trektocht uitstippelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

trektocht uitstippelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 15:37

Beste bokkers,

Het idee is ontstaan om met 2 meiden en 2 fjorden van een belgisch/duits natuurgebied (eiffel) terug naar maastricht te rijden. MAAR: Hoe kan ik het beste een route uitzetten, en welke kaarten/sites kan ik daar het beste voor gebruiken? Waar moet ik op letten bij het uitzetten van de route? ik dacht zelf aan max 25/30 km per dag en na 2/3 dagen een rustdag inlassen. Lijkt me wel een realistisch beeld opzich. Spullen willen we zelf niet meenemen behalve wat we onderweg nodig hebben.Wat raden jullie mij aan om te doen. Ik heb vroeger wel vaker dagtochten gemaakt maar nooit een trektocht van langer dan 2 dagen. Dus adviezen tips of ideen? gooi maar neer!

kehdra

Re: trektocht uitstippelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:22

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:30

ik rij mijn trektochten met gewone wegenkaarten en als ze er zijn met kaarten van staatsbosbeheer. Daar staan vaak ruiterpaden in. Maar ik heb nooit een buitenlandse trektocht gereden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:19

Ik zou in ieder geval niet meer dan 25 km inplannen. Soms verrijdt je je behoorlijk en om dan met de tong op de schoenen aan te moeten komen is voor zowel paard als ruiter erg onprettig.

Om de 3 dagen een rustdag is goed te doen. Laat ze wel eventjes lopen (kalm tempo half uurtje ofzo), anders worden jullie ontzettend stijf.

De EUregioroute is op hippisch toerisme te vinden net als diverse adressen. Zorg wel dat je van te voren een overnachtingsadres hebt, zo kun je redelijk gecontroleerd afstanden plannen en rijden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:47

Ik sluit me bij fjordnina aan wat betreft de afstand, zou eigenlijk nog verder gaan, 25 kilometer is een veel te optimistische schatting, zeker omdat je maar één paard per ruiter hebt. Ik zou hier op een dergelijk lange tocht nooit met minder dan drie goed getrainde paarden per ruiter onderweg willen zijn, maar goed dat is misschien niet helemaal te vergelijken, dergelijke langere tochten zijn hier grotendeels door onbewoond gebied. Uit je beginpost blijkt duidelijk dat je niet al te veel ervaring hebt hiermee, dan is 25 kilometer érg ver, zeker als er iets mis gaat onderweg (en geloof me er gaat áltijd iets mis onderweg... ;) ).
Hoe ver is de totale afstand van je tocht? Weer van je beginpost uitgaande tenminste 4 dagtochten van 25 tot 30 kilometer? Dat zou op zijn minst 100 kilometer betekenen, waarschijnlijk aanzienlijk meer...met twee relatief onervaren ruiters, en maar twee paarden. In jouw plaats zou ik beginnen met een wat minder ambitieus plan, dit zou wel eens te hoog gegrepen kunnen zijn....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:59

Om iets concreter te zijn, ik zou maximaal 15km per dag plannen. Je kunt beter ruim in je tijd zitten. Er is meer aan een trektocht dan afstanden afleggen. Als het alleen om de km gaat, moet je endurance gaan rijden, kun je km's vreten.
Bij trektochten wil je ook om je heen kijken, eens pauzeren op een mooi plekje, een ommetje maken, omdat iemand je tipt dat dat een mooiere route is. Allemaal zaken die een trektocht aangenaam maken.

Daarnaast, hoeveel ervaring heb je? Kan ik je in een wildvreemd bos droppen met kaart en kompas en vertel je mij dan binnen 5 min waar je staat? Kan ik een berg zooi voor je neerleggen en pak jij dan gewoon je tassen correct in, zonder daar warm of koud van te worden? Waar let je dan zoal op?
Hoe goed is je conditie? Ben je in staat om zonder problemen 5 - 10km naast je paard lopen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:21

Okay als we de praktische kant van de zaak onder de loupe nemen, kunnen we het volgende nog toevoegen;
_Kun je ehbo, voor mens en paard?
_Wat doe je als je paard een ijzer verliest, kun je die er zelf weer onder slaan?(voor ijzerloze trektochten, zoek advies bij Arabesk, die heeft daar ervaring mee)
_Heb je een "bezemwagen", auto met paardentrailer?
_zijn je paarden in conditie, en verkeersmak?

