Onderzoek: Waxveters

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NLSteen

Onderzoek: Waxveters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 18:12

Beste allemaal,

Allereerst zal ik maar direct met de deur in huis vallen door een korte beschrijving te geven.
Ik ben momenteel student aan de Noordelijke Hogeschool te Leeuwarden, waar wij voor
een project een eigen bedrijf moesten starten. Nu zijn wij reeds begonnen met het opstarten hiervan,
alleen zitten we nog met een paar informatieve vragen omtrent ons product.

Wij zitten namelijk in de waxveters. Waxveters zijn voornamelijk geliefd bij schaatsers en mensen die
skeeleren. Deze zijn namelijk strakker aan te trekken (glijden niet) en kunnen ook niet bevriezen.

Nu ben ik op dit forum, na een korte zoektocht op google, terecht gekomen bij een topic waarin gevraagd werd
naar waxveters. Nu is mijn vraag: "Wordt er gebruik gemaakt van waxveters in de paardensport, en zo ja, waarom precies?

Reden waarom wij dit product verkopen (het is reeds te koop), is dat wij deze in fluo/felle kleuren en mogelijk op maat kunnen leveren.

Alvast bedankt voor de reacties.

Danny Orsel
Marketing Management/CE
Noordelijke Hogeschool Leeuwarden

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:00

Ik heb er nog nooit iets over gehoord in de paardensport en heb er persoonlijk ook geen behoefte aan. Lijkt me voor ruiters/amazones ook niet echt nodig om je veters zo strak mogelijk aan te trekken.. Of vergis ik me nu?

NLSteen

Re: Onderzoek: Waxveters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 23:07

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik absoluut geen verstand heb van de paardensport. Mijn vriendin (zit hier wel op het forum) zit wel op paardrijden, wat enige interesse bij mij heeft gewekt, maar ik baseer bovenstaande puur op een gelezen bericht.

Vandaar dat ik hier ook met de vraag kom, daar ik het zelf niet weet ;)

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:57

Ik heb er ook nog nooit van gehoord......

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:05

Ik heb in mijn schoenen (van Ariat) wel een soort waxveter zitten. Niet een waxveter zoals in mijn schaatsen of skeelers, dat zijn van die 'mooie' geel met zwarte strepen, maar ronde dunne veters. Er zit wel een soort waxlaagje op waardoor ze minder snel los gaan. Ik vind ze wel fijn, aangezien mijn schoen ook een rits heeft aan de achterzijde en ik die dus altijd gebruik bij het aan en uitrekken van mijn schoen. Dus me veters blijven altijd vast. Maar verder worden er geen waxveters gebruikt voor zover ik weet.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:24

Ik had ze altijd in mn rijlaarzen en stalschoenen, sleten minder snel door en waren ook een stuk 'sierlijker'.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:26

Idd, in leren laarzen of stalschoenen. Maar die zou ik echt niet in fluoriserende of gekke kleuren willen hebben hoor.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:43

De meeste schoenen met veters hebben bij mijn weten ook een rits waardoor ze een stuk makkelijker aan te trekken zijn. Bovendien wil je ze helemaal niet te strak aantrekken omdat je moet kunnen veren in je enkels, daar heb je ruimte voor nodig. Ik weet dus niet zeker of de paardenbranche de juiste branche is om je op te richten.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:53

Ik heb ze ook in mijn jodpurs. Ze slijten minder snel en zijn stroever waardoor ze niet snel los gaan.

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:34

ik had ze in mijn stal schoenen zitten echt idiaal!!!
vooral omdat je ze makkelijker strakker aan kan trekken!!! en al de felle kleuren natuurlijk!!!

SRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:11

Volgens mij trek je ze wel best snel kapot, dat is dan weer een beetje jammer.

saskia1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:38

Ik vind ze wel fijn, maar vooral in bruin of zwart...

NLSteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 01:32

Bedankt voor de reacties!

