Onbeleerd, maar nu al een topper?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Onbeleerd, maar nu al een topper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 15:14

Weet niet of het hier goed staat, kon zo niet bedenken waar dit geplaatst zou moeten worden vandar bij 'overige'. Sorry als het fout staat!

Ik kijk graag in topics van paarden/pony's die te koop worden aangeboden.
Vind het interessant om te lezen welke prijs gevraagd wordt en wat daar voor aangeboden wordt.
Vind het ook altijd leuk om foto's te kijken.

Enfin, het valt mij op dat er regelmatig paarden of pony's te koop worden aangeboden, met een aantrekkelijke titel.
Daarin staat dan vaak iets vermeld over SPORT, bv 'topper', 'dressuurpony/paard' enz.
Als je dan het topic opent blijkt het vervolgens om een groen of pasbeleerd paard (pony) te gaan!

Is dit niet erg vreemd?
Oke, ik snap dat je daarmee een aantrekkelijke titel hebt gecreeerd.
Maar er zijn regelmatig topics waarin een 2 jarige of groene 3 jarige aan wordt geboden en gesproken wordt van een sportpaard of pony.
Of eentje die bv 8 jaar oud is, altijd recreatief gereden maar volgens de advertentie leuke bewegingen heeft en hup daar komt de stempel 'SPORT' weer aan.

Het lijkt mij eerlijker, dat wanneer je een paard hebt dat nog niet is beleerd, je hem benoemt als zijnde "paard met mooie bewegingen, zou naar onze verwachting een fijn sportpaard zijn / kunnen worden".
En paarden die alleen recreatief zijn bereden, ook niet de stempel 'SPORT' te geven, maar dan is het toch eerder "Een paard die altijd recreatief is bereden wegens interesse van de eigenaar. Is echter fijn te rijden en beschikt over voldoende beweging om toch wedstrijden mee te kunnen starten" of iets dergelijks.

Wat vinden jullie?

Dit topic is niet raar bedoeld, vraag me gewoon af of het meer mensen is opgevallen en hoe jullie een bepaald paard zouden omschrijven in een advertentie zonder gelijk het stempel 'SPORT' er zomaar op te drukken.

PussInBoots

Re: Onbeleerd, maar nu al een topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:17

Het ligt er natuurlijk ook voor een groot gedeelte aan wat voor bewegingen een jong paard heeft. Vrijspringen, de draf, hieraan kun je ook zien of een paard potentie heeft....

Charaz

Helemaal mee eens, al moet ik ook weleens lachen om de advertentie 'sport haflinger' en dan loopt ie zeker B!! Tja elke bolle grasmaaier kan mijn inziens B lopen.

liedje89

Met een jong paard denk ik dat het wel klopt wat je zegt. Maar met een ouder paard wat recreatief gereden is kan best al goed getraint zijn voor de sport dat de eigennaar dan niet start is iets heel anders natuurlijk.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:18

Mee eens!

Ik kijk ook graag eens naar paarden die te koop staan.

Daarnet deed ik een advertentie open van een topsportpaard dat nog nooit op wedstrijd was uitgebracht en met een vraagprijs van 12000 EUR :?

Dit vind ik dan zo'n echt onrealistische advertentie.

Ik vermoed zelf dat dit topic hierop werd gebaseerd.

Hoe eerlijker je bent met de potentiële koper, hoe sneller en correcter de uiteindelijke verkoop zal gebeuren, lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:20

tja Lientjeds, voor een super afstamming betaal je ook centjes ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 15:21

Precies wat ik zelf ok al vond/zei.
MAAR, er wordt mijns inziens gewoonweg niet onderbouwd waarom het de stempel 'sport' krijgt!

Dus zoals ik al zei, als je zegt dat hij super beweegt en goed gebouwd is en daarom een goed zportpaard zou KUNNEN zijn; prima!
Maar er wordt gewoon een paard aangeboden zonder sport-rijfoto's of wedstrijdervaring of resultaten bijvoorbeeld, en toch krijgt die de titel 'sportpaard'. Waarom?!

Lientjeds dat was niet het topic waarop ik dit baseer hoor, maar dat soort topics bedoel ik inderdaad (heb dat topic niet gelezen overigens!)

Je wilt toch het beste baasje voor je paard, dan moet je toch ook zorgen dat je goed en eerlijk informeert?
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 05-03-09 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:21

ik dacht dat ze dat meestal potentie noemde, tenminste als je het over een onbeleerd paard hebt.
(daar mee wordt volgens mij ook wel bedoeld dat het beest goed loopt in de wei, maar onder de man "onhandelbaar" is bevonden, zodat iemand anders het mag proberen)

maar echt een topper zou ik zo'n jong paard ook niet willen noemen, dus van dat heb je wel gelijk..

