L1-proef na het wijken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

L1-proef na het wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 18:59

Ik ben er nog niet helemaal zeker van hoe het nou moet, hoor van verschillende mensen andere dingen.
Bij het wijken in de L1, moet je minimaal 5 meter, daarna rechtuit rijden en lichtrijden.
Begrijp ik nu goed dat ik nadat ik het wijken heb afgerond, ik gewoon rechtuit naar de korte zijde rijd, of moet ik naar de hoekletter rijden?
Daarna lichtrijden, is dat na het wijken of is dat als ik echt weer helemaal op de hoefslag ben?

Het zijn maar kleine dingetjes, maar vind het altijd zo zonde als ik daar fouten inmaak, je maakt zo een fout dan ook meteen 4x per wedstrijd.
Andere tips voor een L-proef zijn natuurlijk welkom.

love_u

Re: L-proef na het wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:00

je moet gewoon rechtuit naar de korte zijde, lichtrijden moet volgens mij gewoon na het wijken
hoop dat je er wat aan hebt ;)

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:01

Als je klaar bent met het wijken, ga je lichtrijden en dan rijd je rechtuit door naar de korte zijde. :)

knockout1

Re: L1-proef na het wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:04

Oh...weer wat geleerd. Ik bleef altijd doorzitten tot ik op de korte zijde was. Voor mijn gevoel is dan de oefening pas afgelopen..... Maar je ziet idd dat iedereen het anders doet!
Sorry, kan je dus ook niet helpen. Ben ook benieuwd naar alle andere meningen

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:04

je "mag" 5 meter wijken maar ook meer,na het wijken paard recht richten en rechtuit rijden naar de korte zijde (meestal recht naar de kant van de jury toe)
voor het wijken eerst ook eerst recht richten voordat je met wijken begint.
eigelijk begin en eindig je hetzelfde. ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:01

happytime schreef:
je "mag" 5 meter wijken maar ook meer

Je MOET minimaal 5 meter wijken maar meer MAG.

NanceMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:19

[Maar je ziet idd dat iedereen het anders doet![/quote]

Dit kan wel, maar dan haal je er geen voldoende voor.
Vraag bij twijfel je instructeur en/of de jury!

De oefening vraagt minimaal 5 meter wijken, dan weer rechtuit, lichtrijden, naar de korte zijde.
Als je naar de hoekletter zou gaan, rij je een diagonaal

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:26

Je moet inderdaad rechtuit naar de korte zijde rijden.
Je rijdt vanuit A naar de korte zijde tegenover, je rijdt dus met de neus naar de korte zijde. Er staat rechtuit, dus moet je naar de korte zijde.
Als je naar de hoekletter rijdt, rij je niet meer rechtuit. Of je moet er naartoe wijken, dat mag ook. Het is minimaal 5 meter.

Er zijn ook dvd's van alle proeven, hier kun je precies op zien hoe je proef gereden moet worden.
Misschien een tip?

Succes met je wedstrijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 10:09

Okee dank jullie wel :)
Ik dacht al dat het zo was, maar anderen brachten me aan het twijfelen.

Proeven zijn niet zo ingewikkeld dat ik die DVD nodig heb, heb toen de menproeven erop gekeken, maar ben er niets wijzer van geworden. Proeven zijn hartstikke logisch opgebouwd en omschreven.

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:51

Juist voor zulke dingen is de DVD handig.
Ik kijk mijn proef altijd voordat ik op wedstrijd ga. Ik snap de proeven ook wel, en inderdaad de proeven zijn hardstikke logisch opgebouwd.
Er wordt duidelijk uitleg gegeven over hoe er gereden moet worden en wat men wil zien.
Ik gebruik het altijd als extra hulpje, het is misschien niet echt nodig, maar wel verschrikkelijk handig.

Van een proef lezen krijg je wel een idee, maar van een proef kijken krijg je veel beter een idee over hoe snel alles volgt.
Ik rijdt een proef zelf ook nooit voor een wedstrijd, alleen de oefeningne. Maar anders kent mijn pony de proef ongeveer uit z'n hoofd en doet alles een tel te vroeg ;)

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:55

Oh ja...ik had het alleen over het lichtrijden en volgens mij kijken de jury's daar dus niet echt naar.
Maar het wijken moet idd vijf meter en mag meer, daarna rechtuit naar de korte zijde.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:00

Ze willen na het wijken graag zien dat je je paard netjes recht kunt stellen. Vandaar dat je niet tot aan de hoefslag moet wijken en dus rechtdoor rijdt tot de korte zijde.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 14:01

Daar zit het verschil Dauphine. Ik rijd mijn proef juist wel voor mijn wedstrijd. En ik ben ervan overtuigd dat ik daar 10x meer duidelijkheid van krijg dan alleen het kijken van de proeven. Voor die kleine dingetjes kan ik het dan net zo goed hier vragen, of er eerder over nadenken dat ik een klasse hoger wil starten en dus een keer op wedstrijd kijken.
(Plus dat ik toch al weet van mezelf dat ik het vergeet om die proeven op de dvd te kijken)

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:07

Ik kijk ook niet alleen mijn proeven, leer ze uit mn hoofd door te tekenen op papier.
Maar vind het een handig hulpmiddel ;)
Zeker omdat er duidelijk gemaakt wordt wat ze nou precies willen zien, waar bij mij nog wel eens duidelijkheid over bestaat.

