Een paard naar buiten die 3 maand binne heeft gestaan? Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

Een paard naar buiten die 3 maand binne heeft gestaan? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 18:23

Een paard bij ons op stal heeft 3 maand op stal gestaan wegens genezing van wonden op haar benen.
Woensdag willen ze haar voor het eerst weer naar buiten doen.
Ze gaat een uurtje in de Paddock.
De eigenaren hebben al geprobeerd om er mee te gaan lopen, maar zelfs met 2 man konden ze haar niet houden.
Iemand nog veiligheidstips, zodat we dat niet vergeten?
alle tips zijn welkom

de Paddock heeft overigens niet een super hoog houten hek maar bevat wel schrikdraad.
ook ligt er nog overal sneeuw, dus daar zullen we ook voorzichtig mee moeten zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:58

eventueel sederen?
wat tranquigel er in zodat het dier wat suffer is en niet al te gek gaat doen..

maar als de wonden echt goed genezen zijn en er geen gevaar is dat als het paard uit zijn plaat gaat dat de boel weer open gaat zou ik het dier zo de bak in doen..
eventueel benen even voorzien van peesbeschermers en dan gewoon naar buiten doen.
niet een te kleine paddock gebruiken,lijkt me juist heel slecht dan vanwege de erg korte wendingen die een dier makt.
liefst een zo groot mogelijk oppervlak dan is de energie er toch sneller uit.

ohw lees net van de sneeuw. zou dan toch proberen om wat lichte sedatie te geven.
denk zo dat sneeuw misschien wel erg glad is?

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:01

Ik zou ook adviseren om te sederen. Dan misschien eerst wat aan de hand af stappen en dan in de paddock met beenbescherming

troi
Amazone

Re: Een paard naar buiten die 3 maand binne heeft gestaan? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:06

Hoe lang blijft die sneeuw nog liggen, is dat in te schatten? Als dat nog vrij kort zal zijn is het misschien verstandig nog even te wachten. Als dat niet kan hoofdstel in bij het naar buiten lopen (extra controle, en zou ik vervangen door halster in de paddock) en dan duimen dat het goed gaat...

Saaatieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 02:21

Misschien is het verstandig, haar eerst in de bak los te gooien? zodat ze haar energie eruit kan gooien?
Dan wat uitstappen op het erf,en daarna in de paddock zetten.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 11:06

een bak hebben we helaas NOG niet, we wonen er nog maar een jaar en zijn nog niet zo lang bezig met een paardenpension. Een bak kost 10 000 euro minstens en dat geld hebben we nog niet kunnen opbrengen, maar het staat wel in de planning.
De sneeuw blijft verlopig nog wel liggen, er ligt nu zo ongeveer nog een halve meter dus.
Sederen zou inderdaag een idee zijn, dat kan ik nog even met de eigenaren overleggen.
De wonden zijn zo goed als dicht gelukkig,
Hij is zelf proffessioneel hoefsmid (reist heel Europa door) dus ik neem aan dat hij daar wel voorzichtig in is.

De paddock is trouwens 18m x 15m
dus redelijk ruim
hopelijk gaat het goed.
maar ik zou wel blij zijn als dat paard de stal uit kan,
scheeld enorm qua mest en staat ze hopelijk niet meer zo enorm te bokken en te steigeren in de stal

zoals ik al heb gezegd, eerst een stukje stappen aan de hand is geen mogelijkheid, want met 2 man kunnen ze haar nog niet houden.
Meer tips zijn welkom

Saaatieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:23

Dat is wel lastig idd, maar misschien kun je een hengstenketting gebruiken? daar houd je ze nog weleens mee bij je! en op tijd corrigeren, als je voelt aankomen dat hij weg wilt gelijk een ruk geven, wilt nog weleens werken!