(t was mij ook al opgevallen trouwens)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 15:22

Spreken van potentie, goede bewegingen, mooie uitstralingen enz; prima! Dat is precies wat ik bedoel; die woordkeuzen.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:26

suleilitha schreef:
tja Lientjeds, voor een super afstamming betaal je ook centjes ;)

Voor een superafstamming betaal ik graag de centjes, als het paard dan ook een superpaard blijkt te zijn. Als je met een superafstamming een héél gewoon & matig paard zou fokken, zal de prijs daar ook moeten naar zijn, vind ikzelf, ongeacht mams & paps!

Ik vind het trouwens niet normaal dat je enkel voor afstamming zou moeten betalen, je bekijkt & betaalt het PAARD, en niet de papieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:30

Ja en nee, moet je eens zien voor wat voor bedragen jonge hengsten het land uitgaan, en die hebben ook nog niks gepresteerd ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:31

volgens mij betaal je meestal voor de papieren,
kleine kans dat een kruisingkje net zo veel kost als een stamboekbeestje...(oke miss. is dat bij shetjes minder, maar daarvan zeg je meestal ook niet dat ze goed in de sport zullen zijn)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 15:32

Nee oke, maar die hebben ook nog niet de mogelijkheid gehad OM te presteren. Stel het gaat om een 12 jarig paard, altijd recreatief bereden maar 'toevallig' superafstamming; is die afstamming dan doorslaggevend om er een hoge prijs voor te vragen? Ik zou het eerder voor een "topper in de dop" ( ;) ) uitgeven dan een ouder paard die er tot dan toe niets van heeft laten zien.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 15:33

siskeh schreef:
volgens mij betaal je meestal voor de papieren,
kleine kans dat een kruisingkje net zo veel kost als een stamboekbeestje...

Je betaalt inderdaad voor de papieren.
Maar veel van de paarden die aangeboden worden waarop ik doel hebben geen papieren.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:36

Ik ben het wel met je eens.
Vraag me ook weleens af wanneer een paard een sportpaard is...
Als ie wedstrijden loopt? Als ie goede afstamming heeft?
Ik zie zo vaak advertenties staan met 'sportpaard' of 'sportpony' erin en dan lopen ze inderdaad B of L1.
Dan is volgens mij 3 kwart van de ponys en paarden een sportpony!

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:37

suleilitha schreef:
Ja en nee, moet je eens zien voor wat voor bedragen jonge hengsten het land uitgaan, en die hebben ook nog niks gepresteerd ;)
Is maar net wat de gek ervoor geeft hoor ;)
Heb vorige week een jong paard zien staan met een super papier, ook onbeleerd en daar vroeg men 3700€ voor. Dat vind ik nog een nette, realistische prijs.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:39

Ik denk ook dat de definitie van 'sport' niet helemaal duidelijk is. Want wanneer is een paard een sportpaard?

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:40

Er zijn idd mensen die daarin trappen.
Er zijn genoeg goede paarden met betaalbare prijzen maar die moet je zoeken...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:42

Als ik mijn pony n beetje mooi invlecht, scheerapparaat erover heen haal en wat sjiek tuig op doe en er dan bij vermeld dat ze n L proefje loopt, kan ik haar ook wel als sportpony verkopen.

Als ik dr gewoon laat zoals ze nu is, wintervachtbeer, lange manen en degelijk tuig, vast niet. Maar dat L proefje loopt ze nog steeds...

Gewoon een goede verkoop truc :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:43

Een paard is pas een sportpaard als ie de nodige prestaties heeft geleverd, voor die tijd is het slechts een potentieel sportpaard ;)
Opisop, als je het hebt over een bijvoorbeeld 12jarige met superafstamming en het zou ook nog eens een merrie zijn dan kun je je nog eens afvragen of ze waarde heeft voor de fokkerij...

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:44

Vooral realistisch, Passionata!

En dat lijkt tegenwoordig het probleem. Véél verkopers zijn niet realistisch in hun verwachtingen...

Soms durft men de meest schandalige prijzen vragen, zelf voor paarden met (kleine?!) stalgebreken, of zoals TS zegt, paarden zonder papieren, onbeleerde paarden, etc...

Een echte topper, daar lopen de kopers je deur voor plat, die hoef je amper op MP of Sporthorses te adverteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:44

Plus..... ook een paard zonder papieren kan het mijlenver schoppen in de sport ;)

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:45

Ik ben het met bovenstaande reacties eens, mijn merrie zou ook een toekomstig sportpaardje zijn (papieren, lekker achterbeen gebruik) maar ik ga haar gebruiken voor recreatie, althans dat is de bedoeling. Stel dat ik haar zou verkopen dan reken het 'sportpaard' gedeelte toch wel mee in mijn advertentie maar ik verkoop haar niet.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:47

helemaal mee eens lientjeds.

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:47

Ja ik ben het wel met je eens.

Tja maar aan de ene kant, je gaat wel in dat topic kijken. En het zal maar het toevallig zijn dat dat wel het paard is wat je zoekt.
En je neemt de informatie wel op, en je zal maar net een kennis hebben die dat paard zoekt.

Als verkoper zal je er alles aan doen om dat paard te verkopen.