Ford Mondeo 1.8 I Ghia of Ford Mondeo 2.5 Ghia kombi

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mywayzidane

Ford Mondeo 1.8 I Ghia of Ford Mondeo 2.5 Ghia kombi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 14:12

Ik had even een paar vraagjes. Wij zijn een beetje aan het kijken naar een auto die een trailer mag trekken en nu is mijn oog op 2 auto's gevallen.

1. Ford Mondeo 1.8 I Ghia mag 1500 kilo trekken uit 1996 (82kw) (staat dichtbij)

2. Ford Mondeo 2.5 Ghia kombi mag 1500 kilo trekken uit 1996 (125kw) (staat 100 km verder)

Wie rijd er met deze auto en kan mij meer info geven? o.a. het verbuik (het zijn allebei benzine , diesel is voor ons echt geen optie) met en zonder trailer, hoe trekt hij de trailer, hoe is hij verder in onderhoud enz? (waar staat het kw voor wat heeft dit voor betekenis?)

** krijg net een mailtje binnen van de 2.5 uitvoering dat er iets vervangen moet worden (slangetje voor de luchtfilter, en voor het mooie?? stabilisatorstangrubbertjes **

Alvast bedankt voor jullie reactie's!!!!!!

*edit* kombi vervangen door ghia

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:22

kw staat voor vermogen en daarbij geldt over het algemeen "hoe meer, hoe beter".
Maarre, vraag Ikke om informatie als het om auto's gaat ;)

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:23

Ik heb een 2.5 V6 Ghia gehad. Trok de trailer prima, maar let wel op, mag maar max 1500 kg trekken. De mijne was zo'n 10 jaar oud en had ruim 2 ton op de teller. Niet kapot te krijgen.

Een 1.8 raad ik je niet aan. Een beetje goede trekauto moet je toch wel een 2 ltr hebben. Je mist echt een stuk vermogen. Heb een ander merk auto gehad en die trok de trailer niet door de benelux naar boven. Je schrikt je echt rot als een vrachtwagen maar net achter je weg kan omdat je niet harder dan 60-70 km p/u naar boven gaat. Deze auto was dan ook snel weer ingeruild :+

mywayzidane

Re: Ford Mondeo 1.8 I Ghia of Ford Mondeo 2.5 Ghia kombi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 14:28

@waratje: heb ik gedaan (net voordat ik dit topic opende hahahaa had m'n huiswerk al gedaan :D )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:19

Nah, hier ook maar dan voor alle meelezers: die 1.8 is voor de wanna-bees. Sorry wie er eentje gebruikt voor de trailer, het is weer zo'n typisch geval van nèt niet.
Het feit dat ONGEREMD de 1.8 maar 600kg mag hebben en de 2.5 700, zegt genoeg, lijkt me.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:06

Je geeft niet aan wat je wil trekken, hoeveel kg en wat voor trailer.

Heb een mondeo 1.8 benzine gehad. Bouwjaar 2000, wel hetzelfde model als je hier aangeeft.
Trekgewicht op kenteken was bij mij 1375kg. Eigengewicht 1297kg. Had toen een 155cm paardje in een 1,5 paardstrailer. Die wogen samen tussen 1150 -1200kg (beetje variabel).

Die wagen trekt prima een 1,5 paardstrailer van ca 1200kg. Ook de heuveltjes op de Utrechtse Heuvelrug, waren er prima mee te doen. Diverse ritten mee gemaakt door half Nederland, geen enkel probleem gehad, ook niet met zijwind of spoorvorming. Alleen even opletten, dat je niet op een stijlere helling stilvalt of op een modderig grasveld, je komt dan wat lastiger weg.

Een zwaardere trailer dan 1200kg zou ik niet doen ivm gewichtsverhouding.

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 17:08

Ik zou er een 1 1/2 paards trailer mee willen trekken (waarschijnlijk een hotra van 750 kilo) en mijn kwpn-er erin (ong.600 kilo). Ze mogen alle 2 1500 kilo trekken. en het eigen gewicht is: 2.5 1415 kilo en de 1.8 1286 kilo.

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:15

Wij hebben een ghia 1.8. Wel een diesel maar bevalt erg goed hoor. Heb een anderhalf paardstrailer en een grote kwpner. Trekt goed ook zonder problemen de tunnel uit enzo. Heb nog nooit ergens gestaan dat ik niet meer weg kon komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:23

Ik heb eind vorig jaar een Mondeo wagon Ghia 1.8i 16V uit 1996 gekocht. Ook de 110pk.
Hij heeft absoluut geen moeite om mijn trailer te trekken.

Ik heb geen ervaring met de 2.5.

Je heoft niet perse min. 2.0 te hebben.
Mijn vorige was een mazda 1.6i 16V 120pk en deze trok hem net zo makkelijk.
Ik heb gekozen voor de mondeo omdat hij zelf wat zwaarder is en 1 van de goedkoopste auto's in deze maatvoering is.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:04

ikke schreef:
Nah, hier ook maar dan voor alle meelezers: die 1.8 is voor de wanna-bees. Sorry wie er eentje gebruikt voor de trailer, het is weer zo'n typisch geval van nèt niet.
Het feit dat ONGEREMD de 1.8 maar 600kg mag hebben en de 2.5 700, zegt genoeg, lijkt me.

Wat een snelle kletspraat weer. Ik heb er al een tijdje niet op gereageerd, maar je blijft onzin brabbelen :)

Vraag eerst eens naar wat er achter de auto moet en waar/hoe vaak ermee gereden moet worden: Het verbruik van een 2.5 zonder trailer is wel zoveel hoger dat je de afweging met een 1.8 wil maken.

Die 600 of 700 kg ONGEREMD wordt enkel bepaald door de remmen en het gewicht van de auto (gezien chassis gelijk is in dit geval. dat denk ik niet, dat weet ik zeker).
Een 2.5 V6 heeft een zwaarder motorblok en een zwaardere versnellingsbak en betere remmen gezien ie 170 pk heeft ipv iets van 115.

Wat betreft die Ghia 1.8 van passoasam: Dat is een turbodiesel en daardoor totaal niet vergelijkbaar. Maar een Mondeo 1.8 16V heeft een vrij aardig koppelkromme, net als de Avensis 1.8 van een stalklant van ons. Die Avensis heeft geen grootse moeite met een 1,5 paards trailer met een vol formaat paard erin.

Uiteraard is er maar één optie: Zet je paard in de trailer, ga naar een autobedrijf dat zo'n Mondeo 1.8 heeft staan, beloof ze een tientje benzine en knoop 'm er eens achter. In de praktijk zal je stevige achtervering en een weinig torderende carrosserie meer kunnen waarderen dan die 55 peekaatjes extra. Van de Mondeo weet ik toevallig dat ze erg fijn zijn met een trailer en een vrij lekkere wegligging hebben (en zo meer grotere Fords, bijv. de Scorpio is populair bij bouwvakkers).

Verder heb ik de afgelopen tijd weer eens wat rondgeneusd tussen de mensen die een trailertrekker nodig hebben en die gewichtsverhouding zegt helaas niet zoveel als veel mensen denken. Denk dat we de familie autofabrikant/RDW toch maar moeten vertrouwen op hun inschatting: een '03 Audi A3 2.0 TFSI quattro kan écht een tweepaards trailer met twee paarden trekken en doet dit inderdaad beter én stabieler (en dan bedoel ik níet sneller!) dan een A6 2.0 5V van '04 (waar het niet mee mag). Beide auto's in zeer goede staat, weinig kilometers.