Scheren in april --> deken nog nodig, zo ja, welke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Scheren in april --> deken nog nodig, zo ja, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 11:33

Heeey,

In de paasvakantie (april) zou ik mijn paardjes willen scheren omdat we dan meedoen aan een wedstrijd en ze er dan op hun best moeten uitzien. Nu zijn het dus nog teddybeertjes qua beharing. Normaal zullen ze daarna niet meer opnieuw moeten geschoren worden tot eventueel het jaar daarop.

Nou was mijn vraag; is het dan ook nog nodig dat ze een deken op krijgen? En zo ja, wat voor deken kan ik dan best kopen voor ze? En aan welke kwaliteit, soort stof, dikte... denken jullie dan?

Alvast bedankt voor jullie raadgevingen.

Berendje

Re: Scheren in april --> deken nog nodig, zo ja, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:38

Ik zou niet meer gaan scheren. Ze zijn nu juist bezig om de wintervacht te vervangen voor de zomervacht dus die scheer je er dan af.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:39

Sheffie schreef:
Ik zou niet meer gaan scheren. Ze zijn nu juist bezig om de wintervacht te vervangen voor de zomervacht dus die scheer je er dan af.

Hier ga ik in mee. Als je dan gaat scheren heb je kans dat er kale plekken gaan ontstaan.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:40

Zowiezo deken, je haalt zijn verwarming eraf, dus hij krijgt het dan joud.

Maar idd, eigelijk niet meer gaan scheren, je scheert alles eraf. Je kan beter hem nu iets warmer zetten, zodat die gaat verharen ;)

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 11:42

Is ze goed wassen (dat winterharen uitvallen) een betere optie dan?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:43

Dat kan je beter doen dan scheren. Je scheert eigelijk de zomervacht weg, dus dan kan die veel problemen krijgen met zijn vacht ;)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:44

Ik zat eigenlijk met dezelfde vraag als TS.

Is het mogelijk om ze toch nog te scheren, maar dan op een langere stand? Bij tondeuses voor mensen kan je ook tussen verschillende lengtes kiezen. Bestaat dit ook in de tondeuses voor paarden? En zou dit een oplossing kunnen zijn?

Helpt intensief borstelen vanaf nu ook iets? Of is het mogelijk om bepaalde stoffen aan het voer toe te voegen om het proces te versnellen?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:47

Ze zeggen dat lijnzaadolie door het voer helpt. Andere zeggen dat dit weer niet helpt.
In ieder geval bij mijn shetlanders met super dikke wintervacht heeft het altijd goed geholpen. En een poetsblok doet ook veel.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:47

Met wat lijnzaadolie schijnt een paard makkelijker door zn wintervacht heen te komen.Verder is april nog een eind weg dus als je elke dag even zo'n poetsblokje pakt moet het volgens mij wel weg zijn tegen die tijd hoor. Gewoon lekker flink rossen en zo'n poetssteentje gebruiken!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:48

Idd, goed borstelen, rossen enzo.

Ook kan zonnebloemolie (of iets wat er op lijkt) helpen. Je kan ook Energiekernmix van Subli proberen, krijgen ze ook mooie vacht van. (worden ze wel iets dikker van)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:49

je kan m ook een dunne deken opdoen zodat ie sneller begint met verharen :) ik heb mijn paard vorige maand nog geschoren trouwens :) (voor t eerst )

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:51

Maar als het goed is zijn de meeste paarden al flink aan het verharen sinds de nachten weer korter zijn geworden.
De mijne vliegen de haren vanaf. Denk als je een dekjentje op doet je hele deken vol met haren zit. Wordt je ook niet echt blij van.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:51

Mijne verhaart nog niet, maar Jester heeft ook echt géen wintervacht aangemaakt gelukkig

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:53

Scheren kan altijd.
Mijn ervaring is dat nu scheren geen nadelig effect heeft op de zomervacht.

Om antwoord te geven op je vraag: even het weer afwachten dan. Maar waarschijnlijk moet een 200 of 300 grams dan ruim voldoende zijn.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:56

TeeGee schreef:
Scheren kan altijd.
Mijn ervaring is dat nu scheren geen nadelig effect heeft op de zomervacht.

Om antwoord te geven op je vraag: even het weer afwachten dan. Maar waarschijnlijk moet een 200 of 300 grams dan ruim voldoende zijn.

Ook nog in april? Is de gemiddelde temperatuur dan niet te hoog voor zo'n dikke deken??
Mijn haf staat dan met zijn zomervacht dag en nacht zonder deken op stal.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:57

Ik zou inderdaad als je besluit om te scheren dat wel zo snel mogelijk doen. Dan kost het ze ook niet zoveel energie om door die wintervacht heen te komen. Als je het dan toch doet is dat een mooi bijkomend voordeel vind ik.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:58

Ja daarom even het weer afwachten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:07

Ik vind in april scheren te laat dan zou ik het nu doen als je het echt zou willen, meestal ziet het er rond april dan ook mooier uit, natuurlijker.
Als het net geschoren is ziet het er vaak heel geschoren uit en na een paar weken vind ik het mooier.
En als je nu scheert moeten ze idd onder deken en in april misschien ook nog soms als ze op de wei staan.
Persoonlijk hou ik niet zo van scheren maar kan me voorstellen dat jullie de paardjes er mooi uit willen laten zien.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:20

Verplaatst: VSW --> SV

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 21:53

Nou zat ik te denken, ik wil ze wel vaak borstelen en in april wassen, maar dan zit ik nog altijd met het probleem van die manen. Ze zijn voor een stuk mee geschoren geweest vorig jaar, waardoor de ene helft mooi lang is en de andere helft echt rechtop staat (zoals bij een Fjord, zeg maar) en dat is toch geen zicht...

Hoe kan ik dat dan het beste oplossen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 07:24

Kun je die stuk die overeind steken niet met een elastiekje dat dezelfde kleur heeft als de manen, vastzetten naar beneden.
Of je doet er van die mooie elastiekjes in met een strikje, dat ziet er leuk uit en je verdoezeld zo het overeind stekende haar.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 07:24

Trouwens tot april zal het ook nog wel een beetje groeien

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 07:42

Als je ze echt wilt scheren zou ik het wel nú doen, en niet over een maand. Zo krijgt de vacht die nu gaat groeien (zomervacht) wat langer de tijd om netjes te worden, immers, een pasgeschoren paard is lelijk.. daar gaat een paar weken overheen om het mooi te krijgen.

Als je ze dan nu scheert, gooi er dan wel een deken op. Is je paard nu een echte teddybeer, begin dan nu met 300 grams.

mOamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:24

Ik zou niet in april nog gaan scheren. Je scheert dan de zomervacht weg en dat is niet echt de bedoeling. Als je toch echt wil scheren zou ik ze nu scheren. Tegen de tijd dat het april is hebben ze een mooie vacht. Zou ze zeker wel een deken opleggen als je ze nu scheert. Aangezien je zegt dat het nu teddybeertjes zijn is dat wel een heel verschil.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:06

ga mee met nu scheren ipv april, zeker omdat de vacht er dan mooier
uit zal zien, als je je wedstrijd hebt :j
wel een deken opdoen inderdaad, geen hele dikke rond 200grams zou voldoende
moeten zijn, mochten we toch weer nachtvorst krijgen kun je er altijd een fleece onderdoen

wat betreft die manen weet ik zo gauw gen oplossing, misschien een hengstenvlecht
proberen met een beetje haarlak ofzo voor de korte plukjes?