heb jij tips voor mij ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

honeypopz

heb jij tips voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 19:54

hoi!
ik ben opzoek naar tips om een jong paard van 3 jaar een bitje gewoon te laten worden.
ik heb al gehoord dat als je siroop op doet dat ze het zo ook goed leren, heeft hier iemand ervaring mee?
zou heel tof zijn als je een tip geeft want het gaat een beetje stroef.
groetjes! :D

troi

Re: heb jij tips voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:59

Goede begeleiding zoeken.. Klinkt nogal dom en voor de hand liggend natuurlijk. Maar een paard zadelmak is nog lang niet zo makkelijk als het lijkt en tips van boeken en internet zijn maar beperkt nuttig...

honeypopz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:01

ja daar heb je gelijk in maar ik wou gewoon wat proberen dingetjes aan te leren om er mee bezig te zijn

Puk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:25

Doe 'm een hoofdstel aan (zonderteugels) op stal en laat 'm lekker even 5 minuten doen en late wat ie wil. Haal het na 5 minuten eruit en beloon uitbundig. Als je dit een aantal keren herhaald (niet te snel achter elkaar). Zal ie zo gewend zijn aan het bitje.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:12

RT P -> OPG

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:25

Ik dacht eraan om ook een topic hierover te starten.
Mijn paard heeft namelijk bijna hetzelfde probleem.
Bij het bit indoen, wil hij zijn mond niet open doen.
Dus ik moet altijd met mijn vinger in zijn mond, en dan het bit in zijn mond doen, en hoofdstel over zijn oren doen.
Dat vind ik wel stom.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:40

Salt_Pepper schreef:
Dus ik moet altijd met mijn vinger in zijn mond, en dan het bit in zijn mond doen, en hoofdstel over zijn oren doen.
Dat vind ik wel stom.

Wat is er stom aan dan? Of dacht jij dat een paard zelf zijn bit in en hoofdstel om doet ;) ?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:38

aslo schreef:
Salt_Pepper schreef:
Dat vind ik wel stom.

Wat is er stom aan dan? Of dacht jij dat een paard zelf zijn bit in en hoofdstel om doet ;) ?

Het hoofdstel achter de oren doen lukt mijn paarden ook niet zelf :D maar ze pakken hun bitje wel heel gretig.
Eerlijk gezegd maak ik me bij mijn paarden ook zorgen als ze hun bit niet spontaan zouden pakken.

Aan TS; Het is heel belangrijk dat je er geen gevecht van maakt.
Gewoon insmeren met wat lekker en heel rustig proberen.
Mijn jonge paard gaf ik eerst een paar korrels biks. Daarna legde ik het bit op mijn hand met wat biks dat ze dan probeerde te pakken. Let er op dat het bit (ook met het uitdoen!) niet tegen de tanden tikt.
Vooral de eerste indruk van het bitje is heel belangrijk en moet je erg handig/geduldig en soms snel zijn.
Verpest je dat dan verpest je de eerste indruk en dat zou jammer zijn.
Vraag dus iemand die weet wat ze doet. Weet je ook zeker dat het gebit goed is?
Voordat mijn merrie een bit in kreeg heb ik haar mond eerst na laten kijken door de tandarts.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:58

Neem een instructeur of paardentrainer, die wekelijks of tweewekelijks langskomt, de dingen die je dan samen geoefend hebt kan je dan heel de week door ter bevestiging inoefenen, en zo ga je dan telkens verder.
Het is belangrijk dat je niet vlugger gaat dan wat je paard aankan, dat je een bepaalde volgorde aanhoud, en de manier van omgaan en het consequent zijn en blijven.
Zelf doe je heel vlug verkeerd en loopt het toch de verkeerde kant uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:06

Even je duim op de lagen drukken en dan bliksemsnel het bit indoen, niet te veel poespas erom heen en daarna even laten staan en belonen met hoofdstel om. Het is juist de kunst vlugger te zijn dan je paard is.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 02:07

Mijn paarden pakken ook echt niet spontaan hun bit, terwijl ze echt wel graag willen werken.