Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

).Kuggur schreef:Okay als we de praktische kant van de zaak onder de loupe nemen, kunnen we het volgende nog toevoegen;
_Kun je ehbo, voor mens en paard?
_Wat doe je als je paard een ijzer verliest, kun je die er zelf weer onder slaan?(voor ijzerloze trektochten, zoek advies bij Arabesk, die heeft daar ervaring mee)
_Heb je een "bezemwagen", auto met paardentrailer?
_zijn je paarden in conditie, en verkeersmak?
Nogmaals, als je op een aantal van deze of Ikkke´s vragen met "huh?" moet antwoorden,of algemener gesteld nog nooit een dergelijke tocht hebt meegemaakt (laat staan georganiseerd), zou ik een minder ambiteuze tocht plannen dan dit.
. chocobroodje schreef:@ ikke nogmaals we hebben 2 weken voor 88 km (dacht eerst 120) waarom blijf je hameren op de km? ik volg het even niet. ik kan het zelfs kruipen in 2 weken tijd!
Bijke schreef:Als je door Belgisch Limburg moet, is de kaart van het ruiterroutenetwerk hoge kempen misschien wel een oplossing voor een deel van je tocht, die loopt helemaal bovenaan in Belgisch Limburg tot aan de Nederlandse grens waar die aansluit op een Nederlands ruiterroutenetwerk.
chocobroodje schreef:Wat jullie lijken te vergeten is dat de gemiddelde snelheid van een paard in stap (dit geld ook voor mensen!) 5km per uur is. Als je dan bedenk dat je 4/5 uur per dag wil trekken + 1,5 uur pauze, dan heb je al gauw 20 km afgelegd hoor. En dan heb ik nog geen pas gedraafd of gegallopeerd.
chocobroodje schreef:Dat ik her en der verkeerd zal rijden en dat zal opnemen in mijn route vind ik een prima tip. Ik las ergens de tip: ga naar Equitana, Doe ik!!! Kaartjes zijn gekocht en de slachtoffers zijn gevonden haha.
@Bijke bedankt voor de tip! Daar heb ik wat aan, ook dat gps rijden is misschien wel handig. Kun je daar elk systeem voor gebuiken?
Bijke schreef:Of ga naar de lokale GPS-verkoper, die kan je ook raad geven. Bij sommige verkopers kan je zelf een GPS huren, maar dan moet je zeker zorgen dat je er eerst een cursus of dergelijke mee volgt, zodat je de GPS zo snel mogelijk leert kennen, al zal een verkoper je daar ook wel wegwijs in kunnen maken...
ikke schreef:chocobroodje schreef:Wat jullie lijken te vergeten is dat de gemiddelde snelheid van een paard in stap (dit geld ook voor mensen!) 5km per uur is. Als je dan bedenk dat je 4/5 uur per dag wil trekken + 1,5 uur pauze, dan heb je al gauw 20 km afgelegd hoor. En dan heb ik nog geen pas gedraafd of gegallopeerd.
Leuke theorie; helaas het werkt in de praktijk anders.
Om te beginnen draaf je op een trektocht relatief weinig,
Draven is de minst belastende gang, dus alles wat je in draf kunt afleggen, doe je.Citaat:Bovendien redt je het niet om 5 uur per dag effectief in het zadel te zitten en dat meerdere dagen.