de deken zat zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

de deken zat zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 20:31

ik ben de deken zo langzamerhand zat... jullie vast ook wel.

ik heb een fjord, die van af sept. onder de 0 grams staat. in november is er een 150 grams op gekomen, en die paar weken dat het echt koud was heeft ze een 200 gr op gehad. Nu ligt de 150 er al weer een tijdje op.(heb vanaaf net de 0 grams er op gedaan)

Nu zou het dit weekend erg lekker weer worden. Zouden jullie de deken nu al af durven laten(voor 'altijd'zegmaar), of is dat te koud nog? Ze heeft een iets dikker vachtje als een zomervacht zegmaar, en ze staat an 11 tot 17 buiten. s'nachts staan ze op stal, in een niet koude schuur.

ben benieuwd!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:36

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik heb de hele winter ook een 150 grams erop liggen en zou deze er graag van willen hebben, aangezien mijn paard kaal wordt op zijn schoft.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:19

tja.. met deze temperaturen kan dat natuurlijk maar het kan ook weer gaan vriezen in maart en dat is niet zo handig als je paardje nu een deken gewend is.
Sultan had van de week zijn zoveelste deken gesloopt, dus die staat nu (24/7 buiten) gewoon weer zonder deken. maar dat is een haflinger met een behoorlijk dikke wintervacht.

_rosita_

Re: de deken zat zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:22

Ik lees even mee.... Mijn kwpn staat vanaf oktober onder een 0 grams met fleecelaagje...
De rest staat gewoon zonder deken, ik wil ook weer af gaan bouwen met hem... ben nu op mooie dagen begonnen met de deken af te laten, maar hoop 'm snel ook weer af te kunnen laten. Ben helemaal geen dekentype (was gewoon even niet anders...) en merk dat hij het heeeerlijk vind zonder!

SHINING_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:24

De mijne heeft nog steeds zijn winterdeken op,want de temperaturen wissellen nog best wel!
en hij staat s'nachts ook een soort van buiten(uitloopstal)
maar als je paard van zichzelf een best dikke vacht hebt zou je hem er wel af kunnen halen(iig op de mooie dagen)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:26

Mijn shetlander staat nu wel op stal maar heeft de hele winter geen deken op gehad. Hij heeft de wintervacht van een ijsbeer. :P

Mijn zusje haar shetlander is geschoren en loopt met 2 of 3 dekens... elke keer op en af doen, dan ben ik toch wel blij dat die van mij lekker in zijn wintervacht zit. Ook wel schattig om te zien zo'n zwart rond (hij is ERG dik) bolletje in de paddock dat van hot naar her rent.

Zaina

_rosita_ schreef:
Ik lees even mee.... Mijn kwpn staat vanaf oktober onder een 0 grams met fleecelaagje...
De rest staat gewoon zonder deken, ik wil ook weer af gaan bouwen met hem... ben nu op mooie dagen begonnen met de deken af te laten, maar hoop 'm snel ook weer af te kunnen laten. Ben helemaal geen dekentype (was gewoon even niet anders...) en merk dat hij het heeeerlijk vind zonder!

als hij een dikke vacht heeft kan je net zo goed de deken aflaten als alleen een ongevoerde regendeken. dan is zonder deken namelijk warmer, omdat de vacht dan beter zijn werk kan doen (bijvoorbeeld de haren opzetten bij kou)
of is zijn vacht heel dun ?

plientjedres

mijn haf heeft de hele winter zonder deken gestaan.
ze staat ook van 11 tot 17 buiten en haar stal staat in een schuur.
ze heeft een mager wintervachtje en is al flink in de reu.
dus als jou fjord een beetje wintervacht heeft moet het kunnen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:33

Zaina schreef:
_rosita_ schreef:

als hij een dikke vacht heeft kan je net zo goed de deken aflaten als alleen een ongevoerde regendeken. dan is zonder deken namelijk warmer, omdat de vacht dan beter zijn werk kan doen (bijvoorbeeld de haren opzetten bij kou)
of is zijn vacht heel dun ?

Ik denk er net zo over als jij hoor! Dan ben ook absoluut niet voor dekentjes en poespas, alleen is hij net 18 geworden, sinds een half jaar bij mij, altijd op stal gestaan en onder dikke dekens.
Hij heeft het perfect gedaan tot de natte periode in oktober, toen merkte ik dat ie vochtig werd op zijn huid en heb daarom een regendekentje op gelegd. Hij staat met onbeperkt hooi, check 2x per dag en hij blijft erg warm. Dat dekentje is puur om hem droog te houden...

