Cirkels lopen in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misty2001

Cirkels lopen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 14:34

heey,
ik kon hier teen topic over vinden als het wel zo is of het staat hier verkeerd,
zeg het asju..

één van mijn verzorgpaarden, loopt altijd zijn hele stal ondersteboven, als ik terug kom van een buitenrit, met dat andere paard, heeft hij er helemaal een hoefslag in zijn stal ( hij kan niet buitenstaan als ik weg ben omdat hij gaat ontsnapen en de weg op springt )
hij loopt als maar rondjes, en is heel zenuwachtig, hij heeft swinters een soort deur voor het raam staan omdat het anders te hard tocht, maar met dit week staat die open en hij eet de hele deur op,
hij krijgt genoeg te eten, hij heeft een ruif zodat hij langer bezig en en bezig houd, hij staat overdag altijd buiten ( alleen als ik ga rijden niet )

hij krijgt wel te weinig beweging, hij staat stil de eigenaar doet er niets mee, maar ik berijd hem toch wel 1 keer in de week en 1 keer losgooien, maar voor die tijd werd hij wel goed bereden en had hij als nog hetzelfde.

wat kan ik hieraan doen..
PS. een bal is geen oplossing,

alvast bedankt.

Kaylee12

Re: Cirkels lopen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:39

Ik denk dat hij zich verveelt, Dan onstaan er stalondeugden
Misschien moet je hem vaker rijden, of longeren
Het kan ook zijn dat hij zich alleen voelt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:56

is er geen mogelijkheid om hem wat vaker naar buiten te gooien?

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 15:00

ik mag hem niet zo vaak rijden denk niet dat de eigenaar daar zo blij mee is, maar longeren kan niet, hij gaat er gevaarlijke dingen mee uithalen, en voelt zich denk ik niet alleen, ik ben er vaak genoeg voor hem, en staat altijd samen met zijn broer in de bak/wei,

maar ja ik zou hem wel vaker kunnen los gooien maar daar veranderd het niets op. kan het ook zijn van vroeger, als 2 a 3 jarige dat hij zich toen verveelde en eenzaam voelde dat hij zichzelf dat heeft aangeleerd, want zoals ik zei, een jaartje terug werd er met hem ook wel vollop gereden en eel buitenritten en veel afwisseling, en deed hij het als nog. en was hij zelf agressiever op stal dan nu. hij wordt al een stuk rustiger. hij hapt, bijt niet meer ( zo af en toe kan hij het wel)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:04

Als je gaat rijden geef je het paard een berg hooi. Misschien helpt dat.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:08

als ik met mijn ene paard ga rijden is de ander ook zenuwachtig. Ze staan dan alleen maar te jammeren en inderdaad rondjes te draaien. Ik doe er niet zo veel aan. Als ik terug kom is het weer over en dan kunnen ze ook samen weer naar buiten.

Maar dat paard krijgt inderdaad wel veel te weinig beweging... Hij zal ook wel heel erg veel energie hebben daardoor...

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:09

staat hij ook met andere paarden? of helemaal alleen?
meestal als er andere paarden (dieren bv. geit ofzo) erbij zijn doen ze dit meestal niet meer.

ik herken het probleem. er stond ook een paard op de manege/pensionstal, waar ik bijna dagelijks ben, die dat ook deed. je zag inderdaad een hele hoefslag.
dit probleem is verholpen door vaker te gaan rijden.
misschien moet je toch maar eens met de eigenaar overleggen.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:26

oke bedankt voor jullie tips.
Nelson is ook niet van mij, en bemoei me er ook niet zo graag mee, maar zo kan het ook niet langer, daarom dat ik 1 keer in de week ook op hem rijd, gaat wel redelijk goed, hij is heeel anders dan een normaal paard, een paard met super grote gebruiksaanwijzing
maarja ik ga morgen wel eens achteraan of ik hem meer beweging mag geven,

@ HerAndHorse: hij staat gelukkig niet alleen, alleen als ik aan het rijden ben op het andere paard wel maar hij kan naar buiten kijken en mij zien rijden,

hij mag niet meer hooi hebben dan hij nu krijgt anders word hij hoefbevangen omdat hij te weinig beweegt en al vrij dik is.. kan ik niet meer hooi geven..

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:49

als ik jou was zou ik gaan praten met de eigenaar.

Kaylee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:51

Hoe vaak meg je rijden?
Anders kun je hem rijden en een paar x longeren in de week?

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:49

misschien kan je een keer met hem wandelen, vaker rijden longeren en losgooien. en niet zo ver weg gaan met je verzorgpaard.
en dat spul op de deur smeren zodat ze er niet meer aan eten omdat ie het dan vies vind.
speeltjes in zijn stal doen.
liksteen of wortels/snoepjes verstoppen in de stal.. (alleen op de droge en schone plekken) wel grote dingen, anders kan hij het niet vinden

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:06

Misty2001 schreef:
oke bedankt voor jullie tips.
Nelson is ook niet van mij, en bemoei me er ook niet zo graag mee, maar zo kan het ook niet langer, daarom dat ik 1 keer in de week ook op hem rijd, gaat wel redelijk goed, hij is heeel anders dan een normaal paard, een paard met super grote gebruiksaanwijzing
maarja ik ga morgen wel eens achteraan of ik hem meer beweging mag geven,

@ HerAndHorse: hij staat gelukkig niet alleen, alleen als ik aan het rijden ben op het andere paard wel maar hij kan naar buiten kijken en mij zien rijden,

hij mag niet meer hooi hebben dan hij nu krijgt anders word hij hoefbevangen omdat hij te weinig beweegt en al vrij dik is.. kan ik niet meer hooi geven..

