waarop letten bij het kopen van recreatiepony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

El_vis

waarop letten bij het kopen van recreatiepony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 14:11

Goed,
ik zit er dus over na te denken om een tweede pony te kopen. Een welshcob zoiezo, en het liefst een merrie zodat er ooit nog een keer een veulentje mee gefokt kan worden.
Maar mijn 1ste pony heb ik gewoon overgekocht nadat ik haar 2 jaar had verzorgt: die kende ik dus al en wist ik dat ik de eigenaren kon vertrouwen.
Maar als ik nou bij een pony ga kijken: op wat voor dingen moet ik dan letten naast het karakter?
Of raden jullie allemaal aan een DA mee te nemen ofz?
Er gaat in ieder geval een kennis van me mee die er wat meer verstand van heeft, want 4 ogen zien meer dan 2.
Wat voor dingen zou ik moeten vragen/bekijken/na laten kijken?
En even voor de duidelijkheid: het gaat dus om een recreatie pony, niet een waarmee flink gesport gaat worden: uitebreide röntgenfoto's etc. zijn dus niet nodig.
En hebben jullie nog tips in het geval dat een proeftijd mogelijk is?

de volgende dingen let ik zoiezo al op:
wanneer ontwormt, geënt, bekapt, is ze gechipt?
Laatst bijgewerkt door El_vis op 02-03-09 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:15

Ik zou geen dierenarts meenemen (kan dat eigenlijk wel?) maar wel een (klinische) aankoopkeuring laten doen bij een dierenarts van jou keuze. Ook al is je pony echt voor recreatie, een gebrek kan toch heel lastig zijn en ook met alleen recreatief rijden naar boven komen.
Ik zou ook vragen naar eventueel speciaal beslag ivm kosten maar ook waarom dat nodig is. Navragen wanneer de pony voor het laatst geent is en wanneer de tandarts is geweest. Als dat al weer drie jaar geleden is geeft het in mijn ogen ook wel een kleine indicatie over hoe zorgvuldig er met de pony is omgegaan.

Edit: vooral niet verliefd worden en overhaast beslissen ;) Ga gerust eens twee of drie keer proefrijden voordat je de knoop doorhakt. En kijk naar meerdere pony's, kiezen uit 1 is nooit slim.

talitha91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:57

Hoi,
Ben het eens met Brigitta. Wel zou ik ook zeker vragen of ze verkeersmak is vooral als je graag buitenritten maakt.
Groetjes

siskeh

Re: waarop letten bij het kopen van recreatiepony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:04

dingen waar ik op let als ik begin te kijken:
afgeschuurde manen e.d.(zomerexceem is geen lolletje)
ook kun je in sommige gevallen ook al wel wat over de bouw zeggen...
voor de rest moet je goed op de algemene dingen letten.

verder heb ik niet het idee dat het karakter altijd een even betrouwbaar iets is....
ik heb een merrie gekocht die volgens de eigenaar nogal op zichzelf was, en zich niet intereseerde voor andere paarden, en goed alleen kon zijn. zo als ik haar toen daar zag klopte dat ook absoluut.
maar thuis.... ze is knettergek op mn ruin, is de eerste die hinnikend en in volle galop naar je toekomt en kan absoluut niet alleen zijn....(maar tis wel een schat hoor!)

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 17:47

@talitha91
In dit geval is dat ook belangrijk idd, maar geen must: we gaan volgende week waarschijnlijk kijken bij een 4-jarige merrie. Volgens de eigenaren gezond, netjes geënt, ontwormt, papieren bij de hand. geen gebreken, zadelmak en verkeersmak, maar nog niet ingereden.
Klinkt voor mij helemaal goed, omdat ik juist graag de pony zelf in rijd op natuurlijke manier.
Maar het is voor mij wel belangrijk dat de pony niet zo'n extreem bang geval is, als mijn eerste huidige pony, want ik wil eens iets anders ;)
ik ga dus ook zeker vragen of ik de pony eens mag longeren etc. om te kijken hoe ze reageert op mij, en of het klikt. En als het wat lijkt, proberen om haar op proef te krijgen. Maar dat laatste heb ik niet veel ervaring mee.

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:49

DA hoeft niet persé mee, het is wel handig om iemand mee te nemen die weet hoe jij rijdt, en waar je naar op zoek bent.

verder goed kijken of hij gebreken heeft (persoonlijk zou ik een paard àltijd laten keuren), natuurlijk ook kijken of het gedrag goed bij je past, en of hij goed loopt, lekker rijdt en dat soort dingen.

talitha91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:54

Hoi,
Ow ik dacht dat het ging om een al wat ouder paard. In jouw geval maakt het dan inderdaad niet zo veel uit.

