Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Denise_84 schreef:Allereerst is het nu nog veel te koud om je paard te scheren en vervolgens zonder deken de wei op te doen. Je paard vat dan echt kou en zal ziek worden. Als je echt denkt dat het perse nodig is zal ik sowieso nog een paar maanden wachten. Sowieso eerst afwachten of hij echt niet door zijn haren heen komt want anders is het overbodig. Je conclusie dat hij niet goed door de haren heen komt is behoorlijk voorbarig aangezien op dit moment nog geen enkel paard in Nederland een zomervacht heeft, geduld dus!
Verder lijkt het me onmogelijk om een paard te scheren met een tondeuse. Je komt hiermee denk ik onmogelijk door de haren heen en ik denk ook niet dat het een mooi resultaat wordt plus dat je uren bezig bent. Wij doen het met een apparaat voor koeien, dat wordt wel erg mooi en je bent sneller klaar.
)
xMarloes schreef:Oké,
Dan zal ik rond gaan vragen wie kan scheren,
Zowiezo staat ze met een dikke deken op stal, tot ze de wei op gaat ( we hebben 3 soorten van dikke dekens )
En ze staat ook buiten met een deken,
alleen op de wei waarschijnlijk niet..
_R_G_ schreef:xMarloes schreef:Oké,
Dan zal ik rond gaan vragen wie kan scheren,
Zowiezo staat ze met een dikke deken op stal, tot ze de wei op gaat ( we hebben 3 soorten van dikke dekens )
En ze staat ook buiten met een deken,
alleen op de wei waarschijnlijk niet..
Als je je paard een deken opgeeft moet dat wel altijd en zeker buiten in de wei
mariekie schreef:Is dit serieus????????
Mijn pony is 31 en verhaart gewoon goed.
Kun je geen lijnzaad olie bijvoeren?
Als je nu gaat scheren word je oude pony ziek!
Als je perse wilt scheren doe dat dan pas in het voorjaar!
En nee met een normale tondeuse ga je echt niet door de vacht komen.
Oudere paarden hebben vaak al een dikkere vacht en ik moet echt zo'n groot apparaat gebruiken.

ingvdh schreef:sowieso niet scheren met een mensen tondeuse, die zijn daar niet voor gemaakt en duurt uren, je kan er beter een huren bij de ruitersportzaak, of nog beter, kijk bij de scheerders in EA-CO, vaak voor iets meer dan de huur wordt het voor je gedaan door iemand die er veel handigheid in heeft.
Ik zou overigens pas gaan scheren als het warmer is, als ze er lastig doorheen komt kan het wel een uitkomst zijn. Ik zou wachten tot mei, dan weet je of ze het echt niet zelf red en is er in principe ook geen deken meer nodig.

Aukelizzy schreef:Als je haar scheert in mei moet je er wel rekening mee houden dat ze het zonder dekentje bij de eerste de beste regen bui ontzettend koud gaat krijgen.
Ik zou er voor zorgen dat haar conditie wat beter wordt waardoor de verharing eenvoudiger gaat idd door bv lijnzaad te voeren.
Lynn_Nikita schreef:als je al wilt scheren, zou ik nu nog niet doen, en dan iemand inhuren om het te doen, kost meestal paar tientjes, maar is het wel snel en goed gedaan