stalgeld (juridisch)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

stalgeld (juridisch)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 22:45

Ik heb een juridisch vraagje over stalgeld.

Het geval is als volgt:
Ik heb een stal gehuurd en voordat ik er kwam is uitgebreid besproken dat ik 3 kinderen heb en alleenstaande moeder ben. Mijn kinderen komen dus af en toe mee, bv als ik moet voeren of even mijn paard wil knuffelen, stal mesten enz. Dit was akkoord bevonden voordat ik tekende. Hierover staat niets in het contract.

Na 5 weken kreeg ik telefonisch te horen dat per direct de kinderen niet meer het terrein op mogen. Er was iets buiten onze schuld om voorgevallen en de staleigenaar besloot om de kinderen niet meer toe te laten, ze mogen letterlijk niet meer het terrein op.
Ergo: iedere voerbeurt (2 keer per week) zitten iig mijn baby, maar vaak ook mijn andere 2 kinderen in de auto te wachten.
Ik heb per 3 feb laten weten dat ik dan in dat geval niet langer meer daar kan staan en op zoek ga naar een andere stal. Per 1 maart kan ik weg.

Sinds die nieuwe regeling is het ondoenbaar om meer te doen dan snel te voeren en te mesten tenzij ik oppas heb. De omstandigheden zijn imo nadelig gewijzigd, ik zou nooit op een stal met dergelijke regel gaan staan.
Ik moet vlgs de stalhoudster wel de maand maart nog betalen aangezien de stalgeld geregeld is per 2 maanden vooruit betalen.
Ik heb 2 maanden gewoon per maand betaals (jan-feb), zou ik dan nu alsnog maart moeten gaan betalen voor een dienst die ik niet afneem?

Mag zij mijn paard achterhouden als onderpand?

Wesco

Re: stalgeld (juridisch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:48

Ik weet niet hoe dit juridisch is vast gelegd , maar als deze staleigenaar een beetje schappelijk is dan zou ze je gewoon vanaf maart weg laten gaan zonder extra kosten. De staleigenaar heeft ook zomaar de regel ingevoerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:56

@Pauline : de stalhouder heeft in de maand (feb) laten weten dat de regels veranderd zijn en kan je dus moeilijk houden aan de afspraak van een maand opzegtermijn.
Maar helaas heb je hier niets over op papier staan en mondelinge afspraken zijn moeilijk te bewijzen.
Ik zou dit zo aan haar voorleggen en kijken wat de reactie is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:19

Wat is er vorogevallen op stal? Met jouw kinderen, dan denk ik aan kattekwaad?
Is het in belang van veiligheid dat er tot deze regel besloten is?
Of is de stalhouder een soort van politieagent als de ouders met hun paard bezig zijn waartoe zij deze regel ingesteld hebben?
Allemaal vragen maar ik zou hier meer over willen weten. En als je kinderen per direct niet meer meemogen terwijl je dit vooraf besproken heb lijkt mij dat je ook miv 1 maart weg zou mogen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:22

Tja, wat staat hier allemaal van op papier?
Het feit dat de kinderen nu ineens niet meer op het terrein mogen komen is vervelend, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Kun je je dat verhaal heugen van dat jongetje dat gestikt is in de stapmolen?
Daar zijn hier op Bokt genoeg verhalen over geweest. Stel nou dat zij zoiets gelezen hebben of dat ze een verzekering hebben, die dit soort dingen niet dekt.....

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:26

Ik betaal ook een maand stalgeld vooruit. Hoe sterk je juridisch staat is afhankelijk van wat er op papier staat en daarnaast is het altijd zo gegaan en is een mondelinge afspraak ook geldig. Ik zou hier verder niet over zeuren, betalen en wegwezen daar! Toch belachelijk dat je je kinderen in de auto moet laten zitten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:13

ik zou gewoon per 1 maart weggaan en niks meer dan tot 1 maart betalen, zij hebben eenzijdig jullie afspraak veranderd dus hoef jij je ook niet aan je opzegtermijn te houden. En je paard achterhouden als onderpand mag volgens mij niet, is niet evenredig aan de waarde van een maand stalhuur (of staat dat wel zo in je contract vermeld).

