Problemen met opvoeden; pony is bijna 2.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_manon_x

Problemen met opvoeden; pony is bijna 2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 16:16

Hee iedereen,
Ik heb een beetje jullie hulp nodig, ik heb problemen met het opvoeden van mn verzorgpony die in April 2 word. Ik weet dat ik streng moet zijn, lukt me ook wel maar niet altijd. Als ik buiten met hem loop probeert hij zijn eigen zin te doen en doet hij weleens stijgeren, draven en gewoon alles wat hij niet hoort te doen. Ik heb aangeraden gekregen om met een zweep buiten te lopen om hem te corrigeren (als het nodig is). Ik gebruik de zweep echter ook voor om het beter naar mn stem te luisteren?? Als ik hooo zeg, stopt hij niet en ik druk dan de zweep tegen zn borst aan.

Er zijn nog veel meer problemen, bijv. bijten, niet stil willen staan, door me heen lopen enz. Dus ik wil weten, hoe hebben jullie je paardje opgevoed? Ik vind het echt super moeilijk, ik kan het ook niet 1,2,3 aan iemand vragen op stal.

xx Manon

Cassidy

Re: Problemen met opvoeden; pony is bijna 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:20

De vraag die meteen bij me opkomt is: hoe lang wandel jij al met deze pony? Heb je hem al langer in handen? Staat je pony ingeschaard met leeftijdsgenootjes?

Als jij al langer met je pony aan het wandelen bent en hem niet hebt leren wijken voor druk (en dan vooral aan het hoofd), als je te lang druk houdt en te vaak druk houdt zodat je paard heeft geleerd dat hij sterker is dan jou, dan red je het niet met een simpel "ho" en de zweep voor zijn borst, dan moet je harder ingrijpen.

Ik zou grondwerk met hem gaan doen, koop een touwhalster, leadrope en een stick (geen zweep) en ga aan de slag. Ik zou je Parelli willen adviseren.

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 16:33

@ Cassidy: Ik verzorg hem sinds begin februari, ik heb sinds dien veel op de manege met hem gelopen omdat hij was geruint en dus veel moest lopen. Daarna ben ik met hem naar buiten gegaan, en toen deed hij dat al. Als hij mag grazen is niks een probleem maar zodra hij niet mag grazen vind hij het niet leuk en gaat hij zijn eigen ding doen.

Met leeftijdgenootjes, ehm nou een paard die naast hem staat is 4 verder staat en naast die 4 jarige nog een tinker die al wel wat ouder is.

Hij is inderdaad wel sterk aan het worden, en ik weet niet hoe ik daar mee moet omgaan. Hij wil de baas zijn, hij vind het niet leuk als hij iets moet doen of iets niet mag als hij dat in zn hoofd heeft. Maar als ik hem straf ervoor schrikt hij wel even, maar de volgende keer doet hij het gewoon nog een keer.

Grondwerk? En wat bedoel je daarmee, wat houd dat allemaal in?

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:37

Ik volg dit ook nog even. Mijn pony is buiten met wandelen ook bijna niet te houden. Die zweep dat interesseert hem niks. Kan ik mee doen wat ik wil maar hij lacht me vierkant uit. In de wei is hij wel braaf en doet hij ook alles. Alleen meelopen aan een halster lukt niet. Deed hij voorheen wel allemaal perfect. Heb hem ander half jaar en wordt ook in april 2.

MissQuina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:42

Jammer dat deze pony niet ingeschaard staat met leeftijdsgenootjes. Op die manier leren ze al een heleboel van elkaar. Ik heb ook een 2-jarige gehad en wij hebben inderdaad ook veel grondwerk (gebaseerd op parelli) gedaan. Ze ging toen met sprongen vooruit. Probeer hier ook iets mee te doen, maar vraag hulp aan iemand die hier bekend mee is. Ga er niet alleen mee aan de slag, je kunt ook veel verprutsen. Veel succes. ermee! Mocht je nog vragen hebben mag je me ook pb-en.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:43

Ik heb al van meer mensen gehoord dat parelli een goede basis is. Ik zou het ook dolgraag willen proberen met mijn paard maar de dvd's zijn mij te duur en ik ken hier niemand in de buurt die er iets vanaf weet en mij dat zou willen leren.

