RIJschoenen met stalen neus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefje1987

RIJschoenen met stalen neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 23:03

Hallo,
aangezien inmiddels de nodige paarden op mijn voeten hebben staan dansen (meerdere keren in het gips) ben ik opzoek naar rijschoenen met een stalen neus, zodat er niet zoveel kan gebeuren.
Ik ben bij verschillende winkels (divoza ed.) geweest en heb veel gegoogled, maar kan er nog niet echt wijs uit worden.
STALschoenen met stalen neus zijn er genoeg, maar vaak zijn deze te breed voor in de beugels.
De paar rijschoenen die ik gevonden heb bieden eigenlijk alleen bescherming als je op een harde ondergrond staat, maar dan wordt je "ingeblikt" als er in de bak (op zand) iets gebeurd.....
Heeft iemand (ervaring met) dergelijke schoenen?
Alle info is welkom!

hmarjolijnJarig

Re: RIJschoenen met stalen neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:09

Equitector schoenen, www.equitector.com

te bestellen bij de paardendrogist of via de website.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:16

Mountain Horse protective Jodphurs hebben ook een stalen neus, en kan je prima mee rijden.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:17

Van eurostar zijn er ook rijschoenen met stalen neus, te koop bij Hyporama-vestigingen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:08

DaniBanani schreef:
Mountain Horse protective Jodphurs hebben ook een stalen neus, en kan je prima mee rijden.

Deze heb ik ook en rijd hier ook gewoon mee. Bevallen prima alleen valt me wel op dat het elastiek na een tijdje begint uit te rekken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:22

Wees er wel voorzichtig mee. Ik heb meer dan zelden gevallen gezien van mensen die ook met stalen neuzen in het ziekenhuis belanden. Door het gewicht van het paard kan het staal indeuken met als gevolg dat je je tenen dus alsnog flink verwond en bekneld komen te zitten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:27

Gaan we weer met de cowboy verhalen. Wanneer schoenen met stalen neuzen een bepaald keurmerk hebben zijn ze veilig. Ik weet dat MH dit keurmerk iig wel heeft. Mensen in de bouw dragen ook dit soort schoenen, zou niet best zijn als dit indeukt de risico's voor deze mensen is ook zeer groot dat ze iets zwaars op de voeten kriigen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:28

Ik zeg niet dat het gebeurd, maar het hoeft niet altijd veiliger te zijn. Das het enige wat ik ermee wil zeggen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:39

Als je met je auto de sloot in rijdt dan ben je ook niet blij met de gordel die je draagt. Maar het risico op de sloot inrijden is veel kleiner dan dat je een 'gewoon' ongeluk krijgt.

Dat zal hiermee hetzelfde zijn, natuurlijk kán er wel iets mee gebeuren maar de kans dat het indeukt lijkt me een stuk kleiner dan de kans van een paard op je tenen.

Eefje1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:40

Silence schreef:
Wees er wel voorzichtig mee. Ik heb meer dan zelden gevallen gezien van mensen die ook met stalen neuzen in het ziekenhuis belanden. Door het gewicht van het paard kan het staal indeuken met als gevolg dat je je tenen dus alsnog flink verwond en bekneld komen te zitten.

Die verhalen heb ik idd ook gehoord, dat is een van de redenen dat ik hier om tips vraag :D
De Mountain Horse werden mij door de verkoopster van Divoza afgeraden om mee te rijden (?) maar dat kan dus prima als ik jullie ervaringen zo lees...

saskia1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:41

Beetje simpel gedacht waarschijnlijk maar waarom laat je niet gewoon je stalschoenen aan tot op het laatste moment en trek je pas je rijschoenen aan als je opstapt??????

Odenalu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:11

he das best handig ! die heb ik ook nodig met mijn paardje !

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:19

Bij de divoza heb ik ooit Ariat schoenen aan gehad met stalen neus. Deze waren kwa zool gelijke dik als de normale Ariat Jodhpur schoenen. Wie weet is dit iets voor jou.

Eefje1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 17:52

saskia1973 schreef:
Beetje simpel gedacht waarschijnlijk maar waarom laat je niet gewoon je stalschoenen aan tot op het laatste moment en trek je pas je rijschoenen aan als je opstapt??????

