paard blijkt 3 maanden na aankoop tumor te hebben.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

paard blijkt 3 maanden na aankoop tumor te hebben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 19:37

Kennis van me heeft in december een paard gekocht.
Bij aankoop is het dier volledig gekeurd incl foto's.

Dier had bij aankoop een wondje voor het oor. Eigenaar gaf aan dat dit met scheren was gebeurd. (kan gebeurden hij was net geschoren)

Het wondje wou maar niet genezen. Was wel dicht maar ging niet weg. Het ging groeien en het leek een bultje met wildvlees.
Nu heeft die kennis dit bultje wel laten snijden. De arts vertrouwde het niet en heeft het op kweek gezet.

Vandaag de uitslag gehad. Het is een tumor. Het is (nog) niet levens bedreigend. De kans is 50% dat het terug komt en de kans is dan aanwezig dat het nog erger word als dat het nu was (dier loopt nu met 6 hechtingen in zn hoofd)

Als ze dit van te voren had geweten had ze het dier niet gekocht. Ivm de risico's wat het met zich mee brengt (want wat als het terug komt, wat als het erger terug komt, wat als het wel gevaarlijk gaat worden?)

dier heeft 8 ruggen gekost.

Heeft ze nog rechten? eventueel deel geld terug? kan ze eisen dat ze hem terug nemen?

Weet niet of ze dit wil hoor, ze is nu aan hem gehecht. Maarja dan kan ze in elk geval bekijken als ze wat wil wat ze kan en kan eisen
.
Het dier is 7 en gekocht voor de sport.

kan ze hier iets mee?
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 26-02-09 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: paard blijkt 3 maanden na aankoop tumor te hebben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:40

Ik vind dat je ermee naar de vorige eigenaar moet stappen. Dit kan gewoon niet, en dat ze dan zeggen dat het met het scheren is gebeurd vind ik al helemaal vreemd.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 19:41

Even uitgaande van dat het echt met scheren gebeurd is (het wondje) is het mogelijk dat de kankercellen die er al gezeten hebben zijn aangewakkerd door het wondje.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:42

als het paard een geborgen gebrek heeft wat niet is besproken bij de verkoop (een wondje klinkt niet als tumor natuurlijk) heeft ze het recht het dier terug te brengen mits het gebrek binnen 6 maanden na aankoop aan het licht is gekomen. dus ja ze heeft het recht het dier terug te brengen en haar aankoop bedrag terug te vragen over de da kosten weet ik niet of ze die ook terug kan vragen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:43

Dit leg je gewoon voor aan je rechtsbijstandverzekering.
Je hebt een redelijke kans dat de verkoper het dier terug moet nemen, maar garantie tot de deur.

Ik ben er overigens vrij zeker van dat scheren niet de oorzaak is......

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 19:44

wondje hebben we zelf gezien natuurlijk vandaar dat ze zei is met scheren gebeurd.
Ze kwamen op mij over als eerlijke mensen dus ik denk dat hun zelf niet geweten hebben dat het een tumor is geweest.
Geld dat dan nog steeds?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 19:47

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:49

Ik denk dat de verkopers zelf het ook niet hebben geweten...

Ik zie een heel klein pukkeltje bij het oor op de foto?
Als het bij verkoop een wondje was, wie weet hebben ze echt gedacht dat het van het scheren was...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:55

Het zou heel goed kunnen dat de verkoopster te goeder trouw is. Dat er een heel klein bultje heeft gezeten dat ze misschien niet eens heeft gezien en dat idd met scheren open is gegaan.

Het lijkt me dus een verborgen gebrek. Een verborgen gebrek is iets wat je niet kan zien op het moment van aankoop en wat ook de eigenaar niet weet.
Dus zou jouw kennis de koop inderdaad ongedaan moeten kunnen maken. Jouw kennis zal dan aannemelijk moeten maken dat het paard het op het moment van verkoop al had (als de verkoopster particulier is, tenminste. Bij koop van een handelaar hoeft dat niet). Maar als het wondje bij de aankoopkeuring door de DA is gezien, helpt dat natuurlijk.
De kosten voor het onderzoek zijn trouwens wel voor rekening van jouw kennis. Die kan je niet verhalen.
Als je kennis een rechtsbijstandverzekering heeft, is het verstandig om die nu in te schakelen. Anders zou ik naar een JL gaan om te vragen wat de verstandigste manier van handelen is.