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 17:00

Ik heb even de website bekeken en het ziet er interessant uit. Maar jammer genoeg heb ik niemand die er wat van afweet en mij dus kan helpen. En ik heb de prijzen gezien, 80 euro.. hmm daar moet ik een nachtje over slapen. Ik zou het echt heel graag willen doen of in ieder geval iemand die me helpt.. dat zou een stuk makkelijker zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:03

Dit bedoel ik met grondwerk:

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

Parelli lijkt daarop. Ik zou je alleen wel adviseren om les te nemen, en het niet vanaf dit filmpje of tips van bokt te willen proberen, want als je grondwerk niet goed doet, kan het tegen je werken.

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 17:17

Oke, dus er zijn mensen die daar les in geven? Maar dan moet je sowieso al de dvd's enzo aanschaffen. Maar het kan ook vast wel zonder die Parelli .... toch??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:21

Ik roep bij problemen vaak "leen hem maar een tijdje uit".
We zijn snel te lief voor de paarden en ponies die we leuk vinden of die van ons zijn, en dat voelen ze aan en sommigen maken daar misbruik van. Ze leven nu eenmaal van nature in rangorde en sommigen zijn nu eenmaal steeds bezig om te proberen een stapje hoger te komen. Anderen zijn heel inschikkelijk. Het verschil merk je meteen.
Zo´n ambitieus dier probeert iets steeds opnieuw ook al is hij daarvoor gestraft, en een inschikkelijk paard houdt bij een keer straffen op.

Aan het halster mee leren lopen is de basis van alles. Accepteer niet dat hij met de schouder voor jou komt (als hij daar eenmaal voorbij is, kun je hem veel moeilijker houden) en ook niet dat hij zover achterblijft dat het touw strak komt. Hij moet aan een los touwtje mee gaan. Te hard gaan corrigeer je met een rukje aan het touw, te ver achterblijven met zweep achter je om naar zijn kont (of lijf bij een groot paard). Als ze weten waar hun plek naast je is kun je zo ook door plassen over plastic en weet ik het wat. Je kunt dit in een sessie bereiken, in elke leeftijd.
een kaptoom kan enorm helpen. Met ene halster zit namelijk het touw onder de kin en zo kan een paard je simpel voorttrekken. Bij een kaptoom kun je het touw bovenop bevestigen en kun je het hoofd naar je toe trekken...

Vaak gaat het in de stal al mis. Dat ze je persoonlijke ruimte niet respecteren. We vinden het dan gezellig dat ze komen knuffelen, maar als je een paard op wilt voeden, moet je geen maatje zijn, maar opvoeder. Je kunt ze aaien wanneer jij dat wil, maar zij mogen niet zomaar aan jou zitten. Want jij bepaald, jij bent de hogere.
Bij een inschikkelijk paard is dat foute stalgedrag niet zo´n probleem, maar bij een hengst of een dominant paard dus wel. Daar moet je je niet aanbieden als lief speeltje!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:26

je moet m echt goed aanpakken, ik heb nou bij een paar paarden gemerkt wat er gebeurt als je ze als ze jong zijn niet goed verteld wie er de baas is, en dat is niet leuk, z blijven maar doorzeuren en gaan gewoon dr eigen gang enzo..

dus geen eigen dingen laten doen, gewoon doen wat jij wilt!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:59

En daarvoor hoef je heus niet bruut te worden, alleen duidelijk en consequent.

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:17

Maar juist dat wat je opnoemt doet hij. Hij komt naast me, hij blijft niet achter me hij rent naar voor toe. Ik word gewoon eigelijk mee getrokken. Het is net een grote hond die erg sterk is. En in zijn stal.. ik weet het niet, hij snuffelt, likt, bijt altijd. Aan mijn jas, mn haar enz. Ik probeer duidelijk te zijn en volgens mij ben ik dat ook wel.. maar aan de andere kant vraag ik me af.. begrijpt hij me wel? Zo moeilijk is het niet denk ik. Ik wil hem alleen niet continu straffen, hij is nog jong. Maar daarintegen omdát hij jong is moet ik hem nu al leren wat fout/goed is.

pff het is echt moeilijk, en zeker als je niet altijd iemand erbij kan vragen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:36