indra2001Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:10

Even in de kantlijn: ik sta er ook en wij hebben allemaal een contract getekend dat je 2 md vooruit betaalt, als het goed is ook Pauline. In dat contract staat niets over kinderen, dat is waar, en de gewijzigde beslissing is idd niet leuk voor je, maar ik denk dat de eigenaar dat mag doen. Je had overigens tot 1 april mogen blijven en je kiest er zelf voor om gelijk te gaan. Dat doen meer mensen en dan betaal je dus een maand voor niets, maar kan je wel meteen weg. Het is een fair contract, wel met veel do's and dont's maar fair en als je dat niet had gewild had je niet moeten tekenen. Mijn mening. Overigens of ze je paard mogen confisceren, geen idee...speelt dat dan?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:30

Ik vind hier niets fair aan. Ze kunnen het wel maken, maar als ze een beetje fatsoen hebben zouden ze je gewoon laten gaan zonder die extra maand nog te betalen. Want ze weten dat deze wijziging jou geen andere keus laat dan je paard ergens anders te stallen.

Zou je mij via PB kunnen vertellen om welke stal het gaat?

Het paard achterhouden mogen ze niet. Dan zou ik meteen de politie erbij halen en aangifte doen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:34

Wat was het akkefietje met de kinderen dan ?

Ik vind niet dat je alsnog 2 maanden moet betalen dat is wel heel erg veel geld in een klap, 2 maanden stalling en dan nog eens een maand op de nieuwe stal, anders in termijnen ofzo ?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:42

Ja opeens, dan is dat nadelig en erg vervelend voor jou, want om wat een ander kind/ouders gedaan heeft mag je kinderen er niet meer komen, maar ik begrijp de regels wel.

Ik heb zelf vaak meegemaakt dat de kleine kinderen er zomaar maar raak rondrennen en spelen en voetballen en of op driewieler overal komen, en moeders letten er niet op, die gaat dan lekker rijden met haar paard, en dan zit een ongelukje wel op de loer, en of ik heb er last van, omdat ze zomaar met een driewieler tegen de achterbenen aan komen, een geluk dat mijn draver het zag aankomen en dus niet zo heel van schrok en netjes stil bleef staan, ik sleurde dat kind er weg en zei de moeder beter op haar kind te letten, ik was me kapot geschrokken.

Misschien was er bij jou wat gebeurd? waardoor, alle kinderen zonder uitzonderingen er niet meer komen mag.

Ik zelf zal voortaan zeggen als ik zoiets weer meemaak, dat ze kind moet passen en niet bij mijn paard moet laten komen, dat het er geen speelplek is voor kinderen, ik ga niet oppassen, maar ga gerust de stallen uitmesten en opruimen, want anders speel ik een hele dag er voor oppas en dat doe ik echt niet meer.

Dus ergens is het wel heel goed te begrijpen, echt sommige ouders letten totaal niet op.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:46

Ook mondelinge afspraken zijn wettig, dus als mondeling is afgesproken dat de kinderen mee mogen, dan is het terugdraaien hiervan reden om weg te gaan en dan mag er geen opzegtermijn gehanteerd worden.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:30

indra2001 schreef:
Even in de kantlijn: ik sta er ook en wij hebben allemaal een contract getekend dat je 2 md vooruit betaalt, als het goed is ook Pauline. In dat contract staat niets over kinderen, dat is waar, en de gewijzigde beslissing is idd niet leuk voor je, maar ik denk dat de eigenaar dat mag doen. Je had overigens tot 1 april mogen blijven en je kiest er zelf voor om gelijk te gaan. Dat doen meer mensen en dan betaal je dus een maand voor niets, maar kan je wel meteen weg. Het is een fair contract, wel met veel do's and dont's maar fair en als je dat niet had gewild had je niet moeten tekenen. Mijn mening. Overigens of ze je paard mogen confisceren, geen idee...speelt dat dan?

Het spijt me indra2001, maar er is in mijn ogen niets fairs aan!
Jij schrijft dat ze maar niet had moeten tekenen, maar dan had de stalhouder 5 weken na tekenen niet ineens de mondelinge afspraken moeten wijzigen!

