Hoe kniespieren sterker maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Hoe kniespieren sterker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 10:51

Ola,

Ik ben begonnen met hardlopen, maar kreeg al heel snel erge last van mijn knieën. Ik heb dit al eerder gehad, en het komt omdat mijn kniespieren niet sterk genoeg zijn om de krachten op te vangen. Voordat ik verder kan, wil ik dus mijn kniespieren (degene die net boven je knie zitten) sterker maken. Heel belangrijk hierbij is dat ik bij deze oefeningen het gewricht niet belast, dus geen kniebuigingen, dan wordt het alleen maar erger. Ik heb nu 1 oefening gevonden. Je knieen in een hoek van 90 graden en dan met je rug tegen de muur gaan zitten. Je zit dan dus net alsof je op een stoel zit, maar dan zonder stoel, alleen met je rug tegen de muur.

Deze:
Afbeelding

Deze oefening werkt goed, maar graag zou ik nog meer oefeningen doen. Wie heeft er ideeën?

Anoniem

Re: Hoe kniespieren sterker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:53

Zijn je schoenen wel goed? Ook schoenen met onvoldoende demping veroorzaken dit probleem namelijk.
En de spieren die je bedoelt, zijn geen kniespieren maar bovenbeenspieren ;)
Wat je ook kunt doen is je ene been op een verhoging of op de onderste traptrede en dan 10x lichtjes door je knie zakken en jezelf weer opheffen (wel met losse handen doen)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:56

Of gaan fietsen.. hiermee train je ook je bovenbeenspieren.. maar is minder belastend voor je knieën zelf..

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 10:57

Dankje! Ik ga zeker beter schoenen kopen. Ik had nu wel schoenen met goede demping, maar die waren niet speciaal voor hardlopen. Ik hoop snel weer te kunnen gaan rennen, ik vond het echt leuk, en baal er super van dat het zo snel mis ging, terwijl ik echt heel rustig ben begonnen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 10:58

femmefatale1 schreef:
Of gaan fietsen.. hiermee train je ook je bovenbeenspieren.. maar is minder belastend voor je knieën zelf..

Fietsen doe ik inderdaad ook. Maar ik kan niet te hard fietsen, dat is al teveel belasting voor mijn knie, op de sportschool kon ik alleen de crosstrainer, fietsen ging al snel pijn doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:00

Als je iets wilt bereiken zal je denk ik toch door die pijn heen moeten. Uitstappen en kniebuigen (al dan niet met gewicht) zijn dan toch jouw oefeningen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:02

Misschien toch een kinesist raadplegen voor oefeningen?
De oefening die je beschrijft die wordt bij ins gedaan speciaal om de quadriceps of bovendijbeenspieren te versterken. We lachen er altijd mee: als je zo 10 minuten kan blijven zitten dan ben je als jockey klaar voor de koers.
Oh en als de buiging zelf te belastend zijn voor je gewrichten kan je misschien eens een trilplaat proberen, zeer effectief. Je voelt je spieren werken, maar je maakt geen grote bewegingen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:02

Ik ben voor hetzelfde probleem naar de fysiotherapeut geweest. Van haar moest ik de squat doen en nog een andere oefening maar die kan ik niet zo goed uitleggen, je moest daarbij je ene been voor je zetten en het andere wat naar achter en dan telkens naar voren leunen op dat ene been en weer terug.

Hiermee moest ik mijn bovenbeenspieren sterker maken. Het heeft bij mij goed gewerkt. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:03

Helemaal mee eens, FemmeFatale. En dan vooral licht draaien met veel omwentelingen per minuut.

Simone, alleen het feit al dat je verkeerde schoenen had, kan al veel ellende veroorzaken. Elke schoen met een redelijke demping is nog geen hardloopschoen.
Voor schoenen kun je het beste even kijken op http://www.runningcenter.nl want een goede loopschoen is ontzettend persoonlijk. Wat voor de een een goede schoen is kan bij de ander juist erg veel blessureleed veroorzaken. Denk hierbij ook aan zaken als de voetafwikkeling die bij geen twee lopers hetzelfde is.
Bij zaken als Runningcenter kijken ze niet alleen naar de pasvorm maar ze laten je de schoen ook testen op een loopband en soms zelfs op straat om er zeker van te zijn dat je echt de schoen meekrijgt die voor jou het meest geschikt is.

Oef, ik lees dat je van fietsen al last van je knieen krijgt? Weet je dan wel zeker dat lopen jouw sport is? (ook vanwege de klappen die je knieen te verduren krijgen met hardlopen) Ik zou dan eerst zorgen dat de beenspieren sterk genoeg worden getraind alvorens je met hardlopen begint!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:04

xxappiexx schreef:
Ik ben voor hetzelfde probleem naar de fysiotherapeut geweest. Van haar moest ik de squat doen en nog een andere oefening maar die kan ik niet zo goed uitleggen, je moest daarbij je ene been voor je zetten en het andere wat naar achter en dan telkens naar voren leunen op dat ene been en weer terug.

Hiermee moest ik mijn bovenbeenspieren sterker maken. Het heeft bij mij goed gewerkt. Succes!

Dat is het kniebuigen en uitstappen wat ik bedoel, aka squats en lunges ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:14

Ik heb artrose in mijn knieën, en weet dat het met fietsen beter gaat omdat ik de spieren train rondom mijn knie.. Hardlopen kan ik echt niet, nog geen 10 meter, en dan verga ik van de pijn.

Nu met mijn werk kreeg ik ook last van mijn enkel, en heb ik dure wandelschoenen gekocht,
ik loop immers zo'n 4 uur aan een stuk op ongelijke grond, en daarnaast het normale lopen wat een mens doet op een dag...
Ik heb nooit meer last van mijn knieën! Alleen als ik een paar dagen op 'mindere' schoenen heb gelopen, dan merk ik het wel weer..

Bij mij zijn goeie schoenen dus een must..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 02-03-09 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:19

Ook ik heb een knie die ganz verrot is :D en langer van een kilometertje hardlopen zit er voor mij niet meer in. Fietsen gaat prima, ook afstanden van honderd kilometer op de racefiets, in hoog tempo is nog altijd goed te doen. Verder gaan sporten als skeeleren en schaatsen goed en zonder pijn.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 11:26

Skaten doe ik inderdaad ook, dat gaat prima.

Kess88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:27

Ik denk dat dit ongeveer t zelfde is als wat je al doet, maar een stoel pakken en dan langzaam
naar beneden zakken tot je bijna zit en dan weer omhoog. Gaat het makkelijkst als je dan je
armen vooruit steekt.
succes!

Ugly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:05

Ik zou eens een fysio bellen en deze vraag stellen, dan ben je verantwoord bezig.