Hij mag je niet meetrekken. Zijn schouder achter je schouder houden. Zodra hij een stap te ver naar voren doet, een ruk aan het touw, en weer laten vieren als hij op de goede plek loopt. Oefen dit in en kleine ruimte waar hij niet echt met je aan de haal kan.
In zijn stal mag hij gewoon niet aan jou zitten. Dat is echt al het begin.
Je hoeft hem niet continue te straffen, want oo het moment dat hij begrijpt dat hij straf krijgt voor wat iet mag, doet hij het niet meer en is het straffen niet meer nodig. Dat is soms 1 keer, soms 10 keer, maar er zit een einde aan.
Als je het lat lopen, kun je hem nooit meer aan en wordt het alleen erger en als hij groter is, okm gevaarlijker.
Een veulen, jaarling, tweejarige is gewoon een PAARD, geen knuffeldier of "schatje" en hij wordt wat JIJ er van maakt. Houd dat altijd in je achterhoofd. Wil je dat hij later doet wat hij nu doet? De goede dingen wel de foute dingen niet. Dus de foute dingen moet je niet accepteren en de goede dingen belonen.
Overigens is negeren van bepaald gedrag soms ook zo goed als straffen. Probeer niet teveel bezig zijn met straffen, leg de nadruk op belonen wat hij goed doet en dat kan met de stem.
Dus als hij naast je loopt zeg je blij "goed zo!" en als hij te hard gaat ene ruk en boos "nee!" Als hij dan weer naast je loopt bij "goed zo". Ze willen niet graag die "nee". als hij begrijot dat je tevreden bent als hij op de goede plek loopt, zal hij daar blijven.
Op stal hetzelfde. Als hij bijt is het "nee" (en de eerste keer een tik op zijn lip).
Geef hem wel wat aandacht, maar hij mag niet de baas gaan spelen en aandacht gaan opeisen.

Het IS ook moeilijk, vandaar altijd mijn advies van leen hem maar uit. Een ander, die het paardje niet kent, heeft er nl niet zo´n moeite mee. Veel heeft te maken met het feit dat jijzelf niet wilt dat hij jou als boze juf ziet, maar geloof me, ze zijn blijer met iemand waarbij ze weten waar de grenzen liggen dat iemand die "te lief" is of steeds anders reageert. Ze vinden een "boze juf" heel normaal.

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:02

Oke, hoe jij het zegt klinkt het echt heel goed en makkelijk ook enzo. Maar ik ben ook al best lang bezig met dat als we buiten lopen dat hij als ik boos op hem word dat tie gewoon niet luisterd. En dat ik hetzelfde als ik met hem een rondje om stal loop, hij kijkt wel van s.hit maar het lijkt erop dat hij er niks mee doet. En dat bijten, dat heb ik echt al 200x gezegt (als het niet meer is). Heel de tijd: Wessel, NEEEE. En dan ook echt boos. Het lijkt of hij zich even schuldig voelt, maar na 3 sec doet hij het gewoon weer. Hij luistert gewoon niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:15

Dan is je straf niet in verhouding en het resepct is al weg. Dat komt vaak door een heleboel kleine dingetjes bij elkaar.
hoe is hij bij anderen?

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 22:36

Ehm dat weet ik niet zo goed. Bij zijn eigenaar is hij volgens mij hetzelfde.. Maarja wat ik er verder aan kan doen??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:37

Ik zou je adviseren om heel rap hulp in te roepen van iemand die er wel verstand van heeft en die persoon te vragen jou te leren wat je moet doen.
Kortom: neem les. Want dit lijkt mis te gaan. en nu is ie nog maar twee...

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:07

voor dat bijten heb ik een simpele oplossing gevonden. Iedere keer als hij bijt spuit ik azijn in zijn mond. Eerst had ik een plantenspuit maar die was te duidelijk aanwezig, nu heb ik een klein flesje neusspray (die van de huisarts kun je bijvullen) in mijn zak. Ik heb 4x hoeven spuiten en nou bijt hij al 2 weken niet meer!! Ik heb inmiddels het flesje uit mijn zak gehaald, dat weet hij maar toch bijt hij niet, heeft indruk gemaakt.