Met een paard op proef nemen heb ik ook geen ervaring mee. Bij mij werd gewoon gezegt dat dit niet mogelijk was omdat er al vaker paarden verpest terug waren gekomen. Misschien kun je dan eventueel vragen of je hem gewoon een paar weken mag verzorgen en rijden op de plek waar hij nu staat

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:10

Bedenk dat veel "recreatiepaarden" feitelijk afgedankte wedstrijdpaarden zijn. Veel mensen zien niet in dat een goed recreatiepaard zeker zo veel werk verzet dan een "sport"paard. Het rijden van zo'n recreatiepaard heeft ook zeker zoveel om het lijf. Ook een recreatiepaard moet getraint worden om lekker in z'n lijf te blijven.
Jij weet dat wel, ik ook, maar bosjes hebben geen idee. Ik zal mijn Welsh Cob in ieder geval nooit als "recreatiepony" verkopen, dat is een garantie op ellende. (sorry, het is een kereltje)

Keuren doe je altijd, ongeacht wat voor paard. Geen dierenarts meenemen is voor sukkels, profs en speciale gevallen. Je moet voor jezelf afwegen wat het je waard is. Ik heb mijn paarden nooit gekeurd. Maar dan moet je ook niet achteraf op Bokt gaan klagen dat je rommel hebt gekocht, dat moet je aan de voorkant bedenken. Blijkt het toch niet te zijn wat je dacht, dan is dat de gok die je neemt en dat moet je dan ook maar incalculeren.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:02

Ten eerste is het belangrijk waar je hem wilt kopen. Via marktplaats, een handelaar of een echte fokker.

En dan moet het ook klikken tussen jullie. Alleen een mooi koopie zegt niet zoveel.

Ga er eventueel meerdere keren kijken voordat je beslist. En als je keuze dan is gevallen dan laat je hem keuren door een zelf gekozen vee-arts. Niet dat dat alle garanties geeft maar de meeste gebreken komen toch wel naar voren.

Veel kijk plezier!

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:28

Misschien raar maar als het mogelijk is, neem het paard een tijdje op proef voor je het koopt. Wij hebben ooit een shet gekocht en bij de eigenaar was hij zo mak als een lammetje. Maar toen hij een dag bij ons thuis was begon hij streken te krijgen: bijten, stijgeren,... de weken daarop werd het erger en erger. Ze hadden hem op z'n vorig adres een kalmeermiddel gegeven om hem als makke pony te kunnen verkopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:50

Ilova schreef:
Misschien raar maar als het mogelijk is, neem het paard een tijdje op proef voor je het koopt. Wij hebben ooit een shet gekocht en bij de eigenaar was hij zo mak als een lammetje. Maar toen hij een dag bij ons thuis was begon hij streken te krijgen: bijten, stijgeren,... de weken daarop werd het erger en erger. Ze hadden hem op z'n vorig adres een kalmeermiddel gegeven om hem als makke pony te kunnen verkopen.

bloedje trekken, dan kun je het aantonen. Zomaar een reden om er een dierenarts bij te halen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:11

sommige makke pony´s zijn bij hun nieuwe eigenaar plots niet zo mak meer, niet alleen door kalmeermiddelen maar doordat de nieuwe eigenaar niet zo consequent is als de oude, dus dat zegt niet zoveel....
bloedje trekken is altijd een goed idee, beter vooraf gehaald dan achteraf spijt.

Wat Ikke zegt over recreatiepaarden dat die net zo goed moeten zijn als sportpaarden ga ik helemaal in mee! Die verzetten vaak bergen werk met uren door het bos sjokken.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 13:27

allereerst hartstikke bedankt voor alle reacties.
Ik wil wel even duidelijk maken dat ik niet ga voor een pony die wordt aangeduidt als 'recreatiepony' de pony moet nl hélémaal gezond zijn!
Dus ik ga idd kijken, vergelijken, en als mijn keus valt, er een DA bijhalen. :Y)

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:02

cissy schreef:
sommige makke pony´s zijn bij hun nieuwe eigenaar plots niet zo mak meer, niet alleen door kalmeermiddelen maar doordat de nieuwe eigenaar niet zo consequent is als de oude, dus dat zegt niet zoveel....
bloedje trekken is altijd een goed idee, beter vooraf gehaald dan achteraf spijt..

Inderdaad. Mijn pony maakte zich in het begin erg sterk en moest heel erg wennen aan de nieuwe stal, eigenaar etc. Het is niet niks voor een paard, zulke grote veranderingen. Ik heb hem nu een aantal maandjes maar ben nog steeds volop bezig een band te bouwen en vooral consequent te zijn zodat hij weet waar hij aan toe is. Anders loopt hij gewoon over je heen... Een andere eigenaar betekent vaak ook een andere benadering, rijstijl etc.

Ugly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:22

Ik zou de pony zelf graag willen testen op ander terrein en hij moet gezond zijn!