@Pauline, wanneer ben je precies op de stal komen staan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:42

Als zij zonder overleg en overgangstermijn de voorwaarden veranderen (kinderen mogen niet meer op stal komen, terwijl dat vooraf besproken was dat dat wel kon, waardoor jij nu in de problemen komt om je paard te kunnen verzorgen omdat jij niet altijd oppas kunt regelen, dan heb je volgens mij dus ook recht om (zonder opzegtermijn) je stalling te beëindigen.

Dat geldt ook voor prijswijzigingen etc, en andere wijzigingen in contract, dus waarom niet voor dit?

Als zij billijk waren geweest (ga ik ervan uit dat het kinderverbod niet specifiek door jouw eigen kinderen en gedrag komt) hadden ze vooraangekondigd dat per een bepaaalde datum geen kinderen meer hebben op stal willen hebben, zodat je of op tijd op zoek kunt naar een andere stal met in acht neming van het termijn, of tijd hebt om te proberen opvang te regelen.

Nu wordt je gewoon in de houdgreep gehouden in financiële en organisatorische zin.

ps: is het noodzakelijk dat bij vertrek van 1 paard gelijk diezelfde of de volgende dag gehusseld moet worden met de paarden? Kan dat niet even wachten tot alles duidelijk is? Neem aan dat er niet een ander paard ergens alleen achterblijft zonder andere paarden in naastgelegen weides en stallen?

indra2001Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:07

Jawel, in dit geval was dat wel zo, namelijk mijn paard...die stond apart met TS paard en als haar paard wegging moest de mijne dus een plek in een nieuwe kudde krijgen en dat vereist imo enige voorbereiding en beleid en kan niet adhoc zomaar gebeuren (des te meer daar ik ook werk en er echt niet elke dag bij kan zijn)...wel een bijzondere omstandigheid, in dit geval maar iets om rekening mee te houden (vind ik dan, redelijkerwijs). Wij houden ook rekening met haar paard met weiden, binnen-/buitenzetten, hooi geven enz. Zo een stal is het namelijk ook wel!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 21:33

In het verleden is er met andere kinderen een bak ellende geweest. Nu zijn er stenen in de mesthoop gevonden en die hebben de mestverspreider vernield. vervelend, amar zo diep in de hoop dat het niet van mijn kinderen kan zijn.

Ik neem ze mee tl als ik even snel wil knuffelen of wil mesten oid. Niet voor rijden of uitgebreide activiteiten. Overigens zijn mijn kinderen zo ongeveer in de stal opgegroeid (vorige stal) en er was daar nooit een probleem, ze speelden gewoon.
Een bijrijdster mag niet.

Stal_Fiore
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:00

Als zij zomaar de regels wijzigen, waarvan jij een mondelinge toezegging hebt gehad, dan mag jij zonder kosten weg wanneer jij wil.

ben toch erg benieuwd over welke stal dit gaat. misschien wil iemand mij dat via pb sturen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 02-03-09 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic gedeelte verwijderd.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:30

Even voor de helderheid...mijn kinderen hebben die stenen er NIET ingegooid, daarvoor waren z veel te diep in de mest aangetroffen, die lag er langer dan 3 weken. Dat heeft de stalhouder ook wel gezegd, dat het niet mijn kinderen zijn geweest.
Kijk, als zij het wél waren dan was ik verantwoordelijk voor de schade, daar ben je verzekerd voor.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:28

Moderatoropmerking:
Diverse offtopic berichten zijn verwijderd. TS vraagt of zij wel of niet verplicht is om de extra maand huur te betalen.

Het is logisch dat je als stalgenoot je frustraties over iets kwijt wilt, maar een informatief topic is daar niet de plek voor. Overleg met elkaar, zonder anderen daarmee te belasten.

Graag weer vriendelijk en offtopic verder. :)
Laatst bijgewerkt door Judje op 04-03-09 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typefoutje verbeterd.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:51

okee ik ga het nog een keer proberen...

Ik weet niet hoe het juridisch zit, en of je juridisch een kans maakt. Op zich klinkt het mij heel logisch in de oren dat als er eerst niet specifiek iets is gezegd over dat kinderen niet op stal mogen komen, en dat het dan ineens verboden wordt terwijl je wel verplicht wordt door te betalen voor 2 maanden, dat juridisch gezien niet helemaal in de haak is.