Omdat ik dan alsnog met mijn rijschoenen aan naast het paard naar de bak moet lopen etc. Dat zijn (bij mij) de momenten waarop het misgaat ;)

@Gossi, thnx voor de tip, die hadden ze bij de divoza hier (Enschede) niet (iig liet de verkoopster ze niet zien ), ga even op hun site kijkenz

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:16

Ik heb van die werkschoenen maar lijken ook wel op stalschoenen, is van "support system", je hebt een laag en hoog model. Passen prima in de beugels (alleen als je van die zwarte dingen aan je beugelriem hebt zitten weet ik niet of het past) en zijn over het algemeen ook iets goedkoper (niet veel hoor :D). Je kunt ze ook wel bij een tuincentrum kopen en sommige schoenenwinkels speciaal voor werkschoenen maar niet bij een ruitersportzaak.

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:33

Ariat met stalen neus??
Zelf vindt ik het fijne schoenen ;) ...heb ze ook met stage aan en RIJ er ook gewoon mee!! ;)

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:56

idd, ariat heritage paddock III heb ik ook, maar dan zonder stalen neus, hele fijne schoenen. hebben ze bij divoza ook wel.

en dat staal kan niet indeuken, hebben ze bij Mythbusters uitgetest, dat gebeurt niet :P

Tessa_Zenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:22

Ik heb gehoord dat er geen schoenen meer mogen worden gemaakt met stalen neus voor bij de paarden. Want als er een paard op je voet gaat staan kan die indeuken en niet meer uitdeuken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:31

Tessa_Zenn schreef:
Ik heb gehoord dat er geen schoenen meer mogen worden gemaakt met stalen neus voor bij de paarden. Want als er een paard op je voet gaat staan kan die indeuken en niet meer uitdeuken.

Vertel eens waar je dit gehoord/gelezen hebt?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:34

Idd ook in de bouw worden geen stalen neuzen meer gebruikt is mij verteld omdat je letterlijk je tenen kan kwijtraken. Stevig en dik plastic wordt nu schijnbaar gebruikt, maar de term stalen neuzen blijft toch omdat mensen het zo gewend zijn.

Ik heb zelf stalschoenen van mountain horse (zonder stalen neuzen) en die passen wel met rijden in de beugels hoor, 12 cm beugels zijn wel erg krap, maar 13 kan prima :j
Ze ogen wel lomp, maar zitten heerlijk en zijn lekker warm.

Tessa_Zenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:05

MISTRAL94 schreef:
Tessa_Zenn schreef:

Vertel eens waar je dit gehoord/gelezen hebt?

Ik heb gehoord van iemand bij mij op stal, weet niet of het echt waar is hoor.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:40

Citaat:
Teenbescherming

Zijn jouw voeten hoef proof?
Elke ruiter heeft vast wel eens meegemaakt dat er een paard op zijn voet ging staan. Meestal hou je daar wat kneuzingen aan over, maar in het ergste geval kun je zelfs tenen breken. Een schoen met een goede bescherming voor de tenen kan dit voorkomen.

Eiquitector is een pionier op het gebied van veilige schoenen en laarzen voor ruiters. In elke schoen en laars is een beveiligde neus ingebouwd die je niet kan voelen of zien. Deze stalen neuzen kunnen een gewicht van 1000 kilo hebben.

Bij de meeste veiligheids schoenen wordt alleen rekening gehouden met een harde ondergrond. Dat wil zeggen dat als je een zwaar gewicht op je tenen krijgt in mul zand, de stalen neus de grond in wordt gedrukt en je tenen verbrijzeld. De stalen neuzen van Equitector zijn zo ontwikkeld dat de complete neus het gewicht draagt. Als je dan een zwaar gewicht op je tenen krijgt, wordt de complete neus naar beneden gedrukt, wat geen schade brengt aan je tenen.
Alle laarzen en schoenen van Equitector zijn getest en hebben het CE veiligheids certificaat BS EN346 gekregen. Ze zijn ontwikkeld om veilig te zijn op harde en zachte ondergrond.

Links: Een reguliere neus zonder bescherming. Rechts: Een Equitector stalen neus.
foto te zien.

http://www.xlequestrian.nl/boots.php

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:27

Kortom als schoenen dit keurmerk hebben kun je er vanuit gaan dat het veilig is.

Amber_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:52

Je kan ook gewoon klompen aan doen zijn niet erg duur en gaat een paard ook niet zo maar doorheen
en dan doe je voor rijden gewoon laarzen aan :D

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:12

Klompen zijn handig als je er goed op lopen kunt.