-2 voor volte voor begin proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvon

-2 voor volte voor begin proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 22:54

Duidelijker kan ik het niet omschrijven in een paar woorden :D

Las laatst een M1 proef voor. Dame in kwestie reed net voor de K toen het belletje ging. Naar mijn idee te kort voor het A afwenden en begin je proef. Dus ik roep rij een klein voltetje en dan beginnen. Toen ik het riep dacht ik bij mezelf; oliebol als ze nu maar niet langs A gaat en daar de volte draait.. Gelukkig deed ze dat niet en draaide een volte +/- 10 meter. Volgens mij (ik stond bij H) niet over de A-C lijn.
Is deze -2 terecht?
Ongeacht wel of niet terecht, vind persoonlijk dat de jury in zo'n geval wel even had kunnen wachten of eerder had moeten bellen of werkt dat niet zo?

Izzy19

Re: -2 voor volte voor begin proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:00

Als je reeds in de ring bent moet je normaal via de snelste weg binnenkomen. Als ik zoiets voor heb dan rij ik gewoon nog een keer de piste rond en begin ik. Normaal mag je geen figuren rijden in de piste. Dit is een regel die bijna niemand weet, zelfs juryleden zeggen dit niet, maar hij bestaat wel. Misschien daarom de -2? Het is niet duidelijk waarom de -2 juist was, want die volte kan je niet zien als een fout in de oefening?
Je krijgt 60sec om te beginnen, dus je kan gerust nog een extra rondje doen normaal gezien.

Zo vaak mogelijk van buiten uit de ring binnenkomen, dat maakt het gemakkelijker ;) Jammer van dit voorval, maar je hebt er weer uit geleerd.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:16

Na het belsingaal of ander sein van de jury heb je 45seconden om te beginnen, en moet je bij A afgewend hebben.

Misschien heeft de jury de volte bij K verkeerd geintrepeteerd, dacht bv dat ze bij A afwende en een volte vanaf de middelijn draaide en daarna doorreed naar X.

In principe is de -2 onterecht.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:05

Izzy19 schreef:
Als je reeds in de ring bent moet je normaal via de snelste weg binnenkomen. Als ik zoiets voor heb dan rij ik gewoon nog een keer de piste rond en begin ik. Normaal mag je geen figuren rijden in de piste. Dit is een regel die bijna niemand weet, zelfs juryleden zeggen dit niet, maar hij bestaat wel. Misschien daarom de -2? Het is niet duidelijk waarom de -2 juist was, want die volte kan je niet zien als een fout in de oefening?
Je krijgt 60sec om te beginnen, dus je kan gerust nog een extra rondje doen normaal gezien.

Zo vaak mogelijk van buiten uit de ring binnenkomen, dat maakt het gemakkelijker ;) Jammer van dit voorval, maar je hebt er weer uit geleerd.

kun je me die regel aanwijzen in het (Nederlandse) reglement?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:44

Dat denk ik niet Lielle, want die staat er helemaal niet.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:52

Als ze bij K een volte 10 meter heeft gedraaid zal het voor de jury inderdaad hebben geleken dat ze bij A afgewend had en haar proef dus begonnen was. In dat zicht zou de volte dus inderdaad -2 kunnen opleveren. En dat is dan, hoe sneu ook, terecht. Om dit soort misverstanden te voorkomen is het gewoon handiger om een duidelijke lijn te rijden zodat het voor iedereen duidelijk is wanneer je begonnen bent.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:02

KarinvdM schreef:

daarom vroeg ik het ook ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:46

Ik zou ook wel eens willen zien, waar de betreffende regel in het reglement van de KNHS geschreven staat.

Voor wat betreft de -2: Ik denk dat de jury het inderdaad gezien heeft als afwenden en dat nog eens opnieuw. En daarom -2 gegeven heeft.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:51

Ik ga met bovenstaande reactie mee en denk ook dat de jury dacht dat ze al begonnen was. Heel vervelend inderdaad zo'n misverstand.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:52

Waarom heb je het niet aan de desbetreffende jury gevraagd ipv hier op bokt?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:22

Hmm, dan zal dat enkel in België zo zijn. Zo hebben ze het mij toch altijd verteld. Maar goed, kan zijn dat het hier niet is, was maar een gedacht hé ;)

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 23:59

Blue9 schreef:
Waarom heb je het niet aan de desbetreffende jury gevraagd ipv hier op bokt?

Omdat ik het meisje voor las en daarna ben weg gegaan, volgende dag hoorde ik haar punten en het verhaal van de -2. Daarom dus ;)

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 00:00

Lielle schreef:
KarinvdM schreef:

daarom vroeg ik het ook ;)

Komt mij ook niet bekend voor nee..

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 00:02

Ik denk zelf ook dat het er misschien vanuit jury oogpunt anders uitzag danvanuit mijn hoek bij H.
Nou meisje had 186 -2 dus nog winst , het geeft ook niet maar wilde weten of ik iets over het hood had gezien.
Maar vinden jullie ook niet dat hij op een rotpunt aan de bel trok om te beginnen of ligt dat aan mij?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:04

Ik denk dat de amazone gerust nog even een rondje had mogen rijden en dan binnen komen als het zo dicht bij A was? Die volte gaf inderdaad misschien een vertekend beeld. Het is wel lastig om op die moment de juiste beslissing te nemen.