Nogmaals, als je op een aantal van deze of Ikkke´s vragen met "huh?" moet antwoorden,of algemener gesteld nog nooit een dergelijke tocht hebt meegemaakt (laat staan georganiseerd), zou ik een minder ambiteuze tocht plannen dan dit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:36

Kuggur schreef:
Okay als we de praktische kant van de zaak onder de loupe nemen, kunnen we het volgende nog toevoegen;
_Kun je ehbo, voor mens en paard?
_Wat doe je als je paard een ijzer verliest, kun je die er zelf weer onder slaan?(voor ijzerloze trektochten, zoek advies bij Arabesk, die heeft daar ervaring mee)
_Heb je een "bezemwagen", auto met paardentrailer?
_zijn je paarden in conditie, en verkeersmak?

Nogmaals, als je op een aantal van deze of Ikkke´s vragen met "huh?" moet antwoorden,of algemener gesteld nog nooit een dergelijke tocht hebt meegemaakt (laat staan georganiseerd), zou ik een minder ambiteuze tocht plannen dan dit.

Dat klopt, de ervaring dat het niet zomaar werkt........ Zeker in de Eifel en dat deel van zuid Limburg zul je zonder ijzers niet ver komen. Leuke theorien van de westerlingen ten spijt, de kiezelgrond in Duitsland en zuid Limburg is andere koek.

Voor de rest kan ik het alleen maar met Kuggur eens zijn; trektochten vereisen voorbereiding en inzicht. Heb je dat niet, begin dan niet aan zo'n tocht, maar houdt het kleiner, zodat eventuele fouten simpeler op te lossen zijn. En neem van mij aan, die fouten ga je maken, in meervoud.........

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 20:57

Onze conditie en die van de paarden is redelijk te noemen. Ik wandel zelf al graag en veel dus 5 a 10 km lopen is peanuts voor mij. Het gaat mij ook niet om de kilometers maar het gebied waar we gewoon graag naartoe willen. Ja ik kan kaart lezen en ook met een kompas overweg. Spullen nemen we zelf niet mee worden ons nagebracht dus ik hoef de paarden niet vol te laden. Ik ben bezig met de slaapplaatsen te regelen maar daarvoor heb ik dus goede kaarten nodig aangezien ik anders alleen de autowegen op de kaarten heb staan en zo hard lopen die fjorden niet :D.

Goed zoals ik al zei heel veel trektocht ervaring heb ik niet wel dagtochten en buitenrijden. Op die dagtochten legden we ook afstanden van 20/25 km af vandaar dat ik daarvan uitging, maar dat zal ik wat terugschroeven.
De tip voor de kaarten van staatsbosbeheer had ik al eerder gehad en die heb ik ook, maar het gaat mij om de kaarten voor duitsland/belgie welke kan ik daarvoor het beste gebruiken? Ik zat zelf te denken aan een stratengids ofzo, en de relevante kaarten eruit halen/kopieren (en plastificeren.) We hebben natuurlijk ook een backup trailer dat als we om welke reden dan ook stoppen we dezelfde dag thuis zijn.
Ik snap alleen de opmerking niet dat we "maar" met 2 paarden gaan. Lijkt me juist erg praktisch aangezien ik ervan uitga een heel stuk naast hem te lopen en 2 paarden dan juist meer een last dan een voordeel wordt, en we geen spullen te vervoeren hebben buiten wat eten en drinken voor onderweg. Bovendien heb ik nergens aangegeven in hoeveel dagen we thuis willen zijn, we hebben 2 weken de tijd om ongeveer 110 km af te leggen.Lijkt me nog steeds zeer realistisch.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:52

Als je uitgaat van een rustdag om de 3 dagen kom je uit op 11 km per dag.

Waarop is die 110 km gebaseerd? Afstand Maastricht/plaatsje in de Eifel? Of is die 110 km gebaseerd op een bepaalde route?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 22:05

nee dat is nu grof de afstand in vogelvlucht. Vandaar mijn vraag voor de kaarten. Ja ik heb ehbo voor mensen behaald (o.a. gewone ehbo en bhv) en voor dieren weet ik ook redelijk wat. Wat betreft de grond we wonen in maastricht en zijn niks anders gewend en de paarden ook niet. Mocht er een ijzer verloren worden zullen we proberen plaatselijk een hoefsmid te regelen, maar onze hoefsmid heeft een motor (maar ook een bus met oven)en is gek genoeg om even op en neer te rijden daar ken ik hem goed genoeg voor. Hij rijd soms wel verder voor zijn klanten. We willen in de laatste week van augustus gaan dus in principe tijd genoeg om alles te regelen. Dat is ook waarom ik een topic open voor tips en trucs. Ik heb al het boek besteld van de nvvr

