Mag pensionhouder een kopie van het paardenpaspoort eisen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ranny

Mag pensionhouder een kopie van het paardenpaspoort eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 10:31

Ik hoorde van een stalgenootje dat de pensionhouder een kopie van het paspoort van onze eigen paarden wil hebben. Mag hij dit eisen?

kazary

Re: Mag pensionhouder een kopie van het paardenpaspoort eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:33

Waar zou hij dat nodig voor hebben? Kopie van de bladzijde van de entingen kan ik me wel voorstellen. Maar voor de rest heeft hij erg einig aan een kopie.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:34

En evengoed, leuk als hij dat heeft, maar hij kan er toch niets mee hoor. Is niet alsof hij jouw paard ermee kan verkopen ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:34

ik moest het toen ook doen in de opfok...was het er eigenlijk niet mee eens.
en er worden zat paarden verkocht met alleen een paspoort hoor!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:36

ik vindt het een beetje weird ?
ik zou dit toch niet op prijs stellen en zou iig kijken wat je ogelijkheden zijn.

en idd van de ent pagina vindt ik okay maar hij heeft niks te maken met waar jou paard vandaan komt en zijn gegevens :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:36

Maar met een kopie kun je geen paard verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:38

Wat maakt het uit, hij kan er niks mee.. Kan me voorstellen dat ie gewoon wil weten wat ie allemaal heeft staan..

Gewoon kopietje geven, hij blij en heb je ook geen gezeur om niks ;)

juf_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:38

Ik zie niet in waarom het een probleem zou zijn om een kopietje af te geven. Er zijn mensen die het fijn vinden uitgebreide administratie bij te houden van alles.
Ik zou gewoon even naar de reden vragen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:39

WD V -> TAO

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:40

Volgens mij is het zo dat je paard, waar deze ook staat of onderweg is, altijd vergezeld moet gaan met zijn of haar paspoort. Onze hengst staat in de opfok en deze mensen bewaren zijn paspoort ook voor ons. Das ook handig voor de entingen en zo ;)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:41

Zou hij er een naambordje van maken? ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:42

Zou ook gewoon even naar de reden vragen, misschien inderdaad vanwege administratieve doeleinden... ik zou het zelf niet zomaar geven maar met goede reden, geen probleem.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:46

de staleigenaar heeft bij ons ook een kopie van het paspoort.
dit kwam nadat hij midden in de nacht een keer met een paard met spoed naar de klienik moest.
en controle kreeg van het paard over de papieren.

ik heb trouwens ook mijn paard met alleen paspoort gekocht.
moet ze nog steeds aanvragen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:52

Bij ons ligt het originele paspoort ook in de opfok; dat moet vertrouwd zijn toch? Bovendien moeten de entingen, eventuele medicijnen er in en wormkuren (laatste misschien niet verplicht maar wel handig). Stamboekpapier ligt gewoon thuis dus.
Maar mocht onze merrie b.v. koliek krijgen en met spoed naar een kliniek moeten, kunnen ze in elk geval op pad.

Een kopie is toch het minste wat je geven kunt, en waarom niet? Ze mogen toch wel weten wat ze op stal hebben?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:07

Het is zíjn stal.

Hij kan en mag heel veel 'eisen'.

Het is niet jouw recht daar te staan. Als de voorwaarden jou niet bevallen hoef je er niet mee akkoord te gaan en kan je er niet staan.

Het is met allelei voorwaarden omtrent entingen ook zo. Wettelijk is er niets verplicht dus als jij dat niet wil hoeft dat niet doch dan kan dat paard niet op een privé inrichting waar dat wel een voorwaarde is staan.

Zo eenvoudig is het.

hc

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:21

Vanaf 1 juli ben je als houder van een paard, en dat is de staleigenaar, verplicht om het paspoort in je bezit te hebben. Als pensionhouder moet je dit dus. Kun je ingeval van controle geen paspoort overleggen, dan krijg je een boete. En die moet de pensionhouder betalen. Kijk maar eens in de nieuwe regels voor paspoorten, etc. Hebben vorige maand artikelen in de IDS, Paard & Sport en Hoefslag (vast nog meer) over gestaan.

Nogmaals je stalhouder moet dit of hij dat wil of niet. Een kopie is dus eigenlijk niet rechtsgeldig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:34

Marion71 schreef:
Vanaf 1 juli ben je als houder van een paard, en dat is de staleigenaar, verplicht om het paspoort in je bezit te hebben. Als pensionhouder moet je dit dus. Kun je ingeval van controle geen paspoort overleggen, dan krijg je een boete. En die moet de pensionhouder betalen. Kijk maar eens in de nieuwe regels voor paspoorten, etc. Hebben vorige maand artikelen in de IDS, Paard & Sport en Hoefslag (vast nog meer) over gestaan.

Nogmaals je stalhouder moet dit of hij dat wil of niet. Een kopie is dus eigenlijk niet rechtsgeldig.