Is een herkenbaar probleem... is nu eenmaal zo en kan je weinig aan veranderen.

Maar staat ie normaal wel buiten? Als dat zo is.. en wordt ie maar 1 x bereden en gelongeerd.. Dan is dat toch geen ramp. het is niet jouw paard, je doet je best. Je hoeft niet de zorgen van een ander op je te nemen.
Mja, als het niet zo is, is het een triest dier met nog een triestere eigenaar (in andere betekenis van t woord :( )...

Hooi geven is niet erg. Als het goed is, krijgt ie daar niets van. Alleen vraag ik me af waar het hooi dan wel niet allemaal ligt als ie rondjes loopt ;) Dus miss. ook weer niet handig.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 20:39

Kaylee12 schreef:
Hoe vaak meg je rijden?
Anders kun je hem rijden en een paar x longeren in de week?

Succes!

ik probeer nu 2 keer in de week te rijden,
longeren is jammer genoeg ommogelijk bij hem, zijn verkeerde dingen gebeurt waardoor hij alles kapot maakt, i.p.v longeren gooi ik hem wel los in de bak, 1 keer in de week en als ik 1 keer gereden heb 2 keer losgooien

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 20:44

FiekexD schreef:
misschien kan je een keer met hem wandelen, vaker rijden longeren en losgooien. en niet zo ver weg gaan met je verzorgpaard.
en dat spul op de deur smeren zodat ze er niet meer aan eten omdat ie het dan vies vind.
speeltjes in zijn stal doen.
liksteen of wortels/snoepjes verstoppen in de stal.. (alleen op de droge en schone plekken) wel grote dingen, anders kan hij het niet vinden

wandelen durf ik niet met hem, omdat hij best gevaarlijk is buiten(stijgeren, weg galloperen, respectloos), en denk ook niet dat de eigenaar Nelson zo goed vertrouwd met mij buiten, dus dat doe ik voor ons beide veiligheid niet.
Spul aan de staldeur hebben we niet gedaan omdat dat vroeger bij hem gebeurt is, en drufde nooit meer zijn stal in en uit, en was als een angsthaas daar wezen trillen, warscheinlijk omdat hij zich dan zo opgesloten voelt, omdat dat dan niet lekker is, en hij dan niet meer met zijn koppie naar buiten durft te steken,
speeltjes heb ik idd voor hem gekocht, maar geloof het of niet binnen anderhalve week had hij het al kapot, en die dure dingen blijf ik niet kopen |(

een liksteen heb ik ook weer voor hem gekocht die andere was op, ;), dat help gelukkig al wel iets, hij heeft zo'n hymalaya geval, zo heet die toch :o

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 20:49

Branca schreef:
Is een herkenbaar probleem... is nu eenmaal zo en kan je weinig aan veranderen.

Maar staat ie normaal wel buiten? Als dat zo is.. en wordt ie maar 1 x bereden en gelongeerd.. Dan is dat toch geen ramp. het is niet jouw paard, je doet je best. Je hoeft niet de zorgen van een ander op je te nemen.
Mja, als het niet zo is, is het een triest dier met nog een triestere eigenaar (in andere betekenis van t woord :( )...

Hooi geven is niet erg. Als het goed is, krijgt ie daar niets van. Alleen vraag ik me af waar het hooi dan wel niet allemaal ligt als ie rondjes loopt ;) Dus miss. ook weer niet handig.

gelukkig dat er nog iemand is die dit probeem herkent,
hij staat overdag zeker lekker buiten, van 7 tot meestal 4 a 5 uur, want dan kom ik, ga ik met Gladstone wat doen en staat Nelson zolang op stal en daarna pak ik hem, ;), en krijgt hij tegen 6 uur eten en tegen half 9 de rest,
maar ik heb het nu zo voor elkaar kunnen krijgen ook met school/ andere verzorgpony's dat ik Nelson 2 keer in de week rijd, en 1 keer los gooi, en heb de eigenaar ook zover kunnen krijgen dat zei zondags probeerd te rijden, en heeft ze nu al 2 keer gedaan
( doordat ze zelf last van haar rug kreeg en naar de fysio ging, en van de fysio weer aan paardrijden moest, hebben we duidelijk afgesproken dan de zondag voor haar is en dat ze dan ook echt wat met hem zal doen )
dus het is al een groot deel opgelost,
Nelson is ondertussen ook al wel iets afgevallen ( mocht ook wel ) dus ik denk wel dat we de goede kant opgaan,
zijn er nog dingen die ik zou kunnen veranderen? of juist goed/slecht is?? dan hoor ik het graag, heb het beste voor de lieverds over,