Help! stiksel/draadje laat los (leren laars).

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XladyX

Help! stiksel/draadje laat los (leren laars).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 22:29

Helaas is mij 2 weken terug ongeveer ineens opgevallen dat aan de bovenkant (aan de voorzijde) van mijn Petries een stukje van het draadje los is. het draadje is niet door de midden, maar is er zegmaar uitgesprongen en zit nog aan elkaar vast (is ongeveer 4 cm lang). ik heb mijn Petries tweedehands gekocht en ze waren in prima staat toen ik ze kocht (hadden alleen een invet beurt nodig en nieuwe hakjes). hoe komt het dat mijn stiksel los is geraakt? ik gebruik ze nu zo'n half jaar. is het mogelijk dat ik ze te veel ingevet heb? (nu 2x gedaan in een half jaar). maar vooral; hoe los ik dit op? kunnen ze dit herstellen bij de schoenmaker of is het einde oefening voor mijn laarzen?

ik hoop dat dit topic hier goed staat :)

hier een paar foto's;

http://i178.photobucket.com/albums/w245 ... f/1-11.png
http://i178.photobucket.com/albums/w245 ... f/3-12.png

http://i178.photobucket.com/albums/w245 ... f/2-11.png
(andere laars voorkant)

KozieZ

Re: Help! stiksel/draadje laat los (leren laars).

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 08:59

Het zou er aan kunnen liggen waarmee je ze schoonmaakt en invet. Van zadelzeep kunnen de stiksels los gaan (ander soort stiksels dan op zadels en hoofdstellen) en als je invet met olie kan dat ook gebeuren.

Ik ga ervanuit dat een goede schoenmaker ze wel kan maken. Je moet dan waarschijnlijk alleen wel even zoeken naar een schoenmaker die dat dikke leer kan bewerken. Dar kunnen namelijk niet al die apparaten aan.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:04

Bij de schoenmaker kunnen ze dat meestal wel herstellen hoor. Gewoon ff met je laars langs gaan. Is toch een stuk goedkoper dan nieuwe en wie weet kunnen je laarzen dan nog jaaaaren mee!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 17:00

PriscaZ schreef:
Het zou er aan kunnen liggen waarmee je ze schoonmaakt en invet. Van zadelzeep kunnen de stiksels los gaan (ander soort stiksels dan op zadels en hoofdstellen) en als je invet met olie kan dat ook gebeuren.

Ik ga ervanuit dat een goede schoenmaker ze wel kan maken. Je moet dan waarschijnlijk alleen wel even zoeken naar een schoenmaker die dat dikke leer kan bewerken. Dar kunnen namelijk niet al die apparaten aan.

mm.. ik vet ze in met special ledercreme en ik heb een enkele keer lederbalsem gebruikt (afgelopen zondag). ik gebruik mijn laarzen overigens wel erg intensief. in vakanties ben ik hele dagen (elke dag!) op stal en dan loop ik ook de hele dag op mijn laarzen. normale schoolweken worden ze één keer in de week gebruikt om te rijden en twee keer in de week loop ik er een hele dag op.. kan het ook zijn dat het daarmee te maken heeft?

Divine

Re: Help! stiksel/draadje laat los (leren laars).

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:59

Het is zeker geen einde oefening voor je laarzen, de schoenmaker kan dit wel repareren.

Een stiksel bestaat uit 2 draden, 1 zichtbare (die er nu dus is uitgesprongen) en 1 aan de andere zijde van het leer. Deze twee draden zitten steeds een slag om elkaar heen gedraaid, en op deze manier houden ze 2 stukken leer bij elkaar. Net als bij een naaimachine, je hebt een bovendraad, en een spoeldraad.

Bij jou is de niet zichtbare draad (zit tussen de voering en het buitenleer van je laars) kapot, waardoor de zichtbare draad los hangt. Hoogstwaarschijnlijk kun je de zichtbare draad er nog verder uittrekken.

Soms zijn schoenmakers nogal slordig als het gaat om stiksels repareren, vraag dus duidelijk om het netjes te repareren, anders is het zonde van je mooie laarzen. Ze zien er nu nog mooi uit, en een lelijk gerepareerd stiksel maakt ze alleen maar lelijk.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 23:36

Divine schreef:
Het is zeker geen einde oefening voor je laarzen, de schoenmaker kan dit wel repareren.

Een stiksel bestaat uit 2 draden, 1 zichtbare (die er nu dus is uitgesprongen) en 1 aan de andere zijde van het leer. Deze twee draden zitten steeds een slag om elkaar heen gedraaid, en op deze manier houden ze 2 stukken leer bij elkaar. Net als bij een naaimachine, je hebt een bovendraad, en een spoeldraad.

Bij jou is de niet zichtbare draad (zit tussen de voering en het buitenleer van je laars) kapot, waardoor de zichtbare draad los hangt. Hoogstwaarschijnlijk kun je de zichtbare draad er nog verder uittrekken.

Soms zijn schoenmakers nogal slordig als het gaat om stiksels repareren, vraag dus duidelijk om het netjes te repareren, anders is het zonde van je mooie laarzen. Ze zien er nu nog mooi uit, en een lelijk gerepareerd stiksel maakt ze alleen maar lelijk.

bedankt voor je advies. heeft iemand ook enig idee wat het ongeveer zal gaan kosten?