Pony schaamt zich of is het iets anders ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emiliee_8

Pony schaamt zich of is het iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 13:34

Hoi ,
Mijn bijna 4 jarige pony
schaamt zich precies
als ze wilt mesten wacht ze tot niemand kijkt
of haar ziet . Wanneer je toch kijkt loopt ze heel zenuwachtig
door de stal en spand ze zich op .
ze mest ook alleen maar in de stal of in de wei.
Dit is op zich geen probleem maar
binnekort moet ze mee naar de manege om opgeleerd te
worden .
Dus waarschijnlijk gaat ze daar ook niet willen mesten.
En dan spand ze zich ook weer op en dan zal het beleren ook
weer moeilijker worden.
Ze heeft lange tijd verstoppingskolieken gehad van de stress dus het is een
echte stress pony.
Heeft iemand misschien een idee wat ik hier aan kan doen ?
Of iemand met hetzelfde probleem ?

Groetjes Ekuh

Lise81

Re: Pony schaamt zich of is het iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:47

Mij lijkt het een geval van angst/onzekerheid. Het moment dat de ogen van een jachtdier (mens) op je zijn gericht is het natuurlijk moeilijk om je op je gemak te voelen en te ontspannen. Veel vertrouwen kweken (dmv grondwerk/massages misschien) met de omgang, in de bak en met heel veel voorzichtigheid in de stal zou misschien kunnen helpen.
Wel apart want veel paarden mesten juist van stress. Misschien dat ze het toch slecht kwijt kan en dat verder onderzoek van de DA gewenst is, van een goede osteopaat en mogelijk kijken naar de voeding (olie toevoegen-als jullie dat niet al doen).
Dat is het enige wat ik momenteel kan bedenken. Succes in elk geval en hopelijk nog meer reacties ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:48

Ik dacht ook dadelijk , geef even een beetje olie bij het voer.
moest het niet beteren dan inderdaat ook DA vragen naar zijn mening.

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 11:09

In de tijd dat ze kolieken had kreeg ze olie onder haat eten maar dit hielp niet echt ze werd er alleen dikker van.
De DA denkt vooral dat het komt zoals Lisa81 zegt dat het aan onzekerheid en aan gebrek aan zelfvertrouwen ligt.
Aan het vertrouwen wordt gewerkt. We zijn al een heel stuk verder dan in het begin .

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:19

Ik denk ook dat het niets te maken heeft met schaamte, maar met ontspanning. Misschien kun je haar verhuizen naar een stal waar ze minder gestressed is. In ieder geval heeft dit paardje een heel rustige benadering nodig.

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 11:21

Ze staat bij mijn thuis achter en dat is heel rustig het enige wat je daar hebt is weides met paarden en een beekje.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:12

Oei, lastig probleem, en heel vervelend voor je paardje zeg!

Als je een goede stal hebt, waar het rustig is, geen gillende kids hele dag door bv, hoop ik voor je paardje dat ze zich durft te ontspannen.

Heeft ze geen vriendje die even meekan, bv alleen de eerste week, zodat ze de overgang iets soepeler kan maken. Dan heeft ze houvast.

Ook heeft dit dier een hele rustige consequente en eerlijke benadering nodig. Heb je al een stal op het oog?

Je hebt zeker niet de gelegenheid om iemand aan huis te laten komen?

Edit: Ik heb mijn fjord onder begeleiding van een proff ingereden, heb zelf ook geen bak, maar liep dan naast mijn paard een paar km waar ik een bak kon huren. Had ik wel mijn paardje lekker aan huis en wist ik wat er mee gedaan werd. Ik snap wel dat dat niet altijd haalbaar is hoor!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:16

mmm ik weet niet hoe en wat verder... maar ik zie het voor dit beestje niet zonnig in als hij naar een manege gaat.
ben bang dat hij dan echt "paranoia" wordt!
wat dit diertje nodig heeft is rust.... heel veel rust.
en als deze rust er eenmaal is denk ik dat je moet zoeken naar dingen die je paard meer zelfvertrouwen geeft.....
je geeft dan een gedoseerde hoeveelheid spanning..

tja klinkt een beetje raar, maar ik kan het ff niet beter uitleggen

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 20:26

Ze staat nu een tijdje alleen.maar in de zomer gaat ze waarschijnlijk met andere paarjes de wei op.
Dus nu heeft ze neit echt een vriendje alleen het paardje dat langs haar in de wei loopt maar daar bijt ze meer op dan dat ze er vriendelijk op is. Ik weet wel dat je nu kan zegge maar ze staat alleen en blablabla dat weet ik maar hier komt dan ook verandering in zoals ik al zei.
De wei waar ze normaal naar toe ging gaat nu niet meer wegens overlijden van de pony die bij haar zou staan .
Er is begeleiding bij wanneer ze wordt ingereden maar ik denk toch dat ik de DA haar eens tegoei moet laten onderzoeken .
De DA heeft dit gedaan maar niet echt inwendig gaan kijken hij is meer op de symptomen afgegaan.

Siskeh: Voor ik haar kocht is ze 3 jaar mee op keuring geweest en ze is redelijk rustig op verplaatsing.
De manege waar ik ook naar toe ga is heel rustig en daar lopen geen gillende kinderen rond :d
Het licht redelijk afgelegen.Ik ga dan ook op de dagen en uren wanneer er geen lessen zijn! Zodat er weinig
mensen rondlopen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:47

mmmm, het alleen staan kan best goed een oorzaak van het probleem zijn....(of een gedeeltelijke oorzaak)

ik vind het verplaatsen ook niet het probleem trouwens, maar ik vind dat je eerst dit probleem aan moet pakken voordat je verdere dingen gaat doen..