Buitenrit in Nieuwvliet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Buitenrit in Nieuwvliet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 13:08

Hoi

Eind maart gaan m'n man en ik een weekendje weg zonder kinderen, en zullen logeren in Nieuwvliet-Bad.
We zitten daar blijkbaar op een boogscheut van een manege die ook buitenritten organiseert.

Ikzelf ben recreatieruiter dus hier zie ik niet zo'n problemen in, hoewel ze me niet op zo'n heethoofd moeten zetten.
Maar m'n man heeft nog maar 1x op een paard gereden..aan de longe.
We deden ooit in Frankrijk wel zo'n strandrit samen maar dat was op van die 'kermispaarden' die gewoon na elkaar steeds hun zelfde traject afstappen :-).

Weet iemand of het in die manege mogelijk is om als ultra-beginneling mee te gaan op strandrit?
En als ze het al toelaten is één ding, maar weet er ook iemand of deze paarden daar echt wel betrouwbaar voor zijn?

Misschien kan ik beter m'n man enkele basislessen paardrijden kado doen voor we vertrekken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:35

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:36

Ik ga eind Maart ook een weekendje naar nieuwvliet, maar dan met eigen paardje.
Wij slapen inderdaad op die manege die hierboven vernoemd staat.
Ga jij toevallig ook het laatste weekend?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 17:18

Ja 28 maart. We slapen niet op de manege maar in het Best Western Hotel of zoiets.
We kregen een overnachting cadeau met zo'n Bongo-bon.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:20

Grappig, dat weekend zijn wij er ook ;) Kom je misschien wel tegen op de manege dan.

Anoniem

Re: Buitenrit in Nieuwvliet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:58

Best Western Hotel ligt op zo'n.... 500-750 m afstand denk ik, ligt aan de andere kant van een huge parkeerplaats.

Veel plezier!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 10:37

Kreeg intussen een mailtje terug van de manege. Vond ze niet echt heel vriendelijk eigenlijk..

IK schreef:
eind maart komen mijn man en ik een weekendje naar Nieuwvliet-bad.
Ikzelf ben fervent ruiter en bij te zien dat er een manege in de buurt is.
Wij zouden graag een strandrit of buitenrit maken te paard. Mijn man heeft echter geen rij-ervaring.

Welke zijn de vereisten om mee te kunnen gaan op buitenrit?
Is dit mogelijk voor iemand die geen rij-ervaring heeft?

Zoniet, zou het dan goed zijn als hij hier bij ons eerst enkele basislessen neemt? Of zijn de buitenritten ook niet geschikt voor beginners?

Alvast bedankt voor de info.

Antwoord:

Men moet minimaal 2 jaar elke week lessen hebben gevolgd zou men op het strand kunnen rijden.
Met een paar lesjes zal het ook niet gaan of men moet een natuurtalent zijn, en minimaal dan 3 weken lang elke dag les krijgenen dan nog of het dan lukt.

Ik gaf toch niet de indruk dat ik er zomaar van uitging dat dit zou mogelijk zijn?
Er zijn er zoveel die hiervoor wel aangepaste paarden hebben en ritten doen voor beginners. Dus ik vraag maar hé.
Ik krijg nou echt zo'n antwoord van: 'wat denkt die nou wel'...

Enneuh, ik rij ook niet wekelijks al 2 jaar lang, en ik ga ook op buitenrit met m'n eigen paardje... Beetje overdreven toch?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:11

Ik vind dat er ook wel duidelijk een verschil zit tussen geen rij-ervaring hebben en een beginner zijn.
Vaak wordt er toch wel verwacht dat je als beginner stap, draf en galop onder de knie hebt.
Iets wat je na een paar lesjes inderdaad niet kunt hebben. Heel logisch dat ze zulke mensen niet zomaar meenemen het strand op.
Gaat er toch vaak heftig aan toe.
Ik heb geen ervaring met onvriendelijkheid, ik wordt elke keer opnieuw heel vriendelijk geholpen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:17

Lieke_M schreef:
Men moet minimaal 2 jaar elke week lessen hebben gevolgd zou men op het strand kunnen rijden.
Met een paar lesjes zal het ook niet gaan of men moet een natuurtalent zijn, en minimaal dan 3 weken lang elke dag les krijgenen dan nog of het dan lukt.

Enneuh, ik rij ook niet wekelijks al 2 jaar lang, en ik ga ook op buitenrit met m'n eigen paardje... Beetje overdreven toch?

Ehm, een buitenrit is niet helemaal hetzelfde als een gemiddelde strandrit met zo'n manege. Op zich hebben ze wel gelijk om met dergelijke "eisen" de beginners soort van af te schrikken. Ik heb te vaak meegemaakt dat beginners-met-grote-bek toch mee gingen op strandritten en niet zelden leidde dat tot riskante situaties. Er is nooit iets gebeurt waar ik bij was, maar het scheelde soms niet veel.......
Ik snap hun standpunt heel goed en hoewel jij het onvriendelijk gesteld vindt, is het wel de waarheid. Kortom, zoek een andere bezigheid tijdens dat weekend.