Dat betekend natuurlijk niet dat jij dezelfde mening hoeft te hebben hoor ;) Het was maar een tip :)

Lonny_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:30

Mijn instructeur zegt dat een paard van nature vaak naar de muur/rand toe wil,
het is de kunst om hem recht te richten zonder dat hij een muur/rand naast zich heeft,
en dan hij dus niet (vanzelf) richting de hoefslag (en dus dicht bij de 'muur' / rand) gaat lopen.
Je merkt meestal zelf dat de paarden op de hoefslag vanzelf recht lopen en naast de hoefslag moet je ze zelf recht houden.
Daarom dus niet helemaal door naar de hoefslag maar rechtuit naar de korte zijde toe.
Dvd's lijken me inderdaad super handig, waar zijn deze te krijgen?

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:26

ik wijk hem gewoon tot aan de hoefslag, net zo makkelijk en is gelijk het probleem weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:34

flugeltje, dat kan. Mijn paardje vind het wijken nog erg moeilijk. Daarom is het fijn om tijdens de proef je aan die 5 meter te houden. Hoe verder ik doorrijd tijdens het wijken, hoe groter de kans dat het misgaat.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 15:28

Ik heb juist het idee dat het in de L1 erg gewaardeerd wordt als je na het wijken je paard weer rechtsteld en rechtuit naar de hoefslag kunt rijden. Ik heb tenminste het idee dat ik daar mijn punten nog een beetje op krijg ;) Pony snapt het wijken nog niet echt en valt behoorlijk over de schouder i.p.v. netjes te wijken. Maar toch krijgen we steeds 5en en 6en, naar mijn idee omdat ik hem na het 5 meter 'opzij vallen' wel weer netjes op 4 benen krijg en recht kan laten lopen.

Lonny; dat is prima op te lossen door veel binnenhoefslag te rijden. Ik rijd zelf nauwelijks hoefslag en snap ook eigenlijk niet zo goed waarom veel mensen dat wel doen. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen van het binnenhoefslag rijden.

Anique; Nog bedankt voor je advies om L1 te gaan starten :D Het valt inderdaad hartstikke mee!! (4 winst in 4 proeven met mijn kleine pony die niet kan wijken en nauwelijks middengalop kan :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:05

Heeeeey! Hahaha, ik wist niet eens dat jij het was joh! Ja, valt best wel mee hè! Gaat al lekker joh!

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:08

Eigenlijk is het wel duidelijk toch?

Minimaal 5 m wijken daarna rechtuit en lichtrijden. Dus zodra jij denkt dat je voldoende meters netjes hebt geweken ga je lichtrijden en rij je naar de korte zijde toe.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:08

Haha, ja ik ben het ;)
Hij moet alleen nu weer even voor de kar lopen, van de zomer rijden we menwedstrijden. Komen we van de winter weer op Chardon onder het zadel rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:22

Gezellig! Ik zal jullie wel missen tijdens de wedstrijden hoor! Hoewel wij zelf in de zomer weer wat meer endurance gaan starten, dus de dressuur komt ook op een iets lager pitje!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:30

Meer dan vijf meter MAG maar ik merk dat het door jury's zo enorm gewaardeerd wordt (of hogere punten voor gegeven wordt) als je het hele stuk doet (wel recht dan anders kun je beter 5 m. doen).

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:28

Ik denk ook wel dat dat gewaardeerd wordt maar ik denk ook dat het door de jury wordt gewaardeerd als je laat zien dat je na 5 (of meerdere) meters laat zien dat je je paard weer recht kunt stellen en naar de korte zijde kunt rijden. Je laat dan zien dat hij gehoorzaam is aan je been en dat hij niet klakeloos naar de hoefslag gaat.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:36

Pebblesther schreef:
Eigenlijk is het wel duidelijk toch?

Minimaal 5 m wijken daarna rechtuit en lichtrijden. Dus zodra jij denkt dat je voldoende meters netjes hebt geweken ga je lichtrijden en rij je naar de korte zijde toe.

Dit verschilt volgens mij per proef / onderdeel :o

In proef 7 staat bij onderdeel 9: minimaal 5 meter wijken, daarna lichtrijden. Bij onderdeel 13 staat: minimaal 5 meter wijken, daarna rechtuit en doorzitten.

Je moet dus volgens mij minimaal 5 meter wijken en afhankelijk van het onderdeel lichtrijden of doorzitten. En volgens mij als je de eerste keer 10 meter wijkt, moet je dat de andere kant dan ook op doen. En aangezien mijn pony 1 goede kant heeft en 1 wat mindere ga ik voor de minimale 5 meter :+