Paard loopt niet door na stilstaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noatjuhh

Paard loopt niet door na stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:44

Zoals de titel al zegt, als mijn paard eenmaal is gestopt, onder het wandelen, niet bij het rijden, dan is hij niet meer vooruit te krijgen.
Bij het rijden loopt hij gewoon door, maar als ik ernaast sta blijft hij gewoon staan.
Is hier een goede oplossing voor?

RelarDevi

Re: Paard loopt niet door na stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:09

Ben je je paard wel het baas?
dit had ik ook met mijn vroegere rijpaard. Baas was ik niet echt, kon hij dus ook uren stil blijven staan.. (ROTBEEST :P)

Shadow0
Ruiter 🐴

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:14

Zweepje mee en de achterhand aantikken? De eerste paar keren heb je kans dat hij schrikt en naar voren springt, zelfs als je het heel voorzichtig doet, dan kun je hem gewoon om je heen laten draaien (daarvoor kun je dus het beste een plek zoeken waar dat geen probleem is).
Na een paar keer is het meestal helemaal duidelijk wat jij bedoelt.

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 02:04

ik heb daarvoor een tweede halstertouw bij mij.. (omdat mijn bijrijdpaardje exact schijnt te weten hoe lang een halstertouw is en ik precies niet bij zijn kont kan komen omdat ie die dan net heel soepeltjes buiten bereik heeft gedraaid, of hij strekt zijn hals :( ).. het ene halstertouw heb ik aan het halster het tweede heb ik zichtbaar los vast.. meneer weet het precies want nu loopt hij dus keurig mee.. tenzij ik het tweede halstertouw vergeet en hij dus prompt weer stokstijf blijft staan.. of nog vervelender twee stappen achteruit doet..

inmiddels zijn woorden als BEN JE NU HELEMAAL ook wel voldoende om indruk te maken.. :)

maar je hebt er sterren tussen zitten.. bij mijn paard geldt dus alleen in de wei.. als hij uit de wei is is het net een keurig volgend hondje.. sterker nog als hij opgezadeld is loopt ie het liefst op een holletje naar de bak.. let wel.. hij gaat daarbij mij niet voorbij.. maar je ziet het aan zijn hele houding en loopje, een brokje 23-jarig ongeduld dat graag aan het werk wil

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:41

Ik ben het met Shadow0 eens, zweepje erbij en als ie niet doorloopt een tik geven. Hij moet op jou letten, jij bent de baas! Is echt belangrijk dat dit duidelijk is voor je paard.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:58

Ik heb dit ook een poosje gehad met mijn paard }>
Wat ik toen gedaan heb:

Is hem met het halstertouw vragen mee te lopen ( lichte druk op het halstertouw)

Geen reactie van zijn kant hem dan een aantal passen achterwaards laten gaan ( doordat het voor een paard moeilijk is achterwaards te gaan corrigeer je hem op deze wijze)

Dan het halstertouw weer laten vieren en weer rustig in de richting lopen weer je heen wilt.

Staat hij nog steeds stil zet je hem weer in zijn achteruit.

Maar je zult zien dat hij er snel genoeg voor kiest om gewoon mee te lopen !

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:43

girly_1 schreef:
Wat ik toen gedaan heb:

Is hem met het halstertouw vragen mee te lopen ( lichte druk op het halstertouw)

Geen reactie van zijn kant hem dan een aantal passen achterwaards laten gaan ( doordat het voor een paard moeilijk is achterwaards te gaan corrigeer je hem op deze wijze)

Dan het halstertouw weer laten vieren en weer rustig in de richting lopen weer je heen wilt.

mijn paard zou je lachend aankijken, en geen stap achteruit doen... ik denk dat je hem gewoon met een tik duidelijk moet maken dat ie mee moet lopen ( en een tik is niet slaan he, voordat iedereen daar weer over valt)

miesje890

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:35

Ik denk dat je hem het beste een tik kan geven. Je hebt er echt paarden tussen zitten die hier echt een ster in zijn.
Ik denk dat je ook een beetje in moet schatten wat voor jou werkt.
Werkt het achteruit lopen wel, is dit een stuk makkelijker en misschien wel beter. Maar als hij dit ook vertikt, is een tikje met de zweep een duidelijk teken dat je het niet tollereerd dat hij gewoon stil blijft staan.

Ik hoop dat het lukt!
Veel succes!

Shadow0
Ruiter 🐴

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:45

stoer schreef:
mijn paard zou je lachend aankijken, en geen stap achteruit doen...

