Jaarlingen liggen veel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HelgaV

Jaarlingen liggen veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 17:01

Ik heb een bijna jaarling (8 maanden) thuis staan. Nu ligt deze ontzettend veel.
Overdag doet hij het niet, alleen 's avonds, 's nachts en het begin van de ochtend.
Hij ligt in ieder geval wel 4 keer in deze tijd.
Nu lijkt mij dat prima, hij is nog jong en heeft zijn rust wel nodig, anders zou hij ook niet zo vaak gaan liggen. Overdag is hij namelijk heel veel met de andere paarden aan het spelen.

Maar nu is mijn vraag, ligt jullie (bijna) jaarling ook zoveel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:53

ja hoor, zie ze bij ons op stal ook regelmatig allemaal plat liggen, zijn toch nog baby's he die hun dutjes wel nodig hebben.

zolang ze goed eten, spelen en vrolijk zijn zou ik me er niet te druk om maken.
de 2 jarigen bij ons liggen ook nog veel plat hoor,het is in elk geval al standaard dat er zo rond 1 uur smiddags even een dutje word gedaan :D
en ze liggen nog wel vaker.zelfs de volwassen paarden zie ik wel es liggen :j

troi
Amazone

Re: Jaarlingen liggen veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:20

Ik zie genoeg oudere paarden ook met regelmaat liggen, ik denk het voor een groot deel met karakter te maken heeft..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:26

Hoe jonger een paard hoe vaker en langer het paard ligt. Bij oudere paarden zie je dit ook wel echter de leider van de kudde zie je niet of nauwelijks liggen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:27

is normaal hoor,ze groeien en hebben energie nodig ;)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:50

Mijn jaarling ligt ook veel meer dan de oudere paarden, het is helemaal normaal dat ze dat doen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:38

Ik heb precies hetzelfde met mijn jaarling; extreem veel liggen en extreem veel water drinken. Nu heb ik een bloedonderzoek en een mestondezoek laten doen en daar is uitgekomen dat ze zich niet helemaal lekker voelt maar dat ze waarschijnlijk moet wennen aan haar omgeving.

Ik sta sinds kort op een nieuwe stalling en dat bevalt haar ook stukken beter! Ze speelt nu meer en ze heeft een enorme stal gekregen. In de zomer krijgt ze ook nog weidegang en ze voelde zich meteen op haar gemak (wel nieuwsgierig, maar rustig). De eigenaar van stal had al bij de eerste dag gezegt dat ze zich niet helemaal lekker voelde maar dat het vele liggen vooral komt doordat ze zich veilig voelt, dat vond ikzelf wel raar, na 1 dag in een nieuwe omgeving maar ze is ook nergens bang voor en voelt zich snel veilig als ik mij dat ook voel.

Ik doe over 2 weken weer een bloed-, mest-, en plasonderzoek laten doen zodat ze kunnen kijken of ze zich weer goed voelt. Volgens mij voelt ze zich nu wel al beter door ander hooi en doordat ze nu een nog ruimere stal heeft.

Misschien is dat ook een oplossing voor jou; bloed/mest onderzoeken laten uitvoeren. Dan weet je in ieder geval zeker hoe het zit. Jaarlingen zijn NAARLINGEN (met ziektes en immuunsystemen dan he ;)) Ik heb het alleen voor de zekerheid gedaan en er is trouwens niets raars uit de onderzoeken gekomen, ze is verder kerngezond zit alleen niet helemaal lekker in d'r vel maar dat is dus nu al verbeterd nu ze op die andere stal staat. :D

Maar zoals ik het zo hoor, heeft jou jaarling gewoon haar middag/ochtend/nacht dutjes nodig en voelt ze zich veilig.

Laat me weten hoe je erover denkt ;)

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 18:45

Royen schreef:
Maar zoals ik het zo hoor, heeft jou jaarling gewoon haar middag/ochtend/nacht dutjes nodig en voelt ze zich veilig.

Laat me weten hoe je erover denkt ;)

Dat denk ik ook ;) Ik was alleen erg benieuwd naar het lig gedrag van andere jaarlingen.
Afgelopen winter is hij een beetje ziekig geweest en was hij erg rustig. Nu speelt hij volop met de andere paarden en hij staat iedere dag te trappelen om naar buiten te gaan. Zijn uitstraling is veel beter dan een paar maanden terug!!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:49

Zelfs mijn bijna 3 jarige lag vorige week helemaal plat. Dat heeft hij al een tijd niet meer gedaan. Maar goed ze hebben het nodig.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:45

Wij hebben een minipaardje van 10 maanden,een 4,5 jarige fjord en een 8jarige draver en alledrie zie ik ze dagelijks liggen.
Vanmiddag om 12 uur lagen ze helemaal plat(ik kom er dan langs als ik van mijn werk kom en rond die tijd liggen ze bijna altijd,maar ook als ik er 'smorgens of 'savonds kok liggen ze regelmatig)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:48

Jahoor, heel normaal. Die van mij doet regelmatig een dutje en gaat er steevast bij liggen, zelfs helemaal plat. Het is voor mij een teken dat ze zich vertrouwd voelt in de kudde, dus ik ben er hartstikke blij mee. De anderen, ouderen, paarden gaan ook rond het middaguur even plat, maar ik denk dat mijn jaarling net iets vaker/langer ligt dan de rest.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:55

heel normaal, hier ligt alles regelmatig te dutten, meestal tussen 12 en 2 ergens, siësta tijd hierzo. Van jong tot oud, agrado van ruim 5 maanden, ligt best vaak te pitten, afgewisseld met heel hard rennen en de andere paarden pesten haha

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:11

Kleine kindjes hebben dutjes nodig he. :) Hier liggen ze ook nog al eens languit hoor.

Als jaarlingen ziekig of erg flauw zijn, kan een mestonderzoek soms heel nuttig zijn. Jonge paarden zijn ook veel gevoeliger op wormen dan oudere.

Veulenworm en strongyloidenlarven kunnen best opspelen.

Wij hebben dat een paar keer gehad, ook bij paardjes die er verder niet wormstekig uitzagen, en wij hebben ons ontwormschema aangepast en deze winter zijn de jaarlingen echt vol leven!

Daarbij hebben paarden in een groeispurt soms een aangepast dieet nodig, extra mineralen en vitaminen anders worden ze ook zo flauw.