Overigens heb ik een paar maand geleden een paard verkocht maar heb hem nog maar even in de verzekering gehouden voor het geval mij dit zou overkomen. Want ook als verkoper weet je het maar nooit...

zevenmoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:59

Hoi,

Als het dier is gekocht bij een handelsstal of handelaar kan de koop wegens het niet voldoen aan de eisen terug gebracht worden, dit is bij wet geregeld.

Als ze het paard particulier is gekocht is het een ander verhaal.
Dan zal ze moeten aantonen dat dit al aanwezig was en dat de vorige eigenaar hiervan op de hoogte was.
Paard had wel een wondje maar wist de vorige eigenaar dat dit een gezwel was, dat is de grote vraag

Handel naar particulier zal geen enkel probleem geven

monzamonza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:01

Kan me niet voorstellen dat de vorige eigenaar wist dat het een tumor was.Daar ga je niet vanuit als er een klein wondje of bultje zit.
Maar nu is het dus een tumor en dat lijkt mij wel een verborgen gebrek.In principe zou je het paard dus terug kunnen doen als je dat wil.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:06

Is de verkoopster inmiddels op de hoogte van de tumor?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:10

Nou het is pas net bekend dat het dus een tumor is.
Ik denk dat ze het zelf nu even op een rijtje gaat zetten wat ze wel of niet wil.
Ze is iemand die zich erg snel hecht dus misschien wil ze hem niet meer weg doen. Maar aan de andere kant een paard van 8 rugge koop je niet met een risico van een tumor.

Ik denk ik vraag vast even misschien zitten hier kenners die haar vast kunnen vertellen wat ze wel en niet kan eisen

verkoper handeld wel in paard maar of ze echt handelsstal is? denk het niet.

Het lijkt op de foto een pukkel maar irl was hij toch iets groter. een balletje van 1,5 cm doorsnee denk ik.

de dierenarts die hem gekeurd heeft weet volgens mij wel van het wondje af

zevenmoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:04

als de verkoper meerdere paarden per jaar verkoopt ben je conform de wet een handelaar, zo hoef je niet in de kamer van koophandel te staan.

een manege is ook geen handelsstal maar verkoopt wel paarden

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:13

__Nathalie__ schreef:
Nou het is pas net bekend dat het dus een tumor is.
Ik denk dat ze het zelf nu even op een rijtje gaat zetten wat ze wel of niet wil.
Ze is iemand die zich erg snel hecht dus misschien wil ze hem niet meer weg doen. Maar aan de andere kant een paard van 8 rugge koop je niet met een risico van een tumor.

Het kan ook zijn dat je een andere prijs gaat overeenkomen. Maw dat ze het paard wel houdt maar een deel van de aankoopprijs terugkrijgt.

Het handelsstalverhaal is lastig, daar kan je nog een leuke rechtzaak over voeren. Hoe dan ook, ookal heeft ze niet besloten, het is erg verstandig (en ook verplicht) om de verkoper zo snel mogelijk in te lichten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:24

Het lijkt mij geen verborgen gebrek omdat er nog geen tumor zat toen het paard gekocht werd. Het zal erg moeilijk te bewijzen worden dat er al iets zat ten tijde van de koop.
De tumor is dus na de koop ontstaan, dus geen verborgen gebrek.
(waarschijnlijk was het wondje wel een beginnende tumor, maar zie dat maar een te bewijzen).