Succes in ieder geval!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:26

is er geen mogelijkheid om een draadje te spannen van de stal naar de paddock, moht het paard los breken dat het niet al te gekke bokkesprongen kan maken.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:33

Ik zou sowiesow even de hoeken van de paddock afronden, zodat ze zich niet vast rent in een hoek en snel moet keren/remmen. Lijkt me niet bevorderlijk voor het genezingsprocess. Als de paddock een meer ronde vorm heeft, kan het paard makkelijk rondjes lopen.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 20:24

Het paard kan 3 kanten op, of hij springt over de ingang heen, dan kan hij alleen of de stal in.. en verder zit daar gewoon een pad richting de paardenweide en is verder afgesloten, of hij moet weer over het hek heen springen..
als hij aan de andere kant erover heen springt staat hij in de weide van de buurman, maar heeft dan wel vrije baan en kan zo de weg op..
en de 3e mogelijkheid is onze voortuin,
ik vermoed dat het wel goed zal gaan, maar ik hoop niet dat hij zo gaat galopperen / bokken / steigeren dat hij uitglijd, want het dooit aardig dus je zakt behoorlijk weg in de sneeuw. Ik denk dat het duimen word, we hebben in elk geval de eigenaren duidelijk verteld dat het hun risico is en niet dat van ons.

marjolijn81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:06

paard goed inpakken met bescherming en beetje verdoving?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 13:38

Bedankt voor de tips,
vanmiddag gaat ze naar buiten, hopelijk ben ik optijd thuis, wil het namelijk wel graag zien

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:42

gaan jullie haar wel sederen? zoals het nu klinkt zal ze namelijk totaal over de rooie gaan wanneer ze weer haar benen kan strekken

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:45

Ik had inderdaad hetzelfde gedaan zoals hierboven genoemd. inpakken en 4 steepjes tranquil(schrijf je dat zo?) erin.
Welliswaar op een korte weide, maar het was gelijk kop naar beneden en eten. Misschien een plak hooi erbij geven. Wel zal k zal even met de DA overleggen bij hoeveel verdoving het paard nog veilig eten kan. ivm slokdarmverstopping nav het sederen.

Hydrocare

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:40

Spannend & succes :P

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 10:21

hej hej..
ze is gister ff naar buiten gegaan en het is gelukkig allemaal goed gegaan, we hebben haar niet verdoofd.. we hebben haar een plak hooi gegeven en dat hield haar wel rustig maar toen dat op was begon ze als een idioot te bokken en te doen, maar je kon wel zien dat ze het heerlijk vond om er even uit te zijn. Ze is een keer uit gegleden, maar heeft er niks aan over gehouden

in elk geval bedankt voor de hulp

Saaatieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:39

Aaaah mooizo!!!!

haha jaa bokken, wat wil je.. paard heeft 3 maanden binnen gestaan, als ik 3 maanden in mijn kamertje opgesloten zat, en mocht er weer uit,had ik ook enthousiast geweest hihi!

Mooi dat het goed is gegaan!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 11:49

ja ben ik ook wel blij om.. ze proberen haar nu elke dag ofzo ff een uurtje naar buiten te doen.. niet te lang want dat is niet goed voor haar wonden.. hopelijk kan ze snel bij de andere paardjes in de wei

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:51

fijn dat t goed is gegaan. mijn merrie heeft afgelopen zomer bijna 2 maanden op stal gestaan met volledige rust en ik was ook bang dat ze alles bij elkaar zou bokken en rennen toen ze weer de wei op mocht. Dat viel uiteindelijk allemaal reuze mee, ze wilde alleen maar gras eten. haha

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 15:22

zolang ze maar kunnen eten, dan is alles goed hahah

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:32

Ik ben zelf absoluut geen voorstander van sederen en dan losgooien. De paarden hebben dan minder controle over hun lijf waardoor vaak juist weer ongelukken gebeuren. Sederen en stappen lijkt me een veel betere oplossing en pas na een fatsoenlijke opbouw loslaten.

__Mattie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:03

Laat haar vanaf de stal los en jaag haar de paddock in met een zweepje op meer mensen met zweepjes..!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:07

__Mattie__ schreef:
Laat haar vanaf de stal los en jaag haar de paddock in met een zweepje op meer mensen met zweepjes..!

Sorry???
Ik heb het topic net gelezen en lees dat het paard al naar buiten is geweest zonder sedatie..
Super, en dit nu volhouden!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 21:19

zullen we ook zeker doen, moet er alleen niet elke keer een pak sneeuw bij valle zoals vandaag:S gelukkig gaat morgen het zonnetje weer schijnen