In NL is het paardenpaspoort geen eigendomsbewijs en is dit eigenlijk geen probleem.

hc

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:36

Manege waar ik sta heeft dit ook gevraagd en de reden is dat als ze controle krijgen van ik geloof de aid dat ze de gegevens van het paard hebben(volgens mij gaat het om het chipnr)

Ranny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 23:53

Hij heeft het nu ook over de bovenstaande regel, maar hij is zo'n warrig persoon en raakt altijd zijn eigen spullen kwijt dus mijn paspoort krijgt hij echt niet (de rest op stal denkt hier ook zo over). Wij zijn meer op stal dan hij dus ik denk dat dit geen probleem gaat worden. Ik heb het productschap al een mail gestuurd met de vraag wat nu de regels precies zijn.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:45

Ranny schreef:
Hij heeft het nu ook over de bovenstaande regel, maar hij is zo'n warrig persoon en raakt altijd zijn eigen spullen kwijt dus mijn paspoort krijgt hij echt niet (de rest op stal denkt hier ook zo over). Wij zijn meer op stal dan hij dus ik denk dat dit geen probleem gaat worden. Ik heb het productschap al een mail gestuurd met de vraag wat nu de regels precies zijn.

Heel verstandig, krijg je meteen duidelijkheid.
Zelf vraag ik ook altijd een kopie, maar dat is puur voor de administratie; elk paard komt bij mij in de software, met alle gegevens. Aangezien ik dit al lange tijd doe weet ik dat ik vooruit loop op de regelgeving, maar langzaam maar zeker ziet het ernaar uit dat de overheid dit op de 1 of andere manier verplicht wil stellen. Maar net zoals HC al opmerkt, een paspoort is GEEN eigendomsbewijs en er zijn nog teveel mogelijkheden om deze te vervalsen..... Zolang dat niet waterdicht is wordt het wel erg moeilijk om hier een wet voor te maken waarin verplichtingen staan.
Maar ik ben benieuwd wat het productschap antwoord....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:18

Ik heb inderdaad ook gelezen dat straks het paspoort ten alle tijden bij het paard moet blijven, dus in geval van pensionstal bij het paard op stal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:18

madamX schreef:
Zolang dat niet waterdicht is wordt het wel erg moeilijk om hier een wet voor te maken waarin verplichtingen staan.
Maar ik ben benieuwd wat het productschap antwoord....

Wellicht kunnen het ministerie en het productschap hun licht eens opsteken in Spanje. Daar werkt al een paar jaar een prima systeem dat zo fraudebestendig is als je realistisch mag verwachten.
Het paspoort is hier wél een eigendomsbewijs en blijft bij de eigenaar.
De beheerder van een inrichting voor paarden heeft een boek waarin actuele bestand staat. In dat boek staan álle details en een kopie van het paspoort is een administratieve bijlage net als een kopie van elk mutatieformulier wat naar het regionale landbouwkantoor gestuurd hoort te zijn.
Er kan nooit meer dan het aantoonbare 'post'verschil tussen het bestand van het landbouwkantoor en het boek van de houder zitten.
De boetes op overtredeing zijn ENORM.

Ja, fraude is mogelijk. Bij voldoende financieel belang is fraude altijd mogelijk. De spaanse regeling legt echter het minimale financiële belang een stuk hoger en dringt fraude sterk terug.
Dit systeem is opgezet omdat Spanje een grensstaat is m.b.t. besmettelijke ziektes. De eigenaars en houders zijn zich daar doorgaans van bewust en ook dat helpt fraude te beperken, want de eiegelijk alle betrokkenen hebben er direct groot belang bij dat besmettelijke ziektes niet onbelemmerd migreren.

hc

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:14

kopie(want daar gaat het volgens mij nog steeds om)vind ik geen probleem,oirigineel ligt gewoon bij mij thuis.Mocht het door de regelgeving veranderd worden en het origineel op stal moeten blijven kunnen daar vast hele goede afspraken over gemaakt worden en maak mij daar dus nu ook niet druk om!

Het kopie staat het chipnr op,alleen de eerste bladzij is gekopieerd en als de aid komt is het natuurlijk makkelijker te controleren.Kopie erbij chiplezer erlangs en vergelijken maar.
Laatst bijgewerkt door zigranta op 27-02-09 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

toosjeto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:16

moest het detsijds ook doen; alleen 1e blz waar chipnr staat; als bewijs dat ze gechipt zijn aangezien dit verplicht is en kopie vd inentingen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:18

Bij ons heeft de boer ook van alle paarden een kopie van het paspoort, gewoon even onder het kopieerapparaat gelegd. Alleen de eerste bladzijde hoeft hij te hebben (naam, chipnummer e.d.) Dit was voldoende volgens de AID die de boer er attent op had gemaakt dat dit moest.
Is gewoon voor de administratie en zou neit weten wat je met een kopietje van een paspoort allemaal uit zou kunnen vreten?

Heb de orginelen gewoon thuis.