Voor het andere probleem heb ik niet zo snel een oplossing maar ik heb wel het respect een beetje terug weten te winnen door het volgende. Iedere keer als hij in mijn cirkel stapt, draai ik mijn kont naar hem toe. Dan gaat hij fijn aan de kant, doet hij dat niet krijgt hij een schop. Doet de kleine shet ook met hem. Die loopt de hele dag tegen hem te schoppen en te bijten. Ze is wel de hoogste in rang. Bij mij werkt het, alleen het wandelen is een probleem.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:51

Je zit op het moment gewoon in de lastige situatie, dat je paard geen soortgenoten heeft om hem op te voeden, en daarom voledig op jou leunt.

Bij soortgenoten leert hij van zijn leider dat hij niet mag stijgeren in hun persoonlijke ruimte, omdat hij dan gewoon 2 hoeven in zijn smoel geplant krijgt. Simpel, link zo gelegt. :)*

Probeer voor elkaar te krijgen dat hij met soortgenoten komt.
Gooi hem los voordat je gaat wandelen, zodat hij zijn energie kwijt kan.
Als je gaat wandelen, dan is zo'n touwhalster erg handig. Een gewoon halster verdeeld de druk, moet comfortabel zitten.
Met een touwhalster kun je duidelijker zeggen wat je wilt.
Zweep moet je zien als je staart, eigenlijk. Als een paard in de persoonlijke ruimte van een leider komt, dan zwiept die leider met zijn staart, zo van ga weg. Loopt hij dus te steigeren in jou persoonlijke ruimte, sla hem er maar gewoon uit. Nokken met die onzin.
(Klinkt hard, maar dit grapje hebben ze zo door.)

Maar zoek vooral hulp, want voor de lange termijn is dit geen oplossing. Maar zo kun je voorlopig nog redelijk normaal wandelen tot je die hulp hebt.

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 15:49

Anya schreef:
Ik zou je adviseren om heel rap hulp in te roepen van iemand die er wel verstand van heeft en die persoon te vragen jou te leren wat je moet doen.
Kortom: neem les. Want dit lijkt mis te gaan. en nu is ie nog maar twee...

Neem les?! Eeh hoe moet ik dat doen..? Ik kan aan niemand echt vragen op de manege of diegene me wil helpen. Het is niet mijn paard het is die van de eigenaar, maar die komt (bijna) nooit. Het is super leuk hoor, maar het is zoo moeilijk.. het was mijn eigen keuze hem te verzorgen maar ik heb mezelf in het diepe gegooit eigenlijk.

@ Miss_malfoy: Heeeeel erg bedankt, zie er echt wel tips in! Ik ga het proberen, ik moet me gewoon er over heen zetten over dat het zielig is.. oke het is niet normaal, maar zo kan het niet verder.

@ Milounigel: Ook heel erg bedankt! Ik ga het proberen, en dan gewoon met azijn? Als tie dan heeft gebeten draait hij zijn hoofd weg, dus hij weet dat hij fout zit. Moet ik dan gewoon na het bijten zn mond openmaken (nja raar gezegt) en gewoon erin sprayen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:52

Hhhm, dat vind ik maar een vreemd foefje hoor. Ik zou het gewoon met een tik doen. Want eer jij zijn mond open hebt is hij allang vergeten wat hij gedaan heeft.

Hij ziet het als een spelletje, als ik het zo lees. Niet op ingaan door proberen te meppen, dan liever een rake schop tussen zijn ribben. Je moet daar echt boven staan, je bent geen speelmaatje, je bent de baas.

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:52

Denk erom dat snelheid heel belangrijk is, als je paard zijn hoofd heeft weggedraaid na het bijten ben je al bijna weer te laat! Zo vlug mogelijk straffen. En ja, het is moeilijk...

xJuliaah1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:59

Parelli, kan niet zonder de dvd's.
Je hebt voor niveau 1 grondwerk, touwhalster 12 voetlijn, karat stick en een string nodig ( iets van 125 euro)
Het is heel slecht om na het bijten te gaan meppen en dat soort dingen, je wilt toch dat je paard het fijn vind om bij je te zijn en met je te werken! De 7 games boeken bij jou pony waarschijnlijk al een hele voor uit gang!

Xx
Parelli is daarintegen geweldig, ik doe het ook met m'n haflinger.
& de twee welshen!

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 16:00

Maar schoppen, jongens.. pff ik weet nie of ik dat kan hoor. Het is verder een heel lief beessie, volgens mij probeert hij het wel goed te doen.. maar whaa! Ik ga hem wel straffen zoals jullie zeggen maar schoppen?