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:34

Justy staat op het moment ook zonder deken, ze staat ook de hele dag buiten. Moet er wel bij zeggen dat ze het niet gauw koud heeft...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 21:38

ze heeft geen wintervacht, ze is glad, en de vacht is net iets dikker dan een normale zomervacht.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:39

@ rosita: oh in dat geval zou ik inderdaad op de natte dagen de deken nog even omlaten totdat de temperaturen weer wat hoger worden!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:12

Mijn pony stond alweer een hele tijd onder een 0-grams deken puur voor de regen en sinds een paar dagen heeft ze de deken af.
Bevalt haar prima iedere dag flink rollen en ze verhaart ontzettend, dus zo'n deken kriebelt dan alleen maar.
Als ze nu een 0-grams op heeft en van het weekend is het fijn zou je hem zeker af kunnen doen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:54

Ik zou de 0 grams gewoon nog oplaten. Na het weekend wordt het weer wat frisser.
MIjn fjord staat nog onder een wat dikkere deken, zweet niet maar is ook wat ouder..dat scheelt wel weer.
Ik doe meestal 1 deken af als er geen nachtvorst meer is / komt. En dals het dan lekker weer wordt regendeken en daarna niks

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 08:47

Op het weer kun je nooit geen peil trekken ook niet met twee weken vooruit kijken het blijft veranderen.
Dan zou je ze zeker tot mei onder deken moeten houden en dat zie ik niet zitten, zo gauw de tempraturen goed zijn in mijn ogen gaat de 0-grams af, want warmte geeft die toch niet veel meer.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:00

Ik heb sinds gisteren ook de deken af bij onze shetlander ( heeft ondertussen alweer een aardig teddyvachtje en voelde bij zijn borst een beetje klammig met deken) en van mijn dragende merrei heb ik de winterdeken afgebouwd en nu staat ze zonder deken. Waar kijken jullie naar om te kijken of ze het zonder deken te koud hebben?De haren liggen bij allebei de paardjes nog mooi plat en ze voelen ook niet koud...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:04

catalyst1 schreef:
Ik heb sinds gisteren ook de deken af bij onze shetlander ( heeft ondertussen alweer een aardig teddyvachtje en voelde bij zijn borst een beetje klammig met deken) en van mijn dragende merrei heb ik de winterdeken afgebouwd en nu staat ze zonder deken. Waar kijken jullie naar om te kijken of ze het zonder deken te koud hebben?De haren liggen bij allebei de paardjes nog mooi plat en ze voelen ook niet koud...

Een paard heeft het niet zo snel koud en mijn pony heeft een o-grams op voor de regen dan koelt ze te snel af en dan krijgt ze het koud.
Als ze het echt koud zouden hebben kunnen ze gaan bibberen of ergens stil gaan staan met hun hoofd omlaag, maar vaak is dat ook per paard verschillend.
Gewoon goed in de gaten houden hoe ze reageerd.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 09:14

lastig wel eigelijk hé! ik heb gister net de 0 grams op gedaan, denk dat ik nog maar even een weekje wacht iig.kan ze eerst aan de 0 grams wennen

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:58

Kan je ook van een 150 grams naar niets gaan? Of moet het dan nog iets warmer zijn?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:30

nu overdag kan dat wel hoor.. tenminste, heeft je paard wel een (beetje) wintervacht?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:37

Mijn paard is een draver en heeft niet een hele dikke wintervacht.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:44

ben de deken ook zat, maar vooral omdat die zo goor is, en ik ze allemaal tegelijk naar de stomerij wil brengen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:48

Het argument 'ik ben de deken zat' vind ik nou niet echt om over naar huis te schrijven. Dan had je er niet aan moeten beginnen vorig jaar......
Onze ervaring is dat de paarden in ieder geval tot half/eind maart gewoon onder de deken blijven staan. Maart is vaak een rare maand! Op-af-op-af is voor je paard niet prettig omdat die zich dan steeds weer aan nieuwe omstandigheden moet aanpassen. April is de overgangsmaand, dan kun je afbouwen - tempo is afhankelijk van het weer.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 11:36

Kendra schreef:
Het argument 'ik ben de deken zat' vind ik nou niet echt om over naar huis te schrijven. Dan had je er niet aan moeten beginnen vorig jaar......

tja, de deken ligt er op omdat ik anders een grote wolbaal heb in de winter, waar ik niet mee kan rijden, omdat ze binnen 10 minuten kleddernat is. Ik wil blijven rijden in de winter, dus moet er een deken op. Ik kan ook zeggen, ik laat haar lekker de hele winter op stal staan, zodat ze warmer staat, en zo geen deken op hoeft, maar daar pas ik voor. De deken is dus noodzakelijk kwaad, en tja, daar ben ik nu zat van.....

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:24

Kendra schreef:
Onze ervaring is dat de paarden in ieder geval tot half/eind maart gewoon onder de deken blijven staan. Maart is vaak een rare maand! Op-af-op-af is voor je paard niet prettig omdat die zich dan steeds weer aan nieuwe omstandigheden moet aanpassen. April is de overgangsmaand, dan kun je afbouwen - tempo is afhankelijk van het weer.

helemaal mee eens!!
omdat het nu mooi weer is en alle dekens er af te halen en over een paar dagen kan het zo weer 5 graden kouder zijn dan moet je de deken er weer p doen ,
maart is altijd een rare maand en april ook nog wel maar dan zou je kunnen afbouwen omdat in april de zon meer kracht heeft en het dus ook langer en vaker warmer wordt.