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:13

Leg eens contact met Licorne, die is twee jaar geleden naar zuid Frankrijk gereden, in drie maanden 1500km, tel maar uit wat voor dagafstanden dat zijn. Zij reden vijf dagen, één dag rust.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 16:22

Ik heb het nog eens nagekeken op een andere site in vogelvlucht is de afstand 88 km, dat is dus al een stuk minder lang. En ik moet zeggen dat als ik ga wandelen ik makkelijk 15 km in 5/6 uur afleg(zeer ruim genomen) dan is het voor een paard toch zeker te doen lijkt me? Ik vind de meeste reacties erg negatief overkomen. Ik realiseer me heel goed waar ik aan begin ondanks dat ik niet veel ervaring heb met trektochten, en eens moet de eerste keer zijn toch? De meest relevante vraag die ik stel word niet beantwoord: Welke kaarten ik dus het beste kan gebruiken.

@ ikke nogmaals we hebben 2 weken voor 88 km (dacht eerst 120) waarom blijf je hameren op de km? ik volg het even niet. ik kan het zelfs kruipen in 2 weken tijd!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:54

chocobroodje schreef:
@ ikke nogmaals we hebben 2 weken voor 88 km (dacht eerst 120) waarom blijf je hameren op de km? ik volg het even niet. ik kan het zelfs kruipen in 2 weken tijd!

Je stevent af op de klassieke beginnersfout om te lange dagafstanden te plannen.
Je komt nu pas met de info dat je 2 weken hebt voor een veel kortere afstand. Heb je dus ruim de tijd om binnen de 15km per dag te blijven en daarmee enerzijds de ruimte om een misser te maken (gaat je gebeuren!) en anderzijds kun je eens een ommetje maken, zonder dat je gelijk in de problemen komt.
Bedenk dat 88km in vogelvlucht, in de praktijk vlug rond de 100 a 120km zit, afhankelijk van de terreingesteldheid. Als de bergketens in de lijn van je rijrichting zitten, heb je weinig problemen, liggen de ketens haaks op je route, dan kun je zomaar op 160km uitkomen voor de hele rit!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:49

Chocobroodje, als jij de route van te voren fietst ofzo, is jouw geschatte km stand, goed te doen hoor.
T punt is dat je op trektocht op onbekende plekken zit en de weg niet weet. Dan maak je snel meer km's dan je gepland hebt.

Ik zou heel goed naar ijzer(loos) kijken. Loopt je paard goed op zijn ijzers? Of loopt hij zonder ijzers? Hoe ga je dat doen? Alleen getrainde paarden kunnen veel km's onbeslagen maken.
Er komt bij een trektocht heel veel meer kijken dan 1 keer een dagtocht.
Check je harnachement 3 dubbel. Wees er absoluut zeker van dat het past.
Wbt kaarten: zoek de grootste ANWB vestiging op die je kunt vinden. Daar heb je kaarten van SBB met ingetekende routerroutes.
Zijn die er niet voor jouw gebied, dan heb je pech, en zul je fietskaarten moeten nemen. Dan is het een kwestie van gokken waar en hoe de ruiterroutes lopen.
Vergis je niet dat het hemelsbreed waarschijnlijk een kippestukkie is, maar over de ruiterroutes, of toegestane bossen waarschijnlijk het driedubbele.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:06

Ga over twee weken naar de Equitana en leg contact met de VFD (Duitse buitenrijclub) en vraag hun naar de beste kaarten en andere tips.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:42

Als je door Belgisch Limburg moet, is de kaart van het ruiterroutenetwerk hoge kempen misschien wel een oplossing voor een deel van je tocht, die loopt helemaal bovenaan in Belgisch Limburg tot aan de Nederlandse grens waar die aansluit op een Nederlands ruiterroutenetwerk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:47

Bijke schreef:
Als je door Belgisch Limburg moet, is de kaart van het ruiterroutenetwerk hoge kempen misschien wel een oplossing voor een deel van je tocht, die loopt helemaal bovenaan in Belgisch Limburg tot aan de Nederlandse grens waar die aansluit op een Nederlands ruiterroutenetwerk.

