij dat op bazeerd , vaak vind hij onzekere mensen niet zo leuk , wat ik wel merk is dat hij uitgebreid kennis wil maken ( handen snuffelen , kleren snuffelen), en niet altijd mag er dan geaaid worden , in een uiterste geval wil hij wel eens happen . maar ben je eenmaal vriendjes met hem , dan is het een grote knuffel en kus kous .
trouwens , kinderen , tot een jaar of 5 -6 , die mogen alles , hij loopt ze achterna als een schaap.

De 12 jarige merrie is absoluut geen allemans vriendje , wil helemaal niet geaaid worden door "vreemden" , als ze je kent ,en vertrouwd dan is het wel ok . Ook zij wil uitgebreid kennis met je maken voordat er geaaid mag worden. en dan ook maar effe , mensen die niet naar haar signalen kijken en luisteren , vind ze helemaal niets , die mogen naar haar kont kijken , en wil je die dan aaien , dan krijg je een staart in je gezicht .

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 11:05

die van mij komt dan nog het meest overeen met de 5 jarige van wheaty :j

Ik ben zo beneiuwd waar dit nou op gebasseerd is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:44

kehdra schreef:
@Mick; het 'die mag ik niet, nu niet en nooit niet' is inderdaad de zin die ik hierbij bedoel.

Ik vraag me dan wel af, waarop ze dit uitzoeken..
Bij mensen gaat het vaak fout in de communicatie, maar hoe zit dat dan met dieren? Die praten niet met elkaar..

Communicatie is meer dan alleen maar praten......

Maar net als verlifdheid op het eerste gezicht, bestaat er ook antipathie op het eerste gezicht. Heel gezond en normaal :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:48

Mijn paard is met iedereen vriendjes. Echter, er zijn mensen geweest die ik niet leuk vond, daar keek hij dan ook niet naar :D

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:37

Eigenlijk hetzelfde als bij mensen ;) Ook een paard kan zich meer aangetrokken voelen tot de ene persoon dan tot de andere, of zelfs al bij voorbaat een enorme aversie hebben. Kan komen door ervaringen uit het verleden, maar ik denk dat het ook gewoon doodnormale communicatie is.

Als mens zijnde heb je - bij de eerste onmoeting met een "nieuw mens" - ook al binnen een seconde een oordeel over die persoon. "De eerste indruk" noemen we dat, en die heb je al gemaakt nog voordat de persoon begint te spreken. Allemaal gebaseerd op houding, lengte, gewicht, uiterlijk, uitstraling, etc.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:08

Haha. Wat grappig dat paarden dat ook hebben.
Ik ken geen een paard die dat heeft. In ieder geval, niet een paard die dat sterk toont :P

Waardoor zou het komen?
Ik zou het niet weten. ik denk dat ze sommige mensen gewoon niet insteressant vinden.
hebben wij ook toch? lekker laten gaan lijkt mij.