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:09

Wel een vreemd punt van de jury om te bellen. Dan moet je opeens snel gaan voorbereiden af te wenden, of dus nog een rondje rijden. (en dus geen volte ;))

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:41

Heeft het niet te maken met het M1 verhaal?
Normaliter moet je dan om de baan rijden voordat je de proef begint ... aangezien het indoor niet altijd mogelijk is, rijd je dan over de hoefslag. Weet het niet zeker hoor .. maar ik vat het dan op alsof je dan dus ook geen figuren mag rijden, vanwege het >M1. Maar of een jury je daar ook voor straft ....

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:40

Foutje :+
Laatst bijgewerkt door _10_ op 05-03-09 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:42

Lappie_Lap schreef:
Heeft het niet te maken met het M1 verhaal?
Normaliter moet je dan om de baan rijden voordat je de proef begint ... aangezien het indoor niet altijd mogelijk is, rijd je dan over de hoefslag. Weet het niet zeker hoor .. maar ik vat het dan op alsof je dan dus ook geen figuren mag rijden, vanwege het >M1. Maar of een jury je daar ook voor straft ....

Daar heeft het idd níet mee te maken.
Als je in de ring mag (omdat je er dus niet omheen kan) mag je in de ring gewoon rijden waar je wilt, dus ook figuren e.d.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:07

Wanneer de bel gaat mag je de A niet meer passeren, dat heeft ze voor het zicht van de jury wel gedaan en de AC lijn overkruist en vervolgens opnieuw beginnen is dan -2.
Ik weet niet beter dan dat het zo is, ik blijf altijd aan de C kant en als de bel dan gaat dan zit ik NOOIT op een ongunstige hoek om de A binnen te rijden. Ik rijd nu ook weer een paard in het L2 en in de L1 had je dan nog weer over de hoefslag binnen komen. Wanneer ik rechts moet binnenkomen in de proef, begin ik gelijk met rechts baan verkennen en dan meteen linksom. Als de bel dan gaat zit ik dus nooit op de hand waar je je proef begint !!!!!!, dan wend je af op de diagonaal en begin je bij A je proef, zo doe ik het altijd. Over het algemeen is 1 rondje draf 20*40 dan wel die 45 seconden dus dat zit altijd wel goed. En nooit een misverstand gehad.
In dit verhaal moet ik zeggen dat ik het ook wel een beetje kort door d ebocht vind van de jury om in de hoek voor A te bellen.

Ik rijd overigens altijd !!!! figuren als ik meer tijd denk te hebben in het baan verkennen, doe eerst de hoefslag en als ze dan nog niet bellen doe ik wat lijntjes. Nooit iets over gehoord en ongeschreven regels zijn naar mijn idee geen regels waar je op terug kunt vallen.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:18

@ _10_ ... ok, dat is handig om te weten :) Ik had gewoon aangenomen dat als er geen plek was om om de baan te rijden, dat je dan dus net moet doen alsof je om de baan heen rijd ... dan kun je dus geen oefeningen doen waarmee je van de hoefslag afwijkt.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:05

bianca1980 schreef:
Wanneer de bel gaat mag je de A niet meer passeren

Waar staat dit dan in de reglementen?

Volgens mij nergens...

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:54

Je moet gewoon binnen de 45 sec nadat de bel is gegaan starten. Voor de rest is het inderdaad niet gespecifieerd denk ik...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:28

Arnyek schreef:
bianca1980 schreef:
Wanneer de bel gaat mag je de A niet meer passeren

Waar staat dit dan in de reglementen?

Volgens mij nergens...

Staat er wel degelijk in, maar niet echt duidelijk omschreven.
Heb hier al eens mail contact over gehad met de knhs, hier hun antwoord:

Geachte mevrouw,

Dit staat in het reglement onder uitvoering van de proeven; Een proef begint op het moment van het binnenkomen van de combinatie bij A en eindigt, afhankelijk van de betreffende proef, hetzij na de groet aan het einde van de proef als het paard voorwaarts stapt, dan wel bij het verlaten van de ring bij A aan het einde van de proef.

Beginsignaal
Nadat het (bel)signaal tot starten door de (voorzitter van de) jury is gegeven, dient de combinatie binnen 45 seconden bij A de proef te beginnen. Wanneer de deelnemer A passeert nadat het belsignaal is gegeven maar hij of zij rijdt de verkeerde kant op of vergeet een oefening dan moet de jury dit aangeven als een vergissing. De deelnemer moet hier d.m.v. een belsignaal op gewezen worden en de jury geeft aan met welk onderdeel de proef kan worden vervolgd.

Met vriendelijke groet,
Wianda van Groesen
KNHS Servicedesk Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:33

Volgens mij is het wel zo dat je normaal in het M niet in de ring mag maar meteen moet beginnen.
Als je dus niet om de ring kan mag je er een rondje in maar mag je volgens mij maar echt 1 rondje rijden dus moet je gelijk bij A beginnen misschien daarom de -2