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:40

je kunt denk ik heel moeilijk zeggen of er wel of geen tumor zat voor de verkoop. Misschien zat er wel een bultje, maar door de dikke vacht (anders scheer je een paard niet), is het bultje nooit opgevallen. Met het scheren is het open gegaan, maar leek net te zijn ontstaan (omdat het bultje niet is gezien).
Als je wilt weten of van een wondje een tumor kan worden, zou je toch bij de dierenarts moeten zijn denk ik.

monzamonza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:18

Dit zal altijd een discussiepunt zijn.
De tumor zat er waarschijnlijk wel maar niet zichtbaar.
Van de ene op de andere dag is er niet ineens een tumor.
Misschien zat er onderhuids al heel lang wat.
Daar kan natuurlijk niemand wat aan doen.
Is gewoon balen,denk je dat je een fijn paard hebt gekocht,krijg je dit gedoe.
Tinka schreef:
Het lijkt mij geen verborgen gebrek omdat er nog geen tumor zat toen het paard gekocht werd. Het zal erg moeilijk te bewijzen worden dat er al iets zat ten tijde van de koop.
De tumor is dus na de koop ontstaan, dus geen verborgen gebrek.
(waarschijnlijk was het wondje wel een beginnende tumor, maar zie dat maar een te bewijzen).

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:34

Ik zou proberen het paard zijn medische geschiedenis na te gaan. Je moet namelijk wel heel hardhandig te werk gegaan zijn om een wondje met het scheerapparaat te maken.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:12

Of misschien hebben ze het paard wel expres geschoren zodat ze konden zeggen dat dát wondje van het scheren was.. omdat je zegt dat hij nog niet zo lang geschoren was.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:15

Denk niet dat het iets is waar ze mee kan, je hebt de foto's van de goedkeuring, en ja..kanker komt opzetten, dat is niet iets wat je kan zien op de foto's van de goedkeuring, meestal zijn dat standaart botten, pezen, gewrichten etc etc.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 10:47

Heb gister eigenaar even gesproken via sms. Uitgelegd wat ze waarschijnlijk kan doen.
Ze gaat er even over denken wat ze wil gaan doen maar het liefste houd ze het paard. Want ze heeft er onwijs goede klik mee. Maarja natuurlijk niet voor 8 rugge.

Ik zat inderdaad ook al te denken om te kijken of we de dierenarts waar ze altijd kwam te achterhalen om te kijken of er al eerder 1 is weggehaald omdat de kans dus 50% is dat het terug komt, en dus ook 50% kans dat het erger terug komt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:02

Citaat:
.........of we de dierenarts waar ze altijd kwam te achterhalen

Het is maar de vraag of de DA die informatie wel 'zomaar' mag geven..(zonder de ex-eigenaar daarvan op de hoogte te stellen of toestemming te hebben van de vorige eigenaar) - ik zou liever open kaart spelen en bij de ex-eigenaar de zaak bespreken en vragen of ze er bezwaar tegen heeft dat er eventueel contact genomen wordt met de DA.

Je schrijft dat volgens het oordeel van de DA die het paard nu onderzocht heeft, het een "tumor" is - is echter ook bekend of het kwaad- of goedaardig is? Een van mijn paarden heeft ook een bultje op de rand van de oorschelp - zo groot als een dikke groene erwt. Dit bultje is stabiel, en levert geen problemen op, en is ook ontstaan door een wondje (schuren aan de staldeur).

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 11:06

Dat durf ik niet te zeggen. Maar dat de kans 50% is dat het (erger) terug komt en het (nog) niet levens bedreigend is zegt genoeg lijkt mij.

Ik denk ook wel dat ze eerst de vorige eigenaar op de hoogte steld om te kijken wat er te regelen is. Ik bedoel meer dat als ze niks overeen willen komen dan uitzoeken of hij het al eerder heeft gehad.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:38

Citaat:
Maar dat de kans 50% is dat het (erger) terug komt en het (nog) niet levens bedreigend is zegt genoeg lijkt mij.

Nee, mij zegt dat niks. Er is nl ook 50% kans dat het gewoon geneest, of gewoon wat bindweefselvorming is (lidtekenweefsel).
Het enige criterium is of de tumor kwaadaardig is (daarvoor moet celonderzoek gedaan zijn en moet er dus een rapport van zijn) - dan kun je een prognose maken en daar eventuele conclusies aan verbinden.
Zonder die informatie kun je niks, een DA kan ook niet in de toekomst kijken.
En dan is het nog maar de vraag of dit werkelijk de vorige eigenaar verweten zou kunnen worden, als deze aandoening niet eerder bekend was.