Probleem is dat dat ruiternetwerk in NL niet heel duidelijk wordt aangegeven. Zoals gewoonlijk mist ook deze club weer de mooie plekjes, men heeft alleen gekeken naar snelle doorgaande routes. Leuk dus als leidraad, maar niet om de mooie plekjes en weggetjes te vinden.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:40

Ja, dat hebben wij met de Belgische ook ontdekt toen we eens verkeerd gereden zijn. Hier zijn het vooral onverharde wegen met kiezelsteentjes, terwijl er zoveel mooiere wegen zijn...
Ik werk zelf als ik op buitenrit ga vooral met de topografische kaart, stippel dan vooraf een route uit, zet die op GPS en rij ze zo...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 11:34

Wat jullie lijken te vergeten is dat de gemiddelde snelheid van een paard in stap (dit geld ook voor mensen!) 5km per uur is. Als je dan bedenk dat je 4/5 uur per dag wil trekken + 1,5 uur pauze, dan heb je al gauw 20 km afgelegd hoor. En dan heb ik nog geen pas gedraafd of gegallopeerd. Dat ik her en der verkeerd zal rijden en dat zal opnemen in mijn route vind ik een prima tip. Ik las ergens de tip: ga naar Equitana, Doe ik!!! Kaartjes zijn gekocht en de slachtoffers zijn gevonden haha.
@Bijke bedankt voor de tip! Daar heb ik wat aan, ook dat gps rijden is misschien wel handig. Kun je daar elk systeem voor gebuiken?

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:19

Ik gebruik een Garmin Etrex Legend HCX, heel tevreden van!
Moet je wel zorgen dat je op je GPS-systeem ook de topografische kaart van Garmin installeert, zodat je alle kleine wegen kan zien.

Ik heb deze zomer een trektocht gedaan en denk dat ons gemiddelde per dag zo'n 30 km was. Dat was wel via het ruiterroutenetwerk, dus voornamelijk bordjes volgen ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:57

chocobroodje schreef:
Wat jullie lijken te vergeten is dat de gemiddelde snelheid van een paard in stap (dit geld ook voor mensen!) 5km per uur is. Als je dan bedenk dat je 4/5 uur per dag wil trekken + 1,5 uur pauze, dan heb je al gauw 20 km afgelegd hoor. En dan heb ik nog geen pas gedraafd of gegallopeerd.

Leuke theorie; helaas het werkt in de praktijk anders.
Om te beginnen draaf je op een trektocht relatief weinig, je stopt regelmatig om je lokatie en route te checken, zeker in vreemd terrein en je rijdt eens verkeerd. Bovendien redt je het niet om 5 uur per dag effectief in het zadel te zitten en dat meerdere dagen.
chocobroodje schreef:
Dat ik her en der verkeerd zal rijden en dat zal opnemen in mijn route vind ik een prima tip. Ik las ergens de tip: ga naar Equitana, Doe ik!!! Kaartjes zijn gekocht en de slachtoffers zijn gevonden haha.
@Bijke bedankt voor de tip! Daar heb ik wat aan, ook dat gps rijden is misschien wel handig. Kun je daar elk systeem voor gebuiken?

Op de Equitana vindt je ook bosjes GPS systemen, van simpel en goedkoop, tot super uitgebreid en net zo duur als een leuk paard. Bedenk wat je wil met die GPS, kleed I-net uit naar de mogelijkheden en ga dan op de Equitana kijken wat het beste bij je past.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:05

Of ga naar de lokale GPS-verkoper, die kan je ook raad geven. Bij sommige verkopers kan je zelf een GPS huren, maar dan moet je zeker zorgen dat je er eerst een cursus of dergelijke mee volgt, zodat je de GPS zo snel mogelijk leert kennen, al zal een verkoper je daar ook wel wegwijs in kunnen maken...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:22

Bijke schreef:
Of ga naar de lokale GPS-verkoper, die kan je ook raad geven. Bij sommige verkopers kan je zelf een GPS huren, maar dan moet je zeker zorgen dat je er eerst een cursus of dergelijke mee volgt, zodat je de GPS zo snel mogelijk leert kennen, al zal een verkoper je daar ook wel wegwijs in kunnen maken...

Realiseer je wel dat geen enkele winkelier alle types op voorraad heeft; dat kan ie simpelweg niet betalen! Op de Equitana kun je ze wel allemaal vinden, daar staan verschillende handelaren met dat spul en kun je dus alles vergelijken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:28

ikke schreef:
chocobroodje schreef:
Wat jullie lijken te vergeten is dat de gemiddelde snelheid van een paard in stap (dit geld ook voor mensen!) 5km per uur is. Als je dan bedenk dat je 4/5 uur per dag wil trekken + 1,5 uur pauze, dan heb je al gauw 20 km afgelegd hoor. En dan heb ik nog geen pas gedraafd of gegallopeerd.

Leuke theorie; helaas het werkt in de praktijk anders.
Om te beginnen draaf je op een trektocht relatief weinig,

>;) Draven is de minst belastende gang, dus alles wat je in draf kunt afleggen, doe je.

Citaat:
Bovendien redt je het niet om 5 uur per dag effectief in het zadel te zitten en dat meerdere dagen.

Hoezo niet??