Pony gaat hangen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Weissjee

Pony gaat hangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 21:26

Hallo allemaal :D.

Sinds kort gaat mijn verzorgpony steeds hangen tijdens poetsen. Ik vind dat erg vervelend want kan niet meer rustig poetsen. Door mijn vorige verzorgpony is mijn zelfvertouwen met poetsen er weg genomen. En dit helpt ook niet echt mee.
Eerder deed ze dat niet. Dan deed ze soms wel raar, hoofd omhoog en daarna een stukje naar benenden en weer omhoog. Dat deed ze echt heel soms.
Maar sinds een week of 2. Gaat ze telkens hangen. De oorzaak weet ik dus niet. Ze schrikt wel snel en ook vaak om niets, het zou dus kunnen dat ze een keer is geschokken en daardoor het eng vind geworden. Als ze gaat hangen dan loop ik naar der toe, en dan ontspant ze weer. Als ik aan het touw kom word ze histeries. Ze blijft dan op de plek staan maar komt wel weer met haar hoofd omlaag.

Ik heb een tekening gemaakt van hoe ze dan staat:
Afbeelding

Hebben jullie misschien tips, hoe ik moet reageren als ze dat doet? of hoe ik het kan oplossen? of hoe ik het kan voorkomen?

Bedankt alvast.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:38

Mijne paard deed dat ook weleens in het begin.
Die schrok dan zogenaamd ergens van en ging hangen met heel zijn gewicht aan het
halstertouw. Resultaat: altijd touw stuk.

Ik heb daar een mooi touw voor gekocht met paniekhaak.
Geen halstertouwtjes meer stuk en paard was zo los.

Mijn vriendin heeft haar jonge paard een keer een flinke pets gegeven op haar kont toen ze aan het hangen was.
Hierdoor ging ze gelijk voorwaarts en stopte met hangen. Sindsdien heeft ze het niet meer gedaan.

Halstertouw met paniekhaak scheelt je wel veel halstertouwtjes in ieder geval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:40

Even een stipje.. :)
Werkt een harde schreeuw niet?
Of idd een flinke pets op de kont? Desnoods met een zweep als je der niet bij komt..

Weissjee

Re: Pony gaat hangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 22:14

Als de paniek haak los schiet schrikt ze zich rot denk ik en raakt ze helemaal overstuur, denk ik.
Je hoeft maar onverwachts je arm omhoog te doen en beest is al gestrest..
Klap op der kont durf ik niet :o. Dat komt puur door mijn vorige verzorgpony die mij telkens probeerde te trappen.
Zweep heb ik nog niet geprobeerd, maar onder het zadel word dat altijd bokken en is dus negatief. En ik weet niet of ik haar hier wel voor moet gaan bestrappen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:35

Ik zou zeker trachten te reageren, zweepje erachter, eens goed roepen, of een harde borstel achter haar kont, .....

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:43

Ik zou haar niet vast zetten.

Wel het touw door de ring heen halen, maar geen knoop erin doen.
Dan kan ze geneens hangen...

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:47

Ik zou kordaat zijn, als je pony dit doet om eventueel met je voeten te spelen, wel, dan moet je kordaat zijn
Als je merkt dat ze het uit schrik doet, probeer te onderzoeken waarom (waaraan maak je ze vast, gaat het beter als ze losser staat, ...)

Als ze met je voeten speelt: een flinke klap op de kont, het zal direct gedaan zijn ;) Klinkt mss wel bot, maar je moet eens kordaat zijn
Mijn shetje deed ook altijd alsof hij bang had van de zweep, k stak m'n vinger nog maar omhoog en hij ging lopen. Nu moet k soms ook eens tikken.. vroeger durfde ik nooit tikken op de kont en nu moet het wel ;)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:08

Weissjee schreef:
Als de paniek haak los schiet schrikt ze zich rot denk ik en raakt ze helemaal overstuur, denk ik.
Klap op der kont durf ik niet :o. Dat komt puur door mijn vorige verzorgpony die mij telkens probeerde te trappen.
Zweep heb ik nog niet geprobeerd, maar onder het zadel word dat altijd bokken en is dus negatief. En ik weet niet of ik haar hier wel voor moet gaan bestrappen.

Hangen is ook negatief. Ik zou haar gewoon als ze gaat hangen, een beste tik op haar kont geven.
Als je dit een paar keer consequent doet, heb je wel grote kans dat het klaar is. Voor je pony en voor jou heb je dan dus duidelijkheid :j .

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 18:22

Sunrise_ schreef:
Weissjee schreef:

Hangen is ook negatief. Ik zou haar gewoon als ze gaat hangen, een beste tik op haar kont geven.
Als je dit een paar keer consequent doet, heb je wel grote kans dat het klaar is. Voor je pony en voor jou heb je dan dus duidelijkheid :j .

Oke ik zal het proberen de volgende keer.
Maaar vandaag heb ik haar niet meer zien hangen morgen kijk ik wel.