Mijn eigen ervaring is dat er best veel paarden zijn die niet voorwaarts willen maar dan toch achterwaarts gaan als je het vraagt. Ik denk een combinatie van verschillende zaken: als je ze achterwaarts zet is dat met je houding in principe makkelijker te doen, omdat je dat op een 'drijvende' manier kunt doen, je drijft het paard van je af. Bij voorwaarts gaan loop je meestal bij het hoofd en moet je het paard dus laten volgen, het is lastiger om dan meer 'druk' te zetten op het paard als hij het niet doet.
Iets anders is dat veel paarden minder gewend zijn om zich te verzetten tegen achterwaarts gaan, omdat het vaak ook minder gevraagd wordt.

Ik denk dat het met achterwaarts ook goed kan werken, als je het consequent volhoudt. Want eigenlijk gaat het vooral om duidelijk te maken dat jij uiteindelijk bepaalt waar jullie heen gaan en niet hij. Daar zijn meerdere manieren voor, en het is maar net wat bij je past.
Uiteindelijk moet het natuurlijk wel zo zijn dat je het zowel voor- als achterwaarts kunt sturen aan de hand. Als dat er nog niet inzit, heb je nog wat werk. (En als het paard niet achterwaarts gaat krijgt 'ie bij mij - afhankelijk van wat ik denk dat het beste werkt - ook een tik op z'n borst of druk of iets dergelijks om duidelijk te maken dat stil blijven staan niet gaat gebeuren.)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:59

Dat achterwaarts laten gaan lijkt mij inderdaad ook een goede oplossing. Als dat niet helpt kun je altijd nog met je zweep aan de gang, maar volgens mij bereik je veel meer met consequent je paard in de achteruit zetten. Plus dat hij dan niet op eens vooruit vliegt zoals met een tik wel kan gebeuren (rondvliegende paarden tijdens een wandelingetje zijn naar mijn mening namelijk verre van ideaal). Weet je eigenlijk waarom hij stil blijft staan? Of gaat het hier om een kwestie waarbij jij hem bewust stil laat staan en hij daarna niet meer wil lopen?

Olana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:43

wat ook wel eens wekt is niet recht vooruit maar een beetje naar links of naar rechts. dus dat je paard zijn voorbeen iets naar een zijkant moet zetten. bij mij heeft dit wel eens geholpen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:54

stoer schreef:
girly_1 schreef:
Wat ik toen gedaan heb:

mijn paard zou je lachend aankijken, en geen stap achteruit doen... ik denk dat je hem gewoon met een tik duidelijk moet maken dat ie mee moet lopen ( en een tik is niet slaan he, voordat iedereen daar weer over valt)

Kommaar, kommaar, kommaar }:) }:)

Uiteindelijk is het simpel hoor.
Ten eerste is je paard duidelijk bezig z'n mens op te voeden en dat lukt 'm haarfijn! Ten tweede ben jij mentaal nog niet vlug genoeg om twee stappen verder te denken dan het paard en dan bij voorkeur ook nog om een hoekje.

Maar de oplossing is simpel: Paarden zijn net als Land Rovers in de modder, zo hard als noodzakelijk en zo rustig als mogelijk. Neem dus een zweep waarmee je WEL bij z'n achterkant kunt en sla hem daar zo hard als noodzakelijk om hem te overtuigen dat meelopen de simpelste oplossing is. Maarre, MEEN ECHT WAT JE DOET!!! Een paard kun je niet faken!!! En tot slot, emoties zijn voor sukkels. Dit paard telt "gunzelpoints" en hij heeft er al een hoop gescoord, zo te lezen. Wordt niet boos, doe niet driftig, ga niet stampvoeten of wat ook; geef het paard een tik en loop door, punt. Geen reactie, sla harder en MEEN DAT ECHT! Loop door, punt. Geen emoties. Simpelweg je vraag kracht bijzetten.
Parelli heeft daar een schema voor wat daar best helder in is:
1) verzoek,
2) Vraag,
3) EIS,
4) ROTSCHOP!
Als je bij fase drie aankomt, wordt het tijd voor heel erg degelijke les, van iemand die ECHT snapt hoe het werkt, Licorne bijvoorbeeld........

cynthjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:41

Hou anders een wortel voor ze neus! En als hij dan gaat lopen zonder de wortel nog gegeven te hebben, beloon je hem! Ik denk dat dat misschien wel helpt;)