Lieke_M

Re: Buitenrit in Nieuwvliet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 11:25

Nou wij hebben niet speciaal voor die manege dat weekendje daar geboekt hoor.

Maar de gedachte kwam gewoon in me op, zoals we in Frankrijk al eens deden, dat dit hier misschien ook zou kunnen. Daar kan iedere leek zomaar mee op een aangepaste strandrit met aangepaste paarden.

Dus ik stel gewoon de vraag en ik vind het antwoord niet vriendelijk.
Men kon ook gewoon zeggen dat hun strandritten niet aangepast zijn aan beginnelingen en ons vriendelijk bedanken voor de interesse in hun bedrijf...

Eeneuh "Kortom, zoek een andere bezigheid tijdens dat weekend" is ook niet bepaald vriendelijk... maarja ik had het moeten weten, 't is weer op zijn Bokts... WOEF WOEF WOEF

Sluit dit topic maar.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:47

Citaat:
ik vind het antwoord niet vriendelijk.

Ligt dat misschien aan jouw manier van opvatten?
Ik heb niks onvriendelijk bedoeld hoor. En je vond de manege ook al onvriendelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:22

Lieke_M schreef:
Nou wij hebben niet speciaal voor die manege dat weekendje daar geboekt hoor.

Maar de gedachte kwam gewoon in me op, zoals we in Frankrijk al eens deden, dat dit hier misschien ook zou kunnen. Daar kan iedere leek zomaar mee op een aangepaste strandrit met aangepaste paarden.

Dus ik stel gewoon de vraag en ik vind het antwoord niet vriendelijk.
Men kon ook gewoon zeggen dat hun strandritten niet aangepast zijn aan beginnelingen en ons vriendelijk bedanken voor de interesse in hun bedrijf...

Eeneuh "Kortom, zoek een andere bezigheid tijdens dat weekend" is ook niet bepaald vriendelijk... maarja ik had het moeten weten, 't is weer op zijn Bokts... WOEF WOEF WOEF

Sluit dit topic maar.

Dus ik had je naar de mond moeten praten? De Manege had je met open armen moeten ontvangen?
En wat had jij vervolgens gedaan wanneer je man van het paard gestort was en met een gebroken poot was afgevoerd naar het ziekenhuis?
Dan krijgt de manege op z'n ballen, maar feitelijk is het je eigen schuld. Ze zijn daar echt wel wijs geworden, waarschijnlijk door schade (en schande).

Ik heb 20 jaar over het strand gereden, voornamelijk met mijn eigen paarden, ik heb genoeg ellende gezien en nog meer gehoord. Ik begrijp dus heel erg goed dat een manege eisen stelt aan de ruiters die mee willen.
Probleem is ook dat het vaak niet mogelijk is om met die paarden rustig over het strand te rijden. Je zou kunnen vragen om een rit speciaal voor jou en je man (en daar extra voor betalen), maar gerede kans dat ze zelfs dat niet riskeren, gewoon omdat die paarden nu eenmaal gewend zijn dat er op het strand geraced wordt en dus niet opeens rustig over het strand willen wandelen.

Ik kan er een mooi wollig verhaal van maken, maar dat maakt de uitkomst niet anders. Sorry, als techneut ga ik voor resultaten, de wolligheid moet je er even zelf bijverzinnen.
Desalnieteminniettegenstaandedat hoop ik dat je een leuk weekend hebt.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 15:03

Oke, ik ben misschien melig en wollig. Hierdoor blijf ik bij mijn standpunt over de 'manier' waarop je iets zegt. Tenslotte ben ik een vrij ervaren ruiter en kon ik wel een potentiele klant zijn die ze bij deze hebben afgeschrikt. Ze hadden mij desondanks wel kunnen zeggen dat we voor lessen wel bij hen terecht kunnen. We zijn tenslotte op vakantie zonder kindjes, dus mss een ideale gelegendheid voor zijn eerste les. Maar ik voelde zo precies iets van: 'wat denk jij wel? Jij kan bij ons niets komen zoeken.'

Ik verwacht echt niet dat je me naar de mond zou praten.
En ik begrijp echt wel dat buitenritten niet zomaar kunnen voor iedereen. Zeker als die paarden gewoon zijn om te draven en galloperen over 't strand. Die in Frankrijk zijn altijd dezelfde route gewoon en eigenlijk zelfs geen paarden meer te noemen.

Dus ik begrijp jouw beredenering echt wel. Zelfs met mijn ervaring als ruiter op buitenritten, zou ik ook niet meegaan na dit te lezen. Maar wel op zo'n Frankrijk strandrit..

Daarom dat ik ook de vraag stelde.

Dankjewel om mij toch een leuke vakantie toe te wensen, dat apprecieer ik.
En we zullen vast wel eens de paardegeur gaan opsnuiven op die manege, maar dus geen wilde strandrit :-)