Ik begrijp dat er verschillende meningen en ervaringen zijn, maar kan van deze informatie in ieder geval gebruik maken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 01:42

In de endurance (en ook in de eventing) wordt wel met kleurtjes gereden (tuig, helmen) maar ik weet niet of mensen ook gekleurde veters zouden willen hebben. Ik heb veel materiaal in het blauw, maar ik houd mijn veters net als mijn tuig liever zwart (ja, ik rijd wel met schoenen met veters). ;)

Waxveters klinken wel heel praktisch. Toen ik deze winter ging schaatsen trok ik zo de veters van mijn schaatsen kapot (die waren ook jaren niet gebruikt). Met waxveters overkomt me dat niet begrijp ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 01:58

Waxveters heb ik al bijna 25 jaar in mijn skeelers en schaatsen zitten, maar ik zie het nut er niet van in om ze in de paardensport te benutten.
Verder klopt het niet dat ze niet kunnen bevriezen, ik heb ze na natuurijswedstrijden wel eens los moeten snijden. Verder gaan ook waxveters stuk na verloop van tijd en de was gaat er ook uit, waarna je een doodgewone katoenen veter overhoudt. Het enige voordeel is dat ze niet glijden en niet rekken.
Over de maat, schaatsers knippen ze in twee stukken omdat ze ook voor schaatsschoenen feitelijk te lang zijn en doen in de uiteinden een knoopje, men weet niet beter dan het zo op te lossen en ik moet de eerste schaatser nog tegenkomen die dit als een probleem ziet, zelfs als je veters aan de kant van de ijsbaan knappen en je moet even nieuwe in je schoen rijgen, dan heb je nog altijd het mes van je schaats om een veter in twee stukken te snijden ;)

Met een skeeler zal het met hak- en snijwerk iets moeilijker worden maar je ziet van te voren wel wanneer je toe bent aan een nieuw stel veters ;)

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:58

ik heb ook waxveters, zaten al in mijn ariat schoenen, maar ik moest laatst nieuwe kopen omdat ze na minder dan een jaar al kapot waren...

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:22

Angelkisssss schreef:
Ik heb in mijn schoenen (van Ariat) wel een soort waxveter zitten. Niet een waxveter zoals in mijn schaatsen of skeelers, dat zijn van die 'mooie' geel met zwarte strepen, maar ronde dunne veters. Er zit wel een soort waxlaagje op waardoor ze minder snel los gaan. Ik vind ze wel fijn, aangezien mijn schoen ook een rits heeft aan de achterzijde en ik die dus altijd gebruik bij het aan en uitrekken van mijn schoen. Dus me veters blijven altijd vast. Maar verder worden er geen waxveters gebruikt voor zover ik weet.

Inderdaad, ik denk ook dat die veters in jophurs kunnen zitten. In die van mij in ieder geval niet, geloof ik. ik weet niet eens precies wat het is xD

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:41

Volgens mij zitten in mijn jodhpurs ook een soort van waxveter. Merk iig wel duidelijk verschil met andere veters in mijn vorige schoenen. Deze gaan niet los. Bij die anderen deed ik een dubbele knoop erin en soms gingen ze dan alsnog los. Dat heb ik bij deze niet. Maar denk dat er weinig animo voor kleurtjes is.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:37

Ik heb weleens van die veters gekocht als pinkriempje voor aan mijn menteugels. Daar zijn ze wel goed voor...
Ik had overigens geen felle kleur :D

NLSteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 12:21

Het is inderdaad zo dat volgens de laatste informatie waxveters langer mee gaan. Verder zoals hierboven al beschreven, slijten ze minder snel en kunnen de minder snel knappen.

We zijn nu aangekomen bij het punt van distributie. Wij hebben wel besloten om de veters op maat te laten maken voor schaatsen, zodat er geen overtollige veter uit de schoen blijft hangen.

Bij deze wil ik allen bedanken voor de informatie en de tips!