Ik kan je alleen adviseren je tijd hier niet aan te besteden ;) . Het kost je veel tijd, geld en frustraties, en uiteindelijk win je er niks mee. De staleigenaar is niet redelijk, hoelanger je er blijft staan hoe rotter ze tegen je gaat doen. Ik kan je alleen adviseren de komende 2 maanden gewoon te blijven staan met je paard, en alleen te komen als de staleigenaar er niet is, en daarna maken dat je weg komt. Je hoeft niet zo bang te zijn dat ze iets met je paard doet, dat zie ik haar nou weer niet zo snel doen (en daarnaast is ze bang voor paarden dus ze durft er niet zo dicht bij in de buurt te komen :+ )
Het is gewoon zonde van je tijd om hier een zaak van te maken!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:10

Als ze al een nieuwe klant hebben voor jou stal zou ik het niet redelijk vinden dat jij dan ook nog eens moet betalen voor die stal. Dan wordt er dubbele huur gevangen voor 1 en hetzelfde.
Dat er regels veranderd worden die mondeling zijn afgesproken is erg lastig, had je een buitenstaander erbij toen die afspraken werden gemaakt? Zo nee dan wordt het lastig aantonen.
Je bent akkoord gegaan door het contract te tekenen, dus ben je ook akkoord gegaan met de voorwaarden/regels.
Ik persoonlijk vind het een vreemde regel om de huur per 2 maanden te betalen, hierdoor ontstaat er ook een opzegtermijn van 2 maanden. Meestal wordt er een termijn van maandelijks gehanteerd.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:21

Meggiemeg; in dit topic wordt eigenlijk al door een stalgenootje bevestigd dat er niets over kinderen in het contract vermeld staat, en dat de (tussentijdse) wijziging van de regels idd vervelend is voor Pauline, dat maakt het wellicht al iets minder lastig om het eventueel aan te tonen indien noodzakelijk :)

indra2001 schreef:
Even in de kantlijn: ik sta er ook en wij hebben allemaal een contract getekend dat je 2 md vooruit betaalt, als het goed is ook Pauline. In dat contract staat niets over kinderen, dat is waar, en de gewijzigde beslissing is idd niet leuk voor je, maar ik denk dat de eigenaar dat mag doen.

TS; heb je toevallig al contact gehad met een juridisch adviseur? Want ik kan me niet voorstellen dat de eigenaar de regels zomaar mag wijzigen in EN de opzegtermijn ondanks die wijziging mag blijven hanteren... Ik zou toch echt verwachten dat bij een dergelijke wijziging het recht van de opzegtermijn komt te vervallen, te meer daar deze regel zoals ik het begrijp niet in het contract vermeld staat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:54

Ik vind een verbod op kinderen een huisregel.
Deze is ontstaan door problemen met kinderen en dus goed te begrijpen. Zo zullen er vaker wat huisregels wijzigen. (gelukkig)
Dat het niet de kinderen waren van de ts, is volgens mij gewoon 'geluk', aangezien ze hen niet 100% in de gaten kan houden. Misschien is het zelfs wel veiliger voor ze, als ze niet op stal komen wanneer de moeder met haar paard bezig is.
Het verhaal van Indra, vind ik wel relevant. Het gaat ook om huisregels die toen waren opgerekt. Geven en nemen.....

Dat de ts nu moeite heeft met deze huisregel geeft imo niet het recht om een contractregel te breken.

Juridisch gezien,daarvoor zou je een jurist moeten bellen :)*

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:58

Staat in je contract dat je het stalgeld vooruit moet betalen...nee paard weghalen.. ja nog maandje betalen.

Cookies
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:05

En als die huisregel nou straks in gaat houden dat de paarden 24 uur per dag op stal moeten staan omdat de staleigenaar zijn weiland wil gebruiken als golfbaan?
Zo werkt het dus niet. Er worden afspraken gemaakt en daar heb je je aan te houden, zowel jij als de staleigenaar. Het verbod op kinderen heeft nogal een grote impact omdat de kinderen nu in de auto moeten blijven. Er is van te voren over gesproken